Permalänk
Medlem

Märkligt internetproblem

Tjenare. Åter ett problem på min Windows dator har uppstått, blir så trött... Men ja, så här ligger det till:

Jag har en Asus G73 som är ansluten till ett trådlöst nätverk i hemmet. Det har aldrig varit några som helst problem med internetanslutningen fram till igår. Nu helt plötsligt så kan jag inte använda några som helst internetfunktioner på den. Tittar man på Nätverks-och delningscenter så är det fem staplar och det står även att det finns internetåtkomst, vilket är märkligt tycker jag.

Internet fungerar felfritt på alla andra enheter i huset och det är alltså bara den skrotdatorn som har problem.

Notera att inga felmeddelande eller liknande har kommit, så jag har ingen aning om hur jag ska börja ta tag i detta.

Är på riktigt tacksam om någon vill ta sin tid att hjälpa mig! Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G73SW.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för liknande problem, jag satt och felsökte och kom fram till att min skräprouters egna DNS ballade ur... fick ordning på det genom att peka ut googles (ip är 8.8.8.8). Prova det först, för då får du bort namnuppslag som felkälla.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har råkat ut för liknande problem, jag satt och felsökte och kom fram till att min skräprouters egna DNS ballade ur... fick ordning på det genom att peka ut googles (ip är 8.8.8.8). Prova det först, för då får du bort namnuppslag som felkälla.

Okej, vill du förklara hur jag går till väga för att "peka ut" googles DNS?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G73SW.

Permalänk
Medlem

I TCP/IP inställningar under nätverkskortet ifråga, på din dator.
Nätverk & delningscenter -> ändra inställningarna för nätverkskort -> högerklicka den anslutningen det gäller, egenskaper -> dubbelklicka på tcp/ipv4 -> bocka ur erhåll dns automatiskt -> fyll i 8.8.8.8 och tryck ok hela vägen tillbaks.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan inte vara problem med dnsservern om det endast är din dator som har problem, men prova att starta om routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, för min del var det ett dåligt skrivet DNS-forwarding protokoll på routern. Sett det både på Cisco och D-Link´s lite mindre modeller. Ny firmware var lösningen eller, om det var bråttom... starta om routern (vilket inte är en långsiktig lösning direkt) eller sluta använda routerns egna DNS.

Kan ju även vara dålig nätverksdrivare.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurk:

Jo, för min del var det ett dåligt skrivet DNS-forwarding protokoll på routern. Sett det både på Cisco och D-Link´s lite mindre modeller. Ny firmware var lösningen eller, om det var bråttom... starta om routern (vilket inte är en långsiktig lösning direkt) eller sluta använda routerns egna DNS.

Kan ju även vara dålig nätverksdrivare.

Det låter mycket långsökt att bara en dator skulle drabbas av ett dns fel, omöjligt är det kanske inte men ovanligt är det definitivt, i så fall kan man ju ange ispns dns server direkt i nätverksintällningarana i stället för att konfigurera dem via dhcp.
Google dns är inte lika snabba som ispns dns, dessutom litar jag inte på att de inte använder även dns tjänsten för att spåra vad man surfar på och sedan kränga ännu mer reklam. Google kanske inte är onda, men de är giriga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mycket långsökt att bara en dator skulle drabbas av ett dns fel, omöjligt är det kanske inte men ovanligt är det definitivt, i så fall kan man ju ange ispns dns server direkt i nätverksintällningarana i stället för att konfigurera dem via dhcp.
Google dns är inte lika snabba som ispns dns, dessutom litar jag inte på att de inte använder även dns tjänsten för att spåra vad man surfar på och sedan kränga ännu mer reklam. Google kanske inte är onda, men de är giriga

Ja, det är nog bättre att ange ISP:n direkt i DNS:en fast det allra bästa är ju att ha en egen DNS-server... tror ju jag om man ska se till prestanda.
Nu i det här fallet så har du en kille som inte ens vet vart han ändrar DNS i windows, då är ditt förslag (eller mitt med egen DNS-server) helt fel väg i detta fallet.

I övrigt så kan du suga på den här karamellen: Googles DNS ligger 5-15ms bort eller 6-8 hop bort, har en större cache än vilken svensk ISP som helst, vilket går då fortast prestandamässigt att använda om du på din egen klient har en korrekt inställd cache på din webbläsare. Går det fortare att nå ISP:ns DNS (3-4ms bort) och låta den slå mot root-dns:er och liknande för dina DNS-uppslag eller går det fortare mot google som redan har den cachad? Oklart... men vad som är säkert är att dom inte har någon direkt nytta vad det gäller riktad reklam, dom ser ju bara routern och inte dig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har mätt ibland på dnsuppslag och Telias servrar brukar vara snabbare än Googles, jag tror ärligt talat att de flesta större isper har rätt mycket lagrat i sina dnscacheer eftersom det lär handla om stora mängder användare som delar på jobbet att hålla dem uppdaterade men sitter man på nån liten lokal isp kan det ju vara annat.

Google kanske inte spårar datorn, men nog kan de ha nytta av att "bara" knyta ett ipnummer mot specifika url er, det går att fånga upp mer info om användarmönster och förmodligen lite info de inte får på andra sätt och det är ju deras koncept, att samla in användardata och filtrera på olika sätt och i slutänden sälja annonser.
De skulle nog vara överlyckliga om de fick sköta alla dns servrar på hela internet för det gör ju att de kan få finare maskor i sitt datainsamlingsnät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej nu blir jag riktigt förbannad på det här. Men om vi tar det från början: ett skadligt eller oönskat program upptäcktes på min dator. Och som jag alltid gör så valde jag åtgärden att ta bort möget. Vilket jag inte kopplade var att när jag hade tagit bort det, ja det var då internet la ner (vad i helvete?)

Och för att lösa internetproblemet återställde jag datorn till några dagar tidigare igår, och trodde att allt var frid och fröjd. Men kom senare på att programmet vid namn Adpeak fortfarande var kvar på datorn. Så nu för en stund sedan tog jag åter bort skräpet igen, bara för att upptäcka att internet inte fungerar nu igen...

Sitter i en ond cirkel här nu känns det som ju!

Adpeak var för övrigt tydligen ett program som visar reklam på min dator, vilket jag nästan inte märkt av. Men jag vill ju ändå inte ha sådant skit där, så hur tar jag mig ur detta?

Om jag har förklarat krångligt så fråga gärna så försöker jag förklara mer ingående!

Tråden ska kanske flyttas till en annan del av forumet förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G73SW.

Permalänk
Rekordmedlem

Ahaa, Adpeak är en proxyserver, det kan ju förklara problemen. Kolla på det här:
http://malwaretips.com/blogs/adpeakproxy-exe-removal/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ahaa, Adpeak är en proxyserver, det kan ju förklara problemen. Kolla på det här:
http://malwaretips.com/blogs/adpeakproxy-exe-removal/

Jaså! Tack, ska prova med det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G73SW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ahaa, Adpeak är en proxyserver, det kan ju förklara problemen. Kolla på det här:
http://malwaretips.com/blogs/adpeakproxy-exe-removal/

Alltså vad fan... Jag gjorde det första steget i guiden och gissa vad som händer efter omstart? Internet fungerar åter igen inte. Bägaren tippar snart över. någon som har varit med om detta tidigare?

Visa signatur

Dator: ASUS G73SW.

Permalänk
Rekordmedlem

Är reklamproxyn borta då ? Det är ju möjligt att det ger följdfel typ att webbläsaren försöker använda en proxyserver som du just tagit bort.
Har du kollat om det är bara är webläsaren som inte fungerar eller om det är fel på nätverket i helhet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är reklamproxyn borta då ? Det är ju möjligt att det ger följdfel typ att webbläsaren försöker använda en proxyserver som du just tagit bort.
Har du kollat om det är bara är webläsaren som inte fungerar eller om det är fel på nätverket i helhet?

Proxyn är borta ja. Eller hittar inte något som heter adpeak iallafall. Och det är inte bara webbläsaren som inte går, spotify, skype mm.

Visa signatur

Dator: ASUS G73SW.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du logga in i routern eller pinga den eller är all trafik från datorn stoppad ?
I så fall kanske det är enklast att prova att installera om nätverksdrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du logga in i routern eller pinga den eller är all trafik från datorn stoppad ?
I så fall kanske det är enklast att prova att installera om nätverksdrivern.

Jo alltså jag kommer ju åt allt som har med nätverket att göra förutom att just komma ut på internet. Fast det står att internetuppkopplingen fungerar i nätverksinställningarna.
Men hur ska jag då göra för att installera om nätverksdriven (var hittar jag den?)

Om det har någon betydelse så har jag för övrigt en Thomson TG789vn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G73SW.

Permalänk
Rekordmedlem

Drivrutinen finns på moderkortets hemsida.
Ev kan du prova om det fungera om du gör en systemåterställning till en tidpunkt innan du fick in skräpet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.