Bara för att det finns i var och varannan TV betyder inte att det slagit, det utnyttjas inte bara för att det finns för majoriteten vill inte ha det, det är påtvingat och är en flopp och även på Bio, 84 procent föredrar 2D framför 3D, Är vi trötta på 3D nu?
Samma sak med ditt exempel med smart TV och smart Phone då. Dessa har definitivt inte slagit eftersom i princip ingen använder all dess funktionalitet trotts det finns i princip alla TV apparater och Telefoner idag.
Och de där siffrorna visar att 16% faktiskt föredrar 3D, 5 år efter dess genombrott med Avtar vilket är ett bevis på hur nära tekniken var att lyckas helt och hållet denna gången.
Förra gången hade nog inte ens 1% föredragit 3D framför 2D, 5år efter att de kom ut med virtuaboy och liknande "3D" saker.
Denna gången fick vi endå rätt utbrett stöd för 3D i alla biografer och de flesta TV apparater, samt i många spel. Jag tror 3D antingen är här för att stanna eller om inte kommer få sitt definitiva genombrott inom 10-15år när tekniken slipats ännu bättre så det helt går att eliminera ögontrötthet, illamående och erbjuda en bra upplevelse med billiga eller inga glasögon alls.
När det kommer till VR har Oculus bevisat gång på gång att de inte tänker ge sig förens de kan leverera en perfekt upplevelse. Detta är en helt annan sorts dedikation än TV-, Spel- och Filmindustrin som bara vill mjölka 3D konceptet på pengar. Därför tror jag Oculus kommer lyckas, för de fokuserar på just att göra upplevelsen så bra som möjligt oavsett vad som krävs.
Hade Oculus bara varit ute efter att mjölka pengar hade de rebrandat sitt dev kit som konsumentversion, snyggat till den, satsat hårt på marknadsföring och sålt miljontals bara på hypen utan att leverera en bra upplevelse. Då hade många av oss redan haft en Rift men konceptet hade nog dött ut lika snabbt som det kom.