Oculus visar Rift "Crystal Cove" på CES 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Sabelskiöld:

Bara för att det finns i var och varannan TV betyder inte att det slagit, det utnyttjas inte bara för att det finns för majoriteten vill inte ha det, det är påtvingat och är en flopp och även på Bio, 84 procent föredrar 2D framför 3D, Är vi trötta på 3D nu?

Samma sak med ditt exempel med smart TV och smart Phone då. Dessa har definitivt inte slagit eftersom i princip ingen använder all dess funktionalitet trotts det finns i princip alla TV apparater och Telefoner idag.

Och de där siffrorna visar att 16% faktiskt föredrar 3D, 5 år efter dess genombrott med Avtar vilket är ett bevis på hur nära tekniken var att lyckas helt och hållet denna gången.

Förra gången hade nog inte ens 1% föredragit 3D framför 2D, 5år efter att de kom ut med virtuaboy och liknande "3D" saker.

Denna gången fick vi endå rätt utbrett stöd för 3D i alla biografer och de flesta TV apparater, samt i många spel. Jag tror 3D antingen är här för att stanna eller om inte kommer få sitt definitiva genombrott inom 10-15år när tekniken slipats ännu bättre så det helt går att eliminera ögontrötthet, illamående och erbjuda en bra upplevelse med billiga eller inga glasögon alls.

När det kommer till VR har Oculus bevisat gång på gång att de inte tänker ge sig förens de kan leverera en perfekt upplevelse. Detta är en helt annan sorts dedikation än TV-, Spel- och Filmindustrin som bara vill mjölka 3D konceptet på pengar. Därför tror jag Oculus kommer lyckas, för de fokuserar på just att göra upplevelsen så bra som möjligt oavsett vad som krävs.

Hade Oculus bara varit ute efter att mjölka pengar hade de rebrandat sitt dev kit som konsumentversion, snyggat till den, satsat hårt på marknadsföring och sålt miljontals bara på hypen utan att leverera en bra upplevelse. Då hade många av oss redan haft en Rift men konceptet hade nog dött ut lika snabbt som det kom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Malsa:

Behövs inte. Det är över 90 graders synfält, man kan kolla runt med ögonen inuti Riften precis som i verkliga livet.

Fast targeting systemet i den fungerar bara om du har huvudet direkt vänt mot objektet inte om du kollar på den med ögonen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2012

Jag vill definitivt ha ett!
Dock så kommer jag vänta till release eftersom jag inte vill köra spel som inte är optimerade för det. vid release däremot..

Nästa steg är rörelser, så att man kan skippa kontroller helt och bara använda kroppen till spelen. Vore helt underbart

Freddie

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Ser inte allt för jävla bekväm ut, undra hur mycket den väger. Får man gratis ortopedbehandling på köpet?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Ixos:

Samma sak med ditt exempel med smart TV och smart Phone då. Dessa har definitivt inte slagit eftersom i princip ingen använder all dess funktionalitet trotts det finns i princip alla TV apparater och Telefoner idag.

Och de där siffrorna visar att 16% faktiskt föredrar 3D, 5 år efter dess genombrott med Avtar vilket är ett bevis på hur nära tekniken var att lyckas helt och hållet denna gången.

Förra gången hade nog inte ens 1% föredragit 3D framför 2D, 5år efter att de kom ut med virtuaboy och liknande "3D" saker.

Denna gången fick vi endå rätt utbrett stöd för 3D i alla biografer och de flesta TV apparater, samt i många spel. Jag tror 3D antingen är här för att stanna eller om inte kommer få sitt definitiva genombrott inom 10-15år när tekniken slipats ännu bättre så det helt går att eliminera ögontrötthet, illamående och erbjuda en bra upplevelse med billiga eller inga glasögon alls.

När det kommer till VR har Oculus bevisat gång på gång att de inte tänker ge sig förens de kan leverera en perfekt upplevelse. Detta är en helt annan sorts dedikation än TV-, Spel- och Filmindustrin som bara vill mjölka 3D konceptet på pengar. Därför tror jag Oculus kommer lyckas, för de fokuserar på just att göra upplevelsen så bra som möjligt oavsett vad som krävs.

Hade Oculus bara varit ute efter att mjölka pengar hade de rebrandat sitt dev kit som konsumentversion, snyggat till den, satsat hårt på marknadsföring och sålt miljontals bara på hypen utan att leverera en bra upplevelse. Då hade många av oss redan haft en Rift men konceptet hade nog dött ut lika snabbt som det kom.

16% är inte en lönsamhet, så det är lika döfött nu som då. Att leverera en "perfekt upplevelse" är näst intill omöjligt, vad de, du eller jag (eller vem som helst) anser vara perfekt är helt olika saker och Oculus vill också tjäna pengar, så de mjölkar lika flitigt som resten av branschen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Franzoa:

Akta Emil så du inte trillar ner!

Riktigt grym sak det där. Och spela skräck spel lär vara en annan upplevelse. Allt dyker upp mitt framför ögonen istället för några cm bort D:

Jag har också funderat på det. Det skulle vara möjligt att simulera ett perfekt kontorslandskap. Allt dator arbete skulle man kunna göra hemma.

Man spar pengar på mindre lokaler. Minskar trafiken. Man spar tid, om det är långt att pendla till sitt jobb etc. Omöjligt är det nog inte^^

varför skulle man vilja simulera ett kontorslandskap? det är ju bara en simulering och inga fysiska objekt finns ju inte.
Skulle jag behöva gå till kopiatorn på kontoret kan jag ju inte göra det med hjälp av oculus rift, utan med hjälp av bilen.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Azodan:

Skulle lätt använda OR för att ha en simulerad arbetsplats ameran måste bara hålla koll på mus och tangentbord sedan kan man ställa upp några virtuella datorskärmar som man kan arbeta på
Eller varför inte simulera hela kontorslandskapet så man inte ens behöver klä på sig och åka på jobbet på morgonen.
Eller gå på bio virtuellt med hela familjen, man kan tom. Simulera bilresan till biografen!

Hmm, jag kanske behöver professionell hjälp...

Skickades från m.sweclockers.com

Så The Stanley Parable med stöd för Oculus Rift?

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

VR med mobiltelefon

Tycker det är märkligt att intresset är så högt kring oculus rift men fortfarande relativt svagt kring VR för mobiltelefoner..

Byggde en prototyp i somras till att sätta mobilen på huvudet med ett par förstoringsglas mellan. Fungerar riktigt bra!

Tror det på sikt kan bli ännu bättre med tanke på utvecklingen på mobiler.. Full HD på mobiler har funnits ett tag nu..

Ytterligare några fördelar:

- Kostnaden: Många har redan en vass smartphone.
- Smidigheten: Man har den alltid med sig. Drivs av batteri vilket gör att man slipper kablar. Man kan ju t.ex. ha den med sig på flygresan för att titta på film.
- Enkelheten: AppStore/Google play gör det enkelt att testa prototyper..

Den stora nackdelen är beräkningskraften jämfört med en modern speldator, men utvecklingen går ju snabbt framåt...

För att hitta lite demos och spel: Sök på durovis och vrase

Ett par intressanta länkar:

http://www.durovis.com/index.html
http://www.vrase.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Fortfarande undrar jag vi glasögon människor då?

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Aug 2005

Varför nämner dom aldrig bildkvalitén? När jag testade för första gången på GameX så fick jag en chock över att det var så extremt dålig bildkvalité. Det kändes som att jag hade fått 50% sämre syn när jag hade på mig dom.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av jehuty:

Varför nämner dom aldrig bildkvalitén? När jag testade för första gången på GameX så fick jag en chock över att det var så extremt dålig bildkvalité. Det kändes som att jag hade fått 50% sämre syn när jag hade på mig dom.

Det framgår tydligt både i artikeln och videon?

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av jonasies:

Fast targeting systemet i den fungerar bara om du har huvudet direkt vänt mot objektet inte om du kollar på den med ögonen.

Förutsatt att man faktiskt vill ha siktet knutet till blicken vilket inte behöver vara en självklarhet. Vill du lira nå superhjältespel och vara cyclopse i x-men eller stålmannen och skjuta laser ur ögonen så är det väl lämpligt att siktet alltid är där blicken är, men det kanske blir en bättre upplevelse att inte ha siktet knutet till blickfokus i alla spel ;).

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Söderbäck:

Förutsatt att man faktiskt vill ha siktet knutet till blicken vilket inte behöver vara en självklarhet. Vill du lira nå superhjältespel och vara cyclopse i x-men eller stålmannen och skjuta laser ur ögonen så är det väl lämpligt att siktet alltid är där blicken är, men det kanske blir en bättre upplevelse att inte ha siktet knutet till blickfokus i alla spel ;).

Tänker mer på interaktioner som sker i det här demot som syns i dessa videorna http://www.tomshardware.com/news/oculus-rift-crystal-cove-low... . Måste tex vända sig med huvudet direkt mot ett object för att interagera med det eller "targeta". Mycket enklare om den håller koll på vart man har ögonen istället för att röra huvudet som en idiot.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av jonasies:

Tänker mer på interaktioner som sker i det här demot som syns i dessa videorna http://www.tomshardware.com/news/oculus-rift-crystal-cove-low... . Måste tex vända sig med huvudet direkt mot ett object för att interagera med det eller "targeta". Mycket enklare om den håller koll på vart man har ögonen istället för att röra huvudet som en idiot.

Har inte kollat på videon, men antar att det stämmer ;). Oavsett skulle man fortfarande kunna använda mus/joystick för att styra siktet. Det är ju ett val av utvecklarna i detta fallet att inte använda sådan input i så fall. Så det finns alternativ redan idag till de överdrivna huvudrörelserna. Har kollat lite på när devs experimenterade med just detta en hel del i tf2. Bästa inställningar för att kontrollera siktet.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2011

Skulle va kul o få prova spela amnesia: the dark descent me den där och surround ljud

i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - Ballistix Sport 16GB - GTX1080 2GHz OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Sabelskiöld:

16% är inte en lönsamhet, så det är lika döfött nu som då. Att leverera en "perfekt upplevelse" är näst intill omöjligt, vad de, du eller jag (eller vem som helst) anser vara perfekt är helt olika saker och Oculus vill också tjäna pengar, så de mjölkar lika flitigt som resten av branschen.

16% efter 5 år av dåliga billiga konverteringar till 3d låter sjukt lönsamt om du frågar mig. Dessutom får du tänka på att nästan hälften av all bio som visas är 3D oavsett om bara 16% föredrar det...

Speciellt med tanke på att de tar gott om extra betalt för både 3D film och glasögonen numera. Kostade mig 165kr att gå se hobbit i 3D nu i helgen jämfört med vadå, 80-100kr för 5-10 år sedan. Är inte det lönsamt så vet jag inte vad som är!!!

Tro mig, Nvidia och Filmindustrin har tjänat miljarder på 3D, men nu börjar de bli mindre intressant när de har mjölkat ut max från det. Företagen skiter totalt i om vi använder våra 3D vision set från nvidia eller våra 3D glasögon från samsung, de har redan sålt dem och de skulle inte sålt dem om de inte gjorde vinst!

Bara det faktum att det sålts och i rätt stor skala utan att rea ut något för en spottstyver tyder på att det varit lönsamt.

Fast upplevelsen behöver inte vara perfekt, men tillräckligt bra för att ingen skall må illa, få ont i ögonen eller bli snurrig. När en sådan upplevelse (vare sig om det är 3D eller VR) finns tillgänglig till ett billigt pris så kommer det slå stort.

Självklart vill oculus tjäna pengar, men liksom andra framgångsrika företag såsom apple och indie utvecklare brinner de för att utveckla en bra upplevelse för användaren. DÄRFÖR kommer de lyckas till skillnad från eller till och med trotts filmindustrin och nvidias ansträngningar att mjölka 3D konceptet på pengar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Ixos:

16% efter 5 år av dåliga billiga konverteringar till 3d låter sjukt lönsamt om du frågar mig. Dessutom får du tänka på att nästan hälften av all bio som visas är 3D oavsett om bara 16% föredrar det...

Speciellt med tanke på att de tar gott om extra betalt för både 3D film och glasögonen numera. Kostade mig 165kr att gå se hobbit i 3D nu i helgen jämfört med vadå, 80-100kr för 5-10 år sedan. Är inte det lönsamt så vet jag inte vad som är!!!

Tro mig, Nvidia och Filmindustrin har tjänat miljarder på 3D, men nu börjar de bli mindre intressant när de har mjölkat ut max från det. Företagen skiter totalt i om vi använder våra 3D vision set från nvidia eller våra 3D glasögon från samsung, de har redan sålt dem och de skulle inte sålt dem om de inte gjorde vinst!

Bara det faktum att det sålts och i rätt stor skala utan att rea ut något för en spottstyver tyder på att det varit lönsamt.

Fast upplevelsen behöver inte vara perfekt, men tillräckligt bra för att ingen skall må illa, få ont i ögonen eller bli snurrig. När en sådan upplevelse (vare sig om det är 3D eller VR) finns tillgänglig till ett billigt pris så kommer det slå stort.

Självklart vill oculus tjäna pengar, men liksom andra framgångsrika företag såsom apple och indie utvecklare brinner de för att utveckla en bra upplevelse för användaren. DÄRFÖR kommer de lyckas till skillnad från eller till och med trotts filmindustrin och nvidias ansträngningar att mjölka 3D konceptet på pengar.

Självklart har de gjort vinst på dem, de har ju TVINGAT PÅ DEM PÅ FOLK!!! Majoriteten av dem som köpt en TV har inte ens köpt dem pga 3D och har inte ens använt det, men det fanns där, de fick inte rabatt på TV för att de inte hade tänkt använda det utan Samsung (och alla andra) tog betalt för det oavsett, men folk vill fortfarande inte ha det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Sabelskiöld:

Självklart har de gjort vinst på dem, de har ju TVINGAT PÅ DEM PÅ FOLK!!!

Tack för att du bevisar min poäng. Oculus är inte ute efter att tvinga sin produkt på någon öht.

Det finns få likheter med vad Oculus försöker göra och vad Film och TV industrin har gjort med 3D.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Ixos:

Tack för att du bevisar min poäng. Oculus är inte ute efter att tvinga sin produkt på någon öht.

Det finns få likheter med vad Oculus försöker göra och vad Film och TV industrin har gjort med 3D.

Grejen är att det är en hype nu där endast en liten del (procentuellt) är intresserade, när det gäller TV så är det redan mer eller mindre dött 3D – inte längre hett publicerat 2013-06-14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av jonasies:

Fast targeting systemet i den fungerar bara om du har huvudet direkt vänt mot objektet inte om du kollar på den med ögonen.

Beror på spelet, själva Riften har inget "targeting system". Vanligt i spel är att man antingen får sikta med huvudet eller precis som förut, med musen och ett sikte
I dagens FPS spel på vanlig skärm kan man inte heller sikta med ögonen, du måste sikta med musen. Men vi får väl se om eye-tracking slår igenom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2010

Säljer de inga rakhyvlar i Las Vegas?

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2013

Tänk dig detta när du utvecklar banor i en virtuell miljö, spelar silent hill eller kör first person bilspel! Eller när du kör flygsimulatorer. Eller när du spelar RPG-spel! ELLER .... Ja, awesome helt enkelt!

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
| 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av WijK:

Säljer de inga rakhyvlar i Las Vegas?

Dom säljer rakhyvlar i Las Vegas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av endnoy:

Men då blir det som i Matrix, där människor är kopplade till "nätet"

Vi kanske redan är det. Alla människor är instoppade i nån slags "simcity simulator" för ett experiment av en högre intelligens;)

If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.

George Orwell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Azodan:

Skulle lätt använda OR för att ha en simulerad arbetsplats ameran måste bara hålla koll på mus och tangentbord sedan kan man ställa upp några virtuella datorskärmar som man kan arbeta på
Eller varför inte simulera hela kontorslandskapet så man inte ens behöver klä på sig och åka på jobbet på morgonen.
Eller gå på bio virtuellt med hela familjen, man kan tom. Simulera bilresan till biografen!

Hmm, jag kanske behöver professionell hjälp...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är inte alls lika galet som det låter först.

En virtuell biograf finns redan till Oculus och fungerar alldeles utmärkt även om den p.g.a. den låga upplösningen i devkittet inte lämpar sig för en långfilm. Poängen är att det faktiskt känns exakt som att sitta framför en jättestor duk på en riktig bio. Man kan även spela upp 3D-filmer i den virtuella bion och får då perfekt 3D utan ghosting som man får i verkligheten.

En simulerad arbetsplats är fullt rimlig med bättre kvalitet på VR-lösningen. Säg att du har dubbla 4K-skärmar, en för varje öga. (Med tanke på att 2K-skärmar kommer till mobiltelefoner i år så gissar jag att 4K-skärmar i 5" inte är mer än 1-2 år bort.)

Vill du ha ett par extra bildskärmar på "skrivbordet"? Inga problem, två musklick bort. Kanske bara vifta bort alla skärmar och fram med en jättestor för att visualisera något? Kör på... o.s.v...

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Zotamedu:

Blinkade lampor är ett fenomen med kameran. Lysrör blinkar alltid eftersom de drivs med växelström. Ögat ser det inte men kameran fångar det. Blir extra tydligt om kameran har rullande slutare. Billigare LED-belysning kan man faktiskt se blinka i ögonvrån.

Självklart, jag syftade inte på annat. I allmänhet så kan dock även osynligt flimmer påverka känsliga, speciellt om frekvensen är 100/120 Hz som det ju lätt blir med billiga lösningar, speciellt när det gäller LED. (100/120 Hz är dock synligt för mig, så länge som ljusnivån ändras nämnvärt.)
Väldrivna lysrör flimrar väl dock dels i 10-30 kHz och uppåt, och dels sänks ljusnivån bara väldigt måttligt eftersom fosforn fortsätter glöda ett litet tag; sånt brukar jag inte lyckas fånga med kameran alls, utan det upplevs helt stadigt.
Vanliga glödlampor blir ju samma sak, men även i det fallet sänks bara ljusnivån några procent eftersom glödtråden inte hinner kallna. Med billiga LEDs kan det vara betydligt värre eftersom LEDs hinner slocka på klart under 1 mikrosekund, så de kan utan glättning (dvs om de kör 230V antingen rakt över dem, eller med halv/helvågs-likriktning) vara 100% på/100% av, vilket blir lika synligt än dåliga lysrör i 100/120 Hz, om inte mer.

Mer on topic så vore det även intressant att se hur flimret i såna här lösningar påverkar känsligare människor i allmänhet, dvs persistance-grejen i nya Rift samt LightBoost och liknande lösningar som också kör med 100% svart mellan frames. Jag har svårt att se varför det vore bättre än CRT-flimmer ur t ex huvudvärksvinkeln, för de som hade svårt med 60 Hz där.
Uppdateringsfrekvensen i Crystal Cove verkar dock inte vara publik info ännu, så det blir väl mest spekulation där.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Är det inte tungt att ha en sån på huvudet? Men kul att denna tekniken börjat ta fart igen. Det kan ju bli hur bra som helst.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2007

Oculus har 110 graders synfält eller hur? Hur många graders synfält har man i verkliga fallet? 170?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Dentoid:

med tanke på att det redan är linser i OR så borde det väl gå att byta dessa med rätt brytning för olika ögon?
Alternativt nån slags fokusinställning/justerbara linser

Är inte extremt insatt i praktiska optikimplementationer, men jag skulle tro att det inte är så enkelt att lösa för de som har astigmatism (brytningsfel med olika brytningskraft i olika riktningar; ögat kan t.ex. vara normalsynt för vertikala linjer men närsynt för horisontella). Det är ganska vanligt, tyvärr. Båda mina ögon är drabbade.

Men ja, det vore väldigt smidigt om det gick att justera de linser som ingår, utan att behöva låta en optiker ta fram nya specialanpassade linser.

För min del så måste Crystal Cove fungera bra med brillor, annars blir det nog ingetnting, tyvärr.

3700X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av christerron:

Oculus har 110 graders synfält eller hur? Hur många graders synfält har man i verkliga fallet? 170?

~180, både vertikalt och horisontellt, så vitt jag vet.

3700X, 2080 Ti, 4K