TSMC gör Apples fingeravtryckssensor och processor till nästa Iphone

Permalänk
Melding Plague

TSMC gör Apples fingeravtryckssensor och processor till nästa Iphone

Halvledarjätten TSMC väntas ta över tillverkningen av systemkretsar för 2014-års modell av Iphone och massproduktion på 20 nanometer är beräknad till årets tredje kvartal.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär nog bli en bra processor, men till ett överdrivet pris.

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Skäggig legend

Men skärmarna levereras fortfarande delvis från Samsung. Inget flame war nu tack.

Jag får faktiskt se om jag skaffar mig den nya "iPhone 6" eller inte, ekosystemet man har är fasiken gött kött! Prestandan räcker och blir över för det jag gör: sms, telefon, facebook och kolla video.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Entusiast

Så det betyder alltså att nästa iFån kommer bli minst ett halvår försenad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det kanske blir en iPhone 6 för mig eller får jag se om jag orkar hålla ut till iPhone 6s kommer. Jag är tyvärr inte så nöjd med min HTC One. Min önskelista för iPhone 6 är väl att den får 2GB RAM och att det är 32GB lagring på 'billigaste' versionen.

Permalänk
Medlem

Nja 80% av sålda telefoner 2013 var android. JAg tror definitivt att apple tappar marknaden mer och mer. Android är #framtiden

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så det betyder alltså att nästa iFån kommer bli minst ett halvår försenad.

Haha, mycket sant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

De litar inte på Samsung som kan dopa hårdvaran med trojaner. http://people.umass.edu/gbecker/BeckerChes13.pdf

Cyberkriget/spionage pågår för fullt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Nja 80% av sålda telefoner 2013 var android. JAg tror definitivt att apple tappar marknaden mer och mer. Android är #framtiden

Det handlar nog mest om att Android ökar i U-länder än att Apple tappar marknadsandelar till Android med tanken på att aldrig förr har så många androidanvändare gått över till iOS/iPhone.

http://www.redmondpie.com/more-android-users-are-switching-to...

Däremot blir det intressant att se vad som händer under 2014 med tanken på Apples deal med Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Nja 80% av sålda telefoner 2013 var android. JAg tror definitivt att apple tappar marknaden mer och mer. Android är #framtiden

Skrivet av Barren Wuffet:

Det handlar nog mest om att Android ökar i U-länder än att Apple tappar marknadsandelar till Android med tanken på att aldrig förr har så många androidanvändare gått över till iOS/iPhone.

http://www.redmondpie.com/more-android-users-are-switching-to...

Däremot blir det intressant att se vad som händer under 2014 med tanken på Apples deal med Kina.

Precis, kolla statistiken för i-länder.
Och vilken tillverkare som tjänar pengar på sina telefoner.
I det här fallet säger marknadsandel långt ifrån allt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaggemannen:

Lär nog bli en bra processor, men till ett överdrivet pris.

Vadå överdrivet pris? Apple är den enda användaren av processorn och lägger såklart inte på någon vinstmarginal. Precis som Samsung.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Men skärmarna levereras fortfarande delvis från Samsung. Inget flame war nu tack.

Jag får faktiskt se om jag skaffar mig den nya "iPhone 6" eller inte, ekosystemet man har är fasiken gött kött! Prestandan räcker och blir över för det jag gör: sms, telefon, facebook och kolla video.

Gör de verkligen det? Apple dumpar Samsung för tillverkning av skärm och minne till Iphone 5

Skrivet av Yooriitzz:

Nja 80% av sålda telefoner 2013 var android. JAg tror definitivt att apple tappar marknaden mer och mer. Android är #framtiden

Fast nu räknar du helt galet, du ställer alltså 1 telefon från 1 tillverkare mot ett OS med många olika tillverkare, det är inte ens rättvist att jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Nja 80% av sålda telefoner 2013 var android. JAg tror definitivt att apple tappar marknaden mer och mer. Android är #framtiden

Fråga:
Vilken telefonmodell såldes det enskilt mest av 2013?

Edit: Förtydligande - Var det en modell innehållandes iOS eller var det en modell innehållandes Android?
Att android säljer bäst är ju inte konstigt, då det är 15 tillverkare som använder det, medan endast en tillverkare har iOS.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skäggig legend

aha ser man på Tack för info!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Fråga:
Vilken telefonmodell såldes det enskilt mest av 2013?

Skickades från m.sweclockers.com

Iphone 5. Men man skulle ju fortfarande säga att exempelvis pc-försäljningen ökade oavsett om datorn såldes av Hp, Lenovo eller vilket som.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Iphone 5. Men man skulle ju fortfarande säga att exempelvis pc-försäljningen ökade oavsett om datorn såldes av Hp, Lenovo eller vilket som.

Jo vet, uppdaterade posten med ett förtydligande också, bara så du vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jo vet, uppdaterade posten med ett förtydligande också, bara så du vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alldeles rätt! Android är det mest sålda OSet medans Iphone är den mest sålda telefonen.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elakekocken:

Fråga:
Vilken telefonmodell såldes det enskilt mest av 2013?

Edit: Förtydligande - Var det en modell innehållandes iOS eller var det en modell innehållandes Android?
Att android säljer bäst är ju inte konstigt, då det är 15 tillverkare som använder det, medan endast en tillverkare har iOS.
Skickades från m.sweclockers.com

Senast jag grävde efter statistik så låg Samsungs Galaxy-serie och iPhone rätt jämt till fast det kan ha berott på skillnader i lanseringsdatum. Minns inte exakta siffror längre och de är garanterat gamla nu ändå. Hur som helst är det tyvärr inte så lätt att få tag på då de generellt är återhållsamma med siffror. Apple tycker bara om att skryta med hur många de sålde första veckan eller första helgen medan Samsung är lite mer frekventa med målstolpar var 10e miljon.

Sen blir det en lite skev jämförelse också då Apple bara säljer två eller tre modeller. Totalt sett säljer Samsung ungefär dubbelt så många smartphones som Apple fast det är utspritt över fler modeller. Samsung står ensamt för ungefär en tredjedel av världsmarknaden av smartphones.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilken prestanda de får på TSMC:s 20 nm process.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att samsung faktisktiskt har en bättre process än tsmc? kommer apple alltså att acceptera att få en sämre processor för att slippa samsung? Har för mig att samsung skulle börja med 14 nm snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Senast jag grävde efter statistik så låg Samsungs Galaxy-serie och iPhone rätt jämt till fast det kan ha berott på skillnader i lanseringsdatum. Minns inte exakta siffror längre och de är garanterat gamla nu ändå. Hur som helst är det tyvärr inte så lätt att få tag på då de generellt är återhållsamma med siffror. Apple tycker bara om att skryta med hur många de sålde första veckan eller första helgen medan Samsung är lite mer frekventa med målstolpar var 10e miljon.

Sen blir det en lite skev jämförelse också då Apple bara säljer två eller tre modeller. Totalt sett säljer Samsung ungefär dubbelt så många smartphones som Apple fast det är utspritt över fler modeller. Samsung står ensamt för ungefär en tredjedel av världsmarknaden av smartphones.

Ditt andra stycke var så jag tänkte också.
Men per modell är hursomhaver iOS störst, just på grund av att Apple inte gör en uppsjö av modeller.
Så jo jämförelsen är skev hur man än vänder och vrider på det.
I slutändan spelar det ingen roll ändå men diskussioner tenderar bli sköra när det kommer till jämförelser mellan olika lag, vare sig det är elektronik eller sport.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elakekocken:

Ditt andra stycke var så jag tänkte också.
Men per modell är hursomhaver iOS störst, just på grund av att Apple inte gör en uppsjö av modeller.
Så jo jämförelsen är skev hur man än vänder och vrider på det.
I slutändan spelar det ingen roll ändå men diskussioner tenderar bli sköra när det kommer till jämförelser mellan olika lag, vare sig det är elektronik eller sport.

Skickades från m.sweclockers.com

Det närmsta jag hittade efter en stunds grävande var en siffra på 40 miljoner iPhone 5 under 2013 från Wikipedia fast det fanns ingen källhänvisning. Sen gick Samsung ut i oktober med att de sålt 40 miljoner Galaxy S4. Fast S4 släpptes i mars 2013 medan iPhone 5 släpptes september 2012. Så iPhone 5 var mer i slutet av sin produktcykel men hade samtidigt mer tid att sälja på. Samsung lyckades sälja 40 miljoner S4 på ett halvår. Sen verkar det som om Samsung har kortare produktcykler för sina flaggskepp vilket ställer till det ännu mer när man ska jämföra olika modeller. Egentligen är det ju inte så relevant heller.

Något annat intressant jag hittade är att Nokia har ett antal gamla modeller, blanda annat 3310, som sålt mellan 200 och 300 miljoner. Så där ligger alla nuvarande tillverkare i lä.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oskaka:

Är det inte så att samsung faktisktiskt har en bättre process än tsmc? kommer apple alltså att acceptera att få en sämre processor för att slippa samsung? Har för mig att samsung skulle börja med 14 nm snart...

"Various fabless high-tech companies such as Applied Micro Circuits Corporation, Qualcomm, Advanced Micro Devices, Altera, Broadcom, Conexant, Marvell, NVIDIA, Allwinner and VIA are customers of TSMC. Some fab-owning companies like Intel also outsource some production to TSMC."

Deras kundkrets är ju rätt stark och NVIDIA testade hos Samsung förra året, med de höll inte måttet och kunde leverera så de stannade hos TSMC.

Skrivet av Zotamedu:

Det närmsta jag hittade efter en stunds grävande var en siffra på 40 miljoner iPhone 5 under 2013 från Wikipedia fast det fanns ingen källhänvisning. Sen gick Samsung ut i oktober med att de sålt 40 miljoner Galaxy S4. Fast S4 släpptes i mars 2013 medan iPhone 5 släpptes september 2012. Så iPhone 5 var mer i slutet av sin produktcykel men hade samtidigt mer tid att sälja på. Samsung lyckades sälja 40 miljoner S4 på ett halvår. Sen verkar det som om Samsung har kortare produktcykler för sina flaggskepp vilket ställer till det ännu mer när man ska jämföra olika modeller. Egentligen är det ju inte så relevant heller.

Något annat intressant jag hittade är att Nokia har ett antal gamla modeller, blanda annat 3310, som sålt mellan 200 och 300 miljoner. Så där ligger alla nuvarande tillverkare i lä.

iPhone 5 Sales Statistics 89 miljoner totalt, är en bit över de 40 du skrev

Source: Apple, AT&T, Sprint, Verizon, så det får väl även anses vara pålitlig källa

Du kan inte ha grävt så mycket för att till slut hamnat på Wikipedia för dina siffror, jag sökte "how many iphone 5s sold" och detta är första resultatet som kom upp och det listade både iPhone 5, 5C & 5S

Apple Sold 33.8 Million iPhones In Q4 2013

Permalänk
Avstängd

Enligt GSMarena.com så kommer det bland annat en Iphone Phablet från Apple med dryga 5 tums skärm.
Att det sedan funnits 5 och 6 tums skärmar till Android sedan före 2011. Hindrar nog inte Apple att basunera ut att de uppfunnit ett mellanting mellan surfplatta och mobil.

Samtidigt så kommer nog Apple att tillverka någon billigare variant av Iphone om inte Iphone5S och 5C tillverkats för många så de måste sälja av dem under 2014-2015.
Gamla mobiler 4 och 4S från 2010 resp 2011 finns ju fortfarande att köpa nya.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sabelskiöld:

"Various fabless high-tech companies such as Applied Micro Circuits Corporation, Qualcomm, Advanced Micro Devices, Altera, Broadcom, Conexant, Marvell, NVIDIA, Allwinner and VIA are customers of TSMC. Some fab-owning companies like Intel also outsource some production to TSMC."

Deras kundkrets är ju rätt stark och NVIDIA testade hos Samsung förra året, med de höll inte måttet och kunde leverera så de stannade hos TSMC.

iPhone 5 Sales Statistics 89 miljoner totalt, är en bit över de 40 du skrev

Source: Apple, AT&T, Sprint, Verizon, så det får väl även anses vara pålitlig källa

Du kan inte ha grävt så mycket för att till slut hamnat på Wikipedia för dina siffror, jag sökte "how many iphone 5s sold" och detta är första resultatet som kom upp och det listade både iPhone 5, 5C & 5S

Apple Sold 33.8 Million iPhones In Q4 2013

Försök läsa igenom vad jag skrev en gång till. Notera specifikt årtalen och datumen för det är det är det relevanta för min poäng.

Men visst, jag kan förklara igen. Notera datumet på din länk, alltså oktober. Det är ungefär då Samsung gick ut och sa att de sålt 40 miljoner S4, en telefon som släpptes i mars 2013. Så på ett halvår sålde den 40 miljoner enheter. Iphone 5 släppte i september 2012, alltså ett halvår innan S4. Hur är det relevant att jämföra försäljningssiffror när den ena produkten funnits på marknaden dubbelt så länge? Siffrorna jag såg på wikipedia syftade på 2013 vilket jag också skrev. Jag är rätt säker på att jag även skrev att Iphone 5 släpptes 2012. Inget av det jag skrev säger emot något av det du skriver och du missade helt min poäng. Vidare tittar vi fortfarande på siffror som är ett kvartal gamla. Men visst, det är nog rätt troligt att Iphone 5 är den vanligaste enskilda smartphonemodellen. Fast varför är det relevant? Samsung hade garanterat sålt betydligt fler Galaxy S om de hade färre modeller i lägre prissegment vilket fick folk att lägga ut lite mer pengar på en dyrare telefon men de har valt en annan strategi än Apple.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Men skärmarna levereras fortfarande delvis från Samsung. Inget flame war nu tack.

Jag får faktiskt se om jag skaffar mig den nya "iPhone 6" eller inte, ekosystemet man har är fasiken gött kött! Prestandan räcker och blir över för det jag gör: sms, telefon, facebook och kolla video.

Blir en ny för mig då mitt abb går ut i oktober/november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det kanske blir en iPhone 6 för mig eller får jag se om jag orkar hålla ut till iPhone 6s kommer. Jag är tyvärr inte så nöjd med min HTC One. Min önskelista för iPhone 6 är väl att den får 2GB RAM och att det är 32GB lagring på 'billigaste' versionen.

Det borde vara dags för 2GB och mer lagringsutrymme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Enligt GSMarena.com så kommer det bland annat en Iphone Phablet från Apple med dryga 5 tums skärm.
Att det sedan funnits 5 och 6 tums skärmar till Android sedan före 2011. Hindrar nog inte Apple att basunera ut att de uppfunnit ett mellanting mellan surfplatta och mobil.

Samtidigt så kommer nog Apple att tillverka någon billigare variant av Iphone om inte Iphone5S och 5C tillverkats för många så de måste sälja av dem under 2014-2015.
Gamla mobiler 4 och 4S från 2010 resp 2011 finns ju fortfarande att köpa nya.

Iphone Phablet har det ryktats om sedan tidigt i sommras

Permalänk
Medlem

5 tum, phablet ?? Tror någon bör ta reda på vad phablet är ! 5 tum är standardstorleken på en telefon i dag... Utanför Apples värld då självklart över 6 börjar det vara phablet, upp til omkring 8 tum.. alt under det håller man som en telefon, så är dom designad.. men över 6 kan man som regel köra appar designade för surfbrädor, och ha en skrivbordslayout behagligt.. Et typisk exempel på phablets är Note 3 och Z ultra... En S4 eller Z1 skulle ingen normal människa betäckna som en phablet eller bräda, de är designade för enhandsbruk också...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gipsyboy:

5 tum, phablet ?? Tror någon bör ta reda på vad phablet är ! 5 tum är standardstorleken på en telefon i dag... Utanför Apples värld då självklart över 6 börjar det vara phablet, upp til omkring 8 tum.. alt under det håller man som en telefon, så är dom designad.. men över 6 kan man som regel köra appar designade för surfbrädor, och ha en skrivbordslayout behagligt.. Et typisk exempel på phablets är Note 3 och Z ultra... En S4 eller Z1 skulle ingen normal människa betäckna som en phablet eller bräda, de är designade för enhandsbruk också...

5" är inte standard för något, inte grepvänlig eller användarvänlig med en hand,, det är endast en allt för stor skärm på en mobil för folk med antingen dålig syn eller litet kön, något måste de ju kompensera med då prestandan är sämre än på iPhone