Ångerrätt grafikkort

Permalänk

Ångerrätt grafikkort

Citat:

När ångerrätten inte gäller
Kom ihåg att det finns varor där ångerrätten inte gäller. Det gäller till exempel livsmedel, tidningsprenumerationer och vadhållning. För vissa andra varor upphör ångerrätten att gälla om du bryter plomberingen. Det gäller till exempel datorprogram och dvd-filmer.

Hur fungerar ångerrätten? Om jag beställer ett grafikkort, har jag då rätt att testa grafikkortet och sedan ångra mig för att skicka tillbaka det eller gäller ångerrätten for datorkomponenter på samma sätt som ovanstående exempel, alltså när jag brutit förpackningen upphör ångerrätten?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan007:

Hur fungerar ångerrätten? Om jag beställer ett grafikkort, har jag då rätt att testa grafikkortet och sedan ångra mig för att skicka tillbaka det eller gäller ångerrätten for datorkomponenter på samma sätt som ovanstående exempel, alltså när jag brutit förpackningen upphör ångerrätten?

Tack på förhand!

Svårt att säga exakt vad som gäller, det bästa är nog helt klart att kontakta återförsäljaren och se vad dom säger.
Men i regel skulle jag säga att du INTE kan köpa hem det, testa det och skicka tillbaka det utan att det måste vara i obruten originalförpackning isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan:

Svårt att säga exakt vad som gäller, det bästa är nog helt klart att kontakta återförsäljaren och se vad dom säger.
Men i regel skulle jag säga att du INTE kan köpa hem det, testa det och skicka tillbaka det utan att det måste vara i obruten originalförpackning isåfall.

Ångerrätten gäller vid distansköp och inkluderar grafikkort. Du får öppna och testa produkten men den måste då lämnas tillbaka i väsentligt oförändrat skick. Läs mer på konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Ångerrätten gäller vid distansköp och inkluderar grafikkort. Du får öppna och testa produkten men den måste då lämnas tillbaka i väsentligt oförändrat skick. Läs mer på konsumentverket.

Hade för mig att "väsentligt oförändrat skick" innebar oöppnad kartong, men jag kan absolut ha fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan:

Hade för mig att "väsentligt oförändrat skick" innebar oöppnad kartong, men jag kan absolut ha fel!

Du har fel. Detta är en av fördelarna (alternativt nackdelarna, beroende på hur man ser det..) är att man har rätt att göra vad som krävs för att testa att produkten fungerar som utlovat.

Du har rätt att öppna och installera grafikkortet, och funktionstesta. Se dock till att hålla allt i så nyskick som möjligt, då tanken (som tumregel..) är att återförsäljaren ska kunna sälja produkten som ny efter en retur.

:edit: Detta gäller självfallet enbart distansköp.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av freddan:

Hade för mig att "väsentligt oförändrat skick" innebar oöppnad kartong, men jag kan absolut ha fel!

Skrivet av Divil:

Ångerrätten gäller vid distansköp och inkluderar grafikkort. Du får öppna och testa produkten men den måste då lämnas tillbaka i väsentligt oförändrat skick. Läs mer på konsumentverket.

Skrivet av MoNkeY-05:

Du har fel. Detta är en av fördelarna (alternativt nackdelarna, beroende på hur man ser det..) är att man har rätt att göra vad som krävs för att testa att produkten fungerar som utlovat.

Du har rätt att öppna och installera grafikkortet, och funktionstesta. Se dock till att hålla allt i så nyskick som möjligt, då tanken (som tumregel..) är att återförsäljaren ska kunna sälja produkten som ny efter en retur.

:edit: Detta gäller självfallet enbart distansköp.

Tack för de oerhört snabba svaren! Jag ska kontakta återförsäljare också för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du har fel. Detta är en av fördelarna (alternativt nackdelarna, beroende på hur man ser det..) är att man har rätt att göra vad som krävs för att testa att produkten fungerar som utlovat.

Du har rätt att öppna och installera grafikkortet, och funktionstesta. Se dock till att hålla allt i så nyskick som möjligt, då tanken (som tumregel..) är att återförsäljaren ska kunna sälja produkten som ny efter en retur.

:edit: Detta gäller självfallet enbart distansköp.

Kanon! Då har även jag lärt mig någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du har fel. Detta är en av fördelarna (alternativt nackdelarna, beroende på hur man ser det..) är att man har rätt att göra vad som krävs för att testa att produkten fungerar som utlovat.

Du har rätt att öppna och installera grafikkortet, och funktionstesta. Se dock till att hålla allt i så nyskick som möjligt, då tanken (som tumregel..) är att återförsäljaren ska kunna sälja produkten som ny efter en retur.

:edit: Detta gäller självfallet enbart distansköp.

NetOnNet har samma regel även om man köper i butik.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

NetOnNet har samma regel även om man köper i butik.

Stiligt. Ifall de tar på sig att ge samma villkor som för distanshandel, så creds till dem för det!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av PointMan:

NetOnNet har samma regel även om man köper i butik.

Tänkte precis nämna netonnet, har bytt från GTX760 till GT770 och sen till ett annat GTX770 utan knussel i butiken så netonnet rekommenderas.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Här är lagen som gäller
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

De mest intressanta normalt sett är första och andra kapitlet när det kommer till e-handel.

Generellt sett ligger alla korten hos konsumenten vid distans-avtal med minimala krav på ansträngning och kostnader.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stefanp67:

Tänkte precis nämna netonnet, har bytt från GTX760 till GT770 och sen till ett annat GTX770 utan knussel i butiken så netonnet rekommenderas.

Inte om man vill vara säker på att få ett oanvänt grafikkort som inte utsatts för ESD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte om man vill vara säker på att få ett oanvänt grafikkort som inte utsatts för ESD.

Vad?!

Du lämnar tillbaka det vid kundstjänst, går till kassan med en lapp och får pengarna i handen/tillbaka på kortet...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PointMan:

Vad?!

Du lämnar tillbaka det vid kundstjänst, går till kassan med en lapp och får pengarna i handen/tillbaka på kortet...

Tänk följande scenario;
Pelle Klant köper ett grafikkort på NetOnNet, kommer hem, klappar katten, tar av sig nylonskjortan med ett sprakande av statisk elektricitet, installerar kortet och skiter totalt i risken för ESD, tar ut det ESD-skadade kortet förpackar det snyggt och åker till NetOnNet, ångrar sitt köp och får pengarna tillbaka.
Sen kommer jag och köper Pelle Klants ESD skadade kort, i tron att det är nytt.
Monterar det noggrant med ESD skydd.
Efter det att garantitiden gått ut, visar sig de latenta fel som ESD skadorna gett upphov till och kortet börjar krångla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vad?!

Du lämnar tillbaka det vid kundstjänst, går till kassan med en lapp och får pengarna i handen/tillbaka på kortet...

Han menar nog att du inte kan vara säker på att kortet på NetOnNet är nytt och inte varit på utflykt hos någon klant som laddar upp sig statiskt med katten innan hen funktionstestar det nya kortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tänk följande scenario;
Pelle Klant köper ett grafikkort på NetOnNet, kommer hem, klappar katten, tar av sig nylonskjortan med ett sprakande av statisk elektricitet, installerar kortet och skiter totalt i risken för ESD, tar ut det ESD-skadade kortet förpackar det snyggt och åker till NetOnNet, ångrar sitt köp och får pengarna tillbaka.
Sen kommer jag och köper Pelle Klants ESD skadade kort, i tron att det är nytt.
Monterar det noggrant med ESD skydd.
Efter det att garantitiden gått ut, visar sig de latenta fel som ESD skadorna gett upphov till och kortet börjar krångla.

Och just därav får företag inte sälja returnerade produkter som nya även om de är i nyskick utan måste skriva att det är en returvara.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Och just därav får företag inte sälja returnerade produkter som nya även om de är i nyskick utan måste skriva att det är en returvara.

Har tyvärr en känsla av att det händer ungefär lika ofta som att matbutiker märker om gammalt kött

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar lite om varför man ska ta hem, testa och returnera den förmodligen mest prestandatestade komponenten av alla, det är ju få prylar som det finns så mycket tester på så att returnera pga att man inte vet hur ett kort presterar är egentligen en dålig anledning, kolla tester för det lär finnas många som redan testat det och skrivit utförligt om det.

Låt bli att missbruka ångerrätten!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeddan:

Har tyvärr en känsla av att det händer ungefär lika ofta som att matbutiker märker om gammalt kött

Om vi pratar om NetOnNet, Elgiganten osv som har ganska frikostliga regler för returer så brukar de också ha väldigt välfyllda bord med returnerade prylar i butikerna. Brukar själv kolla där när jag ska köpa något, men skulle aldrig köpa oskyddad elektronik som grafikkort, minne osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tänk följande scenario;
Pelle Klant köper ett grafikkort på NetOnNet, kommer hem, klappar katten, tar av sig nylonskjortan med ett sprakande av statisk elektricitet, installerar kortet och skiter totalt i risken för ESD, tar ut det ESD-skadade kortet förpackar det snyggt och åker till NetOnNet, ångrar sitt köp och får pengarna tillbaka.
Sen kommer jag och köper Pelle Klants ESD skadade kort, i tron att det är nytt.
Monterar det noggrant med ESD skydd.
Efter det att garantitiden gått ut, visar sig de latenta fel som ESD skadorna gett upphov till och kortet börjar krångla.

Inte för att det är idiotsäkert, men jag brukar kolla efter plombering av förpackningarna...bruten plombering = inget köp när det gäller datorkomponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Och just därav får företag inte sälja returnerade produkter som nya även om de är i nyskick utan måste skriva att det är en returvara.

Vart står det att de inte får det?
Sålänge lådan och allting är i gott skick så är detta precis vad som sker, överallt.

Om man nu ska ha så löjligt fördelsaktiga förmåner som att få testa elektronikprodukter och sen returnera utan problem, då är det såhär det blir.
Två sidor av detta mynt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vart står det att de inte får det?
Sålänge lådan och allting är i gott skick så är detta precis vad som sker, överallt.

Om man nu ska ha så löjligt fördelsaktiga förmåner som att få testa elektronikprodukter och sen returnera utan problem, då är det såhär det blir.
Två sidor av detta mynt.

NetonNet har ett bord med returexemplar och liknande vid varje avdelning. De största webbutikerna har sina fyndhörnor där returex och så säljs.

Har aldrig varit med om att jag fått en begagnad vara när jag köpt något som nytt från någon affär.

Kanske mindre aktörer säljer returex som nytt, men inte de stora giganterna... de förlorar på det i längden.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

NetonNet har ett bord med returexemplar och liknande vid varje avdelning. De största webbutikerna har sina fyndhörnor där returex och så säljs.

Har aldrig varit med om att jag fått en begagnad vara när jag köpt något som nytt från någon affär.

Kanske mindre aktörer säljer returex som nytt, men inte de stora giganterna... de förlorar på det i längden.

Åtminstone 2 av de stora giganterna gör såhär. (fact) Man gör helt enkelt en bedömning på varje inkommen retur. "Är denna möjlig att sälja som ny? Finns det spår av att denna är begagnad, hade jag reagerat som privatperson som köper denna?"

Så mycket vet jag iallafall, och det tycker jag personligen att de gör -helt rätt- i. Sånt är priset av rättigheterna som konsument.

Denna typ av hantering gör ju inte att man slipper 'returbordet' som du nämner, där hamnar ju de produkter som döms som ej godkända för nyförsäljning. Trasig låda, saknade delar, etc etc.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Elgiganten, Media Markt och Net on net är några av de butiker som erbjuder öppet köp även i butik, vissa av dem har öppet köp i 30 dagar.

Reglerna är att varan ska vara i nyskick, d.v.s nästa kund ska inte se någon skillnad merän möjligen att förpackningen varit bruten. Är det så att kartongen är trasig eller något annat saknas eller blivit minsta lilla repat så erbjuder de flesta butiker möjligheten att återköpa för en mindre summa, d.v.s de drar av lite på priset som produkten kostade. Detta gäller egentligen även butiker som man köper från över nätet.

Jag har som regel att prioritera upp butiker som är generösa med denna typ av tjänst, det gör att jag vet att jag kommer få vad jag söker för pengarna och är jag inte nöjd så kan jag ångra köpet och välja något annat. Jag har inte häller något problem att köpa en produkt som någon annan haft hemma så länge som den är i nyskick.

Företagen har dock alltid en lite lista över produkt typer som inte ingår i öppet köp, ex hårddiskar och liknande tror jag inte täcks.

Det negativa med detta är 2 som jag ser det :

1. En produkt kan ha fått en ESD skada som uppkommer först efter par månader, detta är svårt att skydda sig mot men man har iallafall garanti som kommer täcka detta. Om man skickar tillbaka en datorkomponent så borde butiken göra någon typ av grund test men det är troligen sällan detta görs.

2. Den som kontrollerar varan kan ibland missa vilka saker som verkligen ska ingå(svårt att hinna kontrollera allt) och vissa kontrollanter är mindre petiga med skicket än andra.

Jag kan tänka mig att om en produkt som inte är plomberad kommer tillbaka i nyskick, så sätts den direkt ut på hyllan. Är det så att något sakans eller om man klart kan se att den varit hemma och vänt hos någon så hamnar den på special bordet, men då har oftast också butiken taget ut en summa för detta från den som hade den hemma.

Som sagt, jag prioriterar alltid butiker som kör med öppet köp utan massa strul. Vi lever trots allt i en tid då man inte alltid vet vad det är man verkligen får för pengarna och då är en tjänst som denna ovärderlig(enligt mig).

Ex Webhallens fysiska butiker aktar jag mig för efter som de inte har något öppet köp alls på bryta produkter.

Sen håller jag såklart med om att mycket av det man köper kan man ganska lätt bilda sig en bra uppfattning om vad det är man kommer få.

En annan sak med öppet köp är om du ex köper en produkt som visar sig vara DOA. Vissa företag som inte har öppet köp på brutna förpackningar säger då att varan måste skickas direkt på reparation, hur kul är det? Det är inte ovanligt att man är ivrig som ett litet barn när man får den nya produkten, att skicka iväg den på lagning direkt finns helt enkelt inte. En butik som erbjuder öppet köp bytar ut produkten rakt av, och om de vägrar så är det bara att nyttja öppet köp och det är därför man ska vara försiktig inledningsvis med uppackning och hantering av nya produkter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av freddan007:

Hur fungerar ångerrätten? Om jag beställer ett grafikkort, har jag då rätt att testa grafikkortet och sedan ångra mig för att skicka tillbaka det eller gäller ångerrätten for datorkomponenter på samma sätt som ovanstående exempel, alltså när jag brutit förpackningen upphör ångerrätten?

Tack på förhand!

Var bara tvungen att regga mig för att svara på ditt inlägg.

I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att varan inte längre är i väsentligen oförändrat skick.

Du har rätt att öppna paketet och undersöka varan försiktigt. Börjar du montera in den i din dator är ångerätten förbrukad.

T.ex. Konsumenten köper en dammsugare och dammsuger hela huset.
I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att produkten är mer än undersökt och testad.

T.ex. Konsumenten köper en parfymflaska. När han får flaskan öppnar han den och tycker inte om doften. Han ville då ångra köpet.
I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att varan inte längre är i väsentligen oförändrat skick.

T.ex. Konsumenten köper en dator. När han får datorn startar han datorn och fyller i personliga uppgifter samt gör en del inställningar.

”För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn. För det fall att personliga inställningar (såsom val av språk etc.) görs i operativsystemet erfordras ett visst arbete med att återställa datorn. Det gäller särskilt då det inte kan uteslutas att datorn har anslutits mot Internet.”

Mot den här bakgrunden anser nämnden att datorn inte längre är i väsentligen oförändrat skick och att köparens ångerrätt har upphört. I ARNs referat nämns att säljaren måste spendera tid för att återställa datorn till säljbart skick.

Jag kommer inom snar framtid med hjälp av konsument jurister publicera en artikel mm vad som exakt gäller vid ångerrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vart står det att de inte får det?
Sålänge lådan och allting är i gott skick så är detta precis vad som sker, överallt.

Om man nu ska ha så löjligt fördelsaktiga förmåner som att få testa elektronikprodukter och sen returnera utan problem, då är det såhär det blir.
Två sidor av detta mynt.

Det är en fråga om falsk marknadsföring, kundinformationsskyldigheter m.m., du får inte påstå att något är nytt om det redan är öppnat, garantier påverkas osv något som de måste informera kund om.
Och nej det sker inte överallt, de är ofta dessa varor som är listade som fyndvaror hos olika butiker, Webhallen fyndvara klass 1 (ibland klass 2) är typiska exempel på detta.
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/fyndvar...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan007:

Hur fungerar ångerrätten? Om jag beställer ett grafikkort, har jag då rätt att testa grafikkortet och sedan ångra mig för att skicka tillbaka det eller gäller ångerrätten for datorkomponenter på samma sätt som ovanstående exempel, alltså när jag brutit förpackningen upphör ångerrätten?

Tack på förhand!

Tror du får svårt att skicka tillbaka en bruten förpackning då de inte kan sälja varan som ny längre och förlorar där med en del pengar.
.
Jag fick mitt grafikkort bytt två gånger då jag inte var nöjd med ASIC-värdet på det. Men det är ju lite andra omständigheter.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Tror du får svårt att skicka tillbaka en bruten förpackning då de inte kan sälja varan som ny längre och förlorar där med en del pengar.
.
Jag fick mitt grafikkort bytt två gånger då jag inte var nöjd med ASIC-värdet på det. Men det är ju lite andra omständigheter.

Nej det är inte svårt så länge de är köpt på distans är det lagstadgat hur han får göra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är en fråga om falsk marknadsföring, kundinformationsskyldigheter m.m., du får inte påstå att något är nytt om det redan är öppnat, garantier påverkas osv något som de måste informera kund om.
Och nej det sker inte överallt, de är ofta dessa varor som är listade som fyndvaror hos olika butiker, Webhallen fyndvara klass 1 (ibland klass 2) är typiska exempel på detta.
http://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/fyndvar...

Åter igen - vart står detta? Jag förstår att det är din åsikt, men vart står det att näringsidskare inte ska/får sälja returnerade produkter som befinner sig i nyskick som nya? Jag respekterar din åsikt, även om jag inte håller med den.

Att webhallen har dessa kategorier innebär INTE att alla produkter som returneras hamnar där. (Även om det är möjligt att det är så, jag vet inte hur Webhallen jobbar)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoken_2014:

Var bara tvungen att regga mig för att svara på ditt inlägg.

I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att varan inte längre är i väsentligen oförändrat skick.

Du har rätt att öppna paketet och undersöka varan försiktigt. Börjar du montera in den i din dator är ångerätten förbrukad.

Hur kan man se om ett grafikkort har varit monterat? Problemet är inte att komponenten sitter i datorn utan det är hur man hanterar den(utan ETS säkerhet) och för att skydda sig mot detta så ska isåfall inte kartongen vara bruten alls.

Skrivet av Snoken_2014:

T.ex. Konsumenten köper en dammsugare och dammsuger hela huset.
I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att produkten är mer än undersökt och testad.

Det räcker du sätter igång dammsugaren och tar ett par tag på ett "normal" skitigt golv så har du fullt med partiklar i filter och vrån. Det är mer eller mindre omöjligt att återställa och därför går det inte att "testa" en dammsugare särskilt lätt och ändå nyttja öppet köp. Filter får nog räknas som förbruknings produkt och detta gör också att det blir väldigt svårt att yrka för öppet köp efter test.

Net on net säger dock att man får merän gärna testa produkterna och ändå nyttja öppet köp men jag misstänker att de har någon klausul om att det inte gäller vissa produkter.

Skrivet av Snoken_2014:

T.ex. Konsumenten köper en parfymflaska. När han får flaskan öppnar han den och tycker inte om doften. Han ville då ångra köpet.
I detta fall är ångerrätten förbrukad pga. att varan inte längre är i väsentligen oförändrat skick.

Parfymflaska är en typisk förbrukningsprodukt precis som roll-on och förbrukningsprodukter är det ingen butik som lämnar öppet köp på vad jag vet(och hoppas), iallafall inte om plomberingen är bruten.

Skrivet av Snoken_2014:

T.ex. Konsumenten köper en dator. När han får datorn startar han datorn och fyller i personliga uppgifter samt gör en del inställningar.

Det är många butiker som erbjuder öppet köp på datorer, allt man behöver göra är att återställa den och det brukar inte vara några större problem. Om inte annat så hjälper gärna tillverkaren till med detta.

Är datorn återställd och allt är i nyskick så är det åter igen inget problem att använda öppet köp i de "bättre" butikerna.

Skrivet av Snoken_2014:

”För att kontrollera hårdvarans (datorns) grundläggande funktion räcker det enligt nämndens mening med att starta datorn. För det fall att personliga inställningar (såsom val av språk etc.) görs i operativsystemet erfordras ett visst arbete med att återställa datorn. Det gäller särskilt då det inte kan uteslutas att datorn har anslutits mot Internet.”

Det är inte ovanligt att butiken erbjuder återställning men då tar de givetvis betalt(rikligt) för det. Förstår inte vad internet har med saken att göra? Skulle datorn bli stämplad så fort den går online? Nej det har verkligen ingen betydelse.

Skrivet av Snoken_2014:

Mot den här bakgrunden anser nämnden att datorn inte längre är i väsentligen oförändrat skick och att köparens ångerrätt har upphört. I ARNs referat nämns att säljaren måste spendera tid för att återställa datorn till säljbart skick.

Vad jag vet så anger ARN vad som är lägsta gränsen för vad som ska gälla. Företag verkar ha fria händer att erbjuda vilken service de vill till kunden, ex öppet köp (som inte är ett krav när man köper i fysisk butik), 30 dagars öppet köp istället för lägsta gränsen på 14 dagar, möjlighet att testa produkten och ändå nyttja öppet köp o.s.v, o.s.v.

Skrivet av Snoken_2014:

Jag kommer inom snar framtid med hjälp av konsument jurister publicera en artikel mm vad som exakt gäller vid ångerrätten.

Jag är lekman på ämnet men har varit i kontakt med många olika butiker gällande just ångerrätt och jag kan garantera att många erbjuder bra mycket mer än vad du anger. Visst kan det vara intressant att veta vad som är lägsta gränsen när man har kontakt med företag som Webhallen(som verkar hålla sig på lägsta möjliga gräns) men väljer man företag som erbjuder det där extra så behöver man inte oroa sig. Man frågar bara, är det öppet köp? Hur länge? Får lämna tillbaka även en testad produkt om den är i nyskick?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide