Göteborgs Energi blåser villa ägare på pengar?!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar på min fråga om varför det är bättre att sprida ut

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkan:

Tidigare:
16 A 1750:- per år och du kan ta ungefär 11kW som mest

Nu:
11kW * 24:- * 12 månader = 3168:-

Som jag tidigare skrev så är det LÄTT att komma upp i 11kW med helt normala vanor, såsom matlagning i kombination med dusch/tvätt/etc.
Det räcker ju med en enda timme under en hel månad som man råkar kombinera dessa aktiviteter.

Det är är iofs en intressant frågeställning. Jag antar att du räknat med 16A * 3 för att komma fram till 11kW? (Annars får jag det inte alls att gå ihop)

OM det är så att det de räknar på är den sammanlagda toppeffekten snarare än toppeffekten på någon av faserna så är det ju en påtaglig skillnad. Annars tycker jag att det verkade bli liknande pris som tidigare om man har sin topp i närheten av vad säkringen tillåter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med den nya taxan så innebär det att om du bakar kakor mitt i natten och tvättar samtidigt så får du hög avgiift en hel månad.
Det finns inga som helst problem för elbolaget med nattliga bak.

Återigen de har gjort hel fel, det är TIDPUNKTEN som är viktig inte effekten för en enstaka timma under en hel månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är är iofs en intressant frågeställning. Jag antar att du räknat med 16A * 3 för att komma fram till 11kW? (Annars får jag det inte alls att gå ihop)

OM det är så att det de räknar på är den sammanlagda toppeffekten snarare än toppeffekten på någon av faserna så är det ju en påtaglig skillnad. Annars tycker jag att det verkade bli liknande pris som tidigare om man har sin topp i närheten av vad säkringen tillåter.

De räknar på alla tre faserna och det är egentligen inte toppeffekten utan det är den timförbrukningen som är högst under månaden som ligger till grund för avgiften.
Om du toppat med 11kW under 5 minuter och har 3kW under resten av timman så blir den timman räknad som 8/12+3 =3,67kW

Kolla säkringsstorlek och effektuttag här:
http://www.vattenfall.se/sv/foretag-valj-ratt-huvudsakring.ht...

De som drabbas värst av de nya taxorna är dem som är mest miljövänliga och laddar sin elbil under natten!!!

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att jag har mailat till Energimarknadsinspektion i ärendet och frågat om det är vettigt att elnätsbolagen motarbetar en elektrifiering av fordonsparken!

Här kan ni ställa frågor och anmäla etc:
http://www.energimarknadsinspektionen.se/sv/el/Elnat-och-natp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av junkan:

Jag kan meddela att jag har mailat till Energimarknadsinspektion i ärendet och frågat om det är vettigt att elnätsbolagen motarbetar en elektrifiering av fordonsparken!

Här kan ni ställa frågor och anmäla etc:
http://www.energimarknadsinspektionen.se/sv/el/Elnat-och-natp...

Men blir det ärligt talat inte en rätt låg milkostnad på det ändå?
Min fossilbil kostar minst 10kr/mil i energikostnad om jag kör snålt men det är inte jättesvårt att komma uppåt 20kr/mil heller om man skulle vilja gasa.
Jag förmodar elbilen ändå vinner överlägset om man räknar ut energikostnad/mil även om de ändrat debiteringsmodell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är typiskt ocker, ett sätt att krama ut mer pengar av folk. Tänk er en kall vinterdag med -10 - -15 grader, effektuttaget på en villa kan bli väldigt hög.
Sedan ändrar man detta system utan att man exempelvis i Sverige har en vana att använda sig av ackomulatorer av olika slag. De som eldar med ved gör det nog mer än de som använder el till att värma bostäder med.
En enda dags "snedsteg" av dig som kund och vips så har du dyrare räkningar ett kvartal framåt.

Som någon tidigare sa, mitt på dagen är ju belastningen på elnätet som störst, det är ju då man bör minska effektuttaget. Detta systemet är horribelt, dåligt och syftar endast till att ge GE mer pengar utan att behöva leverera bättre produkt eller göra det enklare för kunderna.

Man bör satsa på att höja rörliga avgifter istället, då kommer folk att konsumera mindre. Att bara höja fasta avgifter i steg gör ingen nytta för människor kan inte se resultatet direkt. Det är dåligt.

Att spara på el skall ge resultat direkt.

Permalänk
Skrivet av junkan:

Tidigare:
16 A 1750:- per år och du kan ta ungefär 11kW som mest

Nu:
11kW * 24:- * 12 månader = 3168:-

Som jag tidigare skrev så är det LÄTT att komma upp i 11kW med helt normala vanor, såsom matlagning i kombination med dusch/tvätt/etc.
Det räcker ju med en enda timme under en hel månad som man råkar kombinera dessa aktiviteter.

Själv tycker jag prismodellen skulle kunna vara rätt vettig, men dom har justerat priserna alldeles för högt jämfört med gamla modellen. Det kommer ju dessutom en grundavgift på ca 800 på det hela, så 10-12kr per max kW känns mer rimligt.

Men å andra sidan, hur ofta har man en timförbrukning motsvarande sitt maximala effektuttag? Kommer du upp i 11kW timförbrukning så känns det som att en 16A skulle lösa ut hur många gånger som helst på vägen med alla startströmmar och tillfälliga toppar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

För att man ska tjäna på detta som konsument måste man snitta sina timtoppar på 3.1 kW om du har 16A säkring. Verkar inte helt orimligt tycker jag? Det är klart, måste man köra sin motorvärmare, alla sina spisplattor och torktumla damsugaren samma timma och en hel timma så drar det iväg. Fungerar det inte för dig är det väl bara att byta elbolag? Eller äger Göteborgs Energi nätet och proppsar på sina underleverantörer detta också?

Som någon nämnde tidigare hade det dock varit bättre med tidsbestämd höjning. Med färre energitoppar kan vi köpa in mindre el från danska/tyska/polska w/e kolkraftverk vilket är bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

För att man ska tjäna på detta som konsument måste man snitta sina timtoppar på 3.1 kW om du har 16A säkring. Verkar inte helt orimligt tycker jag?

Man kommer lätt upp i 3.1 kw med 16 A. En normal dammsugare drar mellan 1800-2200 W, och så har du kanske igång en dator som drar ca 200-300 W.
Är man fler i hushållet så räcker det med en spisplatta eller mikro så är det kört.

Och de flesta hushåll har ju en varmvattenbredare som går igång när som helst etc...
På vintern drar en värmepump ca 1kW, inte mycket över till annat.

Ambitionen är bra, att man vill minska effekttopparna. Men genomförandet är uselt. På natten är ju effektuttaget på nätet som lägst, men fortfarande så är du begränsad i hur mycket effekt du kan använda. Varför då ?
Är det inte bättre att få folk att använda mer effekt på natten, exempelvis varmvattenbredare, värmepannor osv ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

För att man ska tjäna på detta som konsument måste man snitta sina timtoppar på 3.1 kW om du har 16A säkring. Verkar inte helt orimligt tycker jag? Det är klart, måste man köra sin motorvärmare, alla sina spisplattor och torktumla damsugaren samma timma och en hel timma så drar det iväg. Fungerar det inte för dig är det väl bara att byta elbolag? Eller äger Göteborgs Energi nätet och proppsar på sina underleverantörer detta också?

Som någon nämnde tidigare hade det dock varit bättre med tidsbestämd höjning. Med färre energitoppar kan vi köpa in mindre el från danska/tyska/polska w/e kolkraftverk vilket är bra.

Du kan INTE byta elnätsleverantör!

Permalänk
Medlem

Villaägare och elräkningar - Sweclockers börjar konkurrera med familjeliv.se

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF