Permalänk
Medlem

Död skärm-ibland.

Hej!

Igår köpte jag en Emachine eME642g på blocket i väntan på att min HP kommer tillbaka från doktorn.
Ironiskt nog slängde jag 1000:- kronor i sjön för skärmen startar inte i kombo med datorn.
Datorn startar och fläkten går igång men skärmen är stendöd.
Man får använda on/off-knappen gissningsvis 40-50 gånger innan den äntligen hoppar igång.
När den är "död" finns ingen tillstymmelse till ljus i skärmen utan den är alltså helt svart.
Har ominstallerat grafikkortet utan problem, detta hjälpte inte.
Testade också att koppla den till tv:n via hdmi, funkade inte det heller.
Vill gärna tro att det är nåt "simpelt" fel i och med att den faktiskt startar efter några försök.

Det här med att pilla i moderkort och ge mig på "bios" (vad det nu betyder) är nåt jag inte har någon kunskap till.

Finns det någon därute som har en aning och som kan hjälpa mig. Vore enormt tacksam.

/Sara

Permalänk
Medlem

Låter konstigt, dum fråga - men du har inte kopplat in kontakten i moderkortet och inte grafikkortet? Skulle testa skärmen på en annan dator, den kanske är defekt. Då får du väl anmäla det till säljaren.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Hej!

Igår köpte jag en Emachine eME642g på blocket i väntan på att min HP kommer tillbaka från doktorn.
Ironiskt nog slängde jag 1000:- kronor i sjön för skärmen startar inte i kombo med datorn.
Datorn startar och fläkten går igång men skärmen är stendöd.
Man får använda on/off-knappen gissningsvis 40-50 gånger innan den äntligen hoppar igång.
När den är "död" finns ingen tillstymmelse till ljus i skärmen utan den är alltså helt svart.
Har ominstallerat grafikkortet utan problem, detta hjälpte inte.
Testade också att koppla den till tv:n via hdmi, funkade inte det heller.
Vill gärna tro att det är nåt "simpelt" fel i och med att den faktiskt startar efter några försök.

Det här med att pilla i moderkort och ge mig på "bios" (vad det nu betyder) är nåt jag inte har någon kunskap till.

Finns det någon därute som har en aning och som kan hjälpa mig. Vore enormt tacksam.

/Sara

Kanske du får byta kondensatorer i skärmen. Jag fick byta ut på min första Samsung skärm som startade ibland och ibland inte tills den dog helt. Detta hände redan efter ett par år när jag köpte skärmen. Kostade bara 200:- att byta ut några stycken och skärmen funkar skitbra även idag flertalet år efter bytet. Sitter ofta skit från början som tar slut fort

Edit:
Var det bärbart det handlade om? visste inte det. Men det ska väl inte spela nån roll. Har du snackat med personen du köpte av om felet?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Låter konstigt, dum fråga - men du har inte kopplat in kontakten i moderkortet och inte grafikkortet? Skulle testa skärmen på en annan dator, den kanske är defekt. Då får du väl anmäla det till säljaren.

Om din fråga är dum har jag ingen aning om Men isåfall följer två dumma frågor till.

Vad menar du med om jag kopplat till moderkortet?

Och hur kopplar jag till annan skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Om din fråga är dum har jag ingen aning om Men isåfall följer två dumma frågor till.

Vad menar du med om jag kopplat till moderkortet?

Och hur kopplar jag till annan skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta moderkort har en DVI/VGA-port och kopplar du till den försöker den använda CPUns integrerade grafik istället för grafikkortets. I så fall får du helt enkelt dubbelkolla så du verkligen satt kontakten rätt. Hur? Är det inte skärmen du köpt som är knasig? Eller har jag missuppfattat dig helt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av jitf:

Om din fråga är dum har jag ingen aning om Men isåfall följer två dumma frågor till.

Vad menar du med om jag kopplat till moderkortet?

Och hur kopplar jag till annan skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det finns flera utgångar från din dator som passar sladden till skärmen så testa en annan än den du har kopplad till just nu. Om du öppnar burken ser du vart grafikkortet sitter och det är i det du ska koppla sladden till skärmen. Många moderkort har inbyggda grafikkort och du kan ha kopplat sladden till ett av dessa uttag som skulle kunna ge problemet du beskriver.

Med en annan skärm menar han helt enkelt att om du har en annan skärm hemma så kan du testa den för att se att det inte är skärmen som är problemet.

Hoppas jag förklarat så att du förstår och lycka till!:)

Edit: Såg nu att det var en laptop du köpt, isåfall är det skärmen på laptopen som inte funkar eller?

Permalänk
Skrivet av jitf:

Hej!

Igår köpte jag en Emachine eME642g på blocket i väntan på att min HP kommer tillbaka från doktorn.
Ironiskt nog slängde jag 1000:- kronor i sjön för skärmen startar inte i kombo med datorn.
Datorn startar och fläkten går igång men skärmen är stendöd.
Man får använda on/off-knappen gissningsvis 40-50 gånger innan den äntligen hoppar igång.
När den är "död" finns ingen tillstymmelse till ljus i skärmen utan den är alltså helt svart.
Har ominstallerat grafikkortet utan problem, detta hjälpte inte.
Testade också att koppla den till tv:n via hdmi, funkade inte det heller.
Vill gärna tro att det är nåt "simpelt" fel i och med att den faktiskt startar efter några försök.

Det här med att pilla i moderkort och ge mig på "bios" (vad det nu betyder) är nåt jag inte har någon kunskap till.

Finns det någon därute som har en aning och som kan hjälpa mig. Vore enormt tacksam.

/Sara

Hej
Vet inte om detta kan vara nått - men kanske värt att kolla.
hade för ett tag sedan ett jättekonstigt problem med skärmbild på en dator - fick inge bild helt enkelt.
Tog flera dagar olika ominstallationer och genomgång av allt ifrån BIOS till komponenter i datorn, utan resultat.
Bytte även skärm och fick samma resultat, så jag åkte med skiten till en polare som e duktig på datorer - han koppla in min dator på sin skärm och vips, där var bilden.....?
Shit, åkte hem och gjorde samma sak igen med min skärm - NADA!
Då - kom jag på det pinsamma, jag hade inte provat hemma med annan kabel mellan skrmen och datorn.
Lånade anna kabel och VIPS - där var bilden

Som sagt learning ny failing..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Vet inte om detta kan vara nått - men kanske värt att kolla.
hade för ett tag sedan ett jättekonstigt problem med skärmbild på en dator - fick inge bild helt enkelt.
Tog flera dagar olika ominstallationer och genomgång av allt ifrån BIOS till komponenter i datorn, utan resultat.
Bytte även skärm och fick samma resultat, så jag åkte med skiten till en polare som e duktig på datorer - han koppla in min dator på sin skärm och vips, där var bilden.....?
Shit, åkte hem och gjorde samma sak igen med min skärm - NADA!
Då - kom jag på det pinsamma, jag hade inte provat hemma med annan kabel mellan skrmen och datorn.
Lånade anna kabel och VIPS - där var bilden

Som sagt learning ny failing..

Vad är det för kabel du menar och var sitter den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersholmvik:

Om det finns flera utgångar från din dator som passar sladden till skärmen så testa en annan än den du har kopplad till just nu. Om du öppnar burken ser du vart grafikkortet sitter och det är i det du ska koppla sladden till skärmen. Många moderkort har inbyggda grafikkort och du kan ha kopplat sladden till ett av dessa uttag som skulle kunna ge problemet du beskriver.

Med en annan skärm menar han helt enkelt att om du har en annan skärm hemma så kan du testa den för att se att det inte är skärmen som är problemet.

Hoppas jag förklarat så att du förstår och lycka till!:)

Edit: Såg nu att det var en laptop du köpt, isåfall är det skärmen på laptopen som inte funkar eller?

Hej Ja, en laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Vet inte om detta kan vara nått - men kanske värt att kolla.
hade för ett tag sedan ett jättekonstigt problem med skärmbild på en dator - fick inge bild helt enkelt.
Tog flera dagar olika ominstallationer och genomgång av allt ifrån BIOS till komponenter i datorn, utan resultat.
Bytte även skärm och fick samma resultat, så jag åkte med skiten till en polare som e duktig på datorer - han koppla in min dator på sin skärm och vips, där var bilden.....?
Shit, åkte hem och gjorde samma sak igen med min skärm - NADA!
Då - kom jag på det pinsamma, jag hade inte provat hemma med annan kabel mellan skrmen och datorn.
Lånade anna kabel och VIPS - där var bilden

Som sagt learning ny failing..

Skulle också testa ovanstående...
Fick dock ett annat problem på en helt ny skärm förut, den hade jag ingen bild på heller. Testade det mesta utan framgång. Sen drog jag ut strömkabeln i 10 sek och satte i den igen (medans själva datorn var på då), då fick jag bild, det händer den typ 1 gång varannan månad så får upprepa processen ibland, bananas

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jitf:

Hej Ja, en laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Han trodde att du hade en stationär dator.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Hej!
Finns det någon därute som har en aning och som kan hjälpa mig. Vore enormt tacksam.

/Sara

Till att börja med, välkommen till sweclockers!

Problematiken kan bero på flera saker och du behöver komma tillrätta med var problemet ligger vilket inte är helt enkelt. Börja med att ansluta en annan skärm/TV till datorn. När du ej får bild så håller du ner knappen "fn" och trycker samtidigt på "F5" (som jag tror väljer skärmläge på din dator, har du skärmikon på någon annan F-knapp kan du även prova med den i kombination med "fn"). Går det att på detta sätt få bild på skärm vid sidan om så är det med all säkerhet problem med skärmpanelen på datorn eller kablarna till densamma. Du kan även prova att röra på skärmen i gångjärnen lite grand fram och tillbaka, blinkar bilden till ibland kan man då tänka sig att det beror på glappande kablar.

Blir det ingen bild vid sidan om heller så kan man nu börja misstänka en felaktig minneskrets eller att grafikchipet på datorns moderkort håller på att ge upp för gott. Ett ramminne som är felaktigt kan lätt orsaka problemet, för att lösa det behöver man tillgång till ett ramminne att byta med. Alternativt om datorn har 2 kretsar att man provar en krets i sänder. Vet ej hur de sitter på denna dator men ibland kan de vara åtkomliga via en lucka på baksidan.

Är det inga problem med ramminnet så lär det vara systemkortet (moderkortet), då är det knappast lönt att fortsätta om datorn har några år på nacken. Ett systemkort till bärbar kan vara dyrt och kräver att man river datorn totalt vid ett byte. Så det är lite upp till dig vad du är beredd till att göra?

Hoppas detta kan ge dig en hint om vad du kan göra.

Edit: Jo en sak glömde jag ju. På många bärbara kan man återställa BIOS/UEFI genom att plocka ur anslutning till laddaren, montera bort batteri för att sedan hålla Powerknappen intryckt i 30sekunder. Kan vara värt ett försök!

Edit2: Kontrollerar du ramminnen själv så se till att inte ta på kopparledarna med fingrarna.

Edit3: Kanske ska kolla med säljaren först om han kan tänka sig att häva köpet då den inte fungerade, jag menar innan du ens tänker på att kontrollera minnen. Eftersom han berättade detta med svart skärm så har han väl egentligen ryggen fri, men det kan ju vara en hygglig snubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Om din fråga är dum har jag ingen aning om Men isåfall följer två dumma frågor till.

Vad menar du med om jag kopplat till moderkortet?

Och hur kopplar jag till annan skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar finnas minst en DVI utgång på alla grafikkort. Skärmen måste vara kopplat till det och inte till moderkortets DVI utgång då moderkortets DVI använder processorns inbyggda grafik som är mycket sämre än ett dedikerat grafikkort.

EDIT: Nevermind, uppdaterade inte tråden innan jag svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kanske du får byta kondensatorer i skärmen. Jag fick byta ut på min första Samsung skärm som startade ibland och ibland inte tills den dog helt. Detta hände redan efter ett par år när jag köpte skärmen. Kostade bara 200:- att byta ut några stycken och skärmen funkar skitbra även idag flertalet år efter bytet. Sitter ofta skit från början som tar slut fort

Edit:
Var det bärbart det handlade om? visste inte det. Men det ska väl inte spela nån roll. Har du snackat med personen du köpte av om felet?

Tack för tipset. Var köper man sånt? Och är det enkelt att göra själv?

Bärbart ja. Igår när jag var och hämtade den sa han att den inte varit startad på 4 månader och att den var svart när han skulle testa den strax innan jag kom. Han sa även att det är nån skärmsläckar-funktion. Det är lönsamt att göra data-affärer med mig uppenbarligen. Sen när jag kom hem var den ju död.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Han trodde att du hade en stationär dator.

Jamen visst trodde jag det - sorry my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Tack för tipset. Var köper man sånt? Och är det enkelt att göra själv?

Bärbart ja. Igår när jag var och hämtade den sa han att den inte varit startad på 4 månader och att den var svart när han skulle testa den strax innan jag kom. Han sa även att det är nån skärmsläckar-funktion. Det är lönsamt att göra data-affärer med mig uppenbarligen. Sen när jag kom hem var den ju död.

Ja men då måste du ha isär skärmen och löda :D. Jag ska kolla om jag hittar en guide på nätet. www.microkit.se tog hem dem år mig då Farnell inte säljer till privatpersoner. Microkit tar hem från Farnell om du skriver upp vilka komponenter du vill ha. Farnell har ju större utbud på komponenter än Elfa. Du kan ju annars lämna in skärmen till nån reparationsfirma, men då blir det ju ännu dyrare än att du gör det själv. Känner du ingen som kan göra jobbet åt dig?

Det här exemplet visar hur man lagar en trasig skärm http://www.youtube.com/watch?v=Ytw57212X2o (står dock knappt ut med hans gnällröst ). Och var för den delen väldigt försiktig. Det kan vara ström kvar och då får du få en smäll som heter duga. Farliga saker om du inte kan hantera el. Min skärm hade varit utan ström i månader innan jag tog isär min skärm. Sätter du en kondensator åt fel håll så kan den explodera. Vet du inte vad du gör så låt som sagt en annan göra jobbet

***rättat stavfel m.m.***

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ja men då måste du ha isär skärmen och löda :D. Jag ska kolla om jag hittar en guide på nätet. www.microkit.se tog hem dem år mig då Farnell inte säljer till privatpersoner. Microkit tar hem från Farnell om du skriver upp. Farnell har ju större upbud på komponenter än Elfa. Du kan ju annars lämna in skärmen till nån reparationsfilrma, men då blir det ju ännu dyrare än att du gör det själv. Känner du ingen som kan göra jobbet åt dig?

Det här exemplet visar hur man lagar en trasig skärm http://www.youtube.com/watch?v=Ytw57212X2o (står dock knappt ut med hans gnällröst ). Och var för den delen väldigt försiktig. Det kan vara ström kvar och då får du få en smäll som heter duga. Farliga saker om du inte kan hantera el. Min skärm hade varit utan ström i månader innan jag tog isär min skärm. Sätter du en kondensator åt fel håll så kan den explodera. Vet du inte vad du gör så låt som sagt en annan göra jobbet

Tack alla! Problemet är identifierat och det är som någon sa, kondensatorerna, så nu har jag hittat en svetsare som ska hjälpa mig!
Tusen tack allihopa för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

Tack alla! Problemet är identifierat och det är som någon sa, kondensatorerna, så nu har jag hittat en svetsare som ska hjälpa mig!
Tusen tack allihopa för hjälpen

Bra, hoppas att det funkar efteråt Den där killen som sålde skärmen borde sättas dit. Han borde ha vetat att den inte funkar som den ska. Kondensatorerna går inte sönder bara över en dag. Den går ju inte sönder direkt utan det kommer lite i taget innan den dör helt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare