Hur länge ska mobilen laddas?

Permalänk

Hur länge ska mobilen laddas?

Får en iPhone 5S nu på Tisdag...Hör hela tiden att jag borde ladda mobilen 24h, 12h, 8h, vilket jag väljer är upp till mig.

Det där är bara en myt har jag sagt till dessa folk, eller har jag fel? Ska man kanske ladda mobilen tex 8h för första gången?

Hör också att ju längre jag har laddaren i mobilen så blir bara batteriet bättre, asså att batteriet får mer energi i sig och att det kommer hålla längre...Detta är inte heller sant eller? Jag ska väl ta ut laddaren när det visar 100% eftersom det kan ju inte laddas mer än 100%, rätta mig gärna om jag har fel. Eller borde jag göra som dem andra säger att ha laddaren inkopplat i mobilen längre så blir batteriet bättre.

Permalänk

Ladda tills det är fullt. Enough said!

Däremot så har jag hört att dom där apple-telefonerna kan vara luriga, då batteriet sprängs i örat på folk? Kanske också bara är en myt eller beror på ett överladdat batteri, vemvet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem
Skrivet av onebeautifulgirl:

Får en iPhone 5S nu på Tisdag...Hör hela tiden att jag borde ladda mobilen 24h, 12h, 8h, vilket jag väljer är upp till mig.

Det där är bara en myt har jag sagt till dessa folk, eller har jag fel? Ska man kanske ladda mobilen tex 8h för första gången?

Hör också att ju längre jag har laddaren i mobilen så blir bara batteriet bättre, asså att batteriet får mer energi i sig och att det kommer hålla längre...Detta är inte heller sant eller? Jag ska väl ta ut laddaren när det visar 100% eftersom det kan ju inte laddas mer än 100%, rätta mig gärna om jag har fel. Eller borde jag göra som dem andra säger att ha laddaren inkopplat i mobilen längre så blir batteriet bättre.

hej, att ha batteri laddaren i mer än när batteriet är 100% är onödigt. Den man inte gå över de. De absolut bästa man kan göra är att stänga av Mobilen under laddning, för annars går batteriet från 100 till 99, sedan till 100 igen osv.. Det är detta som sliter på ett batteri.

man brukar säga att ett batteri börjar "ta skada" efter 500 ladd intervaller (en gång 99 till 100 räknas som en.) men

detta orkar jag t.ex inte bry mig om så mycket.. De mesta jag skadat ett batteri är 3% under 3 års tid, den kan inte bli 100% laddat längre med andra ord.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onebeautifulgirl:

Får en iPhone 5S nu på Tisdag...Hör hela tiden att jag borde ladda mobilen 24h, 12h, 8h, vilket jag väljer är upp till mig.

Det där är bara en myt har jag sagt till dessa folk, eller har jag fel? Ska man kanske ladda mobilen tex 8h för första gången?

Hör också att ju längre jag har laddaren i mobilen så blir bara batteriet bättre, asså att batteriet får mer energi i sig och att det kommer hålla längre...Detta är inte heller sant eller? Jag ska väl ta ut laddaren när det visar 100% eftersom det kan ju inte laddas mer än 100%, rätta mig gärna om jag har fel. Eller borde jag göra som dem andra säger att ha laddaren inkopplat i mobilen längre så blir batteriet bättre.

Ja det är mycket myter om batterier. Vissa stämde kanske för 10-15 år sedan men inte idag. Ladda du batteriet tills det är fullt sen är det bra. Det man inte ska göra är att ladda ur batteriet helt, alltså ner till 0%.

Batteriet kommer bli successivt bättre första veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlssown:

Ladda tills det är fullt. Enough said!

Däremot så har jag hört att dom där apple-telefonerna kan vara luriga, då batteriet sprängs i örat på folk? Kanske också bara är en myt eller beror på ett överladdat batteri, vemvet?

de sprängs för att de blir gamla. Apples batterier är tillverkade för att bli ca 3år. Sedan sväller dom och förstör din iphone om du inte byter ut det, eller för de lite mer olycksdrabbade säger boom i laddaren.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Ja det är mycket myter om batterier. Vissa stämde kanske för 10-15 år sedan men inte idag. Ladda du batteriet tills det är fullt sen är det bra. Det man inte ska göra är att ladda ur batteriet helt, alltså ner till 0%.

Batteriet kommer bli successivt bättre första veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Så jag får ABSOLUT inget bättre batteri bara för att laddaren är i längre? Det låter inte logiskt, varför fortsätta ladda om batteriet inte kan gå över 100% ?? Hahaa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

hej, att ha batteri laddaren i mer än när batteriet är 100% är onödigt. Den man inte gå över de. De absolut bästa man kan göra är att stänga av Mobilen under laddning, för annars går batteriet från 100 till 99, sedan till 100 igen osv.. Det är detta som sliter på ett batteri.

man brukar säga att ett batteri börjar "ta skada" efter 500 ladd intervaller (en gång 99 till 100 räknas som en.) men

detta orkar jag t.ex inte bry mig om så mycket.. De mesta jag skadat ett batteri är 3% under 3 års tid, den kan inte bli 100% laddat längre med andra ord.

Nja..

Du menar nog laddcyklar. Riktigt att ett batteri börjar bli slitet efter 500 eller kanske snarare 1000. Men 0 till 100 är EN cykel. Om du laddar telefonen från 50 till 100 så är det en halv laddcykel. Från 75 till 100 är det 1/4 osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tidsintervallerna du nämner är myter. Det är något folk har läst/hört och tycker att det "funkar bra".
Vet inte om syftar angående laddning vid första gången, annars är det en vanlig sed att man skall ladda mobilen x antal timmar alternativt fullt första gången innan användning. Lets face it - det är inget *måste* om man tänker lite logiskt, det där batteriet har använts och testats innan du lägger händerna på mobilen första gången. Dock är det inte alltid fulladdat när det skeppas för att det kostar "onödig" tid/pengar för tillverkarna.
Anledningen till att det står så ofta i manualer är för att mobilen i sig kan ha legat i kartongen ett tag efter att den tillverkades från att någon faktiskt har köpt den och öppnat kartongen. Därför för att undvika helt onödiga konsumentärenden i stil som "min telefon fungerar inte", "min telefon är död" etc etc.. Det finns folk till allt.

Ladda mer än 100% finns ingen vits med då som du säger, 100% är max. Men och andra sidan så gör det inget heller om du har laddaren i mobilen därefter då laddaren (från de legitimerade tillverkarna) avslutar laddningen när mobilen 100%. Superbilliga laddare från Ebay and what not kan "överladda" och det kan direkt/indirekt vara skadligt för telefonen.

En generell regel gällande batterier är att ett batteri mår som allra bäst när det får motioneras och att de aldrig skall bli helt urladdade (0 %), det vill säga att det inte skall vara 100% hela tiden utan tex x-100% (där x är större än 0). Ju fler celler som används desto bättre. Men, iom att en mobil är relativ vital för en person i jobbet/fritiden så att ha en mobil 100% (läs: en laddad mobil helt enkelt) är viktigare att "motionera den" och vips så är du utan ström (läs: batteri) för att du inte hade möjlighet att ladda den som du beräknat.
Gör inget krångligare än vad det är.

Permalänk
Skrivet av rustylefty:

Dock är det inte alltid fulladdat när det skeppas för att det kostar "onödig" tid/pengar för tillverkarna.

Det har nog mer med att lipo batterier som inte används laddas upp till en specifik procent (~50%), sk "storage". De flesta lipo laddare till lösa accar har oftast denna funktion. Urladdningen är minimal med lipo.

Skrivet av rustylefty:

En generell regel gällande batterier är att ett batteri mår som allra bäst när det får motioneras och att de aldrig skall bli helt urladdade (0 %), det vill säga att det inte skall vara 100% hela tiden utan tex x-100% (där x är större än 0). Ju fler celler som används desto bättre. Men, iom att en mobil är relativ vital för en person i jobbet/fritiden så att ha en mobil 100% (läs: en laddad mobil helt enkelt) är viktigare att "motionera den" och vips så är du utan ström (läs: batteri) för att du inte hade möjlighet att ladda den som du beräknat.
Gör inget krångligare än vad det är.

0% i mobilen är inte 0% på batteriet. Kör du ett lipo batteri till 0% så skadas det

Detta är alltså med lipo; http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery

Om det är samma för li-ion kan jag inte svara på; http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
EDIT1; Li-ion; "Batteries may last longer if not stored fully discharged. As the battery self-discharges over time, its voltage gradually reduces. When depleted below the low-voltage threshold of the protection circuit (2.4 to 2.9 V/cell, depending on chemistry) it will be disabled and cannot be further discharged until recharged.[120] This because as the discharge progresses, the metallic contents of the cell are plated onto its internal structure creating an unwanted discharge path. It is recommended to store batteries at 40% charge level."

EDIT2; Det sitter ett lipo i 5s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onebeautifulgirl:

Så jag får ABSOLUT inget bättre batteri bara för att laddaren är i längre? Det låter inte logiskt, varför fortsätta ladda om batteriet inte kan gå över 100% ?? Hahaa...

Det var dom gamla mobilerna med nickelmetall eller kadmium batterier som var såna, dagens li-on eller li-po har inte dom nackdelarna.
jag vet faktiskt inte om mobiler har urladdningsskydd då jag inte mätt det, men annars så tar dagens batterier skada av att gå under 2.9volt per cell, dom sväller då och kan eventuellt explodera som några iphone har gjort.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

li-on batterier bör laddas till 100% och sedan till 0%. Detta för att kalibrera batterimätaren och har inget med batteriet att göra. En ny telefon borde redan vara kalibrerad och därför kan du vänta ett år och sedan göra det varje år.

Permalänk
Entusiast

Generellt med moderna mobiltelefoner behöver man inte bry sig. Använd den som du behagar. Skillnaden överdriven försiktighet gör är inte värt besväret.

Permalänk

Här har du den klistrade tråden om batteri som man ska läsa innan man gör ny tråd. http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/489594-faq...

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Här har du den klistrade tråden om batteri som man ska läsa innan man gör ny tråd. http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/489594-faq...

Står inget om lipo i den tråden dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

hej, att ha batteri laddaren i mer än när batteriet är 100% är onödigt. Den man inte gå över de. De absolut bästa man kan göra är att stänga av Mobilen under laddning, för annars går batteriet från 100 till 99, sedan till 100 igen osv.. Det är detta som sliter på ett batteri.

man brukar säga att ett batteri börjar "ta skada" efter 500 ladd intervaller (en gång 99 till 100 räknas som en.) men

detta orkar jag t.ex inte bry mig om så mycket.. De mesta jag skadat ett batteri är 3% under 3 års tid, den kan inte bli 100% laddat längre med andra ord.

Det sliter inte mer att ha sladden inkopplad hela tiden.
Har aldrig behövt byta batteri på mina iphones och jag har haft 3 stycken senaste 6 åren.
De är inkopplade hela nätterna + stort sett hela tiden på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

li-on batterier bör laddas till 100% och sedan till 0%. Detta för att kalibrera batterimätaren och har inget med batteriet att göra. En ny telefon borde redan vara kalibrerad och därför kan du vänta ett år och sedan göra det varje år.

Litiumceller tar skada om du tömmer dom så mycket.

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer. Dagens batterier ska aldrig laddas ur helt då tar de skada. Det är därför telefoner stängs av automatiskt innan batteriet är helt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

hej, att ha batteri laddaren i mer än när batteriet är 100% är onödigt. Den man inte gå över de. De absolut bästa man kan göra är att stänga av Mobilen under laddning, för annars går batteriet från 100 till 99, sedan till 100 igen osv.. Det är detta som sliter på ett batteri.

man brukar säga att ett batteri börjar "ta skada" efter 500 ladd intervaller (en gång 99 till 100 räknas som en.) men

detta orkar jag t.ex inte bry mig om så mycket.. De mesta jag skadat ett batteri är 3% under 3 års tid, den kan inte bli 100% laddat längre med andra ord.

Du har helt fel i det fetstilta när det gäller moderna batterier, när dom når 100% så underhållsladas dom.
Och alla moderna laddare har underhållsladdningsfunktion. Och det mår batteriet bara bra av, då dom är gjorda för att laddas länge & mycket.

Och även om du stänger av mobilen, så laddas ändå batteriet.

Ponera att man sitter med 5st smartphones. som har blivit över för man har uppgraderat. Och så har man i tanken att sälja dom där 5st senare på typ Tradera, Då är det inte så smart att slänga in dom i en låda och tänka"jag lägger dom där i ett halvår, så varar batterierna bättre" det ända rätta i det läget är att ladda dom kontinuerligt, eller ha i laddaren hela tiden. Så räddar man dom.

Annars är det bara att slänga mobilerna/batterierna. För dom är rent f*ckt up. Och det gäller även bärbara laptops.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Har ju hört att det ska vara bra att låta mobilen dö helt någon gång ibland och sedan ladda upp den fullt. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Har ju hört att det ska vara bra att låta mobilen dö helt någon gång ibland och sedan ladda upp den fullt. Stämmer det?

Detta är det bästa för gamla batterier, då slits de som minst.

Med nya batterier så spelar det nästan ingen roll.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bknec:

Litiumceller tar skada om du tömmer dom så mycket.

Skrivet av ozo64:

Ja det stämmer. Dagens batterier ska aldrig laddas ur helt då tar de skada. Det är därför telefoner stängs av automatiskt innan batteriet är helt slut.

Helt rätt. Mobiler stänger av sig bra långt innan batteriet är helt dött. Någonstans mellan 3-10% av laddningen finns kvar beroende på hur kalibrerad enheten är och vilka säkerhetsmarginaler som finns. En bra enhet använder mindre och lämnar kvar en större säkerhetsladdning i batteriet.

Att försöka starta om mobilen gång på gång när den har stängt av sig kan skada batteriet då man kan köra slut på laddningarna helt.

Skrivet av skog1s:

Du har helt fel i det fetstilta när det gäller moderna batterier, när dom når 100% så underhållsladas dom.
Och alla moderna laddare har underhållsladdningsfunktion. Och det mår batteriet bara bra av, då dom är gjorda för att laddas länge & mycket.

Och även om du stänger av mobilen, så laddas ändå batteriet.

Ponera att man sitter med 5st smartphones. som har blivit över för man har uppgraderat. Och så har man i tanken att sälja dom där 5st senare på typ Tradera, Då är det inte så smart att slänga in dom i en låda och tänka"jag lägger dom där i ett halvår, så varar batterierna bättre" det ända rätta i det läget är att ladda dom kontinuerligt, eller ha i laddaren hela tiden. Så räddar man dom.

Annars är det bara att slänga mobilerna/batterierna. För dom är rent f*ckt up. Och det gäller även bärbara laptops.

Bästa sättet att "lagra" moderna Li-jon eller Li-polymer batterier är ladda dessa till 100%. Plocka ur dessa ur apparatern. För vara dessa på ett svalt och tort ställe.

Kylskåpet är batteridödare!. Källare är batteridödare!
Skåpet ovanför kylskåpet eller köksfläkten dödar batterier bra de med.
Li-baserade batterier tappar laddningarna långsammast när de är laddade till 60%. Man brukar prata om ca 4-5% per månad.
Om batteriet blir urladdat till 100%. Det finns alltså inte en gnutta kvar så kommer troligen minst en battericell i batteriet paja. Då är batteriet kasst.

Att underhållsladda batterierna i onödan är bara dumt. Bättre att plocka ur batterierna och förvara dessa på rätt sätt. Att kontrollmäta och ladda upp batterierna en gång om året är vettigt dock. Man ska aldrig förvänta sig att batterier håller längre än 2-3år för hushållsbatterier och 3-7 för fritids-/bilbatterier lite beroende på användningsområde och omhändertagande.

Att underhållsladda batterier förlänger inte heller batteriets livstid utan snarare tvärt om. Det är dock bättre än att låta batteriet sitta i enheten och slänga in enheten i en låda i ett år.

Skrivet av sjuhundratjugo:

Har ju hört att det ska vara bra att låta mobilen dö helt någon gång ibland och sedan ladda upp den fullt. Stämmer det?

Endast för att kalibrera batterimätaren.
På den gamla goda tiden när man hade Nickel-Kadmium batterier som mindes laddningar så behövde man gå mellan 100-0% för att inte kapa bort maximala laddningen man kunde ha i dessa.

Skrivet av onebeautifulgirl:

Får en iPhone 5S nu på Tisdag...Hör hela tiden att jag borde ladda mobilen 24h, 12h, 8h, vilket jag väljer är upp till mig.

Det där är bara en myt har jag sagt till dessa folk, eller har jag fel? Ska man kanske ladda mobilen tex 8h för första gången?

Hör också att ju längre jag har laddaren i mobilen så blir bara batteriet bättre, asså att batteriet får mer energi i sig och att det kommer hålla längre...Detta är inte heller sant eller? Jag ska väl ta ut laddaren när det visar 100% eftersom det kan ju inte laddas mer än 100%, rätta mig gärna om jag har fel. Eller borde jag göra som dem andra säger att ha laddaren inkopplat i mobilen längre så blir batteriet bättre.

För att svara på din fråga:

Första gången är kritisk för ett litium-jon batteri.
I batteriet finns normalt sett ett antal battericeller. Dessa kan serie eller parallellkopplad för att ändra totala laddning eller spänning.

Litium-jon batterier fungerar på så sätt att det finns en tunn litium rulle i batteriet. När denna laddas så löses den upp med det andra ämnet i batteriet. Om man inte laddar batteriet riktigt ordentligt första gången så kan man inte vara säker på att rullen blir helt upplöst. Om denna inte blir helt upplöst första gången så kan man inte heller vara säker på att den kan lösas upp helt nästa gång.

Konsensus av detta blir att ladda så länge tills dina hårstrån blir grå första gången. Ju längre blir bättre. Moderna litium-jon batterier kan du inte "överladda" då det sitter en säkerhetskrets precis innan cellerna som all ström måste ta sig igenom så är batteriet så fullt det går så kan man inte fortsätta pumpa in fler laddningar.

För att underhålla ditt batteri efteråt så är det viktigaste att inte låta batteriet laddas ur helt. Du kan dock ladda batteriet oavsätt om det är 90%/50%/17% eller 3% av batteriet kvar. Det kommer inte påverka hur bra batteriet mår.

Om battericellerna blir helt urladdade (du låter mobilen ligga urladdad i veckor eller startar om mobilen flera gånger när batteriet har tömts) så brukar batteriet paja. Låt bli med detta alltså.

Första gången så är 8h oftast absoluta minimum. Undvik att starta mobilen då det kan ge märkliga strömspikar i fel riktning från batteriet, även när du laddar. 16-24h garanterar oftast bästa möjliga saturation av joner.
Köp mobilen, kom hem, börja ladda och starta upp den dagen efter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vart denna tråd är på väg... Se efter i manualen och gör som anvisat! Nuff said.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Bästa sättet att "lagra" moderna Li-jon eller Li-polymer batterier är ladda dessa till 100%. Plocka ur dessa ur apparatern. För vara dessa på ett svalt och tort ställe.

Detta motsäger det jag länkade till i min tidigare post.

Skrivet av DavidtheDoom:

Första gången är kritisk för ett litium-jon batteri.
I batteriet finns normalt sett ett antal battericeller. Dessa kan serie eller parallellkopplad för att ändra totala laddning eller spänning.

Litium-jon batterier fungerar på så sätt att det finns en tunn litium rulle i batteriet. När denna laddas så löses den upp med det andra ämnet i batteriet. Om man inte laddar batteriet riktigt ordentligt första gången så kan man inte vara säker på att rullen blir helt upplöst. Om denna inte blir helt upplöst första gången så kan man inte heller vara säker på att den kan lösas upp helt nästa gång.

Konsensus av detta blir att ladda så länge tills dina hårstrån blir grå första gången. Ju längre blir bättre. Moderna litium-jon batterier kan du inte "överladda" då det sitter en säkerhetskrets precis innan cellerna som all ström måste ta sig igenom så är batteriet så fullt det går så kan man inte fortsätta pumpa in fler laddningar.

För att underhålla ditt batteri efteråt så är det viktigaste att inte låta batteriet laddas ur helt. Du kan dock ladda batteriet oavsätt om det är 90%/50%/17% eller 3% av batteriet kvar. Det kommer inte påverka hur bra batteriet mår.

Om battericellerna blir helt urladdade (du låter mobilen ligga urladdad i veckor eller startar om mobilen flera gånger när batteriet har tömts) så brukar batteriet paja. Låt bli med detta alltså.

Första gången så är 8h oftast absoluta minimum. Undvik att starta mobilen då det kan ge märkliga strömspikar i fel riktning från batteriet, även när du laddar. 16-24h garanterar oftast bästa möjliga saturation av joner.
Köp mobilen, kom hem, börja ladda och starta upp den dagen efter.

Hennes kommande 5S har inte li-ion utan lipo.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maverickgoose:

Detta motsäger det jag länkade till i min tidigare post.

Hennes kommande 5S har inte li-ion utan lipo.

Min post hanterar både litium jon och litium polymer.

Du har helt rätt att både 8 och 24h är overkill men det är inget farligt med att göra det.
Det kan dock vara dåligt att ladda för lite och kan påverka batteritiden delvis.

Att jag säger 8h är främst för att man inte ska tänka "nu räcker det, den har trots allt laddat i xTimmar" och plocka loss den förtidigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Min post hanterar både litium jon och litium polymer.

Du har helt rätt att både 8 och 24h är overkill men det är inget farligt med att göra det.
Det kan dock vara dåligt att ladda för lite och kan påverka batteritiden delvis.

Att jag säger 8h är främst för att man inte ska tänka "nu räcker det, den har trots allt laddat i xTimmar" och plocka loss den förtidigt.

Jag tänkte mest på hur du sa att man skulle lagra batterierna vilket inte stämde med det jag skrev tidigare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maverickgoose:

Jag tänkte mest på hur du sa att man skulle lagra batterierna vilket inte stämde med det jag skrev tidigare.

Jag står helt fast vid hur man ska lagra sina batterier däremot.
Svalt och torrt. Att ha de inpluggade kostar bara en massa pengar utan att göra tillräcklig nytta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag står helt fast vid hur man ska lagra sina batterier däremot.
Svalt och torrt. Att ha de inpluggade kostar bara en massa pengar utan att göra tillräcklig nytta.

Att förvara lipo-batterier fulladdade under längre tid skadar dem. Det ska vara laddade till ca 50%.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dumbo:

Att förvara lipo-batterier fulladdade under längre tid skadar dem. Det ska vara laddade till ca 50%.

Ge mig källa på att det skadar batterierna.
Allt jag kan kring Li baserade är att de behåller laddningen (inte maxladdningen eller potentiell maxladdning) som bäst runt 60%.

Att ladda och förvara vid 100% gör ingen skillnad mer än att laddningen ganska hastig sjunker till ca 60% och sedan blir den riktigt långsamt urladdad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ge mig källa på att det skadar batterierna.
Allt jag kan kring Li baserade är att de behåller laddningen (inte maxladdningen eller potentiell maxladdning) som bäst runt 60%.

Att ladda och förvara vid 100% gör ingen skillnad mer än att laddningen ganska hastig sjunker till ca 60% och sedan blir den riktigt långsamt urladdad.

Här har du en bra video;
http://www.youtube.com/watch?v=b7FFHKsuJHs

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maverickgoose:

Tänker mig en riktig källa. ICCC standarder är bra för IC kretsar och integrerad teknik. Kan tänka mig det finns ett liknande organ som skriver om Liion och LiPo produkter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin