Dell introducerar 4K-skärm för 5 700 kronor

Permalänk
Medlem

IPS-panel i 60Hz för det priset hade varit intressant. Men jag kan vänta...

Den fungerar säkert helt okej för de som bara behöver en hög upplösning utan bra färgåtergivning eller uppdateringsfrekvens. Alla produkter kan ju inte vara avsett för alla

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Trevligt att priserna går ner.
Dock fortfarande för dyrt.
Hoppas priserna snart är nere på samma priser som vanliga skärmar.

Tråkigt att den är 30 Hz.

Permalänk
Medlem

Jo, de där 30 hertzen känns lite snåla, men man frågar sig varför denna begränsning? Känns ju lite otroligt att det skulle vara transistorerna i panelen som är trötta, handlar det helt enkelt om att det inte finns periferielektronik som kan skyffla tillräckligt mycket data för 4k i högre uppdateringsfrekvenser än?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, de där 30 hertzen känns lite snåla, men man frågar sig varför denna begränsning? Känns ju lite otroligt att det skulle vara transistorerna i panelen som är trötta, handlar det helt enkelt om att det inte finns periferielektronik som kan skyffla tillräckligt mycket data för 4k i högre uppdateringsfrekvenser än?

HDMI 1.4-standarden klarar max 30 Hz i 4K. Har antagligen med det att göra. Den standarden ger ju effekter för tillgänglighet på prisvärda bildkretsar osv.

Permalänk

4K med TN panel och 30Hz? PASS.

Permalänk
Avstängd

Herregud en TN panel? Detta lät ju till och med bra ett tag.

Permalänk
Medlem

På nått sätt blev detta en besvikelse men no worries, det känns som att Nvidia och AMD har lite grafiksidan att jobba på innan man kan köra spel på en sådan skärm (4k, 60Hz+, 28-31") med höga inställningar ändå och jag tror 4k kommer att rasa rejält per kvartal så vi är ng snart där.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Inaktiv

Det positiva är ändå att det händer någonting! Just denna skärm kanske inte passar många. Men det går åt rätt håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

För någon som inte är så insatt i detta med uppdateringsfrekvenser vad gör det för skillnad? Jag var under intrycket att våra ögon bara behövde 28 hz, därav varför filmer är på 28 fps? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Största anledningen att en film fungerar acceptabelt i 24fps är att bilderna inte är lika "skarpa" som dem datorgenererade. Pausar du en film ser du hur skarp varje bildruta är. Jämför det med en bild från ett spel där varje bild är knivskarp. Dessutom visar en biograf faktiskt inte i 24fps egentligen, i alla fall ine en gammal. De hade en snurrande bländare som gjorde att du såg varje bild 2 ggr. Fun fact: När projektorn gör så satt du halva filmen i totalt mörker utan att märka det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

För någon som inte är så insatt i detta med uppdateringsfrekvenser vad gör det för skillnad? Jag var under intrycket att våra ögon bara behövde 28 hz, därav varför filmer är på 28 fps? Eller har jag fått allt om bakfoten?

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm ja du har fått allt om bakfoten sätt din skärm på 28 hz och njut haha ;D
Nu vet jag ju att Hz och fps inte är samma sak, men jag som lider av migrän kan inte ha flimrande saker framför mig för då slår hjärnan bakut. LED gör det lite uthärdligare men det funkar inte i längden.
Om man står i ett helt svart rum och en strålkastare blinkar 1/1000 dels sekund, tror du inte du ser den då? Vi ser mer än vad vi tror, det är hjärnan som kan få problem med att tolka vad vi ser ibland men det är en helt annan sak.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

2014 verkar bli 4K Året iallafall, bummer för mig som sitter med en ny Qnix, fast o andra sidan kan jag ändå inte maxxa allt på den med nuvarande rigg så

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag vill ha en 16:10 skärm som passar i mitten av mina skärmar Dell!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Saknas bara 16:10 då, har överlevt med TN än så länge i alla fall.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm ja du har fått allt om bakfoten sätt din skärm på 28 hz och njut haha ;D
Nu vet jag ju att Hz och fps inte är samma sak, men jag som lider av migrän kan inte ha flimrande saker framför mig för då slår hjärnan bakut. LED gör det lite uthärdligare men det funkar inte i längden.
Om man står i ett helt svart rum och en strålkastare blinkar 1/1000 dels sekund, tror du inte du ser den då? Vi ser mer än vad vi tror, det är hjärnan som kan få problem med att tolka vad vi ser ibland men det är en helt annan sak.

och en liten sidonot är att filmer oftast har 24 FPS, eller 23.976 FPS om man ska vara petnoga.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Oh HERREJÄVLAR vilken fail!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

och en liten sidonot är att filmer oftast har 24 FPS, eller 23.976 FPS om man ska vara petnoga.

Fast filmer har rörelse oskärpa som gör att det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Största anledningen att en film fungerar acceptabelt i 24fps är att bilderna inte är lika "skarpa" som dem datorgenererade. Pausar du en film ser du hur skarp varje bildruta är. Jämför det med en bild från ett spel där varje bild är knivskarp. Dessutom visar en biograf faktiskt inte i 24fps egentligen, i alla fall ine en gammal. De hade en snurrande bländare som gjorde att du såg varje bild 2 ggr. Fun fact: När projektorn gör så satt du halva filmen i totalt mörker utan att märka det ^^

Skrivet av matnojje:

Fast filmer har rörelse oskärpa som gör att det ser bättre ut.

Riktigt så enkelt är det inte, ytterligare en skillnad mellan film på bio och skärm är att filmen faktiskt flimrar, dvs lampan släcks mellan rutorna. Hjärnan fyller då ut de mörka mellanrummen och man ser då en jämn rörelse. En skärm har (oftast) belysningen på hela tiden vilket gör att man byter från en blid direkt till en annan vilket då hjärnan tolkar som hack. Det är det som gör att en 24 hz film på bio kan se mer flytande ut än ett spel på en datorkärm i samma frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Riktigt så enkelt är det inte, ytterligare en skillnad mellan film på bio och skärm är att filmen faktiskt flimrar, dvs lampan släcks mellan rutorna. Hjärnan fyller då ut de mörka mellanrummen och man ser då en jämn rörelse. En skärm har (oftast) belysningen på hela tiden vilket gör att man byter från en blid direkt till en annan vilket då hjärnan tolkar som hack. Det är det som gör att en 24 hz film på bio kan se mer flytande ut än ett spel på en datorkärm i samma frekvens.

Korrekt, det som är funktionen av bländaren. Som sagt, halva biobesöket sitter du i totalmörker ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten video som visar skillnaden på 24fps och 60 fps
http://mckack.tumblr.com/post/3535190601/60fps-vs-24fps

Personligen så är jag dock bortskämd med 120hz, så jag tycker till och med 60 fps hackar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

En liten video som visar skillnaden på 24fps och 60 fps
http://mckack.tumblr.com/post/3535190601/60fps-vs-24fps

Personligen så är jag dock bortskämd med 120hz, så jag tycker till och med 60 fps hackar.

Precis 60hz är alltid skräp på alla skärmar,om du spelar vill säga:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

En liten video som visar skillnaden på 24fps och 60 fps
http://mckack.tumblr.com/post/3535190601/60fps-vs-24fps

Personligen så är jag dock bortskämd med 120hz, så jag tycker till och med 60 fps hackar.

Det där funkar inte, Youtube spelar upp videor i 30fps...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

två stycken 28" som lanseras ungefär samtidigt till ungefär samma pris. Det är med 99% sannolikhet samma panel i Asus skärmen med andra ord ytterligare en skräp skärm.
Visst är det trevligt att det börjar dyka upp billiga 4k skärmar, men kan inte se något användningsområde för en 30Hz panel?

EDIT: Tydligen var Asus skärm 60Hz i alla fall!

Den där sista procenten faller in oftare än man skulle kunna tro.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Upplösningen på bekostnad av uppdateringsfrekvens. Inte värt det! Framförallt när det inte finns grafikkort som verkligen klarar av att driva spel i upplösningen. Undrar hur snabbt det går för gpu tillverkarna att fyrdubbla antalet streamprocessorer. Det lär gå på ett kick så fort konsumentvänliga 4K skärmar letar sig in på marknaden. 3e/4e kvartalet i år?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Upplösningen på bekostnad av uppdateringsfrekvens. Inte värt det! Framförallt när det inte finns grafikkort som verkligen klarar av att driva spel i upplösningen. Undrar hur snabbt det går för gpu tillverkarna att fyrdubbla antalet streamprocessorer. Det lär gå på ett kick så fort konsumentvänliga 4K skärmar letar sig in på marknaden. 3e/4e kvartalet i år?

Tror tyvärr du kommer få vänta längre än så innan sinngel GPUer kommer fixa 4k i mer prestandakrävande applikationer. Är ju inte så att dem ligger enormt på latsidan i dagsläget egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Håller med om 30hz men snälla du säg att du skämtar om att 5ms är för mycket.

Eftersom det är "på pappret 5ms" så är det mycket tycker jag. I tester där de mätt de snabbaste skärmarna på markanden med 1ms "på pappret" så har de i själva verket 4-12ms beroende på modell och märke. Då med all lagg och delay inräknat.

Jag spelar mest competetive fps så skulle inte direkt uppskatta att ha sämre än den jag har idag med 1ms "på pappret" / 4ms uppmätt.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Precis 60hz är alltid skräp på alla skärmar,om du spelar vill säga:)

Snarare troligt att din pc setup suger eller att du har några allvarliga vanföreställningar på g.

Skrivet av Mr Kollersh:

Det där funkar inte, Youtube spelar upp videor i 30fps...

Jo men han sitter inte och spelar live. lovar.

Skrivet av Campaigner:

Oh HERREJÄVLAR vilken fail!

Haha, ja fy fan. Det var en riktig tabbe att ge skärmen namnet Dell Gaming ElitE P2815Q. Jag menar vad fan trodde dom att sweclockers forum skulle säga!

För de som inte förstår vad jag vill säga eller påstår att skärmen är för dyr. Detta är inte Dell's första 4k skärm dem har tidigare släppt två modeller med 60hz och ips-panel. De kostar minst sagt lite mer. Så att den skulle vara dyr? Nej verkligen inte, och har man bara 100k ska man inte förvänta sig att kunna köpa en splitter ny Ferrari.

Skärp till er.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Hedersmedlem

Duger definitivt för att spela Excel på. Prisutvecklingen går definitivt åt rätt håll även om det här är en lågprisskärm. Några tusenlappar ner till och det kan bli ett provköp enbart för jobb-användning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Mårte korrigera att en 4k skärm är faktist 2160p alltså dubbelt så hög upplösnign inte 4 gånger.

För i 4k så räknar man breddens pixlar inte höjden som HD gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannyf2000:

Mårte korrigera att en 4k skärm är faktist 2160p alltså dubbelt så hög upplösnign inte 4 gånger.

För i 4k så räknar man breddens pixlar inte höjden som HD gör.

I detta fall måste du ta hänsyn till att antalet pixlar även ökas med en faktor två i höjdled så den resulterande upplösningen blir faktiskt 4 gånger högre, låt mig illustrera med ett exempel nedan.

Antalet pixlar på en 4k (eller 2160p) är 4 gånger större än antalet pixlar på en HD-(eller 1080p)-skärm.

1920*1080 = 2073600 pixlar eller då ca 2,07 MP

3840*2060 = 8294400 pixlar eller ca 8,29 MP

Alltså är bildupplösningen, mätt i antalet pixlar, 4 gånger så stor.

Mvh Swing3r