Väldigt hög temp på radeon 290?

Permalänk
Medlem

Väldigt hög temp på radeon 290?

Tjenare.

Har hjälpt en person här på sweclockers med hennes dator de senaste två dagarna och något jag inte blir klok på riktigt är att hon har ett Sapphire Radeon R9 290 4GB som ligger på ~70 grader idle och runt 100 i Wow load efter bara ett par minuters spelande.

Jag har hört att deras fläktkurva för 290 serien är lite annorlunda; Hur vet jag inte, men det är vad jag hört.
Är denna temperatur normal? Eller har vi gjort rätt genom att ställa in en custom fläktkurva i MSI afterburner?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tjenare.

Har hjälpt en person här på sweclockers med hennes dator de senaste två dagarna och något jag inte blir klok på riktigt är att hon har ett Sapphire Radeon R9 290 4GB som ligger på ~70 grader idle och runt 100 i Wow load efter bara ett par minuters spelande.

Jag har hört att deras fläktkurva för 290 serien är lite annorlunda; Hur vet jag inte, men det är vad jag hört.
Är denna temperatur normal? Eller har vi gjort rätt genom att ställa in en custom fläktkurva i MSI afterburner?

Dålig ventilation i lådan? Mitt Sapphire0 R9 290 ligger runt 50 - 55 grader idle. Max vet jag inte men jag sett att den kommer upp i 80+ efter att ha spelat nåt spel. När jag sätter tempen på 80grader manuellt i CCC (original står den på 95grader) så får fläkten jobba väldigt mycket och låter nästan som en hårtork ibland. Tur i alla fall att man har lurar på sig när man spelar ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Dålig ventilation i lådan? Mitt Sapphire0 R9 290 ligger runt 50 - 55 grader idle. Max vet jag inte men jag sett att den kommer upp i 80+ efter att ha spelat nåt spel. När jag sätter tempen på 80grader manuellt i CCC (original står den på 95grader) så får fläkten jobba väldigt mycket och låter nästan som en hårtork ibland

Hon har ett Fractal Design R4 så nja det tror jag inte.
Men ja, vad tror du? Är tempsen farliga?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Hon har ett Fractal Design R4 så nja det tror jag inte.
Men ja, vad tror du? Är tempsen farliga?

Vet inte, men hon kanske borde lägga pengar på en Arctic Accelero Hybrid kylare (vattenkylare) för att få ner tempen. Jag tycker att 70 grader idle låter högt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vet inte, men hon kanske borde lägga pengar på en Arctic Accelero Hybrid kylare (vattenkylare) för att få ner tempen. Jag tycker att 70 grader idle låter högt

Vi väntar på att Komplett ska svara mailet vi skickade härom kvällen.
Hon köpte nämligen en färdigbyggd dator därifrån.

Men hursomhelst så har du inte riktigt svarat på frågan; Om tempsen är normala eller inte.
Om man läser mellan raderna så antar jag att de inte är normala, men skulle vilja ha lite fler folks syn på det hela.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hon råkar inte ha ett virus, t.ex. en bitcoinminer-trojan som använder GPU'n (och därför inte registreras i CPU usage i task manager)?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Mitt 290 låg på 38 grader i idle o 94 grader i load med referens kylaren och nu med vattenblock 26 grader idle o 39 grader i load.

Så lite väl varmt är erat 290 kort.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Hon råkar inte ha ett virus, t.ex. en bitcoinminer-trojan som använder GPU'n (och därför inte registreras i CPU usage i task manager)?

Nope. Datorn är bara ett par dagar gammalt och det enda hon har laddat ner är drivrutiner som vi på sweclockers har gett henne, samt WoW.

Skrivet av Gunner357:

Mitt 290 låg på 38 grader i idle o 94 grader i load med referens kylaren och nu med vattenblock 26 grader idle o 39 grader i load.

Så lite väl varmt är erat 290 kort.

Är ju en aning varmare då..

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Vi väntar på att Komplett ska svara mailet vi skickade härom kvällen.
Hon köpte nämligen en färdigbyggd dator därifrån.

Men hursomhelst så har du inte riktigt svarat på frågan; Om tempsen är normala eller inte.
Om man läser mellan raderna så antar jag att de inte är normala, men skulle vilja ha lite fler folks syn på det hela.

Som jag sa så tyckte jag att 70 i idle var lite högt eftersom den nästan är lika varm idle (nåja ca 10 grader lägre) som mig när jag har spelat spel.

Kom på att det finns ett nytt BIOS till just Sapphire R9 290 korten som ska ändra fläktkurvan på kortet. Testa att ladda ner det http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde... Jag själv har redan installerat det BIOSet på mitt kort. Klicka bara på Downloadfliken så ser BIOSet. OBS detta är enbart för R9 290 utan X

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Som jag sa så tyckte jag att 70 i idle var lite högt eftersom den nästan är lika varm idle (nåja ca 10 grader lägre) som mig när jag har spelat spel.

Kom på att det finns ett nytt BIOS till just Sapphire R9 290 korten som ska ändra fläktkurvan på kortet. Testa att ladda ner det http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde... Jag själv har redan installerat det BIOSet på mitt kort. Klicka bara på Downloadfliken så ser BIOSet. OBS detta är enbart för R9 290 utan X

Skall titta på det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Den originella fläktkurvan för "quiet mode" är något vek, korten brukade underklocka sig själv ganska kraftigt och därför släppte Sapphire en uppdaterad version med något mer aggressiv fläktkurva. Ganska säker på att max hastigheten går upp från 40% till 47%.

Bara så du vet så har R9-290/290X en load temperatur på 95C, alltså det är helt meningen att korten ska vara runt 93-95C i load. Enligt AMD ska det inte vara något problem och ska inte påverka livslängden av kortet. Kallas PowerTune tror jag...

Citat:

AMD PowerTune™ Technology for R9 290 Series

The R9 290 Series now uses a completely dynamic engine clock, overdriving works by increasing the engine clock by a percentage.

Fan speed slider is changed to a MAX Fan Speed control, which sets an upper limit on fan RPM, but otherwise allows the fan to be managed based on demand and graphics load.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av solomon:

Vi väntar på att Komplett ska svara mailet vi skickade härom kvällen.
Hon köpte nämligen en färdigbyggd dator därifrån.

Men hursomhelst så har du inte riktigt svarat på frågan; Om tempsen är normala eller inte.
Om man läser mellan raderna så antar jag att de inte är normala, men skulle vilja ha lite fler folks syn på det hela.

Tempsen är absolut inte normala.. 70 grader i idle är alldeles för högt och temperaturen skall inte gå över 95 i load. Att tempen ligger på 95 eller ett par grader under i load är dock fullt normalt.
Bara o låta Komplett fixa..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent nu, men jag vet varför den idlar på 70 grader..:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2354457

Stäng av ena skärmen så går den ner.
Har också ett r9 290 (msi) i ett R4-chassi.. den idlar på 70.. eller idlade.. läst tråden ovan å testade å köra sekundära skärmen via inbyggda grafiken i moderkortet istället, nu ligger den å tuffar på 50-55 grader ist..