Sapphire Radeon R9 290X Tri-X är här!

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon R9 290X Tri-X är här!

Det efterlängtade grafikkortet är nu här!

Första batchen har gått ut, men finns fortfarande i lager i NetonNet i skrivande stund:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420778

Nu till diskussionsvärdet:

Vilka nackdelar hittar ni med kortet?
Är något annat kort bättre (290x)?

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Står "Ej på lager"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bifftek:

Står "Ej på lager"

Får hoppas att det inte bara var felskrivet tidigare dårå
När jag beställde stod det "I lager" iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Du köpte dom som fanns i lager perhaps?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Jo, såg den

Hittade en från "kitguru" för 290x också, vet inte hur pass mycket man kan lita på deras review, men de kan ju vara en fingervisning iaf.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...

Betyger var ju skapligt bra iaf kan man säga..

Dock kan jag meddela att det blev inga kort ivägskickade idag tyvärr, proshop sa att de förväntade sig leveransen idag, men deras tyska leverantör hade inte kunnat leverera. Så nu vet jag inte när jag får korten :c

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

dustin 1-2 dagar lev

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Komplett hade nyligen ett spikat leveransdatum för Tri-X kortet. "X antal på väg in den 7 januari. Datumet är bekräftat". Den 7e kom och gick utan att lagerstatusen visade "i lager". Sedan ändrades detta "bekräftade" datum till den 8e. Nu står det den 9e. Helt sjukt att vi får vänta nästan ett kvartal på vettiga customkylare till 290(X). AMD slaktade verkligen sin egen release xD

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-gddr...
15 st i lager. Är dock endast intresserad av 290 utan X.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Polarn köpte en SAPPHIRE TOXIC R9 270X och jag måste säga att kylaren är sjukt fet och hörs knappt. Är galet sugen på detta kort, men har redan 680 GTX i SLI. Bör man byta till en 290X? Har länge varit intresserad av AMD nu ^^. Mina 680 med sina sketna stock kylare låter på tok för mycket och min OC marginal är väldigt liten vilket suger hårt.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

http://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-gddr...
15 st i lager. Är dock endast intresserad av 290 utan X.

Yep, vart sugen på att köpa men 1500kr extra för några enstaka % är inte värt det. 290 duger gott och väl.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Excellent. Gief my cards. Naow!

Kanske blir å avbokoa från proshop om de inte kan fixa fram snabbare än komplett, men vad är egentligen två bf4-licenser värda, 150kr styck?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Murvel88:

Komplett hade nyligen ett spikat leveransdatum för Tri-X kortet. "X antal på väg in den 7 januari. Datumet är bekräftat". Den 7e kom och gick utan att lagerstatusen visade "i lager". Sedan ändrades detta "bekräftade" datum till den 8e. Nu står det den 9e. Helt sjukt att vi får vänta nästan ett kvartal på vettiga customkylare till 290(X). AMD slaktade verkligen sin egen release xD

Datum flyttas fram allt eftersom folk bokar korten, när du beställer hamnar du ju sist i kön.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tackar för denna information Då är förhoppningsvis 290 icke-X (troligtvis sämsta namnet på en grafikkortsserie någonsin) på gång också.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Tackar för denna information Då är förhoppningsvis 290 icke-X (troligtvis sämsta namnet på en grafikkortsserie någonsin) på gång också.

4890:- för ett 290X med eftermarknadskylare, hmm... Ska man kanske gå all-in och köpa detta, eller är det klokare att vänta på lillebror 290? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det högre priset står i proportion till den ökade prestandan. Vad tycker ni andra?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

4890:- för ett 290X med eftermarknadskylare, hmm... Ska man kanske gå all-in och köpa detta, eller är det klokare att vänta på lillebror 290? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det högre priset står i proportion till den ökade prestandan. Vad tycker ni andra?

Bara du som kan avgöra om det är värt. Jag tycker själv inte det, ska dessutom ha två kort så blir lite väl saftigt med 290x.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

4890:- för ett 290X med eftermarknadskylare, hmm... Ska man kanske gå all-in och köpa detta, eller är det klokare att vänta på lillebror 290? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det högre priset står i proportion till den ökade prestandan. Vad tycker ni andra?

Köpte just 2st R9 290 tri-x och de gick på 3890kr styck på overclockers (pratade med de förut och de ska få in korten imorgon). Tycker inte att 290X ens är nära att vara värt 1k extra per kort, speciellt inte om man ska ha 2st då det kommer räcka och bli över för alla spel. Snarare CPUn som inte kommer orka t.ex. BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Köpte just 2st R9 290 tri-x och de gick på 3890kr styck på overclockers (pratade med de förut och de ska få in korten imorgon). Tycker inte att 290X ens är nära att vara värt 1k extra per kort, speciellt inte om man ska ha 2st då det kommer räcka och bli över för alla spel. Snarare CPUn som inte kommer orka t.ex. BF4.

Hur blir £379 3890 kr? Och ETA står som 17/01. Säker på att du får med batchen som skulle komma i morgon? OCUK brukar ha väldigt många förbokningar på det mesta som är eftertraktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

4890:- för ett 290X med eftermarknadskylare, hmm... Ska man kanske gå all-in och köpa detta, eller är det klokare att vänta på lillebror 290? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det högre priset står i proportion till den ökade prestandan. Vad tycker ni andra?

Tycker 290X är skitdyrt för vad man får faktiskt. 290 är däremot rätt bra prissatt. Skulle nästan kunna argumentera för att det är rätt billigt. 290 Tri-X ska ju vara rätt lättklockat till typ 780 Ti/290X-nivå. Det räcker gott för mig.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Hur blir £379 3890 kr? Och ETA står som 17/01. Säker på att du får med batchen som skulle komma i morgon? OCUK brukar ha väldigt många förbokningar på det mesta som är eftertraktat.

Med Overclockers menar jag www.oc.nu, en datorbutik i Luleå. Hämtade just mina två kort, kan uppdatera med lite bilder och så vidare sen om intresse finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Med Overclockers menar jag www.oc.nu, en datorbutik i Luleå. Hämtade just mina två kort, kan uppdatera med lite bilder och så vidare sen om intresse finns.

Ah, är så van att man använder OC till butiken i uk. Beställde faktiskt ett kort från OC.nu själv tidigare idag, finns fortfarande 4 kvar i lager om någon är sugen. http://www.oc.nu/sapphire-amd-r9-290-tri-x-oc-4gb-ddr5-2xdvi-...

Släng gärna upp bilder och vilka siffror du kan klocka till i fall du tänkt göra det. Var BF4 inkluderat eller är det modellen utan?

Fick precis kollinr, blir en lång väntan över helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Ah, är så van att man använder OC till butiken i uk. Beställde faktiskt ett kort från OC.nu själv tidigare idag, finns fortfarande 4 kvar i lager om någon är sugen. http://www.oc.nu/sapphire-amd-r9-290-tri-x-oc-4gb-ddr5-2xdvi-...

Släng gärna upp bilder och vilka siffror du kan klocka till i fall du tänkt göra det. Var BF4 inkluderat eller är det modellen utan?

Fick precis kollinr, blir en lång väntan över helgen!

Det är utan BF4, jag orkade inte vänta så körde på det även om det blir lite dyrare. Sen bor jag i Luleå också så det är ju smidigt att kunna hämta korten på plats direkt. Riktigt gedigen kylare är det i alla fall, bytte från GTX 780 (Windforce) och den här kylaren är tyngre och längre (tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det är utan BF4, jag orkade inte vänta så körde på det även om det blir lite dyrare. Sen bor jag i Luleå också så det är ju smidigt att kunna hämta korten på plats direkt. Riktigt gedigen kylare är det i alla fall, bytte från GTX 780 (Windforce) och den här kylaren är tyngre och längre (tror jag).

Okej, hade väl inget större behov av BF4 då jag redan har det iof. Kände också att jag inte heller kunde vänta. Lite roligt att en mindre butik kan få leverans innan alla större kedjor, men passade ju perfekt när jag nöp ett ex nu.

Återkom gärna med lite överklockningsresultat om du tänkt köra på det, gärna bilder också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Proshop har fått in grafikkortet i lager enligt hemsidan, och de är dessutom billigast på prisjakt!

Beställde precis två stycken därifrån.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420778

Nu till diskussionsvärdet:

Vilka nackdelar finns det med kortet?
Skulle jag beställt något annat?

Ville beställa så fort som möjligt medans de fanns på lager, så kan man vara efterklok och skicka tillbaka dem om det finns något som är bättre.

// WoG

Fick mitt tri-x 290x idag och jag är nöjd!

Testat klocka det lite och fått upp det till 1130MHz med 100 VDDC offset. Har inte testat mer så jag vet inte om det går högre.

Max temps (med standardfläktkurva) enligt gpu-z efter ett par timmars BF4 är:
GPU: 78
VRM1: 88
VRM2: 59

Kortet är långt.
Det går precis in om man inte tar bort HD burarna på FD define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCo:

Fick mitt tri-x 290x idag och jag är nöjd!

Testat klocka det lite och fått upp det till 1130MHz med 100 VDDC offset. Har inte testat mer så jag vet inte om det går högre.

Max temps (med standardfläktkurva) enligt gpu-z efter ett par timmars BF4 är:
GPU: 78
VRM1: 88
VRM2: 59

Kortet är långt.
Det går precis in om man inte tar bort HD burarna på FD define R4

Nice!! Jag får mina imorrn, ska bli grymt kul!

Har själv Define R3, och kortet skulle vara 30.5cm, mätte upp det i buren å de fanns inte en chans.

Så jag gjorde helt enkelt som alla andra hade gjort, en ghettomod av hdd-buren, fram med plåtsaxen och gå lös!

Nu ser det ut som någon har tagit en stor tugga av HD-buren på vänstra sidan, men nu sjutton finns de gott om plats för GPU'erna!

Var köpte du ifrån, och vad betalade du?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

http://www.tomshardware.com/reviews/r9-290x-case-performance,...

Antingen har Sapphire gjort något magiskt eller så har Asus gjort någon fet tabbe och får sämst betyg.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

http://www.tomshardware.com/reviews/r9-290x-case-performance,...

Antingen har Sapphire gjort något magiskt eller så har Asus gjort någon fet tabbe och får sämst betyg.

Hoppla, tackar för länk!
Tur man beställde 2x290X Tri-X förra veckan då, var inne på Gigabytes Windforce 3x länge då jag kör samma kylare på 7970 samt att priset var lägre men ändrade mig i sista stund.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite trött på att det inte kommer någon information om när korten faktiskt släpps, och inte papperslanseras. Ska se om det går att få kontakt med Sapphire och se om de kan fixa fram lite information i ledet.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ridebird:

Börjar bli lite trött på att det inte kommer någon information om när korten faktiskt släpps, och inte papperslanseras. Ska se om det går att få kontakt med Sapphire och se om de kan fixa fram lite information i ledet.

Finns i lager.
http://www.oc.nu/sapphire-amd-r9-290x-tri-x-oc-4gb-ddr5-2xdvi...

Permalänk
Medlem

Kostar 300 mer än på CDON, finns fortfarande väldigt få kort. Är uppenbarligen massa kort på gång men distributören meddelar ju inte vart/när/hur de kommer.

Men jag tackar för tipset i alla fall, känner jag mig desperat tar jag det nog nästa vecka om det finns kvar

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2