Permalänk
Medlem

Hjälp mig att välja tangentbord! :)

Tjenare har nyss skaffat ny mus "QPAD 5K" och funderade, varför inte skaffa ett nytt tangetbord på det också. Nu är frågan, vilket tangetbord ska jag välja? Jag har funderat på antingen Steelseries Apex eller Razer Deathstalker, ni får hemskt gärna skriva om vad ni tycker om dessa två tangentbord och också tipsa om andra! Tack.

Permalänk

Steelseries 6gv2, hade det innan, mycket bra

Permalänk

Eftersom du inte har nämnt något mekaniskt tangentbord i dina alternativ måste jag fråga om du inte vill ha ett mekaniskt, eller om du helt enkelt inte testat mekaniska brytare?

Permalänk
Medlem

Har hört att dom låter väldigt mycket när man skriver på dom? tänkte att det kanske blir lite irriterande för dom jag snackar skype med? nu kanske jag inbillar mig men tror jag hört från några polare att dom är väldigt högljuda iaf

Permalänk

Kör med CORSAIR VENGEANCE K70 (röda switchar) som jag kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Deathstalker, riktigt skönt tangentbord som jag inte har något att klaga på. Men själv tycker jag att tangentbord mer är en smaksak, så du får nog gå och känna eller testa innan du bestämmer dig

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Har redan varit inne på Egiganten (enda affären i min stad som typ har tangentbord) och där var det inget som riktigt intresserade mig

Permalänk
Skrivet av WraaX:

Har hört att dom låter väldigt mycket när man skriver på dom? tänkte att det kanske blir lite irriterande för dom jag snackar skype med? nu kanske jag inbillar mig men tror jag hört från några polare att dom är väldigt högljuda iaf

Saken med mekaniska brytare är att de finns i väldigt många varianter, från de ganska tysta svarta till de ganska högljuda blåa. Jag sitter med ett tangentbord med bruna brytare, och mina polare klagar aldrig på ljudet. Alla vi som spelar tillsammans använder dessutom mekansiak tangentbord, och det märks inte genom vår VoIP.
Mitt tips till dig är att åka in till din lokala datorbutik och be att få prova ett tangentbord med varje typ av (de populäraste) brytarna, Svarta, Röda, Bruna och blåa. Om du hittar en brytartyp som du gillar kommer du nog inte vilja byta tillbaka till membran

Permalänk
Medlem

Har du köpt en Qpad mus , kan du ju också köpa ett tangentbord från Qpad

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Nu är det bara så att i min lilla stad så är det bara Elgiganten som säljer tangentbord, var förbi där igår men det var mycket utplockat och det som var kvar var inte riktigt något som intresserade mig tack däremot för beskrivningen!

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Har du köpt en Qpad mus , kan du ju också köpa ett tangentbord från Qpad

Eller, vilket annat märke som helst!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt kollat lite på ett QPAD tangentbord men eftersom jag trott att dom låter så mycket när man skriver på dom så har jag inte riktigt varit så intresserad, däremot nu när jag fick reda på att dom inte gör det så kanske det blir ett mekaniskt i vart fall

Permalänk
Medlem

Microsoft Sidewinder X4, bästa tangentbordet jag haft än så länge. Prisvärt!

Permalänk
Medlem

klart som fan att du ska ha ett mekaniskt. det är bara dom blå som klickar, dom röda låter ingenting och är sjukt sköna. Min polare har ett mk85 qpad med röda och det ser riktigt kungligt ut

Permalänk
Medlem

Okej, mk85:an ser riktigt intressant ut, någon annan som har det tangentbordet som kan berätta vad dom tycker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Eller, vilket annat märke som helst!

Näääää

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

Okej, mk85:an ser riktigt intressant ut, någon annan som har det tangentbordet som kan berätta vad dom tycker?

Har ett Mk-80 själv , men jag gillar klick ljudet
Jag har haft det sen premiären och det har fungerat felfritt , först nu efter ett hårt arbete och många timmar har några lampor slocknat.
MK-85 = Röda
MK-80 = Blåa

Här är en bra länk på olika Cherry brytare
http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/mekaniska-tangen...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Okej, då kanske det blir ett QPAD-85 då Om ingen har något bättre förslag förstås

Permalänk
Medlem

Men hur tycker du det är till gaming? Det är rätt viktigt för mig eftersom jag lirar mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

Men hur tycker du det är till gaming? Det är rätt viktigt för mig eftersom jag lirar mycket

Jag spelar också hyffsat mycket , dock inte så mycket som jag vill
Det har en klassik layout , inte en massa extra knappar som bara är i vägen. Det är tungt och ligger stabilt på bordet.
Men som sagt , ett t-bord är rätt personligt. Men jag tror inte du blir besviken.
Med vänlig hälsning Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag kör, precis som någon tidigare också, med Corsair VENGEANCE K70 och tycker detta är helt underbart till både spel och skrift.
Röda brytare låter inte ett skit i sig, det enda som låter är när dina tangenter går emot bottnen på själva tangentbordets chassi.

Förövrigt förstår jag inte hur någon som gamer kan sitta i skype och störa sig på hur mekaniska brytare som blå låter! Det är ju det vackraste ljudet i världen (Själv kan man inte ha det då sambon mördar mig)

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka svara, men mycket är som sagt subjektivt..

Jag stör mig inte på folk med mekaniska tangentbord i skype, och det gör inte heller mina kompisar jag spelar med då vi alla har mekaniska tangentbord.

Jag skulle verkligen inte välja ett "vanligt" tangentbord framför ett mekaniskt om jag har råd. Dock finns det en del "billiga" mekaniska också.

Jag använder mig utav tenkeyless eftersom stör mig så otroligt på numpaden eftersom den gör tangentbordet för stort för min smak. Slår allt för ofta musen i tangentbordet. Men det är väldigt subjektivt. Jag funderar även på att gå ner ännu mer i storlek.

Sedan angående Switchar så bör man nästan prova sig fram egentligen. Jag använder röda som jag gillar starkt - de är likadana som svarta förutom att det är lite lättare att trycka ner. Svarta tycker jag är lite för tröga. Du bör kolla in Guiden om mekaniska switchar. Otroligt bra!

Jag har hört mycket folk som har problem med SS 6Gv2 Eller vad det nu heter, men Qpad kan jag tror ska vara bra. Det jag använder mig utav är CM Quickfire Rapid Red. Gillar det starkt, (Det nyare utan alla dessa märken på).

Permalänk
Medlem

Steelseries 6Gv2 med röda brytare, sitter på det själv och älskar det. Inget krimskrams, känns väldigt välbyggt samt röda brytare är det skönaste <3

Visa signatur

Dator: Macbook Pro 15 tum 2011 uppgraderad med 8GB RAM och 240GB Intel 520 SSD samt OS X Mavericks 10.9.2
Skärm: Dell Ultrasharp 2412M IPS Mobil: iPhone 5S Space Gray med iOS 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

Okej, då kanske det blir ett QPAD-85 då Om ingen har något bättre förslag förstås

Skulle vilken dag som helst rekommendera vilket tangentbord som helst med bruna switchar då de enligt mig ger dig mest mekanisk känsla av de vanliga switcharna. Provade Qpads 85:a på webhallen och kunde inte riktigt förstå varför man skulle lägga mer pengar på ett tangentbord som känns precis likadant som ett "vanligt".
Jag avråder inte dig ifrån det men ett tangentbord med bruna switchar är enligt mig det bästa. Som du kanske ser i signaturen använder jag mig av ett tangentbord från Ducky och kan inte annat än rekommendera dem om budgeten håller.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

ska du ha Qpad så kan du välja mellan masser med olika switchar direkt från deras hemmsida http://www.qpad.com/products/keyboards/mk-85/
http://www.qpad.com/products/keyboards/mk-80/

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Permalänk

Kika också runt lite vilka bort som håller högst kvalité för pengarna. Q-pad är något i mellanklassen har jag för mig. Cm storm har några som körs ut från samma tillverkare som filco eller vilket högkvalitétsmärke det nu var.

Tips är ju att inte begränsa dig i tankarna att du ska ha samma märke som musen, finns ju ingen anledning i det? Säger inte att du inte ska välja ett Q-pad. Men tänkt inte på märket i fråga utan mer på vilken specifik modell som passar dig bäst.

Jag kör på bruna brytare i ett cm storm quickfire TK. Jag har provat röda och dessa passade inte alls mig. Kan ju dock likagärna vara tvärtom för dig.

Skillnaden är att röda har lite mindre motstånd och en helt linjär känsla. Bruna har ett litet distinkt "hack" halvvägs ned vilket gör att man känner när knappen aktiveras.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Jag har MK-85an med röda brytare, mitt första mekaniska tangentbord och jag tycker det är sjukt skönt, passar mig perfekt, lagom motstånd, lagom klick-ljud, bra kvalité, men bara för att det passar mig behöver det inte passa dig, jag rekommenderar det iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Har ett Mk-80 själv , men jag gillar klick ljudet
Jag har haft det sen premiären och det har fungerat felfritt , först nu efter ett hårt arbete och många timmar har några lampor slocknat.
MK-85 = Röda
MK-80 = Blåa

Här är en bra länk på olika Cherry brytare
http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/mekaniska-tangen...

Man kan tydligen beställa modeller med vilka switchar man vill om man gör det direkt från Qpads hemsida. Dock hör jag så mycket gnäll om qpad så jag tror att Cooler master/CM storm och corsair är bättre alternativ.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself