Vill köpa mobil från icke-EU land, hur mycket moms,skat,tull osv kommer jag betala?

Permalänk
Medlem

Vill köpa mobil från icke-EU land, hur mycket moms,skat,tull osv kommer jag betala?

Hej!

Jo det är så att jag vill köpa en mobil från ett icke-EU land vilket betyder en massa extra kostnader, moms, skatt tull vad jag vet.

Riktigt dålig på sådant men kan någon förklara ungefär total % av priset jag kommer betala?

Här är mobilen: http://www.merimobiles.com/meizu-mx3-octa-core-32gb_p/meri813...

Jag har googlat lite men jag är urusel på sånt här så skulle varit super nöjd om någon kunde hjälpa mig med detta, Tack på förhand!:)

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att kolla detta http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullguiden/tullguiden/v...

Sen finns detta http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror... (tullavgifter på diverse varor).
Så ser du Mobiltelefon tull=0% och Moms=25%

Och sen är det inte bara varan/varorna du ska betala moms för utan det gäller även för frakten (som även där är på 25%).
Sen tar fraktbolaget betalt för sitt enorma arbete dom har med att förtulla paketet vilket kan hamna på allt ifrån 100-300:- beroende på vilket frakt bolag det handlar om men 150-200:- är det mest vanliga.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du kan börja med att kolla detta http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullguiden/tullguiden/v...

Sen finns detta http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror... (tullavgifter på diverse varor).
Så ser du Mobiltelefon tull=0% och Moms=25%

Och sen är det inte bara varan/varorna du ska betala moms för utan det gäller även för frakten (som även där är på 25%).
Sen tar fraktbolaget betalt för sitt enorma arbete dom har med att förtulla paketet vilket kan hamna på allt ifrån 100-300:- beroende på vilket frakt bolag det handlar om men 150-200:- är det mest vanliga.

DHL blir det nog. Hittade någon sida man skrev in alla värden, skulle hamna på ca:750kr extra allt som allt, men jag satte då 0 på importdeklaration. Vad är det för något?

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Bara ta priset, gör om till svenska kronor = "X" lägg sedan till 25% (moms) och frakt, då får du "Y" nu tar du "Y" plus 20% (tull).
Detta är max priset, har du tur är inte tullen så hög.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en helt vanlig smartphone i en helt vanlig svensk butik istället för att böka med sånt här? Jag menar då på att det finna idag ganska många som får problem med sina telefoner och vänder sig till återförsäljaren och problemet blir oftast löst. Hur ska du göra då? Finns ju smartphones idag med likvärdig prestanda som ditt exempel. Varför krångla till det?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder olika radiofrekvenser i olika länder och alla telefoner stödjer inte alla frekvenser så se till att vara säker på att det fungerar om du ska importera själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Varför inte bara köpa en helt vanlig smartphone i en helt vanlig svensk butik istället för att böka med sånt här? Jag menar då på att det finna idag ganska många som får problem med sina telefoner och vänder sig till återförsäljaren och problemet blir oftast löst. Hur ska du göra då? Finns ju smartphones idag med likvärdig prestanda som ditt exempel. Varför krångla till det?

Finns inte så många alternativ till octa core (inte riktigt) här i sverige, det är ju galaxy s4 som jag inte känner för att köpa.
Även kul att pröva något nytt
Har en HTC One idag som jag var utan i en och en halv månad och fick tillbaka den trasig ändå, var tvungen att klaga och ringa flera samtal innan jag fick den utbytt, kan nog inte blir sämre tror jag.

Skrivet av mrqaffe:

Man använder olika radiofrekvenser i olika länder och alla telefoner stödjer inte alla frekvenser så se till att vara säker på att det fungerar om du ska importera själv.

Yes, frågade tre vilka frekvenser de kär på och 2100mhz funkar deras 3G på och det klarar mobilen av

Måste dock kolla Telenors frekvenser också då jag kanske ska byta, tack för påminnelsen

Permalänk

Ser ut som en Iphone.

Glöm inte att reklamation och sånt kommer ta längre tid/inte fungera alls om du har otur och beroende på vilket företag det är.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bara ta priset, gör om till svenska kronor = "X" lägg sedan till 25% (moms) och frakt, då får du "Y" nu tar du "Y" plus 20% (tull).
Detta är max priset, har du tur är inte tullen så hög.

Nej!

Man räknar på varans värde PLUS frakten och lägger till 25% moms på det tull är det inget då det handlar om en mobiltelefon som är tullfria.
Sen har jag för mig att OM det är tull på en vara så får man även betala moms på tullavgiften (jag är dock inte säker).

Sen är det en sak att potentiellt se upp med (i alla fall på dyra saker) och det är att om betalar varan/frakten med tex dollar (och vi säger att det nu hamnar på 100$).
När tullen tittar på det så räknar ju dom om dessa 100$ till 650sek (och växlingskursen var vid köpetillfället på tex 6,50) och då blir ju momsen på 162,5sek
MEN det kan ju ta ett tag innan paketet kommer till sverige och växlingskursen kan ju ha ändrats till tex 7 istället och då blir 100$ 700sek istället och momsen blir då 175sek istället dvs lite mer.
Nu är det ju inte så stor skillnad men kan vara bra att ha med i tanken. särskilt när det kommer upp i lite högre summor man handlar för (så med andra ord inte så aktuellt för denna tråd).

Sen är ju risken för att man får betala tull lite olika beroende på fraktbolag och varifrån paketet kommer osv.
Vad jag har hört/läst så ska DHL vara ett av dom värre på den biten (dvs risken är störst med dom) posten/EMS minst risk, men enligt mina erfarenheter så är UPS och Fedex dom värsta och posten/EMS är dom med minst risk (och även oftas längst frakttid).
Sen är det enligt vad jag läst/hört och upplevt störst risk när paketen kommer ifrån USA tex kina/honkkong är betydligt mindre risk hur det är med Canada vet ifan dock.

Kollade lite på den sida du tänkt köpa ifrån nu.
Och får fram detta när jag la den mobilen i kundvagnen.
Shipping Method Price
Free Ship 17-35 Business Days $0.00
Singapore post 9-16 Business Days $8.00
Yanwen/Ems 6-8 Business Days $16.00
DHL Express 3-6 Business Days **Recommended** $23.00
Detta plus att dom säger ""We work closely with factories in Shenzhen China"" säger mig att dom använder sig av dropshipments som skickas ifrån kina.
Och då är dessa 3-6 dagar för DHL ett absolut bästa resultat om ALLT funkar exakt som det ska och då om man räknar ifrån när fabriken/lagret lämnar över paketet till Dhl (vilket kan ta över en vecka ibland).

Med andra ord postgången (och då i stort sett oavsett fraktbolag) i kina ÄR rena skiten visst Dhl/ups/Ems/tnt/etc är bättre än vad hongkong post (som är bättre än china post) och China post är.
tex så är det ju inte ovanligt att dom arbetar med "berg metoden"!
Dvs alla paket kastas på hög och det första paketet där ligger ju då underst och när lastbil/båt/tåg/flyg kommer och lastar så tar dom ju dom övre paketen (dvs dom som kom in senast) och när det är fullt så blir ju dom första paketen kvar och nya kommer in och lägs på högen igen osv,osv,osv så råkar ditt paket hamna underst så kan det ta månader innan du får det.
Och "berg metoden" finns det gott om bilder på och då ifrån ALLA olika frakt bolag i kina.

Oftas är det då billigare att köpa samma pryl ifrån några av kina/hongkong/taiwan sidor som säljer mycket på samma sätt som tex www.dx.com, www.pandawill.com, www.focalprice.com, www.dinodirect.com, www.aliexpress.com, ebay heller några av dom hundratals andra sidorna och här finns ett par av dom http://chinawholesalehomepage.com/.
Sen är ju frågan är merimobil ett canadensiskt bolag? heller är det ett hongkon/kina,etc bolag som utger sig för att vara kanadensiskt? det finns oerhört många sidor av "dropshipment typen" som egentligen är samma bolag som en mängd andra sidor (tex olika regioner som us,sverige,frankrike,etc och sen även uppdelat på mobil,prylar,leksaker,etc) och då finns ofta en "kina" sida som oftas är billigast (och alla har samma produkter).
Dvs ett bolag sätter upp en mängd olika sidor med inriktning på tex mobil och sen samma sida till olika regioner (med en liten layout skillnad) osv,osv och det finns då en sak gemensamt med dessa sidor dom är alla dyrare än vad "kina" sidan som har allt är.
Och då är prissättningen satt utefter landet dvs dom svenska sidorna är bland dom dyraste tyskland lite billigare osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

rekommenderar aliexpress

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blu3n0va:

Hej!

Jo det är så att jag vill köpa en mobil från ett icke-EU land vilket betyder en massa extra kostnader, moms, skatt tull vad jag vet.

Riktigt dålig på sådant men kan någon förklara ungefär total % av priset jag kommer betala?

Här är mobilen: http://www.merimobiles.com/meizu-mx3-octa-core-32gb_p/meri813...

Jag har googlat lite men jag är urusel på sånt här så skulle varit super nöjd om någon kunde hjälpa mig med detta, Tack på förhand!:)

Hej!

Köp den från Ebay istället, billigare och du vet vad du betalar och slipper oroa dig för extra kostnader för tull, moms etc

http://www.ebay.co.uk/itm/Meizu-MX3-Eight-core-NFC-1-6-GHz-32...

355 GBP = strax under 4000 kronor. Vilket blir billigare än att köpa från den andra sidan, betala moms och andra avgifter

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ebay/tradera/blocket/etc är siter man kan behöva se upp med då många säljare använder sig av dropshipment även där.
och då är det ju oftas ifrån kina som skiten skickas och man kan åka på tull/moms.

Med denna säljare som Powernet länkade så verkar det ju vara och dock då man kan välja att få det ifrån Uk.
1) UK buyers will receive the item from our UK warehouse through Royal Mail Registered Post.
2) EU Union buyers can choose item from UK warehouse by UK Royal Mail Post fee GBP 7.99.
3) Or EU buyers can choose shipping from Hong Kong warehouse by Economy/Standard Int'l Mail
4) Other region buyers outside of EU will receive the item from Hong Kong warehouse.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Köp den från Ebay istället, billigare och du vet vad du betalar och slipper oroa dig för extra kostnader för tull, moms etc

http://www.ebay.co.uk/itm/Meizu-MX3-Eight-core-NFC-1-6-GHz-32...

355 GBP = strax under 4000 kronor. Vilket blir billigare än att köpa från den andra sidan, betala moms och andra avgifter

Ser bra ut, blir nog typ samma pris om med all moms etc, men då slipper man ju krångel, frågan är vart man skickar mobilen för reparation från ebay :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Ser bra ut, blir nog typ samma pris om med all moms etc, men då slipper man ju krångel, frågan är vart man skickar mobilen för reparation från ebay :S

Till säljaren, om det är ett företag. Är det en privatperson så har du ingenstans att skicka den.

Är du så orolig att du tror att du kommer behöva skicka den på reparation så föreslår jag att du köper en telefon här i Sverige istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Ser bra ut, blir nog typ samma pris om med all moms etc, men då slipper man ju krångel, frågan är vart man skickar mobilen för reparation från ebay :S

ebay är som tradera/blocket alltså många olika personer och företag annonserar där vart du skulle skicka den till för en eventuell reparation beror på vem du köper den av.

sen är det så att du inte ska räkna med nån garanti / få den reparerad billigt om det händer något dom många länder inte har det så bra som vi. den i england verkar dessutom vara något liknande "tabletkungen" så dom importerar dom från hongkong och sen säljer de dem vidare och då kan man också anta att garantin är usel, det är också standard att du själv får betala alla frakter och avgifter.

från merimobiles så ger dom faktiskt 1 års garanti så jag skulle hellre köpa där än nån random säljare från ebay om det inte står klar och tydligt att dom ger garanti (men som alltid så beror det på vad som står i garanti villkoren också)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agile:

Till säljaren, om det är ett företag. Är det en privatperson så har du ingenstans att skicka den.

Nu ska vi inte röra till det för TS. Man kan skicka till tillverkaren om tillverkaren har internationell garanti eller om de gör ett goodwill ärende.

Permalänk

Betala den och låt dom skicka hem den? Kommer det tull så betala du mer annars slipper du avgiften?
Eller betala du tullavgiften frivilligt?:P

Skrivet av Agile:

Till säljaren, om det är ett företag. Är det en privatperson så har du ingenstans att skicka den.

Är du så orolig att du tror att du kommer behöva skicka den på reparation så föreslår jag att du köper en telefon här i Sverige istället.

Du behöver inte betala tull från eu land.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296