Gigabyte demonstrerar externt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jag har en Fujitsu dator med externt grafikkort. Funkar dock endast på den modellen. Dessutom buggar mjukvaran ganska hårt.

Ja jag jobbade med Fujitsu för många år sedan när dom hette Fujitsu-Siemens. Det släpptes då en modell av deras bärbara Amilo-serie där man hade en lösning för externt grafikkort och det fungerade ju hyffsat bra, men någon succé blev det inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja jag jobbade med Fujitsu för många år sedan när dom hette Fujitsu-Siemens. Det släpptes då en modell av deras bärbara Amilo-serie där man hade en lösning för externt grafikkort och det fungerade ju hyffsat bra, men någon succé blev det inte.

Japp! En amilo med 3870 som externt grafikkort tror jag.
Fick det aldrig att fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att priset ev. skenar iväg fort. Kablarna är inte billiga tex. Sedan har Intel själv hållit tillbaka utveckligen pga. deras enorma licenskostnader som de tar ut med Thunderbolt.

Varför skall man ha thunderbolt?, väl bara använda hdmi, dvi, vga, displayport som vanligt; från Grafikkortschassit så kör man en PCIx-kontakt till expansionskort som går direkt in i en PCIx-slot inuti datorn, detta blir doc lite krux för laptops, men jag tycker att spel-laptops borde ha som standard ett PCIx-gränssnitt på som ser ut som SNES gränssnitt ungefär, dvs med en simpel lucka som doc skall gå utåt istället för inåt.
Och all strömförsörjning bör komma från ett nätagg i grafikkortschassit för att funka med laptops.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Layon:

Varför skall man ha thunderbolt?, väl bara använda hdmi, dvi, vga, displayport som vanligt; från Grafikkortschassit så kör man en PCIx-kontakt till expansionskort som går direkt in i en PCIx-slot inuti datorn, detta blir doc lite krux för laptops, men jag tycker att spel-laptops borde ha som standard ett PCIx-gränssnitt på som ser ut som SNES gränssnitt ungefär, dvs med en simpel lucka som doc skall gå utåt istället för inåt.
Och all strömförsörjning bör komma från ett nätagg i grafikkortschassit för att funka med laptops.

Extern PCIe finns bara för PCIe 1.0 så den bredaste bussen så är möjlig motsvarar PCIe 2.0 x8 eller PCIe 3.0 4x. Sen är befintliga kontaktdon på tok för stora för att passa i en laptop eftersom kontakten är tjockare än en ultrabook och kontakten är 3 cm djup. Så tänk dig en DVI-kontakt fast en centimeter bredare, en halv centimeter tjockare och sen tre centimeter djup och försök få in den i en liten laptop.

Så för att det ska fungera måste PCI-SIG uppdatera sin version av ePCIe vilket hade varit väldigt trevligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Min asus 750jw fungerade helt ok till spel.
Denna låda är i samma storlek som en htpc.

Som jag förstår är den ända fördelen med denna dator att folk med en dålig laptop kan spela spel på den om man bär med sig denna lådan.

Hade den varit i storlek som intels nuc så kanske den såld ett par exemplar men denna ser lite väl stor ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sedan har Intel själv hållit tillbaka utveckligen pga. deras enorma licenskostnader som de tar ut med Thunderbolt.

Och då var det ännu värre när Apple hade licensrättigheterna. Jag tror Intel skjuter sig själva i foten och risken är att andra standarder tar vid. Som t.ex DisplayPort i stället för HDMI. Den som lever får se.

Fast personligen har jag inte saknat TB direkt....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag vill jätte gärna ha ett externt grafikkort så att när min kompis är på besök så kan han spela på sin bärbara dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaka:

låter helt rimligt. Vet att Elon musk, CEO för Tesla motors, snackade om samma sak om vätebilarna. man utvecklar ock visar prototyper för att folk ska tro att det händer saker och känna sig tillfredsställda, men av ekonomiska skäl vill de helst aldrig släppa tekniken.

Samma historia med fläkt-fri kylning ungefär; först läste jag om ett forskarlag med en site som gick under namnet Aurolea, Aureola, eller något liknande som hadde utvecklat ett system som "ioniserade" den heta luften som sedan magnetiskt (eller så) sköts iväg. Det var mitten av förra årtiondet, och de hadde vunnit något pris för uppfinningen. Sedan (för två år sedan kanske) läste jag om ett forskarlag eller företag som utvecklat material som integrerades i antingen CPU chippet eller värmespridaren (kommer inte ihåg vilket) och på något sätt "neutraliserade" hettan.

Vad hände med det först nämnda systemet ? Enligt dom själva hadde de tagit patent på och någorlunda snart skulle företag licensera, bygga och sälja produkter ? Nej, jag tror båda teknologierna "låsts in" tills vidare pga att kylningsindustrin vill sälja MÄNGDER av fläktar, CPU kylare, AIO (Closed Loop) vattenkylare, och senast det dyraste (för allmänheten): Open Loop vattenkylningskomponenter, speciellt då dessa traditionella teknologier slits ut rätt fort varpå man blir tvungen att köpa nya.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oi:

Samma historia med fläkt-fri kylning ungefär; först läste jag om ett forskarlag med en site som gick under namnet Aurolea, Aureola, eller något liknande som hadde utvecklat ett system som "ioniserade" den heta luften som sedan magnetiskt (eller så) sköts iväg. Det var mitten av förra årtiondet, och de hadde vunnit något pris för uppfinningen. Sedan (för två år sedan kanske) läste jag om ett forskarlag eller företag som utvecklat material som integrerades i antingen CPU chippet eller värmespridaren (kommer inte ihåg vilket) och på något sätt "neutraliserade" hettan.

Vad hände med det först nämnda systemet ? Enligt dom själva hadde de tagit patent på och någorlunda snart skulle företag licensera, bygga och sälja produkter ? Nej, jag tror båda teknologierna "låsts in" tills vidare pga att kylningsindustrin vill sälja MÄNGDER av fläktar, CPU kylare, AIO (Closed Loop) vattenkylare, och senast det dyraste (för allmänheten): Open Loop vattenkylningskomponenter, speciellt då dessa traditionella teknologier slits ut rätt fort varpå man blir tvungen att köpa nya.

Det jobbas fortfarande på att kommersialisera den tekniken. http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_fluid_accelerator

Neutralisera värme är fysiskt omöjligt trams. Antingen har du missförstått vad produkten gjorde eller så var den fejk.

Rent generellt följer utveckling av ny teknik en S-kurva.

Först går utvecklingen långsamt eftersom den sker på relativt liten skala i olika laboratorier och utvecklingsavdelningar. Sen ökar den lite när första versionerna kommer ut på marknaden och börjar dra in pengar som sedan kan stoppas in i utvecklingen igen. Till slut närmar man sig den teoretiska prestandan av tekniken och då avtar utvecklingen igen eftersom det blir dyrare och dyrare för mindre och mindre förbättring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det jobbas fortfarande på att kommersialisera den tekniken. http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_fluid_accelerator

Jag misstänker att det kommer "Jobbas" på det här till kylningsindustrin är proppmätt och kräks pengar

Citat:

Neutralisera värme är fysiskt omöjligt trams. Antingen har du missförstått vad produkten gjorde eller så var den fejk.

Därför som jag placerade neutralisera mellan citationstecken. Dessutom antydde jag att jag inte kommer ihåg mycket, förutom att dessa teknologier gör fläktar arbetslösa ungefär. Däremot googlade jag och fick upp detta. Jag tror det är färetaget och teknologin ifråga (material som integreras), men kan inte hävda då alla tabs i Opera 19 totalkrashar så fort jag besöker sidan (likt en en del andra sidor) och orkar inte starta annan bläddrare just nu.

Sidan: http://chargedevs.com/features/allcell-technologies’-new-phas...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oi:

Jag misstänker att det kommer "Jobbas" på det här till kylningsindustrin är proppmätt och kräks pengar

Därför som jag placerade neutralisera mellan citationstecken. Dessutom antydde jag att jag inte kommer ihåg mycket, förutom att dessa teknologier gör fläktar arbetslösa ungefär. Däremot googlade jag och fick upp detta. Jag tror det är färetaget och teknologin ifråga (material som integreras), men kan inte hävda då alla tabs i Opera 19 totalkrashar så fort jag besöker sidan (likt en en del andra sidor) och orkar inte starta annan bläddrare just nu.

Sidan: http://chargedevs.com/features/allcell-technologies’-new-phas...

Fast det där är konspiratoriskt trams som går emot all logik och grundläggande marknadsprinciper. Det företag som är först en ny revolutionerade teknik kommer ha ett teknologiskt försprång som betyder att de kan sälja massa helt utan konkurrens. Så om det var kommersiellt gångbart idag hade det sålt kommersiellt idag. Att gömma undan det vore ekonomiskt vansinne.

Den där tekniken är irrelevant för processorer då det är mer av en buffert än steady state kylning. Problemet med batterier i bilar är att de belastas väldigt mycket under korta tider. Så när du trycker hårt på gasen så mångdubblas effekten och batteriet blir varmt. Då kan det användas som en termisk buffer för att plocka upp det värmet som sedan kyls när man nått den aktuella hastigheten. Det betyder att man kan dimensionera kylsystemet för en medeleffekt istället för en toppeffekt vilket är enklare. En datorprocessor fungerar inte så utan du har generellt toppbelastning länge. Sen har du inte plats för en stor termisk buffer och det är inte ens i närheten av lika mycket energi att ta hand om ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där är konspiratoriskt trams som går emot all logik och grundläggande marknadsprinciper. Det företag som är först en ny revolutionerade teknik kommer ha ett teknologiskt försprång som betyder att de kan sälja massa helt utan konkurrens. Så om det var kommersiellt gångbart idag hade det sålt kommersiellt idag. Att gömma undan det vore ekonomiskt vansinne.

Menar du att det inte finns konspirationer ? Låt mig påminna dig om att konspirationer plågat mänskligheten genom årtusenden (och inte ser jag nån förändring nu heller).

Jag menar givetvis inte att forskarlaget skulle fått feber och gömt undan det av helt fri vilja. Företagens jakt på vinstmaximering däremot... vare sig jag eller du vet någonting om vilka förhandlingar de varit med om; att hävda annat är det som är trams. Jag för bara min åsikt, baserat på företagägares natur, dvs vinstmaximering. Inget företag vill minska sin maximering. ungefär som ingen pizzeriaägare vill sälja pizzor för 10 kronor. Så motivet finns. Sen om det kan (i bara detta fall) vara som du säger är givet.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oi:

Menar du att det inte finns konspirationer ? Låt mig påminna dig om att konspirationer plågat mänskligheten genom årtusenden (och inte ser jag nån förändring nu heller).

Jag menar givetvis inte att forskarlaget skulle fått feber och gömt undan det av helt fri vilja. Företagens jakt på vinstmaximering däremot... vare sig jag eller du vet någonting om vilka förhandlingar de varit med om; att hävda annat är det som är trams. Jag för bara min åsikt, baserat på företagägares natur, dvs vinstmaximering. Inget företag vill minska sin maximering. ungefär som ingen pizzeriaägare vill sälja pizzor för 10 kronor. Så motivet finns. Sen om det kan (i bara detta fall) vara som du säger är givet.

Så exakt hur sabbar det deras vinstmaximering genom att inte släppa ny teknik? Är den bra kan de ju ta samma eller högre vinstmarginal vilket håller vinsten minst konstant. Är tekniken inte ekonomsikt hållbart kommer den aldrig dyka upp kommersiellt, det krävs ingen konspirationsteori för det. Men att antyda att ett företag skulle gömma en attraktiv teknik av rädsla för att det är nytt är trams. Sen kan företag välja att inte lägga alltför mycket pengar på utveckling varpå det kommer ta tid för ny teknik att utvecklas. Om något företag sitter på en färdig produkt är det ekonomiskt vansinne att inte släppa den. Då är ju utvecklingen gjord så alla stora utgifter är redan utlagda. Varför ska man då stoppa möjligheten att få igen några av de pengar som lagts på utvecklingen? Det faller ju på sin egen orimlighet. Enda anledningen till att de inte skulle sälja är att den är så dyr att tillverka så den inte går att sälja och det krävs inga konspirationsteorier för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så exakt hur sabbar det deras vinstmaximering genom att inte släppa ny teknik? Är den bra kan de ju ta samma eller högre vinstmarginal vilket håller vinsten minst konstant. Är tekniken inte ekonomsikt hållbart kommer den aldrig dyka upp kommersiellt, det krävs ingen konspirationsteori för det. Men att antyda att ett företag skulle gömma en attraktiv teknik av rädsla för att det är nytt är trams. Sen kan företag välja att inte lägga alltför mycket pengar på utveckling varpå det kommer ta tid för ny teknik att utvecklas. Om något företag sitter på en färdig produkt är det ekonomiskt vansinne att inte släppa den. Då är ju utvecklingen gjord så alla stora utgifter är redan utlagda. Varför ska man då stoppa möjligheten att få igen några av de pengar som lagts på utvecklingen? Det faller ju på sin egen orimlighet. Enda anledningen till att de inte skulle sälja är att den är så dyr att tillverka så den inte går att sälja och det krävs inga konspirationsteorier för det.

Konspirationer är tyvärr en del av vardagen, från barndom till ålderdom. Fick själv en del folk att konspiratoriskt smutskasta mig (bakom min rygg) i mellan-, högstadiet, och gymnasiet, då pga avund och inte girighet. Att skrika "konspirationsteori" gör inte att dess existens utplånas från förnuftigt folks sunda förnuft. Ordet konspiration existerar för att fenomenet existerar. Man uppfann inte ordet för att göra hollywood filmer.

Du säger att det är vansinne för ett företag att inte släppa produkter när de har satsat pengar på forskning, sedan säger du att om det inte är ekonomiskt hållbart (ur vinstmaximeringsperspektiv - egen anmärkning) så kommersialiseras det inte. Hur ska du ha det ? Dessutom var det en grupp forskare (studenter tror jag, inte säker) som utvecklade tekninken. Företag som förhandlade med dem hadde inte satsat några pengar på deras forskning (enligt deras artikel framgick det så iaf). Du skriver att de inte släpper produkter om det är för dyra att tillverka. Möjligt att det är för dyrt att tillverka. Också möjligt att man inte vill sälja för tusentals kronor, som man behöver göra pga livslängden, och alternativet, att sälja "billigt", ja då går man väl baaaaaaaaack i vinstmarginal. Om jag hadde ägt ett kylningsföretag så hadde jag skytt omekaniska teknologier som pesten. Man kan inte stoppa det för alltid, men man kan bromsa det, och ru*ka till sin maximerade vinst under tiden

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Man uppfann inte ordet för att göra hollywood filmer.

Konspirationstråden är däråt

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Konspirationstråden är däråt

Dit med dig då !

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

den här boxen+ laptop blir inte speciellt bärbart,

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

den här boxen+ laptop blir inte speciellt bärbart,

Endast för den som vill dra iväg sin laptop utanför hemmet och samtidigt spela (relativt nyare spel) och/eller annat krävande så är nyheten väl inte lyckorusframkallande direkt.
Däremot för den som gärna har en laptop istället för stationär pga bärbarheten (rum till rum till rum..) och som gärna spelar och/eller annat krävande så är ju detta på tiden ! det enda som fattas nu är lösa skärmpaneler och tangentbord med standard gränssnitt för fästning.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Endast för den som vill dra iväg sin laptop utanför hemmet och samtidigt spela (relativt nyare spel) och/eller annat krävande så är nyheten väl inte lyckorusframkallande direkt.
Däremot för den som gärna har en laptop istället för stationär pga bärbarheten (rum till rum till rum..) och som gärna spelar och/eller annat krävande så är ju detta på tiden ! det enda som fattas nu är lösa skärmpaneler och tangentbord med standard gränssnitt för fästning.

+1 på denna.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av odjur:

den här boxen+ laptop blir inte speciellt bärbart,

Det är inte riktigt det som är poängen heller. Den externa skärmen du behöver släpa med dig kommer inte heller vara så mobil. Tanken är snarare att du har en skärm, ett tangentbord, en mus och ett extern grafikkort hemma på skrivbordet. Då kan du köpa dig en enklare och billigare laptop utan ett avancerat grafikkort som du kan ha i skolan/på jobbet/när du läser tidningen i soffan och så vidare. Sedan när du vill spela kopplar du in tangentbord, mus och externt grafikkort så är det bara att köra. Det enda andra alternativet idag för den som vill spela lite tyngre spel på sin laptop är ju väldigt dyra spellaptopar som är stora, tunga, har dålig batteritid och kostar skjortan. Sen finns det ju andra tillfällen då det vore trevligt med en extern PCIe-lösning än bara för grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vill verkligen see detta bli konsument produkter!! Har varit så mycket tjat om detta tidigare men det har knappt hänt någonting alls.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Att inte någon tillverkare släpper en Skärm med inbyggt Grafikkort ?? Varför ha en massa extra boxar för detta? tänk om Skärmen istället hade några SAS-HDanslutningar (eller annan med samma bandbredd.) Hur svårt skall det vara?

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ztereoid:

Att inte någon tillverkare släpper en Skärm med inbyggt Grafikkort ?? Varför ha en massa extra boxar för detta? tänk om Skärmen istället hade några SAS-HDanslutningar (eller annan med samma bandbredd.) Hur svårt skall det vara?

Det kommer inte hända så länge det inte finns en vedertagen standard för externa grafikkort. Just nu finns ingen standard man kan köra externa grafikkort på på ett vettigt sätt. Thunderbolt kan klara det hyfsat i teorin men Intel vägrar certifiera några externa grafikkort. Den här lösningen som Gigabyte presenterade är ett teknikdemo som skulle behöva väldigt mycket jobb för att bli praktiskt användbar. Om nu inte Gigabyte kör sitt eget race och har det som egen standard så man behöver en dator och en skärm från Gigabyte för att det ska fungera. Den typen av lösningar blir dock generellt inte långlivade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Det är märkligt att det inte kommit fler aktörer på marknaden som erbjuder eGPU-lösningar. Tittar man på DIY-marknaden ser man att eGPU:er har varit tillgängliga i minst fyra år.

http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discu...

Det nya forumet finns här: http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/2109-diy-egpu...
Jag svarar gärna på frågor om någon tänker bygga, se även signatur.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Skrivet av ztereoid:

Att inte någon tillverkare släpper en Skärm med inbyggt Grafikkort ?? Varför ha en massa extra boxar för detta? tänk om Skärmen istället hade några SAS-HDanslutningar (eller annan med samma bandbredd.) Hur svårt skall det vara?

Köp en mac, skärm och dator i samma

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

En bildskärm med inbyggt grafikkort går utmärkt att tillverka. Som det ser ut idag så är hårdvaran följande för att få en fungerande dator

[Moderkort] [RAM] [AMD-CPU | Intel-CPU] [AMD-GPU | NVidia-GPU ] [Bildskärm] [Tangentbord] [Mus]

Bygger du in grafikkortet i bildskärmen så skulle något av följande inträffa

[Moderkort] [RAM] [AMD-CPU | Intel-CPU] [Bildskärm[AMD-GPU]] [Tangentbord] [Mus]
[Moderkort] [RAM] [AMD-CPU | Intel-CPU] [Bildskärm[NVidia-GPU]] [Tangentbord] [Mus]

Resultatet är alltså att grafikkortet blir mera låst till skärmen i det fallet.

Att kunna sätta in grafikkortet i tex en NAS är ett alternativ och sedan använda den bärbara som vanligt på stan sedan låna grafikkortet av NAS:en när man är hemma skulle kunna vara en lösning som är dom bästa av två värdar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OldComputer:

En bildskärm med inbyggt grafikkort går utmärkt att tillverka. Som det ser ut idag så är hårdvaran följande för att få en fungerande dator

[Moderkort] [RAM] [AMD-CPU | Intel-CPU] [AMD-GPU | NVidia-GPU ] [Bildskärm] [Tangentbord] [Mus]

Bygger du in grafikkortet i bildskärmen så skulle något av följande inträffa

[Moderkort] [RAM] [AMD-CPU | Intel-CPU] [Bildskärm[AMD-GPU]] [Tangentbord] [Mus]
[Moderkort] [RAM] [AMD-CPU | Intel-CPU] [Bildskärm[NVidia-GPU]] [Tangentbord] [Mus]

Resultatet är alltså att grafikkortet blir mera låst till skärmen i det fallet.

Att kunna sätta in grafikkortet i tex en NAS är ett alternativ och sedan använda den bärbara som vanligt på stan sedan låna grafikkortet av NAS:en när man är hemma skulle kunna vara en lösning som är dom bästa av två värdar.

Vilken buss tänkte du använda för att skicka data mellan GPU och dator?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det jag tänker mig är att datorn har ett inbyggt grafikkort som är passivt tillräckligt för att få bild i bios och kunna köra dom enklaste sakerna precis som simpla bärbara sedan när du tar fram en smaskig skärm på 27-30" med inbyggt grafikkort så kan rådata föras över direkt till skärmen och beräknas där, direkt via videokabeln. Så när du är på tåget så kan du köra dom flesta saker i Windows, och hemma kan du köra spel med högsta upplösning beroende på vilket grafikkort som sitter i skärmen. Antagligen någon form av PCI-E eller DP

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OldComputer:

Det jag tänker mig är att datorn har ett inbyggt grafikkort som är passivt tillräckligt för att få bild i bios och kunna köra dom enklaste sakerna precis som simpla bärbara sedan när du tar fram en smaskig skärm på 27-30" med inbyggt grafikkort så kan rådata föras över direkt till skärmen och beräknas där, direkt via videokabeln. Så när du är på tåget så kan du köra dom flesta saker i Windows, och hemma kan du köra spel med högsta upplösning beroende på vilket grafikkort som sitter i skärmen. Antagligen någon form av PCI-E eller DP

Ok, så vi behöver bara en ny standard för extern PCIe som inte riktigt finns för tillfället för att det ska fungera. Men visst, det finns inga tekniska hinder för det, vi saknar bara viljan att utveckla en lämplig extern buss. För att få ett externt grafikkort som faktiskt orkar spela lite så det är värt besväret att bygga in det i skärmen så behövs en bandbredd på 4-8 GB/s. För de högst presterande korten behövs ännu mer. Nya Displayport kommer ha max teoretisk bandbredd på 4 GB/s. Fast det är ju bara i en riktning medan PCIe har full duplex så anrop från grafikkortet till moderkortet kommer inte fungera bra. Så Displayport är inte tillräckligt snabbt. Thunderbolt klarar 2,5 GB/s med duplex så där borde det gå att köra lite enklare kort hyfsat. Förutom att Intel inte certifierar några externa grafikkort av någon anledning. Finns en del som byggt egna adaptrar som fungerar hyfsat efter en del bråk med omskrivna drivrutiner med mera.

Personligen väntar jag fortfarande på att PCI-SIG ska ta sig i kragen och uppdatera den befintliga externa PCIe till högre bandbredd och smidigare kontakter. Just nu är kontaktdonen väldigt stora och vi är begränsade till PCIe 1.0. Fast det kommer nog inte hända. Ska vi vara realistiska så får vi nog vänta lite till så att optiska komponenter sjunker tillräckligt mycket i pris för att de ska vara intressanta att använda. Då kan vi se externa interface med tillräckligt med bandbredd för att driva ett kraftigt grafikkort utan problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Processorn i laptopen kommer ju lätt flaska om den ska teama up med ett Titan

Det får man nog helt enkelt acceptera

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1