Permalänk
Medlem

Dör vid installation av linux

Hej
Har fått en bärbar dator utav min flickvän som hon tappade i golvet för ca 6 månader sen, den funkade då men efter ett litet tag så stängde den av sig själv bara förmodligen då för att den blir för varm.
Hon har nu köpt ny bärbar & då fick jag denna för att försöka lära mig linux på.

Nu är det så att jag har försökt installera Linux på den men den bara dör tillslut och då tänkte jag att den blir för varm så jag ställde ut den (!) och installerade Linux men exakt samma sak händer även då. Har också märkt att det bara är högra sidan av datorn som blir varm.

Vad kan jag göra för att fixa detta ? Eller är det kört ?

Det är en HP Pavilion dv7

Permalänk

Nu vet jag inte vilken distro av linux du försöker installera men antar att det är Ubuntu som du har på en USB sticka.

Istället för att installera Ubuntu kan du köra Memtest för att testa minnena (kan väljas i installationsmenyerna...kommer inte ihåg exakt vart)...kör det i 24 timmar och se ifall den överlever det. Med detta sagt tror jag inte det är minnena det är fel på men memtest när det körs från en live-cd/usb är i stort sett minimal programvara du kan testa för att se om det är hårdvaru eller mjukvaru fel.

Efter tappet i golvet, ni har inte märkt att någon fläkt har stannat eller så? Det kanske inte är så att datorn blir för varm det kan ju helt enkelt vara att något sitter löst också.

Permalänk
Medlem

Sätt en dammsugare mot utblåset och spreja in tryckluft. Kan vara full med damm.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Sätt en dammsugare mot utblåset och spreja in tryckluft. Kan vara full med damm.

Det är ett riktigt jäkla korkat förslag, visst det kan vara damm och skit i datorn men att varva fläktarna till flera tusen RPM och riskera statisk elektricitet + fläktlager i onödan är absolut inget att rekommendera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beh:

Det är ett riktigt jäkla korkat förslag, visst det kan vara damm och skit i datorn men att varva fläktarna till flera tusen RPM och riskera statisk elektricitet + fläktlager i onödan är absolut inget att rekommendera.

Men komigen, om man gör det lite fort kan inte chansen för det vara särskilt stor. Dessutom funkar datorn inte alls för tillfället ju..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av critaL:

Hej
Har fått en bärbar dator utav min flickvän som hon tappade i golvet för ca 6 månader sen, den funkade då men efter ett litet tag så stängde den av sig själv bara förmodligen då för att den blir för varm.
Hon har nu köpt ny bärbar & då fick jag denna för att försöka lära mig linux på.

Nu är det så att jag har försökt installera Linux på den men den bara dör tillslut och då tänkte jag att den blir för varm så jag ställde ut den (!) och installerade Linux men exakt samma sak händer även då. Har också märkt att det bara är högra sidan av datorn som blir varm.

Vad kan jag göra för att fixa detta ? Eller är det kört ?

Det är en HP Pavilion dv7

Kolla om samma sker om du plockar bort batteriet. (varför jo batteriet kan ha tagit skada av fallet)

nästa steg är va jag tror HP datorerna av tidigare skede så gick grafikchippet för varmt. så du kan prova med att aplicera ny kylpasta på både grafik och processor. se om felet uppstår. annars tror jag helt klart att den datorn är helt slut fallet eller att hon tappade datorn kan ha varit döden för detta åxå.

lycka till håll oss updaterad

länk till påstående; https://www.google.se/search?q=HP+Pavilion+dv7&rlz=1C1AVNC_en...

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Men komigen, om man gör det lite fort kan inte chansen för det vara särskilt stor. Dessutom funkar datorn inte alls för tillfället ju..

Nej, om man ska felsöka så borde man enligt min mening göra det utan risk för att introducera nya fel.

Jag skulle nog försökt att demontera datorn och köra den löst, kolla temperaturer och undersöka kretskortet för brott och RAM som inte sitter i ordentligt eller liknande.