Windows 7 har börjat krascha misstänker grafikkortet, hur vet jag säkert?

Permalänk
Medlem

Windows 7 har börjat krascha misstänker grafikkortet, hur vet jag säkert?

Först började StarCraft 2 krascha Windows 7 varje gång som jag startade upp spelet, den kraschar varje gång innan man kommer fram till inloggningsbilden. Spelet har fungerat på den här datorn sedan 2010. Tidigare när spelet kraschat då har det oftast berott på för mycket damm i fläktar och luftintag. Så lösningen har hittills varit dammsugning, bomullstoppsar och luftsprej. Men den lösningen fungerar inte längre 2014.

För efter rengöringen inuti datorn kraschar spelet Windows 7 fortfarande. Så jag uppdaterade via Catalyst mitt ATI grafikkortsdrivrutiner till senaste versionen. Efter den uppdateringen kraschade Windows 7 efter ett par minuter utan att jag ens startade upp StarCraft 2.

Så jag misstänker ett hårdvarufel på grafikkortet då det är gammalt och begagnat. Vad för diagnosprogram kan jag använda för att kontrollera om det är grafikkortet som orsakar systemkrascherna i Windows 7? Jag har redan kört Memory diagnostic tool för att kolla om RAM minnena mår bra, och minnena ser ut att inte ha några fel enligt loggen.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

kolla tempen. varför tror du att det är fel på grafikkortet?
gör en systemåterställning till innan spelet började krångla.

Permalänk
Hedersmedlem

Så vilka delar har du? Det är alltid en hjälp som du kanske läst om i början i de klistrade trådarna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så vilka delar har du? Det är alltid en hjälp som du kanske läst om i början i de klistrade trådarna?

Operativsystem:

* Microsoft Windows 7 (6.1) Home Premium Edition Service Pack 1 (Build 7601) * DirectX Version 11.0 * Linux Mint 14 (nadia) 64-bit * Kernel Linux 3.5.0-17-generic * GNOME 3.6.0

Processor: * Intel® Core™2 Duo CPU E7500 @ 2.93GHz × 2 Processorkylare: * Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2 - Socket 775 Moderkort: * Asus - Socket 775 - ATX Intel P45 (P5Q SE 2) - DDR2 / PCI-E / SATA Minne: * Corsair XMS2 Dominator 4096MB DDR2 PC2-8500 1066MHz (5-5-5-15) (2x2048MB) (TWIN2X4096-8500C5D)

Grafikkort:
* ATI Radeon HD 3870 X2 - 512 MB

Nätaggregat: * Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS Övrig kylning: * 1 rear Fractal Design 120mm Silent Series 15dB fan (included) * 1 front Fractal Design 120mm Silent Series 15dB fan (included)

Temperaturer: (enligt CPU-Z)

Hardware monitor Temperature 0 31°C (87°F) [0x1F] (SYSTIN) Temperature 1 37°C (98°F) [0x4A] (CPUTIN) Temperature 2 20°C (67°F) [0x27] (AUXTIN) Hardware monitor Intel Core 2 Duo E7500 Temperature 0 39°C (102°F) [0x3D] (Core #0) Temperature 1 35°C (95°F) [0x41] (Core #1) Hardware monitor ATI Radeon HD 3870 X2 Temperature 0 48°C (118°F) (GPU Core) Hardware monitor ATI Radeon HD 3870 X2 Temperature 0 66°C (150°F) (GPU Core)

När Windows 7 i kombination med StarCraft 2 började bete sig konstigt tror jag det var dessa Catalyst siffror:
8.10 nånting eller 9.3 kanske... (kommer inte ihåg)

Sen uppdaterade jag till senaste Catalyst då kraschar Windows 7 bara av att finnas efter 3-4 minuter:
Catalyst 13 nånting...
Ska försöka få fram dom exakta Catalyst siffrorna om Windows 7 klarar av att hålla sig levande så pass länge när jag gräver runt i loggar.

Skrivet av qaaka:

kolla tempen. varför tror du att det är fel på grafikkortet?
gör en systemåterställning till innan spelet började krångla.

1.)
Datorn började bete sig konstigt och hänga sig för en vecka sen, då var det alltid på grund av att jag spara och ladda för mycket i StarCraft 2 campaigns. Då misstänkte jag att det blev för mycket damm i fläktarna som tidigare år. Så jag blåste bort allt damm noggrannt. Men i år hjälpte inte underhållsarbetet. Varje gång jag startade igång StarCraft 2 då hängde sig alltid datorn och startade om.

2.)
När jag sedan uppdaterade Catalyst till senaste versionen 13 nånting då behövde jag inte ens starta igång StarCraft 2 utan Windows 7 hängde sig själv bara av att finnas efter 3-4 minuter allt jag gjorde var att surfa på forumet i Firefox, ingen 3D grafik acceleration användes som jag såg det.

3.)
Jag använder Windows-Linux-Dualboot partitioner så nu har jag suttit i Linux Mint 14 i nästan en timma och skrivit i lugn och ro en beskrivning av mina problem här i forumet utan att datorn hängt sig. Så jag misstänker grafikdrivrutinerna mera nu, men kortet kan ju också vara paj efter mer än 5 års användning. Jag fick det begagnat från ett gammalt jobb där dom experimenterat med det jag vet inte i hur många år.

4.)
Tempen kan du se i ovanstående specifikationer om det säger dig nånting. Jag vet inte vad dom sifforna innebär annat än att burken inte kokar.

5.)
Jag har redan kört "2 passes" testning med Windows memory diagnostics test (Standard) alternativet utan att loggen visade på nåt fel. Så jag tror RAM minnena är ok. Har använt Linux nu på samma burk i nästan 2 timmar då borde den också ha kraschat vid det här laget som Windows.

6.)
Med samma logik som nummer 5 skulle jag efter 2 timmars Linux användning även kunna deducera att moderkortet mår bra.

7.)
Den enda boven jag kan komma på i det här dramat pekar på grafikkortet. Eller grafikkortsdrivrutinerna.

Hjälp tack! Vad kan jag göra för att gå till nästa steg?

Permalänk

hur rengjorde du datorn ? inte med dammsugare väl

tempen kan kollas med ett program HWmonitor då ser man max minimum och nuvarande temp.
men datorn dör lite hur som helst inte bara när du kör nåt tyngre..?

har du nån integrerad grafik så testa med den.

kolla hårddisken också checkdisk eller har du nåt program i linux som kan kolla efter "bad sectors"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt grafikkort stöds inte av de senare Catalystdrivrutinerna har jag för mig iaf, dock kör jag inte AMD:s grafikkort så kommer inte ihåg när den slutade stödjas. Problemet kan vara att buggfixar saknas till just ditt grafikkort då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja göra en rollback till äldre Catalyst drivrutiner och testa om Windows 7 kan överleva längre än 4 minuter. Men AMD forum folket kan inte peka mig till nåt download arkiv med äldre drivisar från deras egen domän. Måst man verkligen gå till 3e parts hemsida som Filehippo.com för att ladda ner gamla drivisar?

Är inte det en säkerhetsrisk att ladda ner hårdvarunäraprogram från nån annan än tillverkarens hemsida?