Göteborgs Energi blåser villa ägare på pengar?!

Permalänk
Medlem

Göteborgs Energi blåser villa ägare på pengar?!

Tjenare alla Swec's

Fick hem idag ett brev från Göteborgs Energi om att dom har ändrat på kontraktet så att vi blir tvungna att betala för den högsta KW/h kvartalet ut oavsett om vi använder mindre. (Inte bästa förklaringen) Det jag menar är:
Innan 2014 så betalade vi för total energi förbrukning/kvartal och om man använde mindre ström vissa dagar så blev det inte lika mycket och betala.
Efter årsskiftet om man förbrukar t.ex 10 KW under 1 timme (Vilken dag som helst) så blir det satt att man betalar för 10 KW/h under resterande tid även om man bara kanske använder 2KW/h resten av kvartalet.

Va fan är detta för fasoner?, Man blir tvungen att betala för något man inte använder.
Enligt dom så förbrukar man t.ex 10KW/h 24/7, när man i själva verket kanske bara får en höjning under den timman då man kommer hem ifrån jobbet då man lagar mat/tvättar barnens kläder/har igång datorn, you name it.

Detta kan knappast vara lagligt??, är det någon med lite mera insyn om detta problemet?

Edit 1:

Skrivet av Hardware guy:

Att de skulle debitera efter högsta momentana förbrukningen är ytterst osannolikt. Jag tror därför du feltolkar vad som står.
Finns avtalstexten på deras hemsida så länka.ärna så vi kan se vad det står,.

Har skannat in det nya avtalet och hoppas verkligen på att jag har misstolkat det som står.

För er som inte kan se bild: Klicka Här!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Att de skulle debitera efter högsta momentana förbrukningen är ytterst osannolikt. Jag tror därför du feltolkar vad som står.
Finns avtalstexten på deras hemsida så länka.ärna så vi kan se vad det står,.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ett sätt för dem att tjäna extra pengar på dem som investerar i elbilar eller plug-in hybrider.
Ett satans ofog är det!

Be dem säkra upp till 63A eftersom det tydligen inte kostar ngt längre för brukaren (däremot för ellnätsbolaget).

Du har inte missuppfattat heller utan det är den högsta förbrukningen på en timma under månaden som du får betala för.

Permalänk
Medlem

Får man ändra ett redan ingånget avtal bara sådär?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Lätt att kolla var man får bästa pris: http://www.elskling.se/ Synd bara att priserna ändras hela tiden. Det är ju lätt att byta elleverantör men man vill ju inte byta för ofta.

Permalänk
Medlem

Du har missuppfattat det hela, läs om hela avtalet igen. De sänker den fasta kostnaden för abonnemanget och ger ett incitament till att folk ska sprida ut sin effektkonsumtion över dygnet och inte dra igång disk+tvätt+ugn+spis samtidigt.

Smart tycker jag. Det blir säkert dyrare för de som tvunget ska köra all effekt samtidigt men billigare om man tänker energismart.

T.ex. om du lyckas hålla dig på högst 3kW momentant betalar du en fast avgift på 72kr varje månad vilket blir 864 kr per. eftersom din abonnemangsavgift sänkts från t.ex. 1750 till 855 (895 kr) sparar du alltså 31kr. Lite småpetigt kanske men det uppmuntrar till att tänka energismart.

Permalänk
Medlem

Hoppsan. Det var ju elnätet det gällde. Där har man inget att sätta emot. Hjälper inte att klaga heller. Men inte roligt att göda Göteborgs energibolag. Dom är ju ökända från "Uppdrag granskning". Man kan ju hoppas dom får lite pengar över som kan gå till kommunens kassa.

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tjenare alla Swec's

Fick hem idag ett brev från Göteborgs Energi om att dom har ändrat på kontraktet så att vi blir tvungna att betala för den högsta KW/h kvartalet ut oavsett om vi använder mindre. (Inte bästa förklaringen) Det jag menar är:
Innan 2014 så betalade vi för total energi förbrukning/kvartal och om man använde mindre ström vissa dagar så blev det inte lika mycket och betala.
Efter årsskiftet om man förbrukar t.ex 10 KW under 1 timme (Vilken dag som helst) så blir det satt att man betalar för 10 KW/h under resterande tid även om man bara kanske använder 2KW/h resten av kvartalet.

Va fan är detta för fasoner?, Man blir tvungen att betala för något man inte använder.
Enligt dom så förbrukar man t.ex 10KW/h 24/7, när man i själva verket kanske bara får en höjning under den timman då man kommer hem ifrån jobbet då man lagar mat/tvättar barnens kläder/har igång datorn, you name it.

Detta kan knappast vara lagligt??, är det någon med lite mera insyn om detta problemet?

Edit 1:

Har skannat in det nya avtalet och hoppas verkligen på att jag har misstolkat det som står.
http://i.imgur.com/CPQhY4K.jpg

För er som inte kan se bild: Klicka Här!

Du kommer betala för lika många Kilowattimmar el som vanligt, däremot anpassas din abonnemangsavgift efter din högsta eltopp under kvartalet i stället för hur stor din huvudsäkring äe som det gjorde innan. Det betyder att du kan ha en stor säkring men förbruka lite el och då betala en lägre abonnemangsavgift när du inte har stora toppar. Tror inte det finns något hinder i lagen att anpassa abonnemangsavgifterna till din faktiska förbrukning i stället för din möjliga maxförbrukning...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

En normal dammsugare utan påkostad mjukstart har väl en momentan startström på några hundra Ampere, så det lär bli billigt. Sopkvast och skyffel, någon?

Fractals 1000W Newton-agg ligger runt 80A i startström om jag minns rätt, men det är en av värstingarna på marknaden i det avseendet.

(förhoppningsvis är det snittet under högsta timmen, hur det nu tänker mäta det med tanke på hur utspridda topparna kan vara)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För det första, Watt är joule per sekund. W/h skulle beteckna en förändringshastighet, alltså derivatan av förbrukningen.

För det andra, de gör om sin prissättning så att *en del* av månadskostnaden är beroende av det maximala effektuttaget. Tidigare var denna del beroende av vilken huvudsäkring du hade. På många sätt så är det här en bättre prismodell för dig, och det ger dig ett incitament att sprida ut din elkonsumtion över dygnet.

Det är bättre för att du kan säkra upp till en rejäl huvudsäkring, och ändå bara betala för den extra kapaciteten det ger dig, de månader du använder den.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Du har missuppfattat det hela, läs om hela avtalet igen. De sänker den fasta kostnaden för abonnemanget och ger ett incitament till att folk ska sprida ut sin effektkonsumtion över dygnet och inte dra igång disk+tvätt+ugn+spis samtidigt.

Smart tycker jag. Det blir säkert dyrare för de som tvunget ska köra all effekt samtidigt men billigare om man tänker energismart.

T.ex. om du lyckas hålla dig på högst 3kW momentant betalar du en fast avgift på 72kr varje månad vilket blir 864 kr per. eftersom din abonnemangsavgift sänkts från t.ex. 1750 till 855 (895 kr) sparar du alltså 31kr. Lite småpetigt kanske men det uppmuntrar till att tänka energismart.

På vilket sätt blir det energismart att sprida ut det?, det blir fortfarande samma slutresultat. (jag menar att Energi förbrukningen är fortfarande samma så miljömässigt så är det ingen vinst).

Permalänk
Rekordmedlem

Det där handlar om elnätet och att du får betala för maximal effekt, det är snarlikt det att man debiterar olika beroende på huvudsäkringens storlek, dvs de dimensionerar elnätet för den högsta förbrukningen och de som kan sprida ut belastningen så den bli jämnare kan tjäna på det, ett rätt bra initiativ tycker jag.

Klart bra för miljön att göra så, i Sverige har ju inte tiddifferentierade elpriser slagit igenom mmen det där ger ju en ekonomiskstyrning mot att tex tvätta på natten när du inte belastar nätet med annat.

Mycket bra initiativ för miljön.

Skrivet av MultiMan:

En normal dammsugare utan påkostad mjukstart har väl en momentan startström på några hundra Ampere, så det lär bli billigt. Sopkvast och skyffel, någon?

Jag har mjukstart på min dammsugare, den mäter och bygger upp motemk i ca 1 sekund och startar sedan på ca 1 det tar alltså totalt ca 2 sekunder från det man trycker på strömbrytaren till den är igång.
Inget blink i mina lampor inte

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av proxies:

På vilket sätt blir det energismart att sprida ut det?, det blir fortfarande samma slutresultat. (jag menar att Energi förbrukningen är fortfarande samma så miljömässigt så är det ingen vinst).

Det blir billigare för nätbolagen eftersom elnätet kan dimensioneras för lägre maximala effektuttag.

Skrivet av mrqaffe:

Det där handlar om elnätet och att du får betala för maximal effekt, det är snarlikt det att man debiterar olika beroende på huvudsäkringens storlek, dvs de dimensionerar elnätet för den högsta förbrukningen och de som kan sprida ut belastningen så den bli jämnare kan tjäna på det, ett rätt bra initiativ tycker jag.

Klart bra för miljön att göra så, i Sverige har ju inte tiddifferentierade elpriser slagit igenom mmen det där ger ju en ekonomiskstyrning mot att tex tvätta på natten när du inte belastar nätet med annat.

Mycket bra initiativ för miljön.

Jag har mjukstart på min damsugare, den mäter och bygger upp motemk i ca 1 sekund och startar sedan på ca 1 det tar alltså totalt ca 2 sekunder från det man trycker på strömbrytaren till den är igång.
Inget blink i mina lampor inte

Jag har mjukstart på min Volta Gemini också men ingen avancerad, så mina UPSer slår till iaf. Den billigare LG (eller vad fasen det är) kortsluter däremot elnätet.

Enda av mina prylar som har riktigt avancerad mjukstart är en Bosch vinkelslip på 1600 eller 1800W. Den tar några sekunder att varva upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

det man kan göra är att sätta något som stänger av allt när man går över en viss spärr, (så man blir varse..)

sen är det bara att maxxa säkringen till 63A bara för man kan?

vill man protestera så går man ihop en jäkla massa grannar och tar 63A säkringen och ställer klockan på ett kritiskt klockslag och slår på allt man äger och har (skaffa hemförsäkring om skiten brinner upp bara, elfel osv..)

och så fort de får upp elnätet igen, så gör man om det,.. tillslut får man väl kanske som man vill... fast å andra sidan.. vilka betalar i slutändan... jkla skit

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Du kommer betala för lika många Kilowattimmar el som vanligt, däremot anpassas din abonnemangsavgift efter din högsta eltopp under kvartalet i stället för hur stor din huvudsäkring äe som det gjorde innan. Det betyder att du kan ha en stor säkring men förbruka lite el och då betala en lägre abonnemangsavgift när du inte har stora toppar. Tror inte det finns något hinder i lagen att anpassa abonnemangsavgifterna till din faktiska förbrukning i stället för din möjliga maxförbrukning...

Precis.
Viktigt att notera att detta enbart verkar handla om nätavgifterna och att det de ändrat är att de nu har en fast grundavgift och ett rörligt tillägg baserat på vad din uppmätta högsta överföring varit istället för att ha en grundavgift som väl mer eller mindre utgår från att du kommer utnyttja din huvudsäkring till max någon gång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det blir billigare för nätbolagen eftersom elnätet kan dimensioneras för lägre maximala effektuttag.

ända till en kall vinterdag tar tag i skiten och stänger ner kommunen helt, med extrema kostnader till följd...

energiskatt är väl en vettig lösning på att finnansiera detta peakbehov. (var ju strömavbrott och minus 20 förra (eller förrförra?) vintern i halva stockholm)

dock kan det vara bra att väcka konsumenter i övrigt... (elbilen kan man ladda långsamt över natten)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Varför är det smartare att sprida sin energiförbrukning över dygnet egentligen? Totala effektmängden lär ju bli densamma? Känns ju lite tråkigt för är la inte omöjligt att datorn slås på när man kommer hem från jobbet samma timme som det lagas mat och kanske slås på en tvättmaskin eller dylikt?

Om något känns det ju som en uppmuntran till att dammsuga på nätterna => oglada grannar

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

På vilket sätt blir det energismart att sprida ut det?, det blir fortfarande samma slutresultat. (jag menar att Energi förbrukningen är fortfarande samma så miljömässigt så är det ingen vinst).

Skrivet av Willhelm:

Varför är det smartare att sprida sin energiförbrukning över dygnet egentligen? Totala effektmängden lär ju bli densamma? Känns ju lite tråkigt för är la inte omöjligt att datorn slås på när man kommer hem från jobbet samma timme som det lagas mat och kanske slås på en tvättmaskin eller dylikt?

Om något känns det ju som en uppmuntran till att dammsuga på nätterna => oglada grannar

Det handlar om momentaneffekt. I Sverige tror jag vi som högst ligger på ca 15-25 GW momentant beroende på årstid och tid på dygnet.
Om momentaneffekten kan sänkas behöver man inte ha igång de kraftverk som är "sämst" för miljön.

Man kan även vända på det och säga att Vindkraften gör som störst nytta (förutsatt att det blåser) eftersom basutbudet av kärnkraft och vattenkraft inte behöver ligga lika högt och höja upp basstommen av effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Varför är det smartare att sprida sin energiförbrukning över dygnet egentligen? Totala effektmängden lär ju bli densamma? Känns ju lite tråkigt för är la inte omöjligt att datorn slås på när man kommer hem från jobbet samma timme som det lagas mat och kanske slås på en tvättmaskin eller dylikt?

Om något känns det ju som en uppmuntran till att dammsuga på nätterna => oglada grannar

Principen är ju helt densamma som i den tidigare prissättningen; man betalade tidigare baserat på hur hög maxeffekt man skulle kunna ta ut men nu betalar man istället för den maxeffekt man faktiskt har tagit ut under tidsperioden.

Om man vill ifrågasätta att nätavgifterna grundas på maxeffekt så är det väl egentligen en separat diskussion.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

1. Nu stod det villaägare i rubriken så några 3kW räcker inte på långa vägar.
Bara att ha två plattor på spisen och en ugn igång tar 6kW!
(Jag kan tex berätta att jag har 16A säkring och det blir garanterat en topp på 10-11kW en timma varje månad, när ngn duschat samtidigt som det lagas mat, VV-beredaren tar 4,7kW).
Lägg till om ngn skulle skaffa sig en plug-in hybridbil, för att få rimlig laddtid tar bara den 10kW.

2. Startströmmar är helt ointressant att diskutera eftersom det är under en hel timma man mäter förbrukningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Willhelm:

Varför är det smartare att sprida sin energiförbrukning över dygnet egentligen?

För att utjämna effektvariationerna, det kan leda till att man slipper överdimensionera elnätet, tänk vad bra det hade varit om vi kunnat överföra el på sommaren som används på vintern, Nu håller iofs ABB på med att ta fram små buffertar som kan klara effekttoppar men de lagrar ju inte energi i månader snarare minuter och timmar men även det kan ju göra stor skillnad ändå just när folk kommer hem efter jobbet eller en industri startar upp sina maskiner, man kanske klarar sig med en matning som kan dimensionerad hälften så kraftig som utan den effektutjämnande tekniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av proxies:

På vilket sätt blir det energismart att sprida ut det?, det blir fortfarande samma slutresultat. (jag menar att Energi förbrukningen är fortfarande samma så miljömässigt så är det ingen vinst).

Fel.
Det kallas effekteffektivisering. Detta blir allt vanligare för att få bort topparna i elnätet och på så sätt minska användningen av marginalel. Ett mer jämt fördelat elbehov är mycket bättre för miljön.

Lägre toppar = större chans att all el kommer från förnyelsebara källor

Edit. 4 post medan jag skrev detta, snabb respons här...

Permalänk
Medlem

Så sjukt att det är sådär med DinEl när man faktiskt bor i Göteborg.
För mig som bor i Helsingborg är DinEl istället billigast.
Jag fattar mig verkligen inte på logiken bakom elmarknaden...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tidigare:
16 A 1750:- per år och du kan ta ungefär 11kW som mest

Nu:
11kW * 24:- * 12 månader = 3168:-

Som jag tidigare skrev så är det LÄTT att komma upp i 11kW med helt normala vanor, såsom matlagning i kombination med dusch/tvätt/etc.
Det räcker ju med en enda timme under en hel månad som man råkar kombinera dessa aktiviteter.

Permalänk
Medlem

Ska kunden anpassa sig till leverantören eller ska leverantören anpassa sig till kunden.

Om det tidigare systemet fungerat i 50 år varför fungerar det helt plötsligt inte nu?

Det är ju snarare TIDEN PÅ DYGNET som är leverantörens problem, det åtgärdar man inte med denna nya prismodell utan den åtgärdas med timdebitering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Du har missuppfattat det hela, läs om hela avtalet igen. De sänker den fasta kostnaden för abonnemanget och ger ett incitament till att folk ska sprida ut sin effektkonsumtion över dygnet och inte dra igång disk+tvätt+ugn+spis samtidigt.

Smart tycker jag. Det blir säkert dyrare för de som tvunget ska köra all effekt samtidigt men billigare om man tänker energismart.

T.ex. om du lyckas hålla dig på högst 3kW momentant betalar du en fast avgift på 72kr varje månad vilket blir 864 kr per. eftersom din abonnemangsavgift sänkts från t.ex. 1750 till 855 (895 kr) sparar du alltså 31kr. Lite småpetigt kanske men det uppmuntrar till att tänka energismart.

Det är också lite av en missuppfattning att det är "smart" att tänka "energismart" (åtminstone om man råkar bo i Göteborg). Man kan jämföra med kostnaden för vatten (och avlopp) där prisökningarna lett till en minskad förbrukning. Smart? Energismart? Ja logiskt sett borde ju alla gynnas, minskad förbrukning är ju i sig eftersträvansvärt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och konsumenterna borde ju såklart också gynnas av av att de tänkt "energismart" och (kraftigt) minskat sin förbrukning? Men gynnas konsumenterna verkligen av detta i realiteten?

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2199716-sa-mycket-hojs-t...

Citat:

Det används allt mindre vatten i de göteborgska hushållen och det avspeglar sig på taxorna.

Läser man enbart detta drar man väl snabbt slutsaten att den minskade förbrukningen avspeglar sig i lägre taxor (då detta vid en första anblick känns logiskt - minskad förbrukning leder till lägre kostnad för konsumenten) och "alla" blir vinnare. Men stämmer detta då? Läser man vidare så inser man snart att det inte gör det:

Citat:

Vattenförsäljningen har minskat varje år sedan 2008 och väntas även minska de kommande åren trots att befolkningen ökar. År 2012 förbrukade varje göteborgare 158 liter vatten per dygn.

För att bland annat kompensera minskad vattenförsäljning kommer brukningsavgiften som består av en fast och en rörlig del att höjas med 7,5 procent.

En villaägare som förbrukar 150 kubikmeter vatten om året får räkna med att slanta upp ytterligare 390 kronor. Motsvarande siffra för en lägenhet är 204 kronor.

Så den "kollektiva belöningen" för en normal villaägare som tänker energismart blir - en rätt kraftig ÖKNING av kostnaderna.

Citat:

- Höjningen beror bland annat på stora investeringar som behöver göras och på minskade intäkter från vattenförsäljningen, säger Nike Vallström, chef för kund och kommunikation på kretslopp- och vattenförvaltningen.

Det blir också dyrare att bli av med soporna nästa år.

Och samma sak gäller även kostnaderna för sophantering, lägre (total) mängd avfall från konsumenterna leder till HÖGRE priser.

Så vad kan man dra för slutsats av detta?

Jo att det i allmänhet blir ett kontraintuitivt utfall - LÄGRE förbrukning av en kommunal tjänst som el- eller vattenöverföring leder i allmänhet i förlängningen till HÖGRE priser.

Vad beror detta då på?

Jo leverantörerna av den fysiska infrastrukturen (el- och vatten/avloppsnätet) har stora fasta kostnader och (förväntade) stora framtida investeringskostnader samt underhållskostnader. En stor post som på något sätt måste finansieras. Och har man då en avgift som (delvis) baseras på förbrukningen kommer en LÄGRE förbrukning i förlängningen leda till HÖGRE priser för konsumenten.

(Och skilj också på kostnaderna elnätet och kostnaden för elhandeln, elnäten drivs som lokala monopol och det finns ingen möjlighet för konsumenten att förhandla bort eller förbättra kostnaden för den delen).

Så summa summarum, energieffektivisering är eftersträvansvärt ur ett samhällsekonomisk perspektiv, men det är inte korrekt att säga att konsumenterna också tjänar på detta och det är en "win-win-situation" då kostnaderna för konsumenterna oavsett deras förbrukning i allmänhet blir oförändrad (eller höjs) när det gäller det kostnaderna för själva elnätet.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag bor där det fortfarande inte kostar mer än 12,5 öre per kWh och normal säkringsavgift, jag tycker synd om Göteborgarna de straffas på alla möjliga sätt med detta och vägavgifter mm mm

Permalänk
Skrivet av proxies:

På vilket sätt blir det energismart att sprida ut det?, det blir fortfarande samma slutresultat. (jag menar att Energi förbrukningen är fortfarande samma så miljömässigt så är det ingen vinst).

Om alla belastar nätet samtidigt så måste energiföretagen använda sig utan naturgas, i värsta fall kol för att täcka energibehovet.
I Sverige sker detta typiskt under vintern, runt 7:00 på morgonen, av uppenbara anledningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yrch:

Och har man då en avgift som (delvis) baseras på förbrukningen kommer en LÄGRE förbrukning i förlängningen leda till HÖGRE priser för konsumenten.

Nej inte nödvändigtvis men subventionerar man på nått sätt i stället för att ha gjort en hållbar kalkyl så kan det ju bli så, många infrastrukturtjänster är ju underfinansierade och man har istället satsat på sänkt skatt som främst gynnat de välbeställda.
Detsamma gäller ju avreglering och privatisering av tex elmarknaden, om sånt inte regleras kraftigt så leder det oftast till högre kostnad för konsumenten eftersom nån privat aktör ska kunna göra vinst.
Men bortsett från det politiska så är det bra för miljön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om alla belastar nätet samtidigt så måste energiföretagen använda sig utan naturgas, i värsta fall kol för att täcka energibehovet.
I Sverige sker detta typiskt under vintern, runt 7:00 på morgonen, av uppenbara anledningar.

Precis!
Problemet är inte effekten utan TIDPUNKTEN!
Tidpunkt åtgärdar man med timtaxa inte effektavgift.