Permalänk

Lenovo och WIFI problem

Jag köpte en Lenovo B590 hos Dustin Home.

Som många rapporterat så tappar den kontakten med routern (en av våra två) efter en stund. Sätter man i ett extern USB (D-Link DWA140 tex) nätverkskort så funkar kontakten med densamma routern.

Frågan är inte egentligen vad fan jag skall göra. Jag får väl skicka tillbaka skiten. Inga ominstallationer av datorn, uppgradering av Windows, byte av drivrutiner osv verkar kunna lösa problemet.

Men det jag undrar är: Någon som vet om Lenovo köper speciellt skitdåliga nätverkskort för att stoppa i sina datorer? Typ byggda av tvångsarbetskraft i någon obskyr kinesisk fabrik? Eller den Kinesiska diktaturens kommunistiska hämnd på västvärldens dekadenta konsumenter?

Jag har aldrig haft det här problemet förut på någon dator jag haft och det är ju rätt många. Lenovo däremot verkar lyckas med att få det här problemet med mängder av sina datorer. Det är ju bara att googla lenovo wifi så dyker trådar upp från hela världen. Här på sweclockers finns det en hel del.

Dustin Home förresten är ju en rätt skum leverantör. De tar inte ens emot reklamationer på de Lenovo de sålt, de hänvisar bara till Lenovos lätt förvirrade Svenska support. Hur rimmar det med konsumentköplagen kan man ju undra?

Permalänk
Skrivet av MattiasBredberg:

Jag köpte en Lenovo B590 hos Dustin Home.

Som många rapporterat så tappar den kontakten med routern (en av våra två) efter en stund. Sätter man i ett extern USB (D-Link DWA140 tex) nätverkskort så funkar kontakten med densamma routern.

Frågan är inte egentligen vad fan jag skall göra. Jag får väl skicka tillbaka skiten. Inga ominstallationer av datorn, uppgradering av Windows, byte av drivrutiner osv verkar kunna lösa problemet.

Men det jag undrar är: Någon som vet om Lenovo köper speciellt skitdåliga nätverkskort för att stoppa i sina datorer? Typ byggda av tvångsarbetskraft i någon obskyr kinesisk fabrik? Eller den Kinesiska diktaturens kommunistiska hämnd på västvärldens dekadenta konsumenter?

Jag har aldrig haft det här problemet förut på någon dator jag haft och det är ju rätt många. Lenovo däremot verkar lyckas med att få det här problemet med mängder av sina datorer. Det är ju bara att googla lenovo wifi så dyker trådar upp från hela världen. Här på sweclockers finns det en hel del.

Dustin Home förresten är ju en rätt skum leverantör. De tar inte ens emot reklamationer på de Lenovo de sålt, de hänvisar bara till Lenovos lätt förvirrade Svenska support. Hur rimmar det med konsumentköplagen kan man ju undra?

på undersidan av datorn ska det sitta en lucka som går att öppna med en vanlig philips 0 skruvmenjsel.
utan att garantin ska sluta gälla.
oftast brevid RAM minnena. men lite olika på vissa bärbara
nätverkskortet är runt 3x3cm stort.. sitter 1-2 skruvar som håller ner kortet & två kablar som går till wifi antennerna. 99% av alla kort är gjorda av dom stora märkena realtech. Intel, mm om du kan fota av den så man ser modellnamnet på chippet. sen ska du använda drivrutinerna från respektive tillverkare inte från lenovos sida.

Citera för svar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

på undersidan av datorn ska det sitta en lucka som går att öppna med en vanlig philips 0 skruvmenjsel.
utan att garantin ska sluta gälla.
oftast brevid RAM minnena. men lite olika på vissa bärbara
nätverkskortet är runt 3x3cm stort.. sitter 1-2 skruvar som håller ner kortet & två kablar som går till wifi antennerna. 99% av alla kort är gjorda av dom stora märkena realtech. Intel, mm om du kan fota av den så man ser modellnamnet på chippet. sen ska du använda drivrutinerna från respektive tillverkare inte från lenovos sida.

Citera för svar

Tack, ska kolla i morgon. Den ligger på jobbet nu i avvaktan på svar från Lenovo ang. reklamationen. De är rätt knepiga att ha att göra med, rätt förvirrade om man säger så.

Permalänk
Skrivet av MattiasBredberg:

Tack, ska kolla i morgon. Den ligger på jobbet nu i avvaktan på svar från Lenovo ang. reklamationen. De är rätt knepiga att ha att göra med, rätt förvirrade om man säger så.

Det blir så med kineser.. har haft samma problem med saker man beställt. den första kontakten man har är oftast inte med nån som kan engelska särskilt bra eller förstår vad teknik innebär..

har fått svar "du you wan't refund?"

och då är ändå Lenovo en av dom bättre märkena Pacard bell har ett betalnummer 19kr/minut

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

Det blir så med kineser.. har haft samma problem med saker man beställt. den första kontakten man har är oftast inte med nån som kan engelska särskilt bra eller förstår vad teknik innebär..

har fått svar "du you wan't refund?"

och då är ändå Lenovo en av dom bättre märkena Pacard bell har ett betalnummer 19kr/minut

Nej de har faktiskt den här tjänsten på svenska, kanske i sverige, vet inte.
Men de verkar inte ha några rutiner för reklamationer. Vilket är väldigt frustrerande då man egentligen vill ha kontakt med den man köpt produkten av, Dustin Home. Men jag kommer nog inte köpa något från Dustin igen pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasBredberg:

Nej de har faktiskt den här tjänsten på svenska, kanske i sverige, vet inte.
Men de verkar inte ha några rutiner för reklamationer. Vilket är väldigt frustrerande då man egentligen vill ha kontakt med den man köpt produkten av, Dustin Home. Men jag kommer nog inte köpa något från Dustin igen pga detta.

Jaha verkar vara samma problem för mig. Köpet också från Dustin. Lenovo B5400. Uppdatera gärna hur det går för dig med reklamation.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo G500 och hade samma problem jag med. Löste det ganska enkelt faktiskt och har aldrig haft strul sen dess..
Lenovos hemsida hänvisar till att drivrutiner laddas ner via Windows update. Laddade ner "HWInfo64" och kollade hårdvaran..
Hade Intel Centrino Wlan.. Gick in på intels hemsida och drog ner drivrutinerna.. Finns tiill win 7/8/8.1 ... Aldrig fått en disconnect sen dess..

Hoppas det hjälper någon!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Ett annan hett tips om man vill ha lägre cpu temps är att lossa kylaren och byta.. Dom hade lagt på så mkt pasta att det runnit ut över hela pcbn .. Dvs 10ggr så mkt kylpasta som det ska vara.. Fick en förbättring med runt 10-12c ..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av nixXz:

Jaha verkar vara samma problem för mig. Köpet också från Dustin. Lenovo B5400. Uppdatera gärna hur det går för dig med reklamation.

Ringde igen i förrgår och bad dem hämta datorn för reparation. De bokade en hämtning till idag runt lunch, men ingen har hämtat ännu.
Ringde igen nyss för att fråga hur det går, vi får väl se om de hämtar den på måndag. Den jag skulle prata med var upptagen och skulle återkomma. Det brukar de faktiskt göra också, men det brukar också ta lite tid.

Är i vilket fall rätt sugen på att köpa ett annat litet USB-nätverkskort och skita i att laga den, men kommer nog motstå det ändå. Vill ju ha en maskin som faktiskt funkar.

Permalänk

Fick en ny upphämtning bokad till idag men igår köpte jag ett litet USB närverkskort, så litet så det knappt sticker ut från porten. 159 kr. Funkade klockrent så jag avbokade hämtningen och tänker testa vidare. Funkar det så struntar jag i att lämna in den även om det är surt att köpa en dator som inte fungerar 100%. Men risken att få tillbaka den utan att den är åtgärdad är så pass stor och nackdelen med det nya nätverkskortet är så liten.