Religion och moral — utbrutet ur "Val 2014"-tråden

Permalänk
Avstängd

Religion och moral — utbrutet ur "Val 2014"-tråden

*Stickspår utbrutet*

Denna diskussion om religionens koppling till moral flyttas till en egen tråd från Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför? i samma forumdel. Det blev kanske inte ett teoretiskt perfekt snitt av inläggen där diskussionen började, men fortsätt gärna spåret här i stället för i tråden om valet.

/phz

— — — — — — — — — —

Skrivet av Huzzbutt:

Den Svenska ateismen eller gudlösheten är väl blott marginellt högre än andra länder i Nordeuropa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism
Ganska världsbäst på att inte tro på Gud, jo.

Moderatorförtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism
Ganska världsbäst på att inte tro på Gud, jo.

Är väl fint med nåt att vara stolt över

Del av inlägg utbrutit till denna tråd.
Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism
Ganska världsbäst på att inte tro på Gud, jo.

I Ateism så hamnar vi efter både Frankrike och Tjeckien. Tjeckien klår oss förstås genom att färre tror på gud också. Hur som haver så ligger vi som sagt marginellt högre än våra grannländer i gudlöshet. Variationen mellan de nordiska länderna är låg. jag misstänker dessutom att den Danska statistiken hålls uppe av färöarna som inte redovisas separat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woland:

Är väl fint med nåt att vara stolt över

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Ja du säger det men vad stödjer du det på?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja du säger det men vad stödjer du det på?

Don't go there. Det är en återvändsgränds. Bara faktumet att han skriver att man inte kan vara ödmjuk om man inte tror på gud borde säga allt, speciellt när det går miljontals gudlösa och är just det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Så framtiden är att vi tror på gud och denna gud ska i Sverige vara typ Jesus eller nåt sånt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Verkar också som att högkvarterets huvudman, påven, sagt att ateister är goda så länge de gör gott. Undrar hur lolight ställer sig till det, om han nu är kristen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Att du inte flyttar till guds land USA då. Hört att ödmjukhet och icke-materialism/egoism är på en all time high där

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Du kan omöjligt vara seriös nu va? Måste vara bland det mest korkade jag läst på mycket länge. Snarare så är det väl bevisat bortom allt rimligt tvivel att religion och omoral går hand i hand. Samt då hycklande, förnedrande och fördummande. Jag är väldigt tacksam över att jag lever i ett så sekulariserat land som Sverige är. Enda som jag skulle egentligen vilja ändra på är lite finare väder. Tänk om Sverige kunde byta plats geografiskt med Spanien, det hade varit fantastiskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Du kan omöjligt vara seriös nu va? Måste vara bland det mest korkade jag läst på mycket länge. Snarare så är det väl bevisat bortom allt rimligt tvivel att religion och omoral går hand i hand. Samt då hycklande, förnedrande och fördummande. Jag är väldigt tacksam över att jag lever i ett så sekulariserat land som Sverige är. Enda som jag skulle egentligen vilja ändra på är lite finare väder. Tänk om Sverige kunde byta plats geografiskt med Spanien, det hade varit fantastiskt

Klart jag är seriös. Tro nu inte att jag är någon bokstavstroende eller så. Jag tror dock på andlighet. Du har rätt att inte tro. Det är ditt val. Lika som det är mitt att tro om jag så önskar. Finns en video som är lite intressant. Inte för jag håller med om allt i den direkt. Men ändå. http://www.youtube.com/watch?v=0GiAYeWGDTM - If i were the devil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Klart jag är seriös. Tro nu inte att jag är någon bokstavstroende eller så. Jag tror dock på andlighet. Du har rätt att inte tro. Det är ditt val. Lika som det är mitt att tro om jag så önskar. Finns en video som är lite intressant. Inte för jag håller med om allt i den direkt. Men ändå. http://www.youtube.com/watch?v=0GiAYeWGDTM - If i were the devil.

Så vad är enligt din åsikt moral?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Man behöver inte ha religion/tro för att ha moral, om man inte kan se skillnad på rätt och fel så saknar du empati och inte religion/tro.

"I believe today that I am acting in the sense of the Almighty Creator. By warding off the Jews I am fighting for the Lord’s work." — Adolf Hitler, 1936

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Vem är mest rättfärdig, den som gör altruistiska gärningar för att han/hon fruktar vedergällning eller utebliven belöning från en högre makt, eller den som gör altruistiska gärningar för att han/hon känner att det är rätt att göra så?

Du kan byta ut "gör altruistiska gärningar" mot "avstår från att begå egoistiska gärningar".

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Locke:

När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk

Nämen tjena Locke, ditt gamla katolikknackande stofil! Hume här. Hur mår lungorna?
Nämensåhärvaatte jag skrev ju i min bok An enquiry concerning principles of morals att jag inte kan förstå hur ni kopplar ihop Gud och rätt handlande i en och samma mening utan att redogöra för sammanhanget. Ty när det kommer till just Gud och moralen, ja då gäller tydligen inte de exakta matematiska tankegångarna ni annars anammar. Nej, då ska kopplingen mellan tro och moral vara en sådan självklarhet att den inte behöver redogöras för. Min kvalificerade gissning är att ni är en Humbug och en feg protestant som gömmer sig bakom dogmer för att blidka hovfolket.
Moral bygger på mänsklig sympati. Sympati kan beskrivas som något kallt beräknande, där vi räknar med att bli behandlade på ett visst sätt efter hur vi agerar. Men ingen handling är utan premisserna för någon värdering eller norm som vi utgår ifrån. Sinne för moral kan jämföras med sinne för humor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Klart jag är seriös. Tro nu inte att jag är någon bokstavstroende eller så. Jag tror dock på andlighet. Du har rätt att inte tro. Det är ditt val. Lika som det är mitt att tro om jag så önskar. Finns en video som är lite intressant. Inte för jag håller med om allt i den direkt. Men ändå. http://www.youtube.com/watch?v=0GiAYeWGDTM - If i were the devil.

Suck men titta runt om i världen både historiskt och idag vilka är det som ställer till med djävulsskap? Jo religiösa av olika det slag. Detta tjafsande om gud hit och dit suck. Jag blir bara så trött på dessa människor. Hur kan vuxna människor tro på ngn gud uppe i himlen och sedan ngn djävul med horn och svans i underjorden? Helt sanslöst. Finns inget gudomligt alls med gud. Det hela är snarare en mänsklig tragedi att vi låter dessa stollar styra så mycket runt om i världen. Vad kallades tiden i Europa för när kyrkan styrde? Just det "the dark ages" det är väl rätt talande eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Madsoul:

Man behöver inte ha religion/tro för att ha moral, om man inte kan se skillnad på rätt och fel så saknar du empati och inte religion/tro.

Det hela handlar om mål. Om jag som grund anser att målet med hela planeten är att alla ska gå runt med stora runda hattar. Ja, då kommer moralen att avspegla det faktumet.

Det blir då omoraliskt att tala illa om hattar, osv. Ja, ni fattar. Så din moral, vad handlar den om? Är den moralen "mera välfärd" eller är den mer "Mera prylar" eller är den "Mer andlighet".

Något "rätt" och "fel" finns inte så som du beskriver det. Det hela handlar om värderingar.
När jag skriver att minskad andlighet är problemet, så anser jag det, pga att jag tror att materialism, kommer att leda människan fel. Om materialism är det överordnade, så blir det mer moraliskt rätt att ingen får ta min pryl jag nyss köpte, än att samhället måste hjälpa uteliggare. Mina prylar och jag, den egna personan blir viktigare än, gemenskap och ödmjukhet.

Citat:

"I believe today that I am acting in the sense of the Almighty Creator. By warding off the Jews I am fighting for the Lord’s work." — Adolf Hitler, 1936

Märkligt då att Hitler inte trodde på gud. Många äro de som påstår sig jobba i guds namn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Suck men titta runt om i världen både historiskt och idag vilka är det som ställer till med djävulsskap? Jo religiösa av olika det slag. Detta tjafsande om gud hit och dit suck. Jag blir bara så trött på dessa människor. Hur kan vuxna människor tro på ngn gud uppe i himlen och sedan ngn djävul med horn och svans i underjorden? Helt sanslöst. Finns inget gudomligt alls med gud. Det hela är snarare en mänsklig tragedi att vi låter dessa stollar styra så mycket runt om i världen. Vad kallades tiden i Europa för när kyrkan styrde? Just det "the dark ages" det är väl rätt talande eller?

Jag brukade tycka precis så som du skriver. Det enda problemet med det, är att det inte är sant. Ang argumentet om religiösa, så stämmer det inte heller. Religiösa gör mer gott, än ont. Jag tänker inte argumentera för att du ska hitta till gud. Det är din egen resa. Det enda jag kan säga är att livet, är så mycket mer än det du ser framför näsan.

Permalänk
Medlem

Moral är en uppsättning regler, synsätt som en grupp människor kommit överens om. Vad som är moraliskt idag kan anses omoraliskt imorgon. Vad religion gjorde var att ge makthavare ett verktyg att diktera moral samt upprätthålla deras syn på moral. Det kan ha börjat som en bra sak, inte döda, inte stjäla osv. Men som historien lärt oss har det också utnyttjats till att bortförklara hemskheter.

Moral är inte mer religiöst än vad min vänstra skinka är. Civilisation leder till moral. För att en grupp människor ska kunna existera tillsammans måste det finnas vissa fundamental regler, synsätt som alla håller med om.
Även moral handlar om egoism. Att välja hjälpa en annan innebär att man hjälper hela gruppen. Om alla mår bra så mår du bra. Vilka vill man helst leva med? De som hjälper dig när du ligger ner eller de som trampar på dig?
Sen får man inte heller glömma om att människor är kännande varelser. Vi kan känna empati för andra som har det sämre ställt till, därav vill vi hjälpa till. Intressanta frågan är, varför har evolutionen gett oss den förmågan? Troligtvis för att det leder till att vårt egna välmående ökar och ger oss större chanser att överleva.

Det är så jag ser det i alla fall.
Religiösa människor som dikterar moral ur en religiös synpunkt är inget än hycklare för mig.

Edit:

Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Roligt påstående. Jag är ateist och anses av människor runt om mig till att vara den mest ödmjuka, oegoistiska och samarbetsvilliga personen de känner.
Vet inte vad du menar med vetenskapstro däremot. Löjligaste jag läst.
Tror inte du har läst bibeln. Den är fylld med omoraliska handlingar utförda av gud och på order av honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Jag tycker att allt detta med religion är ren o skär bullshit. Inte är jag egoist? Många människor jag stöter på tycker jag har överdriven medkänsla och ödmjukhet. Jag samarbetar även med andra människor också. Vad har dessa saker med religion att göra? Det du säger om det är rent skitsnack.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Då ska jag komma med ett motargument. Jag har tagit bort två ord och ändrat ett:
"Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att tro på gud och omoral. När du tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, gudstro. Det är inte framtiden."

Min "editerade" text säger såklart ingenting alls om relationen mellan gudstro och moral. Lika liten som din text gör det. Du får nog presentera något med lite mer belägg om du kommer med så anmärkningsvärda påståenden.
Argumentet: "min tankebana ser ur såhär och därmed bör det vara sant" duger inte på något sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om ni förväntar er att lolight skall presentera något rationellt argument för hans sak har ni inte läst hans stollerier tidigare.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag brukade tycka precis så som du skriver. Det enda problemet med det, är att det inte är sant. Ang argumentet om religiösa, så stämmer det inte heller. Religiösa gör mer gott, än ont. Jag tänker inte argumentera för att du ska hitta till gud. Det är din egen resa. Det enda jag kan säga är att livet, är så mycket mer än det du ser framför näsan.

Blörg. Ovanstående motsäger dina tidigare uttalanden. Är det så att Religiösa gör mer gott än ont så kan knappast invandringen av muslimer vara problematisk.

Hur som haver så ogillar jag trådar som ifrågasätter religiositet, det blir om inte alltid så nästan en pöbelstämning som nog måste anses vara lika osund som det den hävdar vara osunt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att inte tro på gud och omoral. När du inte tror på gud, slutar du vara ödmjuk, du börjar hylla egoismen, du slutar samarbeta med andra, det blir fint att vara egoist, materialism, egoism, vetenskapstro. Det är inte framtiden.

Tvärt om. Om du behöver en Gud eller en helig bok för att inte agera omoraliskt så betyder det att du i grunden är en ganska omoralisk person. Argumentet att moralen försvinner vid gudsförnekelse är ett av det stolligaste som fundamentalisterna hittat på. Dessutom kom moralen troligtvis före tron. Indicierna för protomoral hos djur är mycket tydligare än indicierna för protoreligion.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Religiösa gör mer gott, än ont.

Har du belägg för detta, korrelerat med areligiösa? Om inte, backa från påståendet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Märkligt då att Hitler inte trodde på gud. Många äro de som påstår sig jobba i guds namn.

Eller så läser du Mein Kampf.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/biskop-med-lyxvanor-avstangd_8648704.svd

Citat:

Franz-Peter Tebartz-van Elst har fått öknamnet ”blingbiskopen” för sina luxuösa vanor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xclusiv8:

Moral är en uppsättning regler, synsätt som en grupp människor kommit överens om. Vad som är moraliskt idag kan anses omoraliskt imorgon. Vad religion gjorde var att ge makthavare ett verktyg att diktera moral samt upprätthålla deras syn på moral. Det kan ha börjat som en bra sak, inte döda, inte stjäla osv. Men som historien lärt oss har det också utnyttjats till att bortförklara hemskheter.

Moral är inte mer religiöst än vad min vänstra skinka är. Civilisation leder till moral. För att en grupp människor ska kunna existera tillsammans måste det finnas vissa fundamental regler, synsätt som alla håller med om.
Även moral handlar om egoism. Att välja hjälpa en annan innebär att man hjälper hela gruppen. Om alla mår bra så mår du bra. Vilka vill man helst leva med? De som hjälper dig när du ligger ner eller de som trampar på dig?
Sen får man inte heller glömma om att människor är kännande varelser. Vi kan känna empati för andra som har det sämre ställt till, därav vill vi hjälpa till. Intressanta frågan är, varför har evolutionen gett oss den förmågan? Troligtvis för att det leder till att vårt egna välmående ökar och ger oss större chanser att överleva.

Det är så jag ser det i alla fall.
Religiösa människor som dikterar moral ur en religiös synpunkt är inget än hycklare för mig.

Edit:

Roligt påstående. Jag är ateist och anses av människor runt om mig till att vara den mest ödmjuka, oegoistiska och samarbetsvilliga personen de känner.
Vet inte vad du menar med vetenskapstro däremot. Löjligaste jag läst.
Tror inte du har läst bibeln. Den är fylld med omoraliska handlingar utförda av gud och på order av honom.

Det fanns en tid då, människor i landet, visserligen var många inte direkt troende. Men de tänkte och kände, som så att det kanske finns "något". Dock var det ett faktum att det fanns en respekt för att någon var troende och kristen. Men utvecklingen har nu gått så långt så, ni inte ens längre respekterar någon som är kristen. Det ser man tydligt ovan. Mer eller mindre idiotiska påhopp utan ödmjukhet.

Om du inte vet vad vetenskapstro betyder går det söka på nätet. Hycklare kan ni vara själva. Ärligt talat var detta ett lågvattenmärke ur er synvinkel. Urdåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det fanns en tid då, människor i landet, visserligen var många inte direkt troende. Men de tänkte och kände, som så att det kanske finns "något". Dock var det ett faktum att det fanns en respekt för att någon var troende och kristen. Men utvecklingen har nu gått så långt så, ni inte ens längre respekterar någon som är kristen. Det ser man tydligt ovan. Mer eller mindre idiotiska påhopp utan ödmjukhet.

Vi respekterar personer som är kristna, med det sagt så kan du inte förvänta dig att dina åsikter ska ha rätt att gå okritiserade. Speciellt när det är en så pass idiotisk åsikt som att moral och religiös tro skulle vara sammanhängande.

Skrivet av lolight:

Om du inte vet vad vetenskapstro betyder går det söka på nätet. Hycklare kan ni vara själva. Ärligt talat var detta ett lågvattenmärke ur er synvinkel. Urdåligt.

"Vetenskapstro" är en oerhört fånig ihopkokning. Vår "tro" på vetenskap är inte dogmatisk, utan pragmatisk. Vi tror på evolutionen därför att det är besvisat. Vi tror på Big Bang därför att det är den bästa förklaring vi har. Dagen vi får en bättre förklaring till universums skapande kommer vi att ändra vår uppfattning. Vetenskap är ett verktyg vi använder för att få reda på sanningar, religiös tro är obestridlig dogma. Vi har tilltro till vetenskap som arbetssätt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Religon är roten till allt ont.

Angående moral:

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"