AMD lanserar specialdesignad monsterprocessor med R9 280x GPU under 2015?

Permalänk
Medlem

AMD lanserar specialdesignad monsterprocessor med R9 280x GPU under 2015?

Så, vad tror ni om det grabbar? Intel kan ju slänga sej i väggen om det är sant. Eller?

http://www.nordichardware.se/CPU/Styrkrets/amd-lanserar-speci...

Permalänk
Inaktiv

Intel håller säkert på med något liknande typ 2x 780ti under skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Intel håller säkert på med något liknande typ 2x 780ti under skalet.

Varför skulle Intel släppa en CPU med Nvidia-baserad GPU?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Som jag tolkar ryktet kommer detta endast ske ifall Steam machines gör succé på marknaden, vilket jag tvivlar på.

Men om Steam Machines går i botten och AMD fortsätter arbeta med denna krets...

Sega köper denna krets och tillverkar Dreamcast 2 och ännu en gång tar över konsolmarknaden!

Dold text
Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

APU med inbyggd 280x, en sån tar jag direkt

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbobbin:

Så, vad tror ni om det grabbar? Intel kan ju slänga sej i väggen om det är sant. Eller?

http://www.nordichardware.se/CPU/Styrkrets/amd-lanserar-speci...

Så de ska ta en produkt med hög värme utveckling och hög TDP och göra den ÄNNU högre, låter som en briljant idé

Skrivet av Kärlekstrollet:

Som jag tolkar ryktet kommer detta endast ske ifall Steam machines gör succé på marknaden, vilket jag tvivlar på.

Men om Steam Machines går i botten och AMD fortsätter arbeta med denna krets...

Sega köper denna krets och tillverkar Dreamcast 2 och ännu en gång tar över konsolmarknaden!

Dold text

Har dock svårt att se hur SEGA skulle kunna ta över med en uppföljare till vad som blev deras fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

APU med inbyggd 280x, en sån tar jag direkt

Instämmer, jobbar den inte för varmt är det en riktig utmanare för mer kompakta system.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Låter som en prima ide.
Med tanke på hur bra FX-9590 har funkat med sin 220w TDP så kommer det sitta fint med nåt som drar -ännu- mer.

Permalänk
Medlem

En gpu som presterar lika bra som 280x kan jag absolut tänka mig, tror verkligen inte att de skulle använda en då närmare fyra år gammal gpu, cpu blir väl något nätt sak eftersom att får AMD som de vill har väl majoriteten av de nya spelen som släpps då stöd för mantle så någon FX-CPU behövs knappast.

Men DDR3 till det låter inget vidare, kommer AMD stöda DDR4 till dess?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Om man kan kyla en GPU på 250 W tdp med luftkylning borde det väl gå att kyla en CPU+GPU (APU) med 250 W tdp med luftkylning. Det blir antagligen både billigare och smidigare att ha allt i samma paket.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Problemet med detta som NH nämner är nog snarare Yield på tillverkningen. Fatta hur dyrt det skulle vara att tillverka denna CPU om man bara skall ha en modell. Oftast så tillverkas en CPU/APU/GPU efter en mall där alla är lika, sedan vid tester efter tillverkning, så bestämmer man modell efter vad som fungerar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Så de ska ta en produkt med hög värme utveckling och hög TDP och göra den ÄNNU högre, låter som en briljant idé
l

Fast som Ralleballe skriver "Om man kan kyla en GPU på 250 W tdp med luftkylning borde det väl gå att kyla en CPU+GPU (APU) med 250 W tdp med luftkylning. Det blir antagligen både billigare och smidigare att ha allt i samma paket."
Så i teorin borde det ju funka

Permalänk
Medlem

Kommer det inte skapa skit mycket värme så att prollen överhettas och strömförbrukningen blir hög?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabinono:

Kommer det inte skapa skit mycket värme så att prollen överhettas och strömförbrukningen blir hög?

Utan tillräcklig kylning så jo det kommer bli fallet, men då är man ju lite "dum" om man inte tänker på detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Låter som en prima ide.
Med tanke på hur bra FX-9590 har funkat med sin 220w TDP så kommer det sitta fint med nåt som drar -ännu- mer.

Drar en APU runt 300 watt när man får en prestanda som motsvarar ett 280x samt en FX9590 så är det ett givet köp för runt 4-5000 kr.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.