Säkringen går när datorn kopplas in [Löst]

Permalänk
Medlem

Säkringen går när datorn kopplas in [Löst]

Tjena har ett problem med min nya dator, har haft den i ungefär 1 månad den har funkat prima tills igår när jag skulle starta datorn och då gick pluggen testade starta den igen den får säkringen att gå. Misstänker att det är nätagget som har pajat, det luktar inte bränt inne i datorn heller.

Mina speccs:
amd 8350
sabertooth 990fx r2.0
xfx 850w
r9 280x powercolor
R4

Edit: Det var PSU:n som det var fel på, ingent annat gick sönder, tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Låter som ett felande nätagg i mina öron, har du testat mer än en gång? (försök att låta bli att testa fler gånger iaf då de riskerar att dra med sig andra kompenenter) Har du något annat nätagg att testa med?

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Instämmer i dina tankar om agget, och i jerkaaaas tips.

Permalänk

Samma sak hände mig förra veckan, Det var nätagget. Dessutom ett exakt lika som du har

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Tjena har ett problem med min nya dator, har haft den i ungefär 1 månad den har funkat prima tills igår när jag skulle starta datorn och då gick pluggen testade starta den igen den får säkringen att gå. Misstänker att det är nätagget som har pajat, det luktar inte bränt inne i datorn heller.

Mina speccs:
amd 8350
sabertooth 990fx r2.0
xfx 850w
r9 280x powercolor
R4

plocka ut nätagg, tjuvkoppla det och se om säkringen går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

plocka ut nätagg, tjuvkoppla det och se om säkringen går.

Det var en ännu bättre idé än den jag kom med

Om du inte vet hur man tjuvkopplar det beskriver dom de här.
http://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=viewa...

Kanske dags att göra mer skolarbete nu ist för att hänge på Swec haha!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Det enda utöver nätagget som borde ge denna typ av fel, är sladden till nätagget. Den kan du testa med en multimeter om du har en sådan till hands.
Du borde kunna testa att det är nätagget som har felet genom att kopla ur det helt från datorn och sedan tjuvkopla det separat.
Annars bör du nog inte starta datorn innan du ordnat ett nytt nätagg.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det enda utöver nätagget som borde ge denna typ av fel, är sladden till nätagget. Den kan du testa med en multimeter om du har en sådan till hands.
Du borde kunna testa att det är nätagget som har felet genom att kopla ur det helt från datorn och sedan tjuvkopla det separat.
Annars bör du nog inte starta datorn innan du ordnat ett nytt nätagg.

Hade det varit kabeln så hade säkringen gått så fort han kopplat in den i väggen misstänker jag

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Inte kablen som är fel har testa den på en annan dator, får bli att plocka ut nätagget och "tjuvkoppla" det. Någon som har erfarenhet av NetonNets kundtjänts, kommer det ta lång tid att få ett nytt/reparation?

Permalänk
Medlem

När min nexus 4 var stendöd fick jag en ny direkt utan felsökning av Netonnet, men det beror nog på vem du pratar med. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Tack för tipsen!

Inte kablen som är fel har testa den på en annan dator, får bli att plocka ut nätagget och "tjuvkoppla" det. någon som har erfarenhet av NetonNets kundtjänts, kommer det ta lång tid att få ett nytt/reparation?

Har bara bra att säga om NetonNet! Hade problem med en hårddisk för ett tag sen och det skickade en ny. Sen skickade jag tillbaka den gamla i samma låda. Tog kanske 2 dagar

Permalänk

Netonnet kommer ge dig en fraktsedel samma dag eller dagen efter, Sen tar det nog ca 5 dagar innan du har ett nytt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Tack för tipsen!

Inte kablen som är fel har testa den på en annan dator, får bli att plocka ut nätagget och "tjuvkoppla" det. Någon som har erfarenhet av NetonNets kundtjänts, kommer det ta lång tid att få ett nytt/reparation?

Netonnet Linköping är åtminstone jävligt snabba. Skötte hela ärendet på plats med deras testsetup.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Tack för tipsen!

Inte kablen som är fel har testa den på en annan dator, får bli att plocka ut nätagget och "tjuvkoppla" det. Någon som har erfarenhet av NetonNets kundtjänts, kommer det ta lång tid att få ett nytt/reparation?

Du får kila/åka över till dom, har du tur byter dom agget direkt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inget som gör att det blir överbelastat pga att det blivit kallare ute ? Det kan ju bero på att startströmmen från datorn blir för stark i kombination med nån "värmeapparat" bor du i lägenhet är det nog inte så men är det ett hus med egen värme kan det vara det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget som gör att det blir överbelastat pga att det blivit kallare ute ? Det kan ju bero på att startströmmen från datorn blir för stark i kombination med nån "värmeapparat" bor du i lägenhet är det nog inte så men är det ett hus med egen värme kan det vara det.

Bor i lägenhet och kör just nu med en annan stationär dator i samma uttag så tror inte det, blir att se imorn om det var nätagget som paja och hoppas att det inte drog med sig något annat.

Permalänk
Medlem

Sist jag hade samma grej hemma så var det en paj nät agg. Efter 2 paket med säkringar, så exploderade säkringen i nät agget. Var en Hiper type-r nät agg.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W