CPUID HWmonitor +12V nere under 11V vid 3DMark= dåligt?

Permalänk
Medlem

CPUID HWmonitor +12V nere under 11V vid 3DMark= dåligt?

Som rubriken lyder undrar jag om det är dåligt att +12V sjunker under 11V vid körning av 3DMark?
Är det alltid så eller beror det på nätagget?
Kan det påverka stabilitet, clockpotential?

https://www.dropbox.com/s/d20d2izvwt6eqce/HWMonitor%20temps%2...

OBS detta är INTE en fråga om mitt nätagg räcker till utan bara vad man kan läsa ut av att spänningen sjunker. (Datorn fungerar perfekt i alla lägen förutom vid häftig clock) kör just nu 8350@4,4Ghz och 7970x2@ 1040/1480Ghz stabilt, i övrigt dator i sign.

Tacksam för era expertsvar:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Frågan är om ens datorn hade fortsatt att fungera om det går under 11, väldigt tveksam till det

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hjälpsam

Även om man inte kan lita allt för mycket på de siffror som moderkortet mäter, verkar inte 12V linan riktigt frisk, den sjunker ju med 0.5V vilket är ungefär 5% vid belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Även om man inte kan lita allt för mycket på de siffror som moderkortet mäter, verkar inte 12V linan riktigt frisk, den sjunker ju med 0.5V vilket är ungefär 5% vid belastning.

Så ett nytt nätagg kan vara en bra idé inom en snar framtid?
Eller kan det vara överbelastning helt enkelt? (Borde vara det hehe)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Så ett nytt nätagg kan vara en bra idé inom en snar framtid?
Eller kan det vara överbelastning helt enkelt? (Borde vara det hehe)

Ja det finns ju en risk att PSU´n ligger på max om du kör enligt din sign! Så en lite fetare PSU hade nog inte gjort ont i detta fall.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DanneLiu:

Så ett nytt nätagg kan vara en bra idé inom en snar framtid?
Eller kan det vara överbelastning helt enkelt? (Borde vara det hehe)

Ja, du kanske tom skall fundera på att underklocka grafiken lite tills du får nytt aggregat, en kul sätt att göra detta på är att kolla om du kan undervolta korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tror knappast den sjunker mer än 2 volt, hur många volt har du på 12 voltslinan obelastad, min sjunker ca 0,8 volt vid belastning. Blir inte systemet ostabilt så är ju inte volten för låg, vore den för låg skulle systemet krasch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Tror knappast den sjunker mer än 2 volt, hur många volt har du på 12 voltslinan obelastad, min sjunker ca 0,8 volt vid belastning. Blir inte systemet ostabilt så är ju inte volten för låg, vore den för låg skulle systemet krasch.

Den ligger på 11,581V i idle och sjunker som mest till stax under 11V under 3DMark körning. Kan kolla lite under "normal" belastning också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, du kanske tom skall fundera på att underklocka grafiken lite tills du får nytt aggregat, en kul sätt att göra detta på är att kolla om du kan undervolta korten.

Enligt Swecs tester så ska två 7970 Ghz slurpa i sig 588W för hela systemet mätt vid väggen, men det klarar aldrig mitt system att göra. 480W är det högsta jag sett men ska prova att mäta igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

För att veta säkert vad som händer så måste du nog koppla in en multimeter direkt på 12v linan på agget då den varierande spänningen kan bero på spänningsfall på moderkortet och inte agget. Men som jag sa tidigare så kraschar inte datorn så skulle inte jag bry mig.

Permalänk
Medlem

Du glömmer att det inte är 100% effektivt! Säg att din PSU har 80+ certifiering detta gör då att vid 100 % drar 600W men kan enbart ge dina komponenter 0.8•600=480W. Är inte vad du frågar om men kan vara anledningen till att det spökar med din spänning.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Du glömmer att det inte är 100% effektivt! Säg att din PSU har 80+ certifiering detta gör då att vid 100 % drar 600W men kan enbart ge dina komponenter 0.8•600=480W. Är inte vad du frågar om men kan vara anledningen till att det spökar med din spänning.

Fel, ett 600w agg ger 600w och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Du glömmer att det inte är 100% effektivt! Säg att din PSU har 80+ certifiering detta gör då att vid 100 % drar 600W men kan enbart ge dina komponenter 0.8•600=480W. Är inte vad du frågar om men kan vara anledningen till att det spökar med din spänning.

Är nätagget specificerat till 600W så ska det klara att leverera det till komponenterna och kan således dra mer från väggen på grund av att en viss del av effekten blir värmespill. Men se även nedan.

Skrivet av BTLulle:

Fel, ett 600w agg ger 600w och inget annat.

På sätt och vis är ju det påståendet också fel då inte alla PSU´s kan leverera deklarerad effekt, det ser man ju ofta på lågbudgetagg. Sen finns det ju exempel som även går på andra hållet och kan leverera mer för att de är underspecificerade.

Permalänk
Medlem

Säker på att HWMonitor läser rätt?

I HWMonitor står min 12v alltid på 11.880v rör sig icke ur fläcken oavsett load.. msi controlcenter rapporterar 12.230v i idle, körde prime95 i 5min.. HWMmonitor 11.880v, msi controlcenter 12.049v vid 100% cpuload.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Är nätagget specificerat till 600W så ska det klara att leverera det till komponenterna och kan således dra mer från väggen på grund av att en viss del av effekten blir värmespill. Men se även nedan.

På sätt och vis är ju det påståendet också fel då inte alla PSU´s kan leverera deklarerad effekt, det ser man ju ofta på lågbudgetagg. Sen finns det ju exempel som även går på andra hållet och kan leverera mer för att de är underspecificerade.

Till att märka ord

Permalänk
Medlem

Det känns som den mäter fel, under 11.5 borde datorn stänga av sig.. eller däromkring. Det har mina kompisars trasiga agg gjort

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

HW monitor visar fel, min 12v ligger på 8v enligt programmet, inte troligt.

Permalänk
Medlem

Gissar de är spänningsfall på moderkortet fram till mätpunkten, men för att veta säkert så får man mäta på 12v linan ut ur agget med en multimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte de är HWmonitor som är problemet utan de är nog moderkorten som mäter fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Till att märka ord

Jo jag tänkte nog att du egentligen har koll på detta, men dem som läser kommentaren och har noll koll kan ju ta det för "fakta". Kan ju vara bra med ett förtydligande då, så jag tänkte jag gör det med lite ironi och hoppas på att det landar rätt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Tror inte de är HWmonitor som är problemet utan de är nog moderkorten som mäter fel

Tror du? Körde en runda 3dmark(13) & MSI Control Center mätte 12v till lägst 12,049v medans HWMonitor faktiskt mätte lägsta spänningen på 12v till 5,368v trodde inte den skulle röra sig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Du glömmer att det inte är 100% effektivt! Säg att din PSU har 80+ certifiering detta gör då att vid 100 % drar 600W men kan enbart ge dina komponenter 0.8•600=480W. Är inte vad du frågar om men kan vara anledningen till att det spökar med din spänning.

Nej inte glömt det!
Swec läser av vid väggen och det gör jag med. Alltså drar min rigg 100W mindre än deras. (588-480)
Eftersom agget har mindre än 100% verkningsgrad betyder det att datan kan dra MER än märkeffekten på nätagget vi VÄGGEN innan agget är maxat.
Sen ska man ju inte ligga på 100% på agget kanske.

Edit: Det borde bli 600*1,2=720W vid väggen för att få ut max effekt.
Men mitt agg kanske är crappy eller så läseser HwMonitor fel...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Okey mitt misstag... Förlåt för förvirringen.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tror du? Körde en runda 3dmark(13) & MSI Control Center mätte 12v till lägst 12,049v medans HWMonitor faktiskt mätte lägsta spänningen på 12v till 5,368v trodde inte den skulle röra sig.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/571/gs5h.jpg

Hade HWMonitor på i bakgrunden ikväll och ser att min 12V har varit nere på +6V med. Kan det vara nåt strömsparläge? Eller bara nåt knas med mätningen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Så för att summera så tror ni att antingen HWMonitor eller moderkortet gör att det blir knasiga värden på +12V, för annars skulle datorn krascha?
Ska komma ihåg att kolla igen om jag köper ett nytt nätagg i framtiden och mäta om jag får tag i en multimeter.
Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Så för att summera så tror ni att antingen HWMonitor eller moderkortet gör att det blir knasiga värden på +12V, för annars skulle datorn krascha?
Ska komma ihåg att kolla igen om jag köper ett nytt nätagg i framtiden och mäta om jag får tag i en multimeter.
Tack för hjälpen iaf!

Tror säkert att asus har något form av "övervakningsprogram" precis som MSI å andra har..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanneLiu:

Så för att summera så tror ni att antingen HWMonitor eller moderkortet gör att det blir knasiga värden på +12V, för annars skulle datorn krascha?
Ska komma ihåg att kolla igen om jag köper ett nytt nätagg i framtiden och mäta om jag får tag i en multimeter.
Tack för hjälpen iaf!

Vanligt att Hwmonitor avläser fel värden, ta det lugnt Vad visas i bios? Hur som helst är Corsair CX600 inget vidare agg, 7970 i CF och en strömhungrande prolle förtjänar ett bättre agg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vanligt att Hwmonitor avläser fel värden, ta det lugnt Vad visas i bios? Hur som helst är Corsair CX600 inget vidare agg, 7970 i CF och en strömhungrande prolle förtjänar ett bättre agg.

Ska kolla i Bios.
"Dom förtjänar ett bättre nätagg" Fyfan vilket bra argument! Det ska jag köra med till tjejen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Så för att summera så tror ni att antingen HWMonitor eller moderkortet gör att det blir knasiga värden på +12V, för annars skulle datorn krascha?
Ska komma ihåg att kolla igen om jag köper ett nytt nätagg i framtiden och mäta om jag får tag i en multimeter.
Tack för hjälpen iaf!

Fan har ju Asus AI Suite på startmenyn:P
Den visar 11,9V hehe tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tror säkert att asus har något form av "övervakningsprogram" precis som MSI å andra har..

Fan har ju Asus AI Suite på startmenyn:)
Den visar 11,9V hehe tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090