Permalänk
Medlem

Temperatur XFX 7970

Tänkte höra lite med er här på forumet om temperaturer och vad som verkar vara nomalt.
Jag har ett XFX Radeon 7970 Double D, grafikkortet idlar runt 40-45 grader och i full load 80-90grader. Är detta normalt? Dessa temperaturer kommer jag då upp i när jag spelar rust.....

Permalänk
Medlem

Det låter inge vidare. vid 85°c ska kortet börja throttla, och mitt gamla 7950 låste sig vid 90°c.

Är det nytt så skicka in det på garanti, annars kan det vara aktuellt att se över kylarens montering/chassits genomströmning.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det är mitt andra kort. Det har alltid varit varmt och legat runt dessa temperaturer skaffade nyss ett Obsidian 750D det sänkte tempen lite men dock inte mycket.

Permalänk
Skrivet av Platter:

Det är mitt andra kort. Det har alltid varit varmt och legat runt dessa temperaturer skaffade nyss ett Obsidian 750D det sänkte tempen lite men dock inte mycket.

När du säger "mitt andra kort"...menar du då att du kör Crossfire med ett annat kort?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Förlåt var lite otydligt, det är mitt andra 7970 jag är inne på det första bytte jag ut för att det hade ett väldigt högt "coil whine".

Permalänk
Skrivet av Platter:

Förlåt var lite otydligt, det är mitt andra 7970 jag är inne på det första bytte jag ut för att det hade ett väldigt högt "coil whine".

Det låter inte normalt i mina ögon. Jag sitter själv på ett HD7990 (2*7970 GPUer på samma PCB). Idle temperatur på ca 43 grader C och maxtemp vid full belastning i Crossfire på 73 grader C. Då är det också lite överklockat.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Platter:

Tänkte höra lite med er här på forumet om temperaturer och vad som verkar vara nomalt.
Jag har ett XFX Radeon 7970 Double D, grafikkortet idlar runt 40-45 grader och i full load 80-90grader. Är detta normalt? Dessa temperaturer kommer jag då upp i när jag spelar rust.....

Jag idlar på samma som du 40-45grader men kommer aldrig över 80-83grader i full load och clockat till 1040/1480Ghz. Och då kör jag två XFX DD 7970 i CF så jag skulle säga att det är något galet med ditt kort. Men XFX är nice på garanti så du får säkert ett nytt kort.
Jag hade en fläkt som lät illa när den snurrade, trodde de skulle byta fläkt (MM) men fick ett helt nytt kort:)

Edit: Å andra sidan märker du inte att prestandan sjunker så är det ju bara att köra. Kortet kommer inte smälta sig själv...
XFX kylaren är inte den bästa direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090