Permalänk
Medlem

Fel på "ny" dator

Var idag ute och köpte en ny dator på MediaMarkt.
När jag kom hem visade det sig att datorn var använd. Repor på locket och fingeravtryck på skärmen. Dessutom kommer jag inte in i datorn för en Henke har satt lösenord på den. Antagligen är Henke någon som haft datorn hemma tidigare.
Skall jag försöka få bort Henke eller är det bättre att låta det vara tills jag kan få tag på MediaMarkt. Det går ju inte att ringa dem nu.

Permalänk
Medlem

Rör den inte. den bör tveklöst bytas mot en ny. Du behöver inte ens ringa. Bara att åka till närmaste Mediamarkt och kräva en ny i obruten förpackning.

Permalänk

Ta den till mediamarkt o säg att du vill byta in den o få pengarna tillbaka. Med pengarna du har fått, bygg en ny dator o spara dig hundratals kronor. (Eller kanske tusentals!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Ta den till mediamarkt o säg att du vill byta in den o få pengarna tillbaka. Med pengarna du har fått, bygg en ny dator o spara dig hundratals kronor. (Eller kanske tusentals!)

Dock är den bärbar, och han behöver antagligen en sådan för det han ska göra.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Som jag har sagt innan , datorer inhandlar man EJ på mediamarkt , siba , elgiganten.
Utan på fina ställen som Inet , Webhallen osv....

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Instämmer med personen ovan, bra datorer köper man inte bredvid tvättmaskiner

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka den och få en ny eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Som jag har sagt innan , datorer inhandlar man EJ på mediamarkt , siba , elgiganten.
Utan på fina ställen som Inet , Webhallen osv....

Jag håller med!

En liten kul historia angående mediamarkt och deras försäljare; Jag gav min farfar ett artikelnummer till en dator som skulle hantera det han gör på datorn. En I3:a med 128gb ssd med ett enkelt chassi i plast. Datorn skulle endast brukas någorlunda stationärt för Blocket, excel och annat surfande.
Väl på mediamarkt går han fram till försäljarna vid laptopsen och uppger artikelnummret. Försäljaren påpekar då att datorn är i ett plast chassi, processorn är ganska klen och endast 4gb arbetsminne, Lagringen var inte heller något att hänga i grannen. Det skulle bara få plats några få filmer och inte alls lika många bilder som man skulle vilja. Försäljaren tar då fram en dator för ca 8.000kr mer än den ursprungliga och säger att chassiet är i aluminium och mycket hållbarare. Lagringen är en hårdisk med hela tusen gb(!!!) lagring som skulle räcka i en evighet! Den hade också dubbelt så mycket arbetsminne, för mycket arbetsminne är viktigt när man surfar runt. Om man inte har mycket arbetsminne kan man inte ha flera hemsidor uppe samtidigt.

Min farfar säger att han inte behöver besvära sig med att försöka sälja den andra datorn för han kände sig bekväm med mitt val, försäljaren lägger tillbaka den dyrare datorn och tar fram den som han verkligen vill ha. Då nämner försäljaren att det inte finns något virusskydd och att det är mycket viktigt att ha på en dator. Går man in på blocket kan datorn bli kapad och man måste då lämna in den på verkstad. Min farfar försvarar sig med att han har ett barnbarn som är kunnig på datorer och ordnar nog om sådant skulle uppstå. Då kontrar försäljaren med att datorn måste ha en brandvägg för att hållare hackare och andra tjuvar ute. Här börjar min farfar bli lite irriterad och säger att datorn räcker - inget annat vill han ha. Försäljaren går med på det och börjar köpet där man ska skriva på papper etc. då nämner han att försäkring är bra att ha ifall man skulle tappa datorn och skärmen går sönder.

Då vände han om och gick därifrån. Dagen efter åkte vi till NetonNet - plockade samma dator direkt ifrån en hylla och gick till kassan, betalade och gick ut på ca 10min.

Jag kan förstå att mediamarkt, elgiganten och de vanligare "svensson" elbutikerna har lite mindre erfarna säljare, men att gång på gång försöka sälja på en kund som uppenbarligen redan gjort efterforskning på nätet och valt en produkt. Var det för att han var lite äldre eller gör dem såhär emot alla kunder?

OT: Gå tillbaka med datorn - Du ska få en dator med nyinstallerat windows. Personen innan kan ha installera keyloggers och annat skit.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Birkus:

Dock är den bärbar, och han behöver antagligen en sådan för det han ska göra.

Aha, tänkte inte på att det var en bärbar

Permalänk
Medlem

Bara gå tillbaka med datorn och kräva en ny. hade jag vart dig hade jag även krävt ersättning för att du behövt åka tillbaka pga att dom inte vet vad fan dom håller på med samt att du inte kunnat använda dig av den nya datorn!

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av KeVVa:

Jag håller med!

En liten kul historia angående mediamarkt och deras försäljare;....[historia]

OT:
För ett antal år sedan när jag skulle bygga min första dator var jag också på mediamarkt för att inhandla kylpasta (visste inte att det fanns på stockkylare).
Frågade en anställd snubbe lite mer specifikt om hur och var man applicerar den.
Han tyckte att jag skulle smeta ut den på själva "processorplatsen", så att den hamnar mellan moderkort och processor, på piggarna

Anade oråd och åkte till alina och frågade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

OT:
För ett antal år sedan när jag skulle bygga min första dator var jag också på mediamarkt för att inhandla kylpasta (visste inte att det fanns på stockkylare).
Frågade en anställd snubbe lite mer specifikt om hur och var man applicerar den.
Han tyckte att jag skulle smeta ut den på själva "processorplatsen", så att den hamnar mellan moderkort och processor, på piggarna

Anade oråd och åkte till alina och frågade där.

Man måste ju försäkra sig om att värmeöverföringen till moderkortet är optimal.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen bil men kan lätt åka ut till MediMarkt 421 här i Göteborg med buss. Tittade på några datorer med 17 tums skärm och fastnade för den här Acer V3-772G datorn. Mest för att den hade en SSD. När jag väl tittat på datorn samt några andra med personalen bestämmer jag mig för denna. Men då upplyser personalen mig att de inte har denna datorn att sälja. Inte heller vet de när de får någon att sälja, men de har ett exemplar i sin butik i Torpa som ligger på andra sidan av Göteborg. Så vill jag ha en dator blir det till att åka taxi dit och hem. Köpte en mindre TV samtidigt.
Jag tycker att det här är ett fel som enbart ligger på MediaMarkt. Den"nya" datorn jag köpte var redan använd. Om MediaMarkt tar tillbaka en dator borde de undersöka den bättre och se så att den inte är använd och vilket skick den är i och inte sälja den som om den vore ny. Jag tycker inte det är jämförbart när man köper en riktigt helt ny dator som det visar sig vara fel på.
Så jag tycker att de skickar hit en ny dator och kompenserar mig för de extra taxikostnader som de orsakade mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har ingen bil men kan lätt åka ut till MediMarkt 421 här i Göteborg med buss. Tittade på några datorer med 17 tums skärm och fastnade för den här Acer V3-772G datorn. Mest för att den hade en SSD. När jag väl tittat på datorn samt några andra med personalen bestämmer jag mig för denna. Men då upplyser personalen mig att de inte har denna datorn att sälja. Inte heller vet de när de får någon att sälja, men de har ett exemplar i sin butik i Torpa som ligger på andra sidan av Göteborg. Så vill jag ha en dator blir det till att åka taxi dit och hem. Köpte en mindre TV samtidigt.
Jag tycker att det här är ett fel som enbart ligger på MediaMarkt. Den"nya" datorn jag köpte var redan använd. Om MediaMarkt tar tillbaka en dator borde de undersöka den bättre och se så att den inte är använd och vilket skick den är i och inte sälja den som om den vore ny. Jag tycker inte det är jämförbart när man köper en riktigt helt ny dator som det visar sig vara fel på.
Så jag tycker att de skickar hit en ny dator och kompenserar mig för de extra taxikostnader som de orsakade mig.

Gå och säg det till dom säg gärna hur det slutade också

Visa signatur
Permalänk

Lämna tillbaka, kräv ny + rese ersättning och kompensation. Deras slarv som orsakat dig extra utlägg för resor, och kompensation för att det stjäl din tid.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Har nu pratat med deras kundtjänst. Han skall skicka en rapport till Torpa som skall höra av sig. Jag nämnde mina krav för honom och han var fullt förstående. Nu tror inte det spelar någon roll eftersom han inte kommer att ta några som helst beslut.
Funderar på att vända mig till ARN eller kan man kontakta pressen. Men hur gör jag det? Men jag väntar tills jag hör vad MediMarkt har att säga.
Varför jag köpte på MediaMarkt.
Jag hade frågat runt och letat på nätet. Jag har haft lite svårt med att hitta en bra dator. Vill ha en kraftfull dator som klarar mycket på en gång.
Jag tyckte att det med tanke på pris och vad jag fick var detta ett bra köp. Men det var bara på MediaMarkt. Jag letade också speciellt på denna dator och den fick hyfsat bar kritik. Men just Acer V3-772G finns i en helt otrolig mängd olika konfigurationer.

Permalänk

Finns ingen anledning att överreagera. Alla gör misstag, även dem som arbetar och representerar företag. Jag förstår att du är besviken och känner dig lurad men jag anser inte att det finns någon anledning att vara bitter. Prata med dem i butiken och förklara situationen. Se vad dem kan göra för dig och bestäm dig sedan för huruvida MediaMarkt är helt åt helvete eller om det faktiskt var lugnt när allt väl ordnat sig. Vad jag erfarit så är det oftast enklast att vända sig direkt till återförsäljaren och lösa det den vägen i stället för att neka dem möjligheten att åtgärda problemet, vilket för övrigt är ett krav för att du skall få anmäla till ARN såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

MediaMarkt har hört av sig. Jag kan komma in med datorn så återställer de den. Men det är ju fortfarande an använd dator som de säljer som ny. De kan kompensera mig med ett antivirusprogram, vilket jag redan har. Jag har också möjlighet att lämna tillbaka datorn. Öppet köp gäller ju för alla. De kostnader som jag fått för att ta mig ut till den andra MediaMarkt vill de inte kännas vid. Men jag anser att de är MediaMarkt som lurat ut mig till den andra butiken med löfte om att de har en ny dator.
Jag ser det som att det här är inget fabrikationsfel eller liknande utan ett slarv från MediaMarkts sida som de inte vill ta ansvar för.
Kort sagt MediaMarkt gör inget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De ska inte återställa den eller nåt annat.
Du ska ha en 100% garanterat ny dator plus reseersättning, inget annat.
Stå på dig och hota med arn/snyftblaskorna.

Permalänk
Medlem

När man köper en produkt som är använd eller visnings ex så ska detta framgå klart och tydligt, annars så är det enligt mig lurendrejeri. Ta ex Netonnet så har dom en avdelning som heter fyndvaror och där framgår att produkten är använd men återlämnad och i bra skick osv.
Då vet man som kund vad man kan förvänta sig.
Stå bara på dig mot Mediamarkt.

Permalänk

Åk till butiken och kräv en helt ny oanvänd dator. Ingen ide att ta över telefon, om de inte går med på det så säger dua tt du vill häva köpet vilket du har rätt till då du trodde att du köpte och betalade för en ny dator inte en med repor på locket.

Du skall dock ge dem en chans att göra rätt för sig. Men som sagt du ska inte nöja dig med att butiken återställer datorn!

Om du inte känner för att ta konflikter kan du kanske ta med dig din far eller en god vän

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag håller med!

En liten kul historia angående mediamarkt och deras försäljare; Jag gav min farfar ett artikelnummer till en dator som skulle hantera det han gör på datorn. En I3:a med 128gb ssd med ett enkelt chassi i plast. Datorn skulle endast brukas någorlunda stationärt för Blocket, excel och annat surfande.
Väl på mediamarkt går han fram till försäljarna vid laptopsen och uppger artikelnummret. Försäljaren påpekar då att datorn är i ett plast chassi, processorn är ganska klen och endast 4gb arbetsminne, Lagringen var inte heller något att hänga i grannen. Det skulle bara få plats några få filmer och inte alls lika många bilder som man skulle vilja. Försäljaren tar då fram en dator för ca 8.000kr mer än den ursprungliga och säger att chassiet är i aluminium och mycket hållbarare. Lagringen är en hårdisk med hela tusen gb(!!!) lagring som skulle räcka i en evighet! Den hade också dubbelt så mycket arbetsminne, för mycket arbetsminne är viktigt när man surfar runt. Om man inte har mycket arbetsminne kan man inte ha flera hemsidor uppe samtidigt.

Min farfar säger att han inte behöver besvära sig med att försöka sälja den andra datorn för han kände sig bekväm med mitt val, försäljaren lägger tillbaka den dyrare datorn och tar fram den som han verkligen vill ha. Då nämner försäljaren att det inte finns något virusskydd och att det är mycket viktigt att ha på en dator. Går man in på blocket kan datorn bli kapad och man måste då lämna in den på verkstad. Min farfar försvarar sig med att han har ett barnbarn som är kunnig på datorer och ordnar nog om sådant skulle uppstå. Då kontrar försäljaren med att datorn måste ha en brandvägg för att hållare hackare och andra tjuvar ute. Här börjar min farfar bli lite irriterad och säger att datorn räcker - inget annat vill han ha. Försäljaren går med på det och börjar köpet där man ska skriva på papper etc. då nämner han att försäkring är bra att ha ifall man skulle tappa datorn och skärmen går sönder.

Då vände han om och gick därifrån. Dagen efter åkte vi till NetonNet - plockade samma dator direkt ifrån en hylla och gick till kassan, betalade och gick ut på ca 10min.

Jag kan förstå att mediamarkt, elgiganten och de vanligare "svensson" elbutikerna har lite mindre erfarna säljare, men att gång på gång försöka sälja på en kund som uppenbarligen redan gjort efterforskning på nätet och valt en produkt. Var det för att han var lite äldre eller gör dem såhär emot alla kunder?

OT: Gå tillbaka med datorn - Du ska få en dator med nyinstallerat windows. Personen innan kan ha installera keyloggers och annat skit.

Säljaren försöker inte "lura" på dig en annan dator bara för att, utan det har att göra med att denna dator för 4990 eller vad det var tjänar dom inget på utan det är lockvara!
Däremot den för 8 lök mer tjänar företaget på t.o.m. Säljaren brukar få en kickback för det!
Försäkringar osv tjänar dom pengar på med speciellt på äldre människor pga. dom kommer aldrig våga ta med sig datorn någonstans pga. säljarens "hot" om att skärmen kommer gå sönder om man bara nuddar den!

Själv försökte Elgiganten "lura" på mig en Sony vaio Pro för 11 lök när jag var ute efter en dator som inte var Sony Vaio Pro.
Men det är en helt annan femma!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Åk till butiken och kräv en helt ny oanvänd dator. Ingen ide att ta över telefon, om de inte går med på det så säger dua tt du vill häva köpet vilket du har rätt till då du trodde att du köpte och betalade för en ny dator inte en med repor på locket.

Du skall dock ge dem en chans att göra rätt för sig. Men som sagt du ska inte nöja dig med att butiken återställer datorn!

Om du inte känner för att ta konflikter kan du kanske ta med dig din far eller en god vän

Lycka till!

Exakt på detta vis ska du göra!
Du har betalat för en ny och få en använd, då ska du ha en ny och inget annat.
Solklart fall där du har absolut rätt!

Visa signatur

Processor:Intel® i7 2600K, @ 4,3 GHz | Skärm:SAMSUNG S27A950D 120Mz 3D| Chassi:NZXT S340 White| Grafikkort:Gigabyte GTX Titan 6GB | Moderkort:Asus P8Z68-V PRO Z68 GEN 3 | Nätagg: Corsair RM750W | Hårddisk1:SSD Intel 520, 180GB | Hårddisk2:Samsung 500GB | Minne:Corsair Classic 16GB 1600MHz | Mus:Logitech G500 Laser | Musmatta:S&S Steel | Ljudkort:Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | Tangentbord:Logitech G110 | Hörlurar: Q1339

Permalänk
Medlem

Enklast: Begär pengarna tillbaka direkt och sen skiter du i MM.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Först erbjöd de en kompensation i form av ett antivirusprogram. Det har jag. Jag ville ha ersättning för taxiresor eftersom de lurade ut till andra sidan stan med löfte om att de hade lagt undan en ny dator. Det här var inte MediaMarkt villiga till. Sedan föreslog jag att de kunde skicka eller komma hit med en dator. De skulle kunna komma hit med en och ta med sig den gamla. Lät bra kommer ni imorgon? Nej, troligen inte tidigare än början på nästa vecka. Det kunde vara OK men då tryckte jag att de kunde erbjuda en kompensation för det är faktiskt rätt lång tid. Jag har föreslagit en minnesuppgradering av datorn alternativt en hårfön. Detta gjorde jag igår men har inte fått något svar.

Kom svar nu.
MediaMarkt tycker att det är en kompensation bara att de kommer hit med datorn. Men det gör inte jag.
Eftersom det hela beror på deras slarv och försök att sälja en använd dator som ny ser jag det som det minsta de kan göra är att komma hit med en ny. Med tanke på att de laverar varor hela tiden runt stan kan den kostnad de får bara vara minimal. Jag anser att MediaMarkt borde erbjuda en kompensation just med tanke på jag betalt fullt pris för en använd dator som dessutom inte går att använda. Hade MediaMarkt tittat efter vilket skick datorn var som de tog tillbaka hade detta aldrig hänt.
Dessutom ställer jag mig frågan i hur hög grad vi alla kan lita på att det vi köper som nytt hos MediaMarkt verkligen är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Dessutom ställer jag mig frågan i hur hög grad vi alla kan lita på att det vi köper som nytt hos MediaMarkt verkligen är det.

Det kan du inte lita på någonstans. Jag har byggt åtskilliga datorer av "nya" komponenter där framför allt moderkortet varit uppackat och monterat tidigare. Gäller inte bara Mediamarkt utan även Webbhallen, Inet, Dustin... you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag håller med!

En liten kul historia angående mediamarkt och deras försäljare; Jag gav min farfar ett artikelnummer till en dator som skulle hantera det han gör på datorn. En I3:a med 128gb ssd med ett enkelt chassi i plast. Datorn skulle endast brukas någorlunda stationärt för Blocket, excel och annat surfande.
Väl på mediamarkt går han fram till försäljarna vid laptopsen och uppger artikelnummret. Försäljaren påpekar då att datorn är i ett plast chassi, processorn är ganska klen och endast 4gb arbetsminne, Lagringen var inte heller något att hänga i grannen. Det skulle bara få plats några få filmer och inte alls lika många bilder som man skulle vilja. Försäljaren tar då fram en dator för ca 8.000kr mer än den ursprungliga och säger att chassiet är i aluminium och mycket hållbarare. Lagringen är en hårdisk med hela tusen gb(!!!) lagring som skulle räcka i en evighet! Den hade också dubbelt så mycket arbetsminne, för mycket arbetsminne är viktigt när man surfar runt. Om man inte har mycket arbetsminne kan man inte ha flera hemsidor uppe samtidigt.

Min farfar säger att han inte behöver besvära sig med att försöka sälja den andra datorn för han kände sig bekväm med mitt val, försäljaren lägger tillbaka den dyrare datorn och tar fram den som han verkligen vill ha. Då nämner försäljaren att det inte finns något virusskydd och att det är mycket viktigt att ha på en dator. Går man in på blocket kan datorn bli kapad och man måste då lämna in den på verkstad. Min farfar försvarar sig med att han har ett barnbarn som är kunnig på datorer och ordnar nog om sådant skulle uppstå. Då kontrar försäljaren med att datorn måste ha en brandvägg för att hållare hackare och andra tjuvar ute. Här börjar min farfar bli lite irriterad och säger att datorn räcker - inget annat vill han ha. Försäljaren går med på det och börjar köpet där man ska skriva på papper etc. då nämner han att försäkring är bra att ha ifall man skulle tappa datorn och skärmen går sönder.

Då vände han om och gick därifrån. Dagen efter åkte vi till NetonNet - plockade samma dator direkt ifrån en hylla och gick till kassan, betalade och gick ut på ca 10min.

Jag kan förstå att mediamarkt, elgiganten och de vanligare "svensson" elbutikerna har lite mindre erfarna säljare, men att gång på gång försöka sälja på en kund som uppenbarligen redan gjort efterforskning på nätet och valt en produkt. Var det för att han var lite äldre eller gör dem såhär emot alla kunder?

OT: Gå tillbaka med datorn - Du ska få en dator med nyinstallerat windows. Personen innan kan ha installera keyloggers och annat skit.

Så jävla härlig story. Likadant när jag var med min morfar på elgiganten och skulle köpa en dator.

-Jo men du måste ha viruskydd!
Jag (Kanske 13 år): Lugnt jag fixar det gratis sen.
Säljaren: Jo men du borde nog veta att AVG, avast och liknande samlar in din information och gör spam utav det.

Elgiganten, Mediamarkt och Siba är en jävla hycklare, tomtar och gud vet vad and should be treated as such.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Det kan du inte lita på någonstans. Jag har byggt åtskilliga datorer av "nya" komponenter där framför allt moderkortet varit uppackat och monterat tidigare. Gäller inte bara Mediamarkt utan även Webbhallen, Inet, Dustin... you name it.

Fast de företagen du nämner är ju först och främst internetförsäljare och då hamnar vi i en lite annan situation. När du handlar på internet (och postorder, telefon, distans) så har du ju ångerrätt alltså att skicka tillbaka inom 14 dagar.

Vilket är en bra regel då man ibland kan behöva ha produkten hemma hos sig och testa dem innan du verkligen kan bestämma dig men detta medför ju också att företagen får en massa produkter i retur och om vi ska ha ångerrätten så får vi även acceptera att vi ibland får använda prylar när vi handlar på nätet. Jag vill ju i alla fall inte betala mer för sakerna, vilket kommer hända om företagen inte för sälja returnerade grejer för nypris, bara för att folk inte kan bestämma sig.

Observera att jag inte pratar om grejer som har enorma repor eller är skadade men ett fingeravtryck, lite smuts/damm, eller helt enkelt att någon platsförpackning har öppnats detta tycker jag att vi får acceptera om vi samtidigt kräver ångerrätten.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeVVa:

Jag håller med!

En liten kul historia angående mediamarkt och deras försäljare; Jag gav min farfar ett artikelnummer till en dator som skulle hantera det han gör på datorn. En I3:a med 128gb ssd med ett enkelt chassi i plast. Datorn skulle endast brukas någorlunda stationärt för Blocket, excel och annat surfande.
Väl på mediamarkt går han fram till försäljarna vid laptopsen och uppger artikelnummret. Försäljaren påpekar då att datorn är i ett plast chassi, processorn är ganska klen och endast 4gb arbetsminne, Lagringen var inte heller något att hänga i grannen. Det skulle bara få plats några få filmer och inte alls lika många bilder som man skulle vilja. Försäljaren tar då fram en dator för ca 8.000kr mer än den ursprungliga och säger att chassiet är i aluminium och mycket hållbarare. Lagringen är en hårdisk med hela tusen gb(!!!) lagring som skulle räcka i en evighet! Den hade också dubbelt så mycket arbetsminne, för mycket arbetsminne är viktigt när man surfar runt. Om man inte har mycket arbetsminne kan man inte ha flera hemsidor uppe samtidigt.

Min farfar säger att han inte behöver besvära sig med att försöka sälja den andra datorn för han kände sig bekväm med mitt val, försäljaren lägger tillbaka den dyrare datorn och tar fram den som han verkligen vill ha. Då nämner försäljaren att det inte finns något virusskydd och att det är mycket viktigt att ha på en dator. Går man in på blocket kan datorn bli kapad och man måste då lämna in den på verkstad. Min farfar försvarar sig med att han har ett barnbarn som är kunnig på datorer och ordnar nog om sådant skulle uppstå. Då kontrar försäljaren med att datorn måste ha en brandvägg för att hållare hackare och andra tjuvar ute. Här börjar min farfar bli lite irriterad och säger att datorn räcker - inget annat vill han ha. Försäljaren går med på det och börjar köpet där man ska skriva på papper etc. då nämner han att försäkring är bra att ha ifall man skulle tappa datorn och skärmen går sönder.

Då vände han om och gick därifrån. Dagen efter åkte vi till NetonNet - plockade samma dator direkt ifrån en hylla och gick till kassan, betalade och gick ut på ca 10min.

Jag kan förstå att mediamarkt, elgiganten och de vanligare "svensson" elbutikerna har lite mindre erfarna säljare, men att gång på gång försöka sälja på en kund som uppenbarligen redan gjort efterforskning på nätet och valt en produkt. Var det för att han var lite äldre eller gör dem såhär emot alla kunder?

OT: Gå tillbaka med datorn - Du ska få en dator med nyinstallerat windows. Personen innan kan ha installera keyloggers och annat skit.

two words!

LOVE YOU