Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator?

Hallå!
Min första tråd här. Jag har en hel del pengar helt plötsligt, och har funderat på att bygga en ny dator. Jag är inte sådär extremt insatt på hårdvara, men jag har pratat med ett par bekanta och dom har pekat mig mot dessa delar som start: http://puu.sh/6lN76.png
Jag har dock några frågor, som inte dom kunde svara på.
1. Förslag på ett snyggt, bra chassis som är rätt rymligt, (Plats för uppgraderingar) har bra kylning, är tyst och det skulle ju vara ett + om det är snyggt
2. Bra nätaggregat?
3. Skulle det vara värt i längden att punga ut för en 4770k istället för 4670k?
Tack på förhand
Edit: Pengar är inget större problem, så länge det är prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupplo:

Hallå!
Min första tråd här. Jag har en hel del pengar helt plötsligt, och har funderat på att bygga en ny dator. Jag är inte sådär extremt insatt på hårdvara, men jag har pratat med ett par bekanta och dom har pekat mig mot dessa delar som start: http://puu.sh/6lN76.png
Jag har dock några frågor, som inte dom kunde svara på.
1. Förslag på ett snyggt, bra chassis som är rätt rymligt, (Plats för uppgraderingar) har bra kylning, är tyst och det skulle ju vara ett + om det är snyggt
2. Bra nätaggregat?
3. Skulle det vara värt i längden att punga ut för en 4770k istället för 4670k?
Tack på förhand
Edit: Pengar är inget större problem, så länge det är prisvärt!

Om pengar inte är ett problem skulle jag köra på ett bättre grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Om pengar inte är ett problem skulle jag köra på ett bättre grafikkort

Jo pengar är inte så mycket problem, men jag skulle fortfarande vilja hålla mig inom rimliga gränser, kanske som mest 14-15k. Hade du tänkt en 780ti? Det skulle jag nog kunna gå för.

Permalänk
Medlem

Bättre grafikkort som Redblaze har redan sagt.
Chassi är väl lite smaksak och en SSD måste du absolut ha.
Jag har samma CPU och Moderkort som du har valt och är nöjd.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

om du köper ett 780, 780ti eller r9 290x kan det vara värt att köpa en 4770k.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Bättre grafikkort som Redblaze har redan sagt.
Chassi är väl lite smaksak och en SSD måste du absolut ha.
Jag har samma CPU och Moderkort som du har valt och är nöjd.

Låter bra det. Hur är en 780 ti isåfall?
Tips på en bra SSD?
Tack för all hjälp så långt, som jag sa jag är inte bra på hårdvara överhuvudtaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

om du köper ett 780, 780ti eller r9 290x kan det vara värt att köpa en 4770k.

Okej. Byter såklart upp det i sådanna fall. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupplo:

Låter bra det. Hur är en 780 ti isåfall?
Tips på en bra SSD?
Tack för all hjälp så långt, som jag sa jag är inte bra på hårdvara överhuvudtaget!

Jag har en Samsung Evo 250Gb som du kan se i min signatur och är mycket näjd med den också
780ti är väl väldigt bra och om du har ytrymme för det i din budgett så ska du köra på det men det kostar lite.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Jag har en Samsung Evo 250Gb som du kan se i min signatur och är mycket näjd med den också
780ti är väl väldigt bra och om du har ytrymme för det i din budgett så ska du köra på det men det kostar lite.

Jag är mycket tacksam för din hjälp Zorrox Ska absolut överväga denna!

Permalänk
Skrivet av Mupplo:

Låter bra det. Hur är en 780 ti isåfall?
Tips på en bra SSD?
Tack för all hjälp så långt, som jag sa jag är inte bra på hårdvara överhuvudtaget!

Samsung 840 Evo alla dagar i veckan. Storlek är upp till plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Samsung 840 Evo alla dagar i veckan. Storlek är upp till plånboken.

Jajjamensan! Då drar jag till mig en sådan! Tack än en gång!
Chassis funderar jag fortfarande på. Rekomendationer? Som sagt rymlig, och helst en snygg exteriör, men exteriören är ju så klart inte det viktigaste

Permalänk
Medlem

Den här chassit då? Det såg jag på SWEC idag och det ser helt ok ut. Det ska finnas inom kort står det

http://www.sweclockers.com/nyhet/18174-nzxt-lanserar-datorlad...

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Mupplo:

Jajjamensan! Då drar jag till mig en sådan! Tack än en gång!
Chassis funderar jag fortfarande på. Rekomendationer? Som sagt rymlig, och helst en snygg exteriör, men exteriören är ju så klart inte det viktigaste

Generellt så är det Fractal Design Define R4 om du frågar på Sweclockers. Kan instämma i att Defineserien är bra! Om byggkvalité är viktigare än LED-lampor och sånt så skulle jag slå ett slag för FD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Generellt så är det Fractal Design Define R4 om du frågar på Sweclockers. Kan instämma i att Defineserien är bra! Om byggkvalité är viktigare än LED-lampor och sånt så skulle jag slå ett slag för FD!

Detta! Jag frågade om råd här också när jag byggde min dator, valde ett chassi som jag tyckte var snyggt men bytte till r4 med fönster och det var ett mycket bra val! Lätt att bygga i, ljuddämpat och dammfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupplo:

Jajjamensan! Då drar jag till mig en sådan! Tack än en gång!
Chassis funderar jag fortfarande på. Rekomendationer? Som sagt rymlig, och helst en snygg exteriör, men exteriören är ju så klart inte det viktigaste

Personligen tycker jag FD Define R2/R3 är väldigt snygga och väldigt bra bygga i.. Rymliga, bra ljuddämpat och less is more för utseendet.

780ti är definitivt inte prisvärt, det är ju ett topkort till topkostnad också.. Ska man köpa prisvärt ska man veta vad man behöver. Men om pengar inte är ett problem så slå till på 780ti. Men det är inte prisvärt, som du önskade i din ursprungliga post.
GTX770 eller R9 280X är mycket mer prisvärt och allt du behöver om du bara ska gejma i typ HD-upplösning (1920*1080).
T.om. ett "vanligt" GTX780 är mer prisvärt än GTX780ti, det är faktiskt fortfarande ett väldigt kompetent kort..

Nätagg.. Ska du bara köra ett grafikkort så klarar du dig bra på ett 550W agg. Vill du ha topkvalitet här så kör på ett Seasonic X650 eller G-serien 550/650. Vill du ha prisvärt (snudd på budget) så ta ett XFX Core Ed. 550. Finns också FD Newton R3 600 och NZXT Hale90 650 (vitt!).. Hmm.. eller ett Corsair HX V2 650 (samma som Seasonic G650 fast med bara två PCIe-kontakter). Alla dom här är semi- eller helt- modulära.. Utom XFX Core Ed. som har fasta kablar, men väldigt bra pris/kvalitet.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Så något sådant här skulle se ok ut?
http://puu.sh/6lPpA.png

Tackar för all hjälp så långt som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupplo:

Så något sådant här skulle se ok ut?
http://puu.sh/6lPpA.png

Tackar för all hjälp så långt som sagt!

Bra jobbat, nu är det bara RAM minnen och PSU som fattas

Edit: Glömde kylning

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Bra jobbat, nu är det bara RAM minnen och PSU som fattas

Edit: Glömde kylning

Jajjamensan! 16 gig har jag ju på min nuvarande, det går väl bara att flytta över?
Tips på kylning?

Permalänk
Medlem

Tycker personligen inte att det är bra prestanda/krona på ett sådant grafikkort, jag hade faktiskt hoppat TILLBAKA ett steg, men självfallet beror allt på vad du tycker är värt, vilken upplösning du ska spela i, osv.

Fetare grafikkort är inte ett ändamål i sig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tycker personligen inte att det är bra prestanda/krona på ett sådant grafikkort, jag hade faktiskt hoppat TILLBAKA ett steg, men självfallet beror allt på vad du tycker är värt, vilken upplösning du ska spela i, osv.

Fetare grafikkort är inte ett ändamål i sig.

Är såklart mycket sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

om du köper ett 780, 780ti eller r9 290x kan det vara värt att köpa en 4770k.

Utveckla.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupplo:

Jajjamensan! 16 gig har jag ju på min nuvarande, det går väl bara att flytta över?
Tips på kylning?

Luft eller vatten?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Kan detta vara något?
Är dock inte med någon kylare. Ska du ha vatten eller luftkylt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4484619/2014-01-15

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Luft eller vatten?

Jadu... Allt jag egentligen bryr mig om är prestandan och effektiviteten. Så vad skulle du föreslå?
Edit: Alltså, vilken kyler bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupplo:

Jadu... Allt jag egentligen bryr mig om är prestandan och effektiviteten. Så vad skulle du föreslå?

Som du ser så har jag själv valt H60_v2 när jag uppgraderade för 4-5 månader sen, den kyler min klockade i5a ganska bra.
Klockade till 4,3 och den idlar på runt 36-37 och runt 45-48 grader i load (flera timmar BF4 spelande).
Men andra kanske kan ge bättre svar.

Edit: nu blev jag lite osäker på load tempen, men ska kolla sen när jag kommer hem. Det var länge sen jag kolalde det. men antingen var det strax under 50 eller strax under 60 grader vilket är ganska bra ändå.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Som du ser så har jag själv valt H60_v2 när jag uppgraderade för 4-5 månader sen, den kyler min klockade i5a ganska bra.
Klockade till 4,3 och den idlar på runt 36-37 och runt 45-48 grader i load (flera timmar BF4 spelande).
Men andra kanske kan ge bättre svar.

Ska söka upp på denna. Verkar ju helt ok

Permalänk
Medlem

ang chassit:
Byggde ihop min nya (se signatur) igår,
Jag kör själv Corsair obsidian 900d.. Här snackar vi chassi med möjligheter.. Får du inte plats med saker i det så bör du överväga din dagliga användning utav din dator lixom Sjukaste jävla chassit jag byggt i.. Billigt är det kanske inte men kvalitén är grym.
Lycka till med nya datorn.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

ang chassit:
Byggde ihop min nya (se signatur) igår,
Jag kör själv Corsair obsidian 900d.. Här snackar vi chassi med möjligheter.. Får du inte plats med saker i det så bör du överväga din dagliga användning utav din dator lixom Sjukaste jävla chassit jag byggt i.. Billigt är det kanske inte men kvalitén är grym.
Lycka till med nya datorn.

Åh den var ett mycket vackert chassis! 3000 känns dock lite mycket! Pengar är som sagt inte ett problem men tror jag stannar vid Fractal Design Define R4
Tack alla! Jag tror jag inte behöver mer hjälp!