samsung lcd tv plötsligt slutat fungera, hjälp

Permalänk

samsung lcd tv plötsligt slutat fungera, hjälp

Hej på er!
Har en Samsung LE-46A568 47 tum köpt ca 3.5 år sen. Idag öppnade jag tv:n och märkte direkt att något var skumt. Bilden hade blivit VÄLDIGT mörk och inget ljud kom ut. Återställde bilden till original inställningar fast den vägrar bli ljus igen. Samma sak med ljudet, inget ljud vad jag än försöker, har även kopplat in hörlurar/högtalare fast fortfarande inget. Kollade precis igenom kvittot och såg att försäkringen som jag köpt med tv:n hade gått ut för något halvår sen.

Skulle gärna vilja ha tips eller en förklaring på vad som pågår här för en dag funkar den suveränt sen över natten ligger den halvdöd.

Tacksam för alla svar. Om ni vill ha mer information för att lösa problemet är det bara att fråga. Tack!

Permalänk
Medlem

Har hört om många Samsung-apparater där kondensatorer har gått sönder, kan ha hänt i ditt fall också.

Ifall du känner dig säker och kunnig så kan du öppna upp TVn och ta dig en titt efter kassa kondensatorer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Samsung bygger hyfsat ofta med undermåliga kondensatorer i nätdelen, så det kan vara ett tänkbart fel. Precis som med lågkvalitativa nätaggregat till datorer så brukar de gå sönder efter 2-3 år beroende på temperatur och användning (men kan hålla mycket längre, som sagt är användningssätt och omgivande temperatur/kylning av stor betydelse för livslängden).

Går att byta om man är händig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har hört om många Samsung-apparater där kondensatorer har gått sönder, kan ha hänt i ditt fall också.

Ifall du känner dig säker och kunnig så kan du öppna upp TVn och ta dig en titt efter kassa kondensatorer.

Skrivet av MultiMan:

Samsung bygger hyfsat ofta med undermåliga kondensatorer i nätdelen, så det kan vara ett tänkbart fel. Precis som med lågkvalitativa nätaggregat till datorer så brukar de gå sönder efter 2-3 år beroende på temperatur och användning (men kan hålla mycket längre, som sagt är användningssätt och omgivande temperatur/kylning av stor betydelse för livslängden).

Går att byta om man är händig.

Jag kan absolut inget om tv apparater, ville bara tillägga att skärmen blinkar också fast höjer jag bakgrundsljuset till max så försvinner det. Ifall det var till någon hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behappypro:

Jag kan absolut inget om tv apparater, ville bara tillägga att skärmen blinkar också fast höjer jag bakgrundsljuset till max så försvinner det. Ifall det var till någon hjälp.

Blinkningar låter som typiskt nätaggsproblem, troligen massivt rippel och instabila spänningar.

Jag hade kunnat fixa på en timme och delar för en runt en hundring eller två (bara som exempel på vad det handlar om med defekta kondensatorer), men kan du inte något själv bör du lämna bort det. Tyvärr sysslar väl många verkstäder enbart med modulbyten idag och då lär det kosta flera tusen. Försök alltså hitta någon mindre serviceverkstad med kunnigt folk som byter på komponentnivå, eller helst någon bekant som byter för en pizza och några öl.

Snabbgoogling gav (usel video så leta gärna vidare):

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tror tv bara vill påminna dig att det finns 4K samsung TV 55" för under 20000kr nu så det är dags att slå till! Skämtosidå troligen kondensatorer som strular om du inte kan laga den själv så är det bara att köpa ny, inte mycket att göra annars.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Blinkningar låter som typiskt nätaggsproblem, troligen massivt rippel och instabila spänningar.

Jag hade kunnat fixa på en timme och delar för en runt en hundring eller två (bara som exempel på vad det handlar om med defekta kondensatorer), men kan du inte något själv bör du lämna bort det. Tyvärr sysslar väl många verkstäder enbart med modulbyten idag och då lär det kosta flera tusen. Försök alltså hitta någon mindre serviceverkstad med kunnigt folk som byter på komponentnivå, eller helst någon bekant som byter för en pizza och några öl.

Snabbgoogling gav (usel video så leta gärna vidare):

7Rj22VNhKXg

hmmm. stickig situation faktiskt. Hur får man tag på kondensatorer för speciellt min tv?, och hur är jag säker att det är det som orsakar problemet?

tack igen!

Permalänk
Medlem

Sama sak hände min Samsung LCD tv inköpt 2008
Jag blev nyfiken och öppnade och tittade och...
försökte mig på att laga den

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behappypro:

hmmm. stickig situation faktiskt. Hur får man tag på kondensatorer för speciellt min tv?, och hur är jag säker att det är det som orsakar problemet?

tack igen!

Säker är man inte förrän man öppnat och kollat. Kondensatorer finns det att köpa på många ställen, t ex Elfa. Ska vara låg-ESR (för switchade nätagg bl a) och samma värden som sitter i (spänningsmärkningen kan få vara högre om det finns plats rent fysiskt).

Man bör alltid byta samtliga kondensatorer av samma typ eftersom det oftast är en tidsfråga innan resten också går sönder, även om bara några har gett upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Säker är man inte förrän man öppnat och kollat. Kondensatorer finns det att köpa på många ställen, t ex Elfa. Ska vara låg-ESR (för switchade nätagg bl a) och samma värden som sitter i (spänningsmärkningen kan få vara högre om det finns plats rent fysiskt).

Man bör alltid byta samtliga kondensatorer av samma typ eftersom det oftast är en tidsfråga innan resten också går sönder, även om bara några har gett upp.

Jag öppnade precis upp bakdelen för att ta en titt inuti. jag skruvade endast loss några skruvar och lekte inget mer. Här har jag ett par bilder på Kondensatorerna och även hela kortet. Jag ser inget fel med de eller någon läckande vätska men jag kan heller inget inom detta område så...

Hjälper det här dig på något vis?

Permalänk
Hedersmedlem

Svullna och trasiga kondensatorer i nätdelen. Planerat åldrande eller ren snålhet av Samsung. De sparar kanske in en tia på att välja skitkvalitet. Kunderna får ta smällen oavsett eftersom oftast händer lagom utanför garantitiden. Samma problem på datorskärmarna, men så länge folk fortsätter handla Samsung kommer de fortsätta som om ingenting hänt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Svullna och trasiga kondensatorer i nätdelen. Planerat åldrande eller ren snålhet av Samsung. De sparar kanske in en tia på att välja skitkvalitet. Kunderna får ta smällen oavsett eftersom oftast händer lagom utanför garantitiden. Samma problem på datorskärmarna.

Om jag ska köpa nya då, kan du se vilken som skulle passa in på min modell. När jag gick in på Elfa fanns det oerhört med modeller och typer jag har absolut ingen aning om vad som är vad. Går det att se på bilden vad jag behöver?

Tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Jag öppnade precis upp bakdelen för att ta en titt inuti. jag skruvade endast loss några skruvar och lekte inget mer. Här har jag ett par bilder på Kondensatorerna och även hela kortet. Jag ser inget fel med de eller någon läckande vätska men jag kan heller inget inom detta område så...

Hjälper det här dig på något vis?

http://i39.tinypic.com/15ridsl.jpg

http://i39.tinypic.com/2exapo0.jpg

http://i40.tinypic.com/wmnl6s.jpg

Du har ju iallfall 2 som är slut där vad jag kan se står det något märke på dem alltid intresseant vad det är för skräp ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Jag öppnade precis upp bakdelen för att ta en titt inuti. jag skruvade endast loss några skruvar och lekte inget mer. Här har jag ett par bilder på Kondensatorerna och även hela kortet. Jag ser inget fel med de eller någon läckande vätska men jag kan heller inget inom detta område så...

Hjälper det här dig på något vis?

http://i39.tinypic.com/15ridsl.jpg

http://i39.tinypic.com/2exapo0.jpg

http://i40.tinypic.com/wmnl6s.jpg

På den understa ser du 2 kondingar som är paj dom är toppiga men byt även dom 2 brevid.
Värde på kondingarna står på sidan

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

På den understa ser du 2 kondingar som är paj dom är toppiga men byt även dom 2 brevid.
Värde på kondingarna står på sidan

Är det de blå eller svarta som är kondingar?

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Du har ju iallfall 2 som är slut där vad jag kan se står det något märke på dem alltid intresseant vad det är för skräp ?

Det roliga är att tv:n kostade strax innan 13 000kr så det var ingen billig modell, fattar inte varför de har billiga komponenter i den. Anledningen till att man köper en dyrare modell är för att man TROR att de innehåller bättre komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behappypro:

Om jag ska köpa nya då, kan du se vilken som skulle passa in på min modell. När jag gick in på Elfa fanns det oerhört med modeller och typer jag har absolut ingen aning om vad som är vad. Går det att se på bilden vad jag behöver?

Tack så hemskt mycket!

Du ska byta alla fyra till höger om kylflänsen som minimum, varav två är svullna och kaputt, men de andra lär vara på gång. Som jag skrev ska det vara låg-ESR. Vilken kapacitans (i mikrofarad) och spänning (i Volt) står tryckt på sidan, läs och köp samma eller så nära som möjligt, spänningen får aldrig vara lägre, men högre är ok. Kapacitansen är inte lika kritisk, men ta hellre något högre än lägre om inte exakt finns.

Kontrollerar du värdena och mäter storleken, så kan jag länka till lämpliga ersättare.

Edit: Den här länken till ebay visar lite omfattningen av problemet, men som sagt, så länge folk fortsätter köpa Samsung i tron att det är kvalitet så kommer det fortsätta: http://www.ebay.com/bhp/samsung-capacitor-repair-kit

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Det roliga är att tv:n kostade strax innan 13 000kr så det var ingen billig modell, fattar inte varför de har billiga komponenter i den. Anledningen till att man köper en dyrare modell är för att man TROR att de innehåller bättre komponenter.

Jag vet så surt man tror ju oftast det.

Jag gillar ju plasma så blivit panasonic för mig men inte den blekaste vad som sitter i den men man kan ju hoppas på japanska när märket är det nu blev jag nästan lite sugen att titta efter:=)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Det där är faktiskt bland de bästa kondensatorer som finns på marknaden (Samwha) - och de är inte billiga. Problemet är att de är monterade alldeles för nära de extremt varma (för små) kylflänskarna (med flit, naturligtvis), vilket gör att de dör snabbare än vad de borde. Ett byte kommer att fixa problemet, men det kommer att återuppstå igen, efter lika lång tid (om du väljer lika bra kondensatorer).

Källa: Tv-reparatör (bl a)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du har ju iallfall 2 som är slut där vad jag kan se står det något märke på dem alltid intresseant vad det är för skräp ?

Troligen är det http://www.samwha.com/ om det inte är CapXon, du vet "top quality" taiwanesiska enligt Be Quiet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Troligen är det http://www.samwha.com/ om det inte är CapXon, du vet "top quality" taiwanesiska enligt Be Quiet.

Som sagt, Samwha hör till de allra främsta tillverkarna som finns. Inte billigt, inte dåligt. CapXon däremot, är sämre (men inte relevanta här, eftersom Samsung använder just Samwha i sina apparater).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det där är faktiskt bland de bästa kondensatorer som finns på marknaden (Samwha) - och de är inte billiga. Problemet är att de är monterade alldeles för nära de extremt varma (för små) kylflänskarna (med flit, naturligtvis), vilket gör att de dör snabbare än vad de borde. Ett byte kommer att fixa problemet, men det kommer att återuppstå igen, efter lika lång tid.

Källa: Tv-reparatör (bl a)

Bra kvalitet är det inte. Jag har i princip aldrig sett döda Rubycon oavsett placering eller värme och vågar lova att om trådskaparen byter till Rubycon så kommer annat gå sönder i TVn innan de kondensatorerna kastar in handduken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Bra kvalitet är det inte. Jag har i princip aldrig sett döda Rubycon och vågar lova att om trådskaparen byter till Rubycon så kommer annat gå sönder i TVn innan de kondensatorerna kastar in handduken.

Du har inga källor på det där, eftersom det inte stämmer. Samwha-kondensatorer kommer endast att gå sönder i fall de monteras så nära en het kylfläns som i detta fall. Detta gäller samtliga kondensatorer, eftersom de börjar koka av den extrema hettan. Rätt använt så håller Samwha för evigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obligatorisk:

Som sagt, Samwha hör till de allra främsta tillverkarna som finns. Inte billigt, inte dåligt. CapXon däremot, är sämre (men inte relevanta här, eftersom Samsung använder just Samwha i sina apparater).

Jobbar du för Samsung? Det är solklart att Samwha inte håller någon högre kvalitet med tanke på att det drabbar Samsung över hela produktlinjen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Om man ska laga kan det vara bra ide att byta samtliga kondensatorer på kortet, de är ju ganska billiga, så att beställa hem 5 eller 25 ger liten skillnad på kostnaden.
Risken finns ju också att någon som ser ut att vara ok är defekt, och kommer att göra att TVn ändå inte fungerar efter man bytt de andra..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Om man ska laga kan det vara bra ide att byta samtliga kondensatorer på kortet, de är ju ganska billiga, så att beställa hem 5 eller 25 ger liten skillnad på kostnaden.
Risken finns ju också att någon som ser ut att vara ok är defekt, och kommer att göra att TVn ändå inte fungerar efter man bytt de andra..

Hur många kondensatorer finns det totalt på min tv? och är alla av samma styrka och egenskaper?

tack!

Permalänk
Skrivet av Behappypro:

Hur många kondensatorer finns det totalt på min tv? och är alla av samma styrka och egenskaper?

Verkar vara ca ett dussin kondensatorer på ditt kort, , de har olika Volt och Farad styrka, och det är viktigt att samma värde är på de man ersätter med.
De är också polariserade (har + och - sida), så det är också viktigt att de monteras åt rätt håll (+ till + och - till -).

Denna länk visar vilka kondensatorer som brukar vara defekt på ditt kretskort.
http://lcdalternatives.com/Samsung-LN-46A630-LCD-TV-Repair-Ki...
Finns en material-lista där, och man kan beställa dem därifrån också, om man nu inte hittar dem hos ELFA eller någon TV-verkstad.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag vet så surt man tror ju oftast det.

Jag gillar ju plasma så blivit panasonic för mig men inte den blekaste vad som sitter i den men man kan ju hoppas på japanska när märket är det nu blev jag nästan lite sugen att titta efter:=)

På han bara Pontus, visa honom vem som vill ta en titt.;)

Skrivet av MultiMan:

Jobbar du för Samsung? Det är solklart att Samwha inte håller någon högre kvalitet med tanke på att det drabbar Samsung över hela produktlinjen.

Och där kom det ultimata svaret.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du ska byta alla fyra till höger om kylflänsen som minimum, varav två är svullna och kaputt, men de andra lär vara på gång. Som jag skrev ska det vara låg-ESR. Vilken kapacitans (i mikrofarad) och spänning (i Volt) står tryckt på sidan, läs och köp samma eller så nära som möjligt, spänningen får aldrig vara lägre, men högre är ok. Kapacitansen är inte lika kritisk, men ta hellre något högre än lägre om inte exakt finns.

Kontrollerar du värdena och mäter storleken, så kan jag länka till lämpliga ersättare.

Edit: Den här länken till ebay visar lite omfattningen av problemet, men som sagt, så länge folk fortsätter köpa Samsung i tron att det är kvalitet så kommer det fortsätta: http://www.ebay.com/bhp/samsung-capacitor-repair-kit

Hej igen!

Öppnade nyss upp tv:n för andra gången fast denna gång lyckades jag få bättre bilder på kondensatorerna. De två längst bak åt vänster fick jag aldrig tag på fast på ovan sidan kan man läsa 1000uF på båda. Här kommer bilderna:
Tack så hemskt mycket för all hjälp. Betyder ytterst mycket!

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste läsa och skriva värdena på de fyra närmast kylflänsen. Spänningen är absolut viktigast och jag kan inte se alla på bilderna. Troligen är väl alla 16V, men säker kan man aldrig vara utan att titta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro