Gigabyte demonstrerar externt grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte demonstrerar externt grafikkort

Externa grafikkort till annars avskalade datorer fortsätter att lysa med sin frånvaro. Under CES 2014 presenterar Gigabyte sin idé runt konceptet med anslutningen Mini-SAS HD

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt att inte folk skriker efter externa grafikkort, jag hade iaf handlat ett om man skulle kunna koppa in den till den bärbara datorn också.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

När dom löser detta och får ut det i handeln så kan man äntligen börja snacka om dockningsstationer värda namnet.

Permalänk

gief thunderbolt, snälla

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Konstigt att inte folk skriker efter externa grafikkort, jag hade iaf gjort om man skulle kunna koppa in den till den bärbara datorn också.

externa grafikort aaaaaaaaaaaaa!!!!!
(räcker det?)

jag är en av nog flera entusiaster som gärna skulle se en vid spridd standard på dockningsstation med extern grafikkort men frågan är ju över vilket gränssnitt det som ju ser mest lovande just nu är ju thunderbolt. Dock läste jag någon stans att ett problem var typ latensen kunde bli för hög och då ge en hackig upplevelse...
frågan är ju hur feta grafikkort man kan koppla in innan de mobila cpuerna blir för begränsade, speciellt i mellan segmentet där det är bäst prestanda/batteri tid...

Permalänk
Avstängd

Stod jut på arbetet o tänkte det jag har i nuläget 4 eller 5 datorer i min lägenhet och alla datorer har grafikkort som är av märket spelkort osv. men hur ofta använder jag htpcn och min lan dator, så detta gillas skarpt av mig ett grafikkort som funkar till både lan dator htpc skulle va guld värt.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Jag väntar bokstavligen talat på att det skall komma så jag kan dela det mellan en bärbar och en htpc.

Permalänk

Har haft ett som modifierats att passa (vafan portarna heter i standard laptops) och fick bra resultat, klart inte ett Titan kan prestera till max dock tillräckligt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Detta är ju något sjukt smart tycker jag. Då man inte alltid behöver ha med sig full kraft utan då kan lämna grafikortet hemma när man ska till skolan t.ex eller till jobbet. Så detta kan nog bli stort sålänge de löser problemet med vilka sladdar man kan ansluta med.

Tror det kan bli en riktigt stor marknad med externa gpu's.

Permalänk

Det är märkligt att det inte kommit fler aktörer på marknaden som erbjuder eGPU-lösningar. Tittar man på DIY-marknaden ser man att eGPU:er har varit tillgängliga i minst fyra år.

http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discu...

Permalänk
Medlem

Jag hade tyckt det varit najs att plugga in ett externt grafikkort till laptopen när jag är hemma för att få extra kräm. Sen när man ska iväg så kopplar man ur å nöjer sig med inbyggda. Riktigt smidig lösning. Fast det får ju inte ta monsterstor plats förstås...

Permalänk
Medlem

Sitta på tåget med en stora jävla dosa då eller?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Hoppa det kommer en bra färdig lösning snart. Jag kan lätt tänka mig en ultrabook och sen komma hem och koppla in den till större skärm och GPU med hästkrafter. De mobila i7orna räcker ju långt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en bra lösning snart. Tror faktiskt att detta kan bli stort.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Sitta på tåget med en stora jävla dosa då eller?

Ja precis. Det är självklart tänkt att du skall maxa bf4 på tåget.

Permalänk
Medlem

Hade lätt slängt ut den stationära burken och bara kört med laptop om det kommit en vettig eGPU lösning.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Sitta på tåget med en stora jävla dosa då eller?

Med din bakomliggande tanke tror jag inte att du är den tilltänkta målgruppen kompis....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Layon:

Konstigt att inte folk skriker efter externa grafikkort, jag hade iaf handlat ett om man skulle kunna koppa in den till den bärbara datorn också.

Problemet är att priset ev. skenar iväg fort. Kablarna är inte billiga tex. Sedan har Intel själv hållit tillbaka utveckligen pga. deras enorma licenskostnader som de tar ut med Thunderbolt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Processorn i laptopen kommer ju lätt flaska om den ska teama up med ett Titan

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Undrar vad de menar med övre prestandaklassen. Jag skulle nöja mig med att koppla in ett 7750 om det fungerade med dockport. Hade varit perfekt med en surfade 2 PRO om den hade dockport.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börjar nästan tro att tillverkarna inte vill släppa ut produkter som möjliggör användandet av externa grafikkort. Dom tror nog att det kommer skada försäljningen av stationära datorer. Förfrågan finns helt klart, märkligt att ingen stor aktör släppt nån färdig produkt med tanke på att många företag "utvecklat" dessa produkter under flera års tid.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att folk kommer koppla det värska grafikkortet for 7000 kronor till sin ultrabook med en 15 watts processor. Men stoppar de i ett betydligt billigare grafikkort och lägger till utgångarna till skärm och ljud så blir det ju en perfekt dockningsstation for laptop för den som inte spelar de tyngsta spelen, eller tex jobbar med grafisk design eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Börjar nästan tro att tillverkarna inte vill släppa ut produkter som möjliggör användandet av externa grafikkort. Dom tror nog att det kommer skada försäljningen av stationära datorer. Förfrågan finns helt klart, märkligt att ingen stor aktör släppt nån färdig produkt med tanke på att många företag "utvecklat" dessa produkter under flera års tid.

låter helt rimligt. Vet att Elon musk, CEO för Tesla motors, snackade om samma sak om vätebilarna. man utvecklar ock visar prototyper för att folk ska tro att det händer saker och känna sig tillfredsställda, men av ekonomiska skäl vill de helst aldrig släppa tekniken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oskaka:

Kan inte tänka mig att folk kommer koppla det värska grafikkortet for 7000 kronor till sin ultrabook med en 15 watts processor. Men stoppar de i ett betydligt billigare grafikkort och lägger till utgångarna till skärm och ljud så blir det ju en perfekt dockningsstation for laptop för den som inte spelar de tyngsta spelen, eller tex jobbar med grafisk design eller liknande.

Nä, men hade det funnits en produkt som denna tänker jag mig att i5an i min Surface Pro 2 hade varit mer än kompetent för spel som Battlefield 4 i 60 fps om man kopplade den till ett grafikkort för kanske 3000 - 4000.

Min i5 2500k arbetar knappt på 50% när jag spelar BF4 så jag hade verkligen gillat en produkt som denna.

Permalänk
Medlem

Extremt intressant!

Extern PCI-E 3.0 x8/x16 och plats för ordentligt grafikkort (290X, 780 TI, 7990, vad som helst) är ju precis vad jag vill ha!

Stort tack till Gigabyte som vågar vägra Thunderboltdyngan (ja, jag anser att den "standarden" bör bojkottas) och väljer en egen, om än klart udda, väg.

Tillägg: alla tidigare lösningar har haft åt helsike för låg banbredd, om jag nu inte råkat missa något?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
99:e percentilen

Gigabyte vet hur man kopplar in en DVI-kabel.

Btw ... externt grafikkort = awesome! Hoppas det standardiseras bra nu bara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Vi såg ju en par externa grafikkort för ett år sedan på CES. Vart tog de vägen?

Jo tydligen har Intel inte certifierat grafikkort för Thunderbolt så det finns inget officiellt stöd för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

fet chans att detta kommer slå, INTE...som nämndes i klippet är det inte första gången man försöker med extern lösning...enda sättet är om intel/amd gör en öppen standard för det ingen " liten" tillverkare kommer tillverka en standard, gå ihop och det finne en viss möjlighet...sen har vi ju det lilla problemet att folk som " vi" är i ruskig minoritet, majoritet av dator användarna behöver inte mer än vad deras integrerade gpu i cpu'n ger....tror jag

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Jag har en Fujitsu dator med externt grafikkort. Funkar dock endast på den modellen. Dessutom buggar mjukvaran ganska hårt.

Permalänk
Medlem

Jag hade plockat upp ett kort direkt om man kunde få en macbook air-kompatibel (rimligtvis då via thunderbolt) lösning och det inte hade kostat mer än 1500 eller så utöver själva grafikkortet.

Handlar ju inte om att man ska klämma ut någon superprestanda men klart att det vore trevligt om man kunde lira nyare spel på medium inställningar. Upplösningarna är ju ändå förhållandevis låga på Air och de flesta ultrabooks.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).