Permalänk
Medlem

Projekt: Tyst dator

Börjar bli lite trött på att min dator låter så mycket som den gör. Sen vet jag inte hur tyst dator man kan få men antar att det går att göra mer än jag gjort hittills.

Har ett Define R4 och köpte Fractal Designs fläktcontroller "Adjust" samt massor med 140mm Fractal Design Silent R2. På CPUn kör jag Thermalright Silverarrow (ej PWM eftersom det inte verkar stödjas). Hade tidigare fläktar vid alla tillgängliga fläktplatser men när jag köpte 780Ti:n så tog jag bort sidofläkten och en fläkt på toppen av chassit.

Föreslå gärna nya fläktar (kanske 120mm?) och en fläktcontroller, kanske rentav ett nytt chassi (helst inga fantasisummor). OBS! Föreslå inte vattenkylning då det är alldeles för dyrt och meckigt. Överklockar 780Ti:n så det måste vara tillräckligt bra luftflöde.

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Börja med att fundera på vad det verkligen är som låter. Om du har 140mm fläktar med fläktkontroller som jag antar du skruvar i botten när du sitter i windows borde det inte låta allt för mycket av dom? Det som låter mest från min 2500k med noctua dubbel 120mm silent kylare och 2st grafikkort som har windforce3 kylaren är faktiskt mina två mekaniska hårddiskar. Det är en ren fröjd när dom är i sleep läge och man sitter och surfar runt. Jag vet inte vad windforcekylarna snurrar på för fart då dom regleras av firmwaren och låter markant mer när jag har ett kontrollerprogram igång och kör dom på t ex. 40%.

Point being: Det kanske inte går att göra mer åt ljudet från chassifläktar utan du kanske blandar ihop det med t ex. hårddiskar och grafikkortskylare, så börja där

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

ska du ha tysta chassifläktar för att flytta luft: Noctua NF-F12.
chassit är det inget fel på, behåll det. Som sCaz sade måste du börja med att ta reda på vad det är som verkligen låter. Är det din CPU kylare? dina fläktar? grafikkort? PSU? själv har ja gått så långt ner för vägen att tysta min dator att jag bara hör mitt nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:
Skrivet av zoer:

Tack för era tips. Jag får helt enkelt börja med att koppla loss alla fläktar förutom CPU och se hur det låter då. Sen kanske det blir att inhandla ett gäng Noctuas.

En sak till, skall jag koppla dem på moderkortet och sedan ta resterande på fläktcontrollern som ingår i R4?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Lego Master

Glöm inte att nätaggregatet kan väsnas en del med, när du kollar vad som låter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Glöm inte att nätaggregatet kan väsnas en del med, när du kollar vad som låter.

Enig.
Kan absolut rekommendera Seasonic X serien. Fläkten snurrar nästan aldrig.
Jag har alltid haft större tro på större fläktar som snurrar sakta, än dyra fläktar som är bra på papper.

Hade en HAF922 för, med 2x 200mm på 700 RPM. Chassis var sval, och helt tyst. Men HAF har et problem med damm filter. Finns ingen
Nu har jag en R4 där jag kör den interna fläkt kontrollern på låg. 2 140mm i front, en på sidan, och en bak.

Det som låter nu är GT1850 som sitter på min Hyper212+. Jag varderar stärkt att byta ut till den nya Noctua kylaren.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Min dator är rätt högljudd av sig med alla fläktar, trots det så märks det när en av diskarna går ner i viloläge.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Min dator är rätt högljudd av sig med alla fläktar, trots det så märks det när en av diskarna går ner i viloläge.

Grunden att man kör SSD och 5400RPM diskar som lagringsplats

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Min dator är rätt högljudd av sig med alla fläktar, trots det så märks det när en av diskarna går ner i viloläge.

Kör bara SSD och externa HDDs just för att få den tyst men det blev inte så ljudlöst som jag hoppats på.

Skrivet av zeleni:

Enig.
Kan absolut rekommendera Seasonic X serien. Fläkten snurrar nästan aldrig.
Jag har alltid haft större tro på större fläktar som snurrar sakta, än dyra fläktar som är bra på papper.

Hade en HAF922 för, med 2x 200mm på 700 RPM. Chassis var sval, och helt tyst. Men HAF har et problem med damm filter. Finns ingen
Nu har jag en R4 där jag kör den interna fläkt kontrollern på låg. 2 140mm i front, en på sidan, och en bak.

Det som låter nu är GT1850 som sitter på min Hyper212+. Jag varderar stärkt att byta ut till den nya Noctua kylaren.

Lär nog inte byta nätagg förens det är dags att uppgradera mobo/CPU men tack för tipset ändå.

Det kanske är dammfiltren som gör att det låter lite mer om fläktarna än normalt? Dock känns det värt oljudet för att slippa damm i burken

Skrivet av Shudnawz:

Glöm inte att nätaggregatet kan väsnas en del med, när du kollar vad som låter.

Har ett Corsair 850W HX och skall kolla på det.

Skrivet av zeleni:

Grunden att man kör SSD och 5400RPM diskar som lagringsplats

Funderar faktiskt på en intern HDD för de MMOs jag inte spelar regelbundet. De tar ju så löjligt mycket plats (oftast 30GB styck) men vill heller inte vänta 5minuter på att spelen skall laddas. Är det stor skillnad ljudmässigt på 5400 och 7200? Har dem på en extern HDD just nu men tycker det fungerar dåligt eftersom jag ofta har problem med launchers.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på, steg ett är att ta reda på vad det är som låter. Lättaste sättet är att med en penna eller liknande stanna en fläkt i taget och se om det gjorde någon skillnad. Att en fläkt stannar någon sekund är inte farligt, men tillräckligt för att höra skillnad.

Jag ser att du överklockar en del. Tänk då på att värmen ökar linjärt med frekvens, men exponentiellt med spänningen. Mao, så hitta en bra klock med så låg volt som möjligt.

Vad gäller tysta kylare så finns det knappt ngn som är bättre än silver arrow, dess ljudet från den kylaren beror helt på hur hög oc du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Som andra varit inne på, steg ett är att ta reda på vad det är som låter. Lättaste sättet är att med en penna eller liknande stanna en fläkt i taget och se om det gjorde någon skillnad. Att en fläkt stannar någon sekund är inte farligt, men tillräckligt för att höra skillnad.

Jag ser att du överklockar en del. Tänk då på att värmen ökar linjärt med frekvens, men exponentiellt med spänningen. Mao, så hitta en bra klock med så låg volt som möjligt.

Vad gäller tysta kylare så finns det knappt ngn som är bättre än silver arrow, dess ljudet från den kylaren beror helt på hur hög oc du har.

Skall göra ett grundligt test snarast möjligt. Sen hör jag faktiskt missljud från vissa fläktar (något klickande eller vinande ljud lite då och då) och undrar om det är så att fläktkontrollern jag har försämrat kvalitén på de fläktar jag har. Fractal Design Adjust var det (utgått helt och hållet vad jag vet).

Det eventuella problemet jag har med Silver Arrown är att jag inte kan köra PWM på dem eftersom moderkortet av någon anledning inte låter mig göra det. Jag måste sätta en fix hastighet för default är den ena på 1300 RPM och den andra på 900RPM.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skall göra ett grundligt test snarast möjligt. Sen hör jag faktiskt missljud från vissa fläktar (något klickande eller vinande ljud lite då och då) och undrar om det är så att fläktkontrollern jag har försämrat kvalitén på de fläktar jag har. Fractal Design Adjust var det (utgått helt och hållet vad jag vet).

Det eventuella problemet jag har med Silver Arrown är att jag inte kan köra PWM på dem eftersom moderkortet av någon anledning inte låter mig göra det. Jag måste sätta en fix hastighet för default är den ena på 1300 RPM och den andra på 900RPM.

Tror helt ärligt att 1300 rpm ej behövs, dra ner den till 900 den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Tror helt ärligt att 1300 rpm ej behövs, dra ner den till 900 den med.

Nej absolut inte Men det är default och inte PWM som jag hoppades på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Min dator är i princip helt tyst även under load och då använder jag de två Corsair fläktarna som följde med chassit kopplade till moderkortets chassifläktuttag. På cpu'n har jag en Noctua NH-U12P kylare med en Noctua NF-P12 pwm fläkt. Nätagg är ett Seasonic X nätagg och grafikkortet har Asus Direct CU II kylare. Som diskar kör jag en Samsung 830 256GB ssd och som lagringsdisk en Hitachi 2.5" 1TB hd (hörs ej).

Chassifläktarna och cpufläkten styrs av fläktkurvor gjorda i moderkortets UEFI så dom är i princip tysta, Seasonic X nätagget hör jag aldrig. Den mest högljudda fläkten är grafikkortet men den hörs bara under load och är ändå ganska tyst.

Kan nämna att Noctua kylaren NH-U12P och Seasonic X-560 nätagget (som ger upp till 730W) har hängt med i 3 datorgenerationer så även om dom var dyra i inköp så har har dom betalat sig :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Min dator är i princip helt tyst även under load och då använder jag de två Corsair fläktarna som följde med chassit kopplade till moderkortets chassifläktuttag. På cpu'n har jag en Noctua NH-U12P kylare med en Noctua NF-P12 pwm fläkt. Nätagg är ett Seasonic X nätagg och grafikkortet har Asus Direct CU II kylare. Som diskar kör jag en Samsung 830 256GB ssd och som lagringsdisk en Hitachi 2.5" 1TB hd (hörs ej).

Chassifläktarna och cpufläkten styrs av fläktkurvor gjorda i moderkortets UEFI så dom är i princip tysta, Seasonic X nätagget hör jag aldrig. Den mest högljudda fläkten är grafikkortet men den hörs bara under load och är ändå ganska tyst.

Kan nämna att Noctua kylaren NH-U12P och Seasonic X-560 nätagget (som ger upp till 730W) har hängt med i 3 datorgenerationer så även om dom var dyra i inköp så har har dom betalat sig :D.

Tack för input. Kul att höra att de presterar så bra men ändå tysta.

En generell fråga: Är det bättre att köra 120mm eller 140mm chassifläktar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9