Råd på prisvärd systemkamera. Bra bilder inkl mörkare omgivning

Permalänk
Medlem

Råd på prisvärd systemkamera. Bra bilder inkl mörkare omgivning

Har en sån här kamera (fast i silver). I det stora hela så är nog kvalitén på bilderna helt okej i dagsljus utomhus. Men när man kommer inomhus och speciellt vid mörkare omgivningar så är bilderna riktigt dåliga.

Någon som har tips på en bra systemkamera som ger riktigt fina bilder, bra video och som man även kan köra på vid mörkare omgivningar och ta stämningsfulla bilder/videos. Vad krävs det för kamera för att få bra kvalle vid mörkare omgivningar och hur bra kan dessa bilder bli?

Budget runt 4000:- men kan sträcka mig både lite uppåt och neråt (helst neråt)

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av shogun-r:

Har en sån här kamera (fast i silver). I det stora hela så är nog kvalitén på bilderna helt okej i dagsljus utomhus. Men när man kommer inomhus och speciellt vid mörkare omgivningar så är bilderna riktigt dåliga.

Någon som har tips på en bra systemkamera som ger riktigt fina bilder, bra video och som man även kan köra på vid mörkare omgivningar och ta stämningsfulla bilder/videos. Vad krävs det för kamera för att få bra kvalle vid mörkare omgivningar och hur bra kan dessa bilder bli?

Budget runt 4000:- men kan sträcka mig både lite uppåt och neråt (helst neråt)

Både Canon och Nikon har bra ison, har dock lite förkärlek till Nikon just för hur de hanterar höga isotal
Nikon http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003030084/nikon-d520...
Canon http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003878547/canon-eos-...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Har en sån här kamera (fast i silver). I det stora hela så är nog kvalitén på bilderna helt okej i dagsljus utomhus. Men när man kommer inomhus och speciellt vid mörkare omgivningar så är bilderna riktigt dåliga.

Någon som har tips på en bra systemkamera som ger riktigt fina bilder, bra video och som man även kan köra på vid mörkare omgivningar och ta stämningsfulla bilder/videos. Vad krävs det för kamera för att få bra kvalle vid mörkare omgivningar och hur bra kan dessa bilder bli?

Budget runt 4000:- men kan sträcka mig både lite uppåt och neråt (helst neråt)

Allt rör sig om en balansgång, vill man kunna ta bra bilder i mörker utan ext.blixt (inbyggda är oftast inte mycket att hurra för då det blir väldigt direkt ljus) så är det ISO-talet man ska kolla efter och det man vill ha där är så högt så möjligt blir dock lätt väldigt brusigt om det är en halvformats kamera. En helformats kamera är helt klart att rekommendera men men din budget så blir det svårt att få tag på en som kan filma också, det jag hade rekommenderat är att man väljer antingen bra bilder i mörkare miljöer utan blixt eller en med bra video funktionen.

Tycker personligen att en bra systemkamera kan köpas begagnad då det oftast är välskötta och har låga exponeringar.

Obs! Ingen expert bara lite hobby fotograf

Visa signatur

AOC 27" IPS ][ Cooler Master Seidon120XL CPU kylare ][ Corsair 750w Nätagg ][ 120gb SSD ][ MSI GeForce 760 ][
NZXT MidiTower vit ][ 1TB HDD ][ Intel core i7-4770k @4GHz ][ MSI z87 Moderkort ][ 16GB DDR3 ][

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Både Canon och Nikon har bra ison, har dock lite förkärlek till Nikon just för hur de hanterar höga isotal
Nikon http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003030084/nikon-d520...
Canon http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003878547/canon-eos-...

Skulle det gå lika bra med Canon EOS 100D eller Nikon D3200? Priserna till dom du länkade var nog lite höga. Ser ut att vara samma ISO-tal på dessa?

Kan man säga att något märke är att föredra eller att undvika eller är dom likvärdiga? Skulle det bli bra "mörker" kort med dessa så jag inte blir besviken igen och det bara blir lite bättre.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Skulle det gå lika bra med Canon EOS 100D eller Nikon D3200? Priserna till dom du länkade var nog lite höga. Ser ut att vara samma ISO-tal på dessa?

I princip ja. Det finns skillnader mellan olika systemkameror, eftersom de kan ha olika sensorer. Har de samma sensor blir bildkvaliteten mer eller mindre identisk även om man jämför två modeller i helt skiljda prisklasser. Dat är andra saker än bildkvaliteten man betalar för då.
Nu skulle jag dock vilja säga att skillnaden mellan någorlunda moderna systemkameror, oavsett vilken sensor som sitter i, är såpass liten att, om man ser till att du kommer från en IXUS så kan man mer eller mindre bortse från den, eftersom skillnaden mellan IXUS och "systemkamera" är såpass stor.
Du ska dock vara medveten om du helt bör ha ett ljusstarkare objektiv än det medföljande "kitobjektivet" för att kameran helt ska komma till sin rätt, men du lär ändå märka skillnad.

Det finns även kompaktkameror som är betydligt bättre än din IXUS, tex Sony RX100, Panasonic LX7 och Olympus XZ-2. Även Canon S120 är betydligt bättre, men skillnaden dit är inte riktigt lika stor.

Permalänk
Medlem

Tricket att ta bilder i mörker är att använda ett stativ och köra på långa slutartider.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Tricket att ta bilder i mörker är att använda ett stativ och köra på långa slutartider.

För landskap och stilleben, ja.
För människor är dyr utrustning och blixt typ enda lösningen.

Men det förstnämnda är mycket roligare ändå och kräver typ bara ett stativ! en ficklampa kan göra lite coola grejjer också.

Skrivet av shogun-r:

Skulle det gå lika bra med Canon EOS 100D eller Nikon D3200? Priserna till dom du länkade var nog lite höga. Ser ut att vara samma ISO-tal på dessa?

Kan man säga att något märke är att föredra eller att undvika eller är dom likvärdiga? Skulle det bli bra "mörker" kort med dessa så jag inte blir besviken igen och det bara blir lite bättre.

Ett ISO-tal definierar hur ljus bilden blir - exponeringen alltså!
Men vad gäller brusnivån i bilden så kan
ISO x på kamera A
motsvara
ISO y på kamera B

En bättre sensor ger mindre brus vid samma ISO tal. Skillnaden är relativt stor om man jämför ett par år äldre kameror mot en ny, men mellan de som säljs idag är skillnaden inte så stor.

Om man fotograferar med kamerans maximala ISO tal får man räkna med mobiltelefon kvalite! men man kan fota i ganska dåligt ljus.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

För landskap och stilleben, ja.
För människor är dyr utrustning och blixt typ enda lösningen.

Men det förstnämnda är mycket roligare ändå och kräver typ bara ett stativ! en ficklampa kan göra lite coola grejjer också.

Därför jag har två små LED-lampor i fotoväskan. En vit och en röd.

Skrivet av Se33:

Ett ISO-tal definierar hur ljus bilden blir - exponeringen alltså!
Men vad gäller brusnivån i bilden så kan
ISO x på kamera A
motsvara
ISO y på kamera B

En bättre sensor ger mindre brus vid samma ISO tal. Skillnaden är relativt stor om man jämför ett par år äldre kameror mot en ny, men mellan de som säljs idag är skillnaden inte så stor.

Om man fotograferar med kamerans maximala ISO tal får man räkna med mobiltelefon kvalite! men man kan fota i ganska dåligt ljus.

Med lite kreativ komponering och efterbehandling, så har jag märkt att man kan få användbara bilder även med maxad ISO.
Inte lätt, men det går

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte blivit speciellt mycket klokare

Låter som att det "funkar" hur bra med en kamera för 3000:- som en för 5000:-

Tyvärr är jag extremt novis, slutartider, och andra fackuttryck säger mig inte mycket.

Det som oroar lite är ju om jag köper en "bättre" kamera men inte får bättre bilder än dom jag får nu. Skulle kännas rejält surt....

Fastnat för kompakta systemkameror, är dom något att ha? Tittat på Canon EOS M t ex.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Måste erkänna att jag inte blivit speciellt mycket klokare

Låter som att det "funkar" hur bra med en kamera för 3000:- som en för 5000:-

Tyvärr är jag extremt novis, slutartider, och andra fackuttryck säger mig inte mycket.

Det som oroar lite är ju om jag köper en "bättre" kamera men inte får bättre bilder än dom jag får nu. Skulle kännas rejält surt....

Fastnat för kompakta systemkameror, är dom något att ha? Tittat på Canon EOS M t ex.

Du kommer kunna ta bättre bilder,
Du kommer kunna få mer kontroll över ditt fotograferande,
Du kommer få lära dig läsa ljus,

Allt detta är enklare med en bra kamera men kan göras med en mobil, jag säger inte att en kamera kommer ge dig mycket bättre bilder av en anledning. Det är lätt att bli besviken om du tror att det är kameran som tar bilderna..

En systemkamera kan inte ta bilder i nattmörker som om det vore dagsljus,,

Jag skulle säga att om du inte har en vilja att lära dig använda kameran "manuellt" (inte nödvändigtvis manuell exponering) så är en systemkamera ett givet köp. Om du endast vill klicka av automatiskt och få bättre bilder så säger jag att du ska kolla efter en bättre kompaktkamera gärna med stor sensor

Självklart funkar en systemkamera lika bra, men det är totalt onödigt med en stor kamera anpassad för enkla manuella inst och möjlighet att byta objektiv om man aldrig kommer nyttja detta enligt mig..

Som avslut vill jag säga att du inte ska se det som ett jobb att knäppa bilder bara för att lär sig lite grunder, det är något som ökar ens förståelse något enormt och är faktiskt en stor fördel till och med när man fotograferar med en simpel mobiltelefon utan möjlighet till inställningar osv.. Och ett tips är att om du läser på lite kan du prova göra lite manuella inställningar med den kamera du har, det brukar vara lite omständigt men går på de flesta kompakter, kolla om du har något läge som heter M (eller möjligen A, T, AV, TV - halvmanuella)

EDIT: kompakt systemkamera är en kompromiss, med alla kompromissernas fördelar och nackdelar.
Fördelar mot kompakt:
Utbytbart objektiv
Relativt stor sensor
Goda inställningsmöjligheter
Nackdelar mot en "riktig" systemkamera:
Färre knappar för inst (krävs kanske mer jobb i menyer och färre dedikerade knappar)
Sämre ergonomi och grepp
Ingen sökare (titthålet som man ser genom objektivet med - största anledninged att dom är så mycket mindre)
Mindre batteri (vet inte om det gör någon skillnad dock, tillräckligt för typ allt ändå)

finns säkert fler.. och vad gäller för/nackdelar åt andra hållet är det typ storleken åt båda håll..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna ta bilder i mörkare miljöer (inte ute på natten, men inomhus miljöer) så behöver du ett objektiv som har en öppen bländare. Skulle rekommendera Canon EF 50mm f/1.8. Ganska plastigt objektiv som låter än del, men vad gör det när man får skarpa bilder och att det bara kostar runt 1000lappen. Väldigt prisvärt objektiv för amatörfotografen.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem

Här är en hyfsad film som förklarar hur en exponering "en bild" sker/kontrolleras. Det här är kunskap som har varit densamma sen länge - långt innan digitala kameror. Det här är utmärkt kunskap oavsett vilken kamera man använder!

http://www.youtube.com/watch?v=6-NhJua5NFA

Aperture - Bländare
Shutter(speed) - Slutare(tid)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Måste erkänna att jag inte blivit speciellt mycket klokare

Låter som att det "funkar" hur bra med en kamera för 3000:- som en för 5000:-

Tyvärr är jag extremt novis, slutartider, och andra fackuttryck säger mig inte mycket.

Det som oroar lite är ju om jag köper en "bättre" kamera men inte får bättre bilder än dom jag får nu. Skulle kännas rejält surt....

Fastnat för kompakta systemkameror, är dom något att ha? Tittat på Canon EOS M t ex.

Sony NEX är de bästa kompakta systemkamerorna, kan starkt rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Om du vill kunna ta bilder i mörkare miljöer (inte ute på natten, men inomhus miljöer) så behöver du ett objektiv som har en öppen bländare. Skulle rekommendera Canon EF 50mm f/1.8. Ganska plastigt objektiv som låter än del, men vad gör det när man får skarpa bilder och att det bara kostar runt 1000lappen. Väldigt prisvärt objektiv för amatörfotografen.

Väldigt bra omdömen på prisjakt faktiskt. Kanske kan hjälpa till när man vill ta fina och stämningsfulla kort.

Antar att man måste ha en kamera att sätta objektivet på Vilken skulle du rekommendera som håller budget?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Som kamera skulle jag välja Nikon D5200. 4990 kr. på nätet just nu inkl 18-55 mm-objektivet.

Kolla på dpreview.com där du kan jämföra testbilder sida vid sida.

Överväg även D3200 om du vill hålla dig mer inom budgeten.
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3200/19

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Sony NEX är de bästa kompakta systemkamerorna, kan starkt rekommendera.

Typ den? Har du en själv? Hur blir bilderna i lite mörkare miljöer, typ gatubelysning?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det som skiljer en kamera för 3000 från en för 5-6000 kan vara fler autofokuspunkter (snabbare och mer exakt fokus), fler inställningar och finesser, men ofta används samma sensor i båda dessa prisklasser, som hos Nikon.

Permalänk
Medlem

Jag, som också är lite novis, skulle vilja tipsa dig om den här kameran som jag införskaffade mig i och med att jag fick min son:

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/avancerad/sony-...

Filmer och bilder blir väldigt bra och för att vara en "kompaktkamera" så är sensorn relativt stor. Väldig smidig att bära med sig...

Recension:
http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100

Skulle kunna passa!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Väldigt bra omdömen på prisjakt faktiskt. Kanske kan hjälpa till när man vill ta fina och stämningsfulla kort.

Antar att man måste ha en kamera att sätta objektivet på Vilken skulle du rekommendera som håller budget?

Denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1711351. Blir en tusing över din budget men då har du ett allroundobjektiv. Du kan ju alltid börja med paketet och kompletera med det fasta objektivet vid senare tillfälle.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Typ den? Har du en själv? Hur blir bilderna i lite mörkare miljöer, typ gatubelysning?

Ta dig 10 minuter och kolla videon jag länkade ovan även om mina inlägg inte var så bra skrivna kanske, är lite trött

http://www.slrphotographyguide.com/camera/settings/images/15s...

Här är en ex bild.

Digital SLR Camera: Canon EOS 400D / Rebel XTi
DSLR Lens: Canon EF-S17-85mm f/4-5.6 IS USM
Exposure: 15 sec (15)
Aperture: f/5
Focal Length: 33 mm
ISO Speed: 100
Exposure Program: Shutter priority
Flash: Flash did not fire

Som du ser hade denna väldigt lång exponerings tid, för att kunna ta denna bild med kameran i handen hade man behövt ISO på över 10000 för att få en slutartid där man kan ha kameran i handen utan att skaka så att bilden blir suddig. Bilden är garanterat tagen med stativ. (eller kameran stående på något..)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Kolla på kamerorna som Dumbo rekommenderar. Säkert inget fel på EOS-M men precis som alla andra systemare skulle den må bättre med lite ljusstarkare objektiv än det som följer med.

Om det är som du säger att du är "extrem novis" så är det första tipset att försöka lära dig vad fackuttrycken betyder för den slutgiltliga bilden. Att låta kameran sköta allt kommer aldrig att ge dig särskilt många kanonbilder. Vill man ha ut max kvalitet oavsett kamera så är det nog RAW format & efterbehandling som gäller. Nu tycker ju inte alla att det är värt jobbet och många gånger räcker ju JPEG bilderna direkt ur kameran till. Autoläget däremot är det bara att lämna bakom sig.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Ja, med den kameran du har bör du kunna lära dig "fackutrycken" (den har kanske någon form av manuellt läge?) med till en början och se om du är intresserad och orkar gå vidare med en annan kamera.
Kolla in lite youtubeklipp, läs lite nybörjarguider så att du förstår om eller varför du måste köpa en ny kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Väldigt bra omdömen på prisjakt faktiskt. Kanske kan hjälpa till när man vill ta fina och stämningsfulla kort.

För regelrätta porträtt av vuxna människor är en 50mm rätt vettigt, men det är inget jag skulle rekommendera som något slagt allround-objektiv. Vill man ha ett fast objektiv för ljusstyrkans skull och som är relativt allround skulle jag säga att det är vettigare att skaffa ett som ligger runt 28-35mm (helst inte över 30mm om det är en Canon)l. Då kommer man dock inte undan med 1000kr, om man inte har lite tur och hittar något vettigt begagnat.

Det som du sa om gatubelysning klarar alla kameror med lika stor sensor av lika bra (i stort sett) vad gäller bildkvalitet, men anfallsvinkeln är olika beroende av vilken typ av bild det är frågan om. Är det ett statiskt motiv använder man stativ och lång slutartid. Detta funkar fint även med kompaktkameror som har manuella inställningar.
Är det rörliga motiv så får man ha ljusstarkt objektiv och maxa ISO-talet och hoppas att det räcker.

Inomhus kan en extern blixt vara ett otroligt bra hjälpmedel, gärna i kombination med ett ljusstarkt objektiv för att inte helt döda det befintliga ljuset.

Man kan köpa massor med utrustning för i praktiken hur mycket pengar som helst men även om jag ovan skrev att kameran behöver ett ljusstark objektiv för att helt komma till sin rätt och ge bästa möjligheten till foto i svagt ljus så skulle jag säga att det vettigaste är att börja med ett "kit", med exempelvis en D3200 + 18-55VR. Detta är en bra grund att stå på. Komplettera senare med en 35/1.8 eller en blixt, beroende på vad du, med lite erfarenhet i ryggen tror att du kommer ha mest nytta av.
Med möjligheten att använda högre ISO-tal än du i praktiken kan med din IXUS så kommer du att uppleva skillnad. Du bör dock räkna med att du behöver läsa på lite för att själv kunna ta kontrollen för att få bästa resultat. Då kan du ju själv välja vad du vill prioritera och vad du vill offra för att få bilden så nära som möjligt det resultat du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Kolla på kamerorna som Dumbo rekommenderar. Säkert inget fel på EOS-M men precis som alla andra systemare skulle den må bättre med lite ljusstarkare objektiv än det som följer med.

Om det är som du säger att du är "extrem novis" så är det första tipset att försöka lära dig vad fackuttrycken betyder för den slutgiltliga bilden. Att låta kameran sköta allt kommer aldrig att ge dig särskilt många kanonbilder. Vill man ha ut max kvalitet oavsett kamera så är det nog RAW format & efterbehandling som gäller. Nu tycker ju inte alla att det är värt jobbet och många gånger räcker ju JPEG bilderna direkt ur kameran till. Autoläget däremot är det bara att lämna bakom sig.

Lite det jag försökt få fram med mina långa dåligt skrivna inlägg haha

Men jag ska säga att du har lite fel när du säger att auto-läget bara är att lämna bakom sig.. Det finns fortf tillfällen när autoläget kan användas men det är just vid dessa tillfälle det är bra om man vet vad auto-läget faktiskt gör.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl egentligen ljusstarka objektiv, zoomar brukar finnas med f2.8, har t.ex en 16-50mm f2.8 till min kamera..
men kostar mer än din budget.. och kanske ändå inte är nog ljusstark för nattfoto.
medans fast optik oftast är ljusstarkare.. f1.4 är väl ganska vanligt men kostar endel..
det billigaste att börja med är nog ett 50mm f1.7 eller liknande.. som antagligen kostar hälften eller mindre jämfört med 50mm f1.4.

Exempelvis: Canon Objektiv EF 50mm f/1.8 II, 879kr på Elgiganten.

Men annars så kan man ju få rätt så bra nattbilder med längre slutartid och stativ.. men går givetvis inte på människor eller annat som rör på sig.

Alternativ 3 är att använda blixt.. en blixt du monterar på kameran blir bättre än den inbyggda.. men dom kan kosta endel.. men går ju att köpa till senare..
förutsatt att kameran du väljer har blixtsko.. men är väl bara absolut billigaste systemkamerorna som inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Det finns fortf tillfällen när autoläget kan användas men det är just vid dessa tillfälle det är bra om man vet vad auto-läget faktiskt gör.

Det är i regel inte alls beskrivet i manualen vad kameran prioriterar i olika lägen vid auto eller motivprogram. Det är det som gör dem så "vanskliga", eftersom man, ovetande om det, inte alltid får så förutsägbara resultat.
Vill man ha exponeringsautomatik förordar jag de "halvautomatiska" lägena. Man kan ju, iaf med Nikon, faktiskt få exponeringsautomatik i M-läge åxå, om man har auto-ISO påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Lite det jag försökt få fram med mina långa dåligt skrivna inlägg haha

Men jag ska säga att du har lite fel när du säger att auto-läget bara är att lämna bakom sig.. Det finns fortf tillfällen när autoläget kan användas men det är just vid dessa tillfälle det är bra om man vet vad auto-läget faktiskt gör.

Haha, till att börja med får ju någon konstruera en kamera som själv vet vad den gör i autoläget

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är i regel inte alls beskrivet i manualen vad kameran prioriterar i olika lägen vid auto eller motivprogram. Det är det som gör dem så "vanskliga", eftersom man, ovetande om det, inte alltid får så förutsägbara resultat.
Vill man ha exponeringsautomatik förordar jag de "halvautomatiska" lägena. Man kan ju, iaf med Nikon, faktiskt få exponeringsautomatik i M-läge åxå, om man har auto-ISO påslaget.

Nej det är sant, men det är ju faktiskt så att man ska ändå inte glömma bort det helautomatiska, för den dagen när du sliter upp kameran i all hast kan en helautomatisk bild vara bättre än ingen alls. Det är mest det jag menar, vilket också många proffs säger.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Får svara alla i ett inlägg eftersom det börjar bli lite många att citera Tack för alla svar.

Börjar förstå. Det bästa är helt klart att sätta sig in lite mer i den kameran jag har och kolla lite på manuella inställningarna. Kolla lite videos som ni länkat här och kanske lära mig lite mer.

Vad jag förstått hittills är att generellt, längre slutartid = bättre mörkerbilder? Detta kan man göra även på en Canon IXUS 1000HS? Får kolla inställningarna och se om jag begriper något

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Så lång slutartid som möjligt utan att få skaknings eller rörelseoskärpa, så stor bländare som möjligt utan att få för kort skärpedjup och så lågt ISO som möjligt för att få så lite brus som möjligt. Alla dessa parametrar måste ju tas hänsyn till vid varje fototillfälle.

Visa signatur

*.*