Permalänk

HDMI 10 Meter?

Tjo. I dessa juletider vill man kunna köra datorn till tvn, tyvärr är där något skumt med min HDMI-kabel jag köpte för ett bra tag sen nu...
Bilder blir grön, flimmrar och ser allmänt risig och jävlig ut.

Det är en Passiv kabel kopplad från mitt 580 till en Philips 32" TV.

Har uteslutit störningar (även om mitt rum är som en strålbehandling) Då jag flyttade kabeln från antennsladden.
Min misstanke är såklart kabelbrott eller signalfel, testat flera datorer och olika monitorer, samma sak.

Byta kommer inte på tal då jag köpte på Ullared.

Tanken är att jag ska fixa en 5m imorgon då jag kan dra denna bättre i dagsläget.

Så är felet för klen källa eller ngt?

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

"jag köpte på Ullared" - Där har du svaret på problemet skulle jag säga

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av Sjodden:

"jag köpte på Ullared" - Där har du svaret på problemet skulle jag säga

Min tanke med haha.

Skrota skiten då och fixa nytt

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

http://www.dealextreme.com/p/premium-gold-plated-1080p-hdmi-v...
Där har du ordentlig kabel, har själv handlat från sidan och det är smidigt med gratis frakt world wide. Tar ett tag att få hem dock men priser är episkt!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Chipper9117:

... Så är felet för klen källa eller ngt?

Du kan inte använda mer än högst 9 meter kabel av bästa kvalitet utan att få bildproblem.
Egentligen skall du använda aktiva kopplingar efter 8 meter som förstärker signalen för ytterligare en distans.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du kan inte använda mer än högst 9 meter kabel av bästa kvalitet utan att få dessa bildproblem.
Egentligen skall du använda aktiva kopplingar efter 8 meter som förstärker signalen för ytterligare en distans.

Tänkte lite på det med, blir att mäta lite imorgon då, ev flytta datorn någon meter så man kan dra sladden till tvn

Tanken är att kunna köra bilspel/konsolportar på tvn med en 360 kontroller

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk

jag fick likadant på min samsung 32" det var hdmi ingången på tvn som klyddade

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

jag fick likadant på min samsung 32" det var hdmi ingången på tvn som klyddade

Har uteslutit detta då jag kört på 2 olika monitorer

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Skärmad HDMI-kabel med icke-jordad utrustning?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Skärmad HDMI-kabel med icke-jordad utrustning?

Det tror jag inte

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du kan inte använda mer än högst 9 meter kabel av bästa kvalitet utan att få bildproblem.
Egentligen skall du använda aktiva kopplingar efter 8 meter som förstärker signalen för ytterligare en distans.

Lustigt att min 10meters 100kronors HDMI-kabel klarar det galant utan någon som helst tillstymmelse till bildproblem. Inte ljudproblem heller för den delen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Lustigt att min 10meters 100kronors HDMI-kabel klarar det galant utan någon som helst tillstymmelse till bildproblem. Inte ljudproblem heller för den delen.

Läste någonstans att källan kan ha betydelse med...dvs om det klarar att köra signalen så långt

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Skrivet av anden12:

Lustigt att min 10meters 100kronors HDMI-kabel klarar det galant utan någon som helst tillstymmelse till bildproblem. Inte ljudproblem heller för den delen.

Grattis !!! Det beror även på bildupplösningen hur mycket data som skall överföras störningsfritt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Grattis !!! Det beror även på bildupplösningen hur mycket data som skall överföras störningsfritt.

Tror inte det är speciellt många TV-apparater som har mer än 1080p.. dessutom tror jag att kabeln har mindre betydelse än vad källan har. Även om källan knappast behöver vara av någon superkvalité den heller, när både den integrerade grafikkretsen i processorn(/moderkortet) och mitt 570 klarar det alldeles utmärkt båda två.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

När jag hjälpte en polare med att bygga bio rum så kollade vi upp det där med längden på HDMI, vi hittade flera källor exempelvis Digitalahemet, mycket surfande på minhembio och google. Max längd för att inte tappa signal (vad vi hittade) var 15meter, dock på HDMI 1.3 rekommenderade dom en max längd på 8-10meter.

Detta är den infon jag hittat och vi gick på när vi byggde vi har inte märkt av några om hellst problem än, dock är det väl lite dyrare och finare kablar än Ullared

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Svenska supra gör hdmikablar upp till 15m långa. Dessa är som jag förstått certifierade att klara hdmi 1.3 utan (större) signalförlust.

Kör själv 15 meters versionen utan några problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310731

Kör även en billigare 10 meters version (kostade kanske 500-600:-). Även denna fungerar bra, men har köper man grisen i säcken lite. Kan fungera bra, kan bli katastrof Det är väl det man slipper, och betalar lite extra för när man köper tex supras kablar.

Mvh

Stefan

Permalänk

iom att det var en ganska billig kabel skulle jag tro att det är en gammal kabel med stöd maxuplösning till max 720p

har själv en gammal 10m deltaco kabel som om jag matar den med högre upplösning än 720p ger liknande artefakter som du beskriver

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

iom att det var en ganska billig kabel skulle jag tro att det är en gammal kabel med stöd maxuplösning till max 720p

har själv en gammal 10m deltaco kabel som om jag matar den med högre upplösning än 720p ger liknande artefakter som du beskriver

Vinnande svaret...sänkte till 1280x720...inga artefakter!

Blir byte av kabel då

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Supras kablar klarar i regel 15 utan några problem, även med 3D, har själv testat i ett par olika anläggningar.

Lite roligt hur ofta man hör "det är digitalt så antingen fungerar det eller så får man ingen bild alls", när det är så tydligt att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiz:

Supras kablar klarar i regel 15 utan några problem, även med 3D, har själv testat i ett par olika anläggningar.

Lite roligt hur ofta man hör "det är digitalt så antingen fungerar det eller så får man ingen bild alls", när det är så tydligt att så inte är fallet.

Denna diskussion är en konsekvens av alla placebo-tomtar och hifi-aktörer, som faktiskt tjänar pengar på folks okunskap. Det du skriver stämmer till viss del.

Det folk menar med din quote "det är digitalt så antingen fungerar det eller så får man ingen bild alls", innebär att om något är fel, så ser du det direkt, garanterat! Det vissa (placebo-tomtarna) tror, är att en dyrare/"bättre" hdmi-kabel kan ge bättre bild, även om den billiga kabeln ej visar upp artefakter. Förbättringar som tex. bättre skärpa, svärta och färgåtergivning har jag själv läst att folk har upplevt då de köpt en dyrare kabel. Detta är naturligtvis helt orimligt.

Du kan alltså ha bild med grova artefakter, vilket dock oftast innebär en rent defekt kabel. Ser du inga fel i bilden i den upplösning du ämnat köra med en billig kabel, finns ingen egentlig anledning att köpa en dyrare kabel då skillnaden i bildkvalité = 0!

Visa signatur

Chassie: Silverstone SG10B - Moderkort: Asus Gryphon Z87 - CPU: Intel Core i5 4670k - RAM: G-Skill Ares 2133MHz 2x4GB - Grafikkort: 2x Zotac GeForce GTX680 4GB Referens - Nätagg: Corsair AX760 - Monitorer: 3x AOC i2367Fm

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiz:

Supras kablar klarar i regel 15 utan några problem, även med 3D, har själv testat i ett par olika anläggningar.

Lite roligt hur ofta man hör "det är digitalt så antingen fungerar det eller så får man ingen bild alls", när det är så tydligt att så inte är fallet.

Uppenbarligen en definitionsfråga, för det trådskaparen uppger är för mig en utmärkt beskrivning på en digital signal som inte fungerar.
Det är samma fenomen som på tv-sändningar när signalen är svag. De minsta störningarna är gröna eller lila kvadrater som blinkar till lite här och var. Grövre störningar utvidgar kvadraterna till att innefatta hela rader.
Som sagts ovan, det är inte så att skärpa och kontrast förändras när digital signal blir för svag. Det blir synliga fel i en för övrigt perfekt bild.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

köp supra..kör jag till min panasonic pt ae4000 o den skickar FULL HD signal...

Visa signatur

| AMD PPHENOM 2 X6 1100T BLACK EDITION | ASUS FORMULA V | ASUS nVidia GTX580 1536MB PCI-E x 2 | 16GB CORSAIR 4GB CL9 1866Mhz DOMINATOR | INTEL X25-M 80GB SSD | ANTEC POWERSUPPLY HIGH CURRENT GAMER 900W |

Permalänk
Skrivet av anden12:

Lustigt att min 10meters 100kronors HDMI-kabel klarar det galant utan någon som helst tillstymmelse till bildproblem. Inte ljudproblem heller för den delen.

hehe ja lustigt att min tiometers plus tremeters med skarv kontakt funkar problemfritt. o då e detta handlat på harald-nyborg i varberg. så det e ingen kvalitets grejer alls. men bilden e prima

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du kan inte använda mer än högst 9 meter kabel av bästa kvalitet utan att få bildproblem.
Egentligen skall du använda aktiva kopplingar efter 8 meter som förstärker signalen för ytterligare en distans.

hdmi kabeln ska kunna ha en längd på upp till 15m utan förstärkare vad jag läst utan att få problem, dock ska dessa längre kablar ha tjockare ledare vilket kanske inte är fallet i Ullareds varianten. HiFi använare kan jag tänka inte vill gå över 8-9m.

har en kabel på 10m som funkar utan några problem (ullared).

Men ja alla typer av signal kablar får ju problem vid längre längder

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anden12:

Lustigt att min 10meters 100kronors HDMI-kabel klarar det galant utan någon som helst tillstymmelse till bildproblem. Inte ljudproblem heller för den delen.

Lustigt. Jag kan använda RFSU Tight slimfit utan tillstymmelse till problem med min utrustning, medan polaren, "Stor-stefan", måste köra RFSU Grande, Big & Wide för annars blir det allmänt risigt och jävligt.

Så det kanske hänger ihop med att vi alla har olika utrustning, pluggar våra kablar på olika sätt och vad som är galant i din grotta, kanske inte fungerar med Stor-Stefans feta flotta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lustigt. Jag kan använda RFSU Tight slimfit utan tillstymmelse till problem med min utrustning, medan polaren, "Stor-stefan", måste köra RFSU Grande, Big & Wide för annars blir det allmänt risigt och jävligt.

Så det kanske hänger ihop med att vi alla har olika utrustning, pluggar våra kablar på olika sätt och vad som är galant i din grotta, kanske inte fungerar med Stor-Stefans feta flotta.

Nu har tråden återuppstått från de döda och vi är helt off topic, men kan det vara så att 'Stor-Stefan' är tjock, fumlig och kan inte få in sin minimala utrustning i fållan utan en Grande? Om man vill kompensera en dålig källa med dyr kabel får man väl iofs göra det om man vill.

Finns gott om kablar för småpengar som funkar fint i fullHD på 10m+, jag äger ett flertal själv... Men det är inte säkert att all utrustning gillar att leka med alla kablar å andra sidan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ha-ha. Missade faktiskt årtalet där. Reagerade mest över denna ständiga logiska kullerbytta kring att "...min 10-meterskabel fungerar utmärkt, därför är det lustigt/konstigt/inbillning att din 10-meterskabel inte gör det"

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du kan inte använda mer än högst 9 meter kabel av bästa kvalitet utan att få bildproblem.
Egentligen skall du använda aktiva kopplingar efter 8 meter som förstärker signalen för ytterligare en distans.

Har en billig skitkabel från onoff på 15 meter som har varit kopplad till en projektor från mitt 5870 utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ha-ha. Missade faktiskt årtalet där. Reagerade mest över denna ständiga logiska kullerbytta kring att "...min 10-meterskabel fungerar utmärkt, därför är det lustigt/konstigt/inbillning att din 10-meterskabel inte gör det"

Fast du snubblade visst på att jag citerade någon som sa:

Skrivet av Waxinator:

Du kan inte använda mer än högst 9 meter kabel av bästa kvalitet utan att få bildproblem.
Egentligen skall du använda aktiva kopplingar efter 8 meter som förstärker signalen för ytterligare en distans.

..ops?

Men vad gör man inte för att få till en rolig metafor amirit?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du kan inte använda mer än högst 9 meter kabel av bästa kvalitet utan att få bildproblem.
Egentligen skall du använda aktiva kopplingar efter 8 meter som förstärker signalen för ytterligare en distans.

Jag kör 15 meter passiv HDMI, perfekt bild och aldrig sett några störningar. Beror nog mest på vilken kabel man använder, och kanske även vilken källa.