Skrivet av Petterk:
Nej, det är annan teknik men det är främst IMAX-setups som kör dubbla projektorer annars kör man bara polariserat med ett filter framför projektorn. Varken RealD eller MasterImage kör två projektorer i de flesta setups. Eller dubbla linser. ZScreen (RealD) alternerar bilden, så gör MasterImage polarisatorhjulet också. TV referera till både produktions och leveransformat (vilket man ofta kör lägre än kameran klarar pga lagringsutrymme). TV produceras ofta med 4-6K kameror, men det är inom drama och du kan inte få ut det via SDI och det levereras till kanalen i format redo att sändas eller göras om för att sändas, antingen 720p/50 eller 1080p/50 till kanalerna som valt p/50 i Europa, och effekter eller animationer görs som sagt inte i 4K. Red används i Sverige också. Studiokamerorna är andra än vid drama och kamerorna som används inom bio kan inte mata SDI mer än i 2K. Silverduk för 3D har små biografer i samhällen med några tusen invånare. Dessa kör också 4K projektorer eller projektorer som kan uppgraderas till 4K, medan IMAX ofta kör 2x 2K fortfarande. 3D på bio är aldrig mer än 2K däremot. Fast det har med DCI och lite andra krav att göra också.
Det finns inga mottagare ute i japanska hem som kan ta emot Ultra-HD-sändningarna så är det är inte något försök med allmänheten inblandad. Satellittransponder har däremot inga problem med bandbredden för en 4K signal. Vi har redan sänt 4K över satellit många gånger. Det är många år bort innan mer permanenta sändningar och teknik börjar användas, eller det testas för allmänheten i någon verklig skala, men det handlar fortfarande om inte särskilt många, innan 2020 finns det på vissa marknader.
Intressant där med 3d-tekniken. Att det inte var dubbla linser på just de Barco-projar SF kör visste jag, men hade ingen aning om att de alternerade. My Bad...
TV produceras redan i 8k stundtals, vilket både OS och VM kommer göras. Däremot är ju sensorerna så små i studio-kamerorna att det inte blir en helt realistisk jämförelse med en Red eller Alexa exempelvis. Enligt utsago, skall även allmänheten få tillgång till 4k av iaf VM. Hur mycket det stämmer återstår att se, man att det blir en liten skara är det inget snack om. Har ju totalt sålts ca. 3 miljoner UHD-maskiner världen över och hur många av dem som har rätt förutsättningar och bor i Japan är väl en bra fråga. Japan har dock gått ut officiellt med att de siktar på 8k på bred front vid 2020.
Jag antar att de 8k-kameror de använder, kör en senare version än 3G-SDI. Att säga att effekter och dylikt inte görs i 4k är ju en grov generalirisering. Beror ju helt på vilket projekt det är, vilken budget man har, vilken post-studio det är. Europa Sound & Vision gör en hel del grading och effekter i 4k både inhemskt och internationellt. Generellt sett så mastras ju inte drama-produktioner i 4k även om de spelas in i det som du säger. Även så med många filmer, inklusive The Hobbit.
Imax kör idag både 2k, 4k, och fortfarande film på en del ställen (vilket är att föredra helt klart om man är ute efter optimal skärpa). Jag skulle gärna vilja ha en källa på att SF visar film i 4k. De hade i sommras drygt 13 Barco 4k projektorer installerade i Sverige, men enligt de jag snackat med på SF har de inte fått några filmer i 4k än så länge vilket jag tycker är väldigt tydligt när man går på bio. Upplösningen är ju bedrövlig i de flesta fallen. Känner man SF rätt så kommer de göra stort marknadsföringsjippo när 4k väl slår på bio. Med 2k, som jag är övertygad om att det är, så får du ju inga 2k med polariserad 3d utan snarare närmre 1k.
Skrivet av Zotamedu:
Hur många använder Netflix i sverige jämfört med hur många som tittar på någon form av traditionella TV-sändningar tror du? Vem av oss är det som utgår från egna förutsättningar? Netflix Super HD rekommenderar 7 Mbit/s så det kommer krävas minst 14 Mbit/s för UHD om man kör med h.265 längre fram. Det betyder att det bli jobbigt för alla oss som inte har några alternativ till ADSL. Vi som inte bor mitt i en stad har inte tillgång till fiber. Det är så verkligheten ser ut. Tittar man till exempel här så har vi i Sverige en medelhastighet på 8,9 Mbit/s (http://www.abcnetspace.com/2013/07/top-10-countries-with-fast...). Det räcker inte för att distribuera UHD med hög kvalité. Det räcker till Netflix Ultra HD men inte mer. Sen kan man fundera lite på vad storskalig distribution av UHD-video skulle göra med internet. Det var ju under ett par månader i somras väldigt svårt att se på Youtube i Sverige och det berodde på begränsade överföringskapaciteter i nätet. Det är inte bara din uppkoppling som ska hålla utan hela kedjan från servrarna som distribuerar. Det med Youtube löstes genom att de fick bygga ut större lokal buffring i Sverige, alltså att det ligger en större kopia av Youtube lokalt i Sverige för att avlasta servrar på andra ställen.
Angående färgerna så stödjer nuvarande standard för HD-material 8-bit per kanal. Själva formatet h.264 stödjer upp till 14-bitar. Framtida UHD stödjer 12-bitar. TN-panelerna som sitter i de flesta TV-apparaterna stödjer generellt bara 6-bitar eller 8 bitar om de är av bättre kvalité. Ska man högre än så får man leta efter en TV med Plasma som är på väg bort, OLED som tyvärr fortfarande är svindyrt och den handfull TV-apparater som använder sig av IPS eller VA. Sen är färgrymden i sig inte på något vis kopplad till upplösningen egentligen men eftersom vi ändå är inne på det så är det ännu en sak jag nämnt. Att exakt allt måste uppgraderas för att det ska vara lönt. Hur många av alla de nya apparaterna med UHD har en IPS-panel?
Det jag försöker säga är att det är totalt meningslöst att vara early adopter när det gäller UHD på TV. För när alla fördelarna kommer så kommer din TV inte klara av att hantera det ändå. De börjar i fel ände med att pressa priserna så mycket det går när de borde satsa lite på att faktiskt säkra upp prylarna lite mot framtiden. Hur många har någon som helst nytta av en 50" TV med UHD och HDMI 1.4? Hur många sitter så nära att skillnaden märks tydlig? Bluray finns inte med mer än 1080p och 8-bitar. Så vad är poängen med att slänga ut 30 000 kr på en sådan TV? Vad ger den mer än lite e-penis jämfört med en HD-TV idag? Om ett antal år när resten av infrastrukturen faktiskt finns kan det nog vara intressant men vad säger att en TV idag faktiskt kommer kunna utnyttja något av det?
Uppgifter från Augusti sade då att det var nästan 600,000 HUSHÅLL som aktivt använde Netflix. Detta är ganska imponerande med tanke på att det inte ens hade funnits i ett år. Det är idag den ledande VOD-tjänsten i både Sverige och världen. Totalt har de över 40 miljoner användare. Om de lägger 4k-material tillgängligt för så många medlemmar, så kommer det ju onekligen växa snabbare än om vi väntar på att tv-leverantörerna här i Sverige skall få tummen ur röven. Självklart har fler människor tv-abbonemang än så länge men den trenden håller på att vändas. Jag är helt bombsäker på att vanliga tv-kanaler knappt kommer finnas kvar om 15 år.
Vad du menar med storskalig distribution av UHD vet jag inte. Jag tror inte någon här förväntar sig få UHD Blu-Ray à la 120 mbit/s via Netflix, men jag menar att det är en start iaf. Netflix kör sina egna komprimeringslösningar så exakt hur mycket som kommer behövas eller inte vet vi inte ännu men jag tror ändå att det är mer än 14 mbit/s.
ADSL stöder ju som standard upp till 24 mbit/s idag, och i vissa regioner så högt som 60 mbit/s. Annars blir ju LTE alltmer utspritt (inte för att jag har överdrivet goda erfarenheter av det).
Här har du siffror som säger att snittet i Sverige ligger på ungefär 39 mbit/s: http://www.netindex.com/. Detta är ju naturligtvis endast baserat på de som använder sig av Speedtest, men det ställer en intressant fråga: hur kommer man fram till ett snitt, och vilket är det som stämmer? Hur man än vrider och vänder på det har stora delar av vårt land tillgång till väldigt höga internethastigheter. För de som har detta, är det varmt välkommet med högkvalitativ streaming. Över en miljon hushåll skall ju ha tillgång till 500 mbit/s och detta är endast från Com Hem.
Angående färgerna så är jag mycket medveten om hur de olika panelerna fungerar. Du ser inte mycket TN i tv idag. Av de 4k modeller som jag sett och säljer så har Panasonic och LG IPS, Sony och Philips kör VA, Samsung är lite oklart men jag tror det är VA av något slag. I princip allihopa, Samsung bortsett, kör en av de bättre panelerna färgmässigt. Detta gäller inte bara UHD-TV utan även vanliga 1080p maskiner, beroende på vad man är beredd att lägga naturligtvis.
Det jag snackar om är färgrymd som introducerats i.o.m. UHD-standardiseringen: Rec.2020. Denna är större i princip än allt annat vi sett på konsumentmarknaden. Betydligt större än AdobeRGB exempelvis som i sin tur är betydligt större än Rec.709 vi kör på idag. Åter igen säger jag inte att detta kommer ske över natten men 4k-material i Prores på en Sony-proj ser snuskigt bra ut. Där har du tillgång till större färgrymd och när det kommer till konsumentnivå så blir det jävligt spännande.
Åter igen, om du läser vad jag skrivit i tråden så rekommenderar jag inte att man köper UHD på 50". På 65" så måste du så nära som ungefär 1.7m innan du får full nytta av upplösningen. Däremot börjar du märka skillnad mot 1080p redan vid 3.3m ungefär. Alla behöver inte sitta på närgränsen. Ingen debatterar heller att en ny blu-ray standardkommer behövas. Taket för vad Blu-Ray idag klarar av nåddes ju för länge sedan. Folk hade inga problem med att uppgradera för 3D och de kommer inte ha det för UHD heller. Min poäng är ju att du genom Netflix kommer kunna få UHD-material direkt i tv:n utan att behöva uppgradera hela anläggningen. Panasonic-tv:n finns för de som vill ha HDMI 2.0, annars stödjer ju en del Displayport 1.2 också. De som vill köpa UHD-TV får väl göra det om de vill.
Hade jag fått välja en tv idag, hade jag plockat på mig en Panasonic VT60 eller ZT60 innan de försinner då jag föredrar ett bra kontrastvärde, bra rörelseupplösning, och korrekta färger framför det sista i upplösning. Men det är väl upp till var och en eller? Vad är poängen med att lägga 30000 på en ZT60 kontra 20000 för en VT60? Folk har sina anledningar.