AMD Catalyst 14.1 Beta ger stöd för Mantle och förbättrad Frame Pacing

Permalänk
Avstängd

Mantle kommer nog med nästa BF4 uppdatering tillsammans med Second Assault DLC. I princip alla kända buggar jag känner till blev fixade med dagens patch.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi har inte blivit informerade om när drivrutiner med Mantle och Battlefield 4-uppdateringen anländer. Förutsatt att det inte blir fler förseningar skulle jag säga att Mantle ser dagens ljus i slutet av januari.

Blir/är ni förvisade att köra mantle tester med spel såsom BF4 exempelvis eller det finns även benchmarks eller dyl. verktyg som man kan testa mantle prestandan med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

mantle känns rätt ointressant då det bara är till battlefield och amd i dagsläget... mycket snack lite som synts av denna mantle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Jag kör med 6970 och får minnesläckor på alla servrar jag kör på. Läckan kommer efter matchen är slut och den byter bana, så varje gång en match tar slut måste jag byta server. Men det craschar ganska ofta så det är inte ofta jag hinner avsluta en match ändå. Är det någon som känner till någon lösning på minnesläckorna så dela gärna med er.

Skickades från m.sweclockers.com

För någon som inte är så insatt, vad innebär minnesläckor?

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Processor: Intel Core i7-2600K Grafikkort: XFX Radeon HD 7970 RAM: Corsair Vengeance 16 Gb PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W SSD: Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur Mantle presterar med BF4.

Visa signatur

ROG

Permalänk
Medlem

lite glad i efterhand när man läser denna nyhet att jag avbeställde mitt 280x toxic som inte hade levererats efter 1månads väntan. dock så väntar jag på motsvarande 290 nu men hoppas det kommer innan denna månads slut crystal audio och allt

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av skruvis:

Blir/är ni förvisade att köra mantle tester med spel såsom BF4 exempelvis eller det finns även benchmarks eller dyl. verktyg som man kan testa mantle prestandan med?

Om jag ska vara helt ärlig vet vi precis lika lite om Mantle som alla andra och vad som läckt ut på nätet. Vi har inte en aning om hur Mantle överhuvudtaget ska testas eftersom Fraps inte kommer fungera och om AMD/DICE tagit fram ett motsvarande mätverktyg... Kort sagt, redaktionen är minst lika nyfikna på Mantle som ni läsare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"Det tillkommer även stöd för Trueaudio, som ger spelutvecklare större möjligheter att producera fler röster, effekter, filter och ger mer exakt positionering med alltifrån påkostade surroundsystem till stereohögtalare. Allt detta utan att öka belastningen på processorn."

Det är jättebra att de förbättrar teknologin. Samtidigt undrar jag hur mycket belastningen av CPU:n minskar pga True Audio som är extremt lättviktig i termer av processorkraft, och till vilken grad just denna del av hårdvaran utgör marketing speak.

Permalänk
Hjälpsam

Oxide skall enligt planerna, släppa ett demo på sin spelmotor Nitrius på Steam i Januari.
Vi får hoppas att demot har stöd både för Mantle och DirectX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Viochee:

mantle känns rätt ointressant då det bara är till battlefield och amd i dagsläget... mycket snack lite som synts av denna mantle

Det kommer att funka till andra spel också framöver.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

"Det tillkommer även stöd för Trueaudio, som ger spelutvecklare större möjligheter att producera fler röster, effekter, filter och ger mer exakt positionering med alltifrån påkostade surroundsystem till stereohögtalare. Allt detta utan att öka belastningen på processorn."

Det är jättebra att de förbättrar teknologin. Samtidigt undrar jag hur mycket belastningen av CPU:n minskar pga True Audio som är extremt lättviktig i termer av processorkraft, och till vilken grad just denna del av hårdvaran utgör marketing speak.

Om man vill göra mer avancerade ljudlösningar så finns det i stort sätt ingen övre gräns för vilken datorkraft som behövs, grafikkprt lämpar sig även väldigt bra till dessa typer av beräkningar... Men om inte möjligheten finns så kommer ingen ta första steget, samma gäller även i viss mån grafiska grejer som inte går att göra på DirectX men är möjliga med mantle, då cpun skulle bli överbelastad med DirectX.

Permalänk
Medlem

Tvelander när ska du skaffa 3 stycken 8k skärmar och köra i surround?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lexius:

Tvelander när ska du skaffa 3 stycken 8k skärmar och köra i surround?

Kommer skaffa 3x ASUS 2560x1440 120Hz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hoppas Mantle gör det lindrigare för min processor för den är en flaskhals atm

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kommer skaffa 3x ASUS 2560x1440 120Hz

haha nice men 4k borde va en standard för dig

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Funkar Crossfire Fortfarande inte på Call of Duty Ghost oavsett Catalyst uppdatering alla andra updates jag prövat så fungerar inte crossfire i spelet blir vansinnig ?`???

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lexius:

haha nice men 4k borde va en standard för dig

Om dom släpper 4K med 120Hz och låg inputlagg np

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krokben1:

För någon som inte är så insatt, vad innebär minnesläckor?

Minnesläckor är när ett program börjar slörpa i sig vram (för att sedan ta och käka i sig ram eftersom vramet tar slut) och den slutar inte förrän allt ram är upptaget och man måste starta om datorn. BF4 har en viss tendens att göra detta för vissa och det beror antagligen på ett bugg i spelet.

Skrivet av Viochee:

mantle känns rätt ointressant då det bara är till battlefield och amd i dagsläget... mycket snack lite som synts av denna mantle

http://techreport.com/news/25651/mantle-to-power-15-frostbite...

Jaså? Alla spel som kommer att använda frostbite motorn kommer att använda sig av Mantle plus Star citizen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jögge75:

Funkar Crossfire Fortfarande inte på Call of Duty Ghost oavsett Catalyst uppdatering alla andra updates jag prövat så fungerar inte crossfire i spelet blir vansinnig ?`???

Kör du borderless eller fullscreen?

Permalänk
Medlem

16:9 full screen antar jag kör man inte full screen på alla spel ? minimized tar väl alltid bort crossfire, och crossfire funkar på alla andra spel utom call of duty ghosts multiplayer.

Alltså det fungerar det startar spelet men FPS blri avsevärt lägre med Crossfire PÅ än AV vilket det inte ska vara