Ny mobil med pixelfel

Permalänk
Medlem

Ny mobil med pixelfel

Hej,

Köpte en ny mobil som hade pixelfel från Webhallen. Någon dag gammal, knappt rörd åker jag tillbaks till Webhallen för att få den utbytt, för jag antog att man bör få den inlämnad som DoA när den direkt på starten har fel.
Tydligen inte?
Nu har jag blivit hänvisad till LG, och från LG till ett annat företag som reparerar mobiler. Efter nästan 1 veckas väntan på mail, är den snart klar att skickas iväg till denna verkstad för skärmbyte.
Men jag måste ju allt undra, hur kan jag behöva gå igenom denna huvudvärk från en splitter ny produkt som jag genast påpekade felet? Köper man en TV som är defket bör man väl få en ny och inte behöva bli hänvisad, fylla i blanketter och packa TVn i en låda och släpa den iväg till posten?

Om det är en defekt produkt bör man väl ha rätt till utbyte, eller är det inte så?

Jag är nästan så trött på allt detta att jag snart lever bara med pixel missbildad mobil.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk

Beror på tillverkarens policys samt definition av defekt.

Permalänk
Medlem

Det är just därför du ska välja var du köper produkter med omsorg. Köper du på en butik som har öppet köp trotts att man packat upp varan(så länge som den är i nyskick) så kan du annars häva köpet.

Webhallen vet jag är väldigt petiga med sitt öppet köp. Har man brytet förpackningen så finns det inget öppet köp. Sen kan såklart vissa butiker ändå vara snälla nog att byta ut men webhallen är inte en av dem därför jag väljer andra butiker i första hand.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ja det är väl något jag får börja tänka på. Även om WH inte vill ta tillbaks den, bör ju LG ha något typ av DOA system. Har en produkt ett fel första gången man bara sätter igång varan, är det inte nästan definitionen av DOA.
Hade säkert fått göra detta även om den inte fungerade alls.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det är just därför du ska välja var du köper produkter med omsorg. Köper du på en butik som har öppet köp trotts att man packat upp varan(så länge som den är i nyskick) så kan du annars häva köpet.

Webhallen vet jag är väldigt petiga med sitt öppet köp. Har man brytet förpackningen så finns det inget öppet köp. Sen kan såklart vissa butiker ändå vara snälla nog att byta ut men webhallen är inte en av dem därför jag väljer andra butiker i första hand.

Har aldrig haft det problemet på Webhallen och jag börjar närma mig 150 artiklar köpta därifrån.

Brukar inte heller vara något problem att lämna in saker som är trasiga på garanti och få en ny direkt i handen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Det är just därför du ska välja var du köper produkter med omsorg. Köper du på en butik som har öppet köp trotts att man packat upp varan(så länge som den är i nyskick) så kan du annars häva köpet.

Webhallen vet jag är väldigt petiga med sitt öppet köp. Har man brytet förpackningen så finns det inget öppet köp. Sen kan såklart vissa butiker ändå vara snälla nog att byta ut men webhallen är inte en av dem därför jag väljer andra butiker i första hand.

Jag känner inte igen mig i det där, jag har bytt två produkter tidigare hos Webhallen, ena gången fick jag pengar i handen trots att jag använde den ett par dagar (headset). Andra gången var det ett grafikkort som gick sönder, dom lagar man iofs inte så jag fick en ny produkt direkt i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Man har alltid rätt att lämna in en felaktig produkt i den butik som den köptes i. WH brukar dock rekommendera att man tar kontakt med tillverkaren i vissa fall (är ibland betydligt smidigare). Däremot så bevöver en död pixel inte räknas som ett fel som täcks av garantin. 100% pixelgaranti har nästan försvunnit.

Permalänk
Medlem

Jo på WH visste de inte om LG har pixel garanti och ville därför inte ta in den. Och hänvisade mig till LG, men de verkar ha 100% pixel garanti på mobiltelefoner.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Skrivet av skurtbert:

Man har alltid rätt att lämna in en felaktig produkt i den butik som den köptes i. WH brukar dock rekommendera att man tar kontakt med tillverkaren i vissa fall (är ibland betydligt smidigare). Däremot så bevöver en död pixel inte räknas som ett fel som täcks av garantin. 100% pixelgaranti har nästan försvunnit.

Fast jag tror inte att det ska vara några problem att få den utbytt... Frågan är snarare om du kan få den utbytt som DoA eller om det är nåt annat som träder in.

Permalänk
Skrivet av we_man1:

Jo på WH visste de inte om LG har pixel garanti och ville därför inte ta in den. Och hänvisade mig till LG, men de verkar ha 100% pixel garanti på mobiltelefoner.

Bara att gå tillbaka till WH och tala om det för dem och begära en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har aldrig haft det problemet på Webhallen...

Skrivet av Skuggan74:

Jag känner inte igen mig i det där...

Jag har inte köpt särskilt många produkter från webhallen men första gången köpte jag någon form av headset, när jag ville lämna tillbaka det några dagar senare(i nyskick) så peka dem på att en klisterlapp som sitter över locket såg ut att ha varit öppnad. Personen som inspekterade var väldigt noga och var också väldigt nära på att neka mig men det gick för denna gången sa han.

Andra gången skulle jag köpa en luftrenare och då kontrollerade jag med dem på förhand hur öppet köp gälde. Jag ville ju veta hur mycket maskinen lät och om det gick att sova med den. De sa rakt av att bryts förpackningen så är det inget öppet köp.

Detta var då genom deras butik i Malmö. På deras hemsida står följande :

Citat:

Ångerrätten omfattar inte varor som inhandlas i våra butiker, du har dock 14 dagars öppet köp på plomberade produkter.

Att ha olika regler på inline och butik känns också väldigt bakvänt. Gå till Elgiganten eller Media Markt så har du 30 dagars öppet köp utan massa snack.

Självklart får man själv välja var man köper och därför drar jag mig från att köpa på webhallen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Så enligt er borde WH gå med på att byta ut den? Eller har de rätt att bara hänvisa mig vidare. Känns som jag måst ha något argument, säger man LG har pixel garanti kommer de säkert bara igen hänvisa mig till dem.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skurtbert:

Man har alltid rätt att lämna in en felaktig produkt i den butik som den köptes i. WH brukar dock rekommendera att man tar kontakt med tillverkaren i vissa fall (är ibland betydligt smidigare). Däremot så bevöver en död pixel inte räknas som ett fel som täcks av garantin. 100% pixelgaranti har nästan försvunnit.

Tvärt om så har i princip alla tillverkare numera 100% pixelgaranti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av we_man1:

Så enligt er borde WH gå med på att byta ut den? Eller har de rätt att bara hänvisa mig vidare. Känns som jag måst ha något argument, säger man LG har pixel garanti kommer de säkert bara igen hänvisa mig till dem.

Vad jag vet har du ingen speciell rätt vid DOA. Utan det är samma regler som om den går sönder två veckor senare. Det vill säga att de har rätt att försöka laga enheten eller ge dig en ny vad de finner bäst.
Det är LG du ska gnälla på för att de inte har någon policy om DOA i så fall. Webhallen skulla kunna ta in den och byta på "goodwill" men de måste inte byta den utan de kan försöka lagan den först. Men du ska även kunna lämna in till Webhallen och inte behöva skicka direkt till LG om du vill då det är Webhallen som enligt lagen ska fixa problemen åt dig.

Din rättigheter är detta: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Vad jag vet har du ingen speciell rätt vid DOA. Utan det är samma regler som om den går sönder två veckor senare. Det vill säga att de har rätt att försöka laga enheten eller ge dig en ny vad de finner bäst.
Det är LG du ska gnälla på för att de inte har någon policy om DOA i så fall. Webhallen skulla kunna ta in den och byta på "goodwill" men de måste inte byta den utan de kan försöka lagan den först. Men du ska även kunna lämna in till Webhallen och inte behöva skicka direkt till LG om du vill då det är Webhallen som enligt lagen ska fixa problemen åt dig.

Din rättigheter är detta: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Om man köper en produkt som är helt ny så förväntar man sig att den fungerar vid köp, gör den inte det så vill man kunna gå till butiken och få den utbytt direkt. Är företaget öppet köp så är det aldrig några problem att få igenom detta så länge som varan fortfarande är i nyskisk. Att behöva kontakta tillverkaren direkt när man köpt ny produkt är nog något av det tråkigaste man kan hålla på med.

Självklart förstår jag att mindre butiker inte har möjlighet med good will men webhallen är inte direkt en liten butik. De hade enkelt kunna byta ut direkt och själva sköta reklamationen. Visst hade det taget lite mer resurser, men 1. det hade inte spelat någon roll om de fått vänta 1 eller 3 månader på att produkten ska bli lagad, 2. Den person som köpt varan hade varit nöjd med affären vilket automatiskt också höjer värdet på butiken. Precis som för mig, de butiker som erbjudet mig att byta ut produkter på stutts är de jag värdesätter högst och även de där jag letar efter produkterna i förstahand.

Man får inte glömma att en lätt och smidig affär där man dessutom blir nöjd med varan kommer automatiskt betyda plus i kanten till företaget där man köpte produkten ifrån.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Om man köper en produkt som är helt ny så förväntar man sig att den fungerar vid köp, gör den inte det så vill man kunna gå till butiken och få den utbytt direkt. Är företaget öppet köp så är det aldrig några problem att få igenom detta så länge som varan fortfarande är i nyskisk. Att behöva kontakta tillverkaren direkt när man köpt ny produkt är nog något av det tråkigaste man kan hålla på med.

Självklart förstår jag att mindre butiker inte har möjlighet med good will men webhallen är inte direkt en liten butik. De hade enkelt kunna byta ut direkt och själva sköta reklamationen. Visst hade det taget lite mer resurser, men 1. det hade inte spelat någon roll om de fått vänta 1 eller 3 månader på att produkten ska bli lagad, 2. Den person som köpt varan hade varit nöjd med affären vilket automatiskt också höjer värdet på butiken. Precis som för mig, de butiker som erbjudet mig att byta ut produkter på stutts är de jag värdesätter högst och även de där jag letar efter produkterna i förstahand.

Man får inte glömma att en lätt och smidig affär där man dessutom blir nöjd med varan kommer automatiskt betyda plus i kanten till företaget där man köpte produkten ifrån.

Kanske det. Men gäller att veta vad man har rätt att begära av butiken och vad man inte har rätt till. Vilket verkar ha blandats ihop en del i tråden. Sen är det som sagt inte bara butiken utan även tillverkaren som det borde klagas på. Sen har jag inte hört talas om någon butik som erbjuder öppet köp på bruten förpackning (vilket det verkar som elgiganten har). Men ingen butiken verkar ha öppet köp på en mobil med bruten förpackning så jag kan inte se att det Webhallen gör är annorlunda jämfört med andra butiker då det verkar vara LGs policy som "det är fel på".

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Kanske det. Men gäller att veta vad man har rätt att begära av butiken och vad man inte har rätt till. Vilket verkar ha blandats ihop en del i tråden. Sen är det som sagt inte bara butiken utan även tillverkaren som det borde klagas på. Sen har jag inte hört talas om någon butik som erbjuder öppet köp på bruten förpackning (vilket det verkar som elgiganten har). Men ingen butiken verkar ha öppet köp på en mobil med bruten förpackning så jag kan inte se att det Webhallen gör är annorlunda jämfört med andra butiker då det verkar vara LGs policy som "det är fel på".

Elgiganten, Media Markt, Net on Net, CDON o.s.v, o.s.v har öppet köp så läng produkten är i nyskisk, att du inte hört om någon av dessa butiker förvånar mig.

Och nä, jag ser ingen anledning att lägga skulden på tillverkaren, det vill jag inte ha jobb med. Istället väljer jag att köpa från butiker som går det extra biten för att jag ska få tag på produkter som jag verkligen är nöjd med.

Jag har själv nyttjat öppet köp på blandannat Nexus 7 och Sony Tablet Z utan några problem som helst. Jag hade inte själv haft något emot att få produkter som varit återlämnade så länge de är i nyskick.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide