Permalänk

SDR har för låga löner!

Hejsan!

jag har nyligen gjort en artikel om mina åsikter om SDR som jag har jobbat hos i 1 år och 2 månader!
jag och min mamma ska maila artikeln till en tidning som ska skriva in det på en sida förhoppningsvis, fråga mig inte vilken, jag vet inte.
Detta handlar inte om lathet eftersom de ungdomarna som gör detta jobbet för så lite lön är inte lata alls, många som för de 100 kgs tidningarna och kollar på lönesumman ringer direkt upp dem och säger till att de inte ska fortsätta. Så de som håller på med detta är väldigt ansvarfulla och kämpar att de gör sådant har slavjobb för skit lön. detta jobbet tog mkt på min fritid, men nu har jag fått bättre alternativ av min mamma på jobb.

Jag undrar vad ni tycker om artikeln och SDR, och om ni upplevde samma sak:

Den är rätt så lång så det kan ta tid kanske, Det kanske finns lite stavfel eller grammatikfel, skriv gärna ner vart och kanske alternativ hur jag kan ändra det
Artikeln:

Svensk Direkt Reklam har för låga löner!
orättvist lön mycket jobb

Svensk Direkt Reklam även förkortat
som SDR är ett företag där man kan
börja jobba när man har fyllt 13 år. Man
sorterar och delar ut tidningar.
Men problemet med detta företaget är
att lönesummorna är för låga för det
jobb man gör. Detta är inte första gången
SDR blir anklagad för sina löner.

Jag har jobbat hos SDR Sedan 2012. Nu har jag fått nog och slutat jobba hos dem eftersom deras löner är för låga för det jobb jag gör. varje torsdag så brukar jag få tidningarna levererade till mig och på lördag brukar jag sortera dem och sorteringen tar runt 4-5 timmar, det bror på hur mycket det är, sedan på söndag så delar jag ut dem, på mitt distrikt har jag 220 brevlådor att dela ut till och det tar själv 3-4 timmar, min mamma brukar hjälpa ibland och då brukar det ta 2 och en halv timme. Senaste gången jag delade ut så var lånen för den veckan 109 kronor och sorteringen tog 4 timmar och utdelningen 3 timmar. Alltså för drygt 7 timmars jobb 109 kronor. 109 kronor för det där jobbet räknas som väldigt lite lön. Jag brukar oftast tjäna runt 600-700 kronor per månad, det kanske låter mycket för er som inte har testat det än men när vi väl har provat kommer ni att inse att det är för lågt för vad ni har gjort. jag tycker att lönen borde minst våra 250 kronor och uppåt, det skulle vara den realistiska lönen för ett sådant jobb. Jag kallar detta för slavlön och barnarbete.

SDR har en Facebook sida där de får oftast negativa kommentarer särskilt om lönen.

De där 600-700 kronorna räcker väl till ett spel per månad men vissa personer som jag vill inte bara ha spel, jag bor i en familj där mina föräldrar är inte rika och jag för oftast samla ihop mina egna pengar om jag vill ha något eget, om du är en 13-14 åring och samlar på något som kostar 10000 kronor kommer det ta runt 2 år att samla ihop till så mycket med det jobbet.

Jag har sökt och tänkt mycket varför SDR har så låga löner. Jag har även sökt på internet efter andra jobb för min ålder men hittade inget, då kom jag på varför de har så låga löner. SDR vet att ingen 13-16 åring kan hitta annat jobb än deras i deras ålder. Det finns ingen annan företag att kriga mot vem som har högsta löner. De är det enda företaget, därför för de ha så låga löner de vill, Om det skulle finnas flera företag som en 13-16 åring skulle kunna jobba för skulle lönerna vara över 50% högre kanske.

När jag gick med i SDR så tänkte jag mig en lön över 1000 kronor per månad, Men så blev det ju inte, Jag kommer ihåg första gången jag sorterade, efter 2 timmar så var jag helt slut, och trodde att jag skulle ringa till dom och säga att jag inte klarar av detta, Men jag kämpade mig igenom att sortera in det. Sedan nästa dag gick jag ut, det var kanske 2-3 +°C och då visste jag att utdelningen är det värsta som finns, särskilt i det där vädret.

En av de värsta gångerna jag delade ut var vintern 2013, Snön höll på att smälta, det var fullt av slakt på gatorna, det regnade, Jag blev helt genomblöt, tidningarna också, vagnen gick knappt att dra, och när jag kom hem var jag förkyld, hade skorna fulla av vatten och var helt genomblöt, och allt det där för 150 kronor och utdelningen tog där 4-5 timmar.

En annan gång jag delade ut när jag var i slutet på utdelningen så räckte inte tidningarna och jag skrev det till dem i avrapporteringen, nästa dag ringde de och de sa att jag skulle hämta lite rester från en annan utdelare, Jag kommer ihåg att det var minus grader där ute och det var långt jag skulle cykla. Jag var ute i 1 och en halv timme, det var svårt att hitta huset, men till slut hittade jag det och när jag gick hem, kände jag att det började klia min mina armar och märkte att vita fläckar kom upp armen, Jag hade fått nässelfeber. Det var en av de mest irriterande sjukdomarna jag någonsin haft. Fläckarna som var på mina armar stannade inte på armarna utan rörde sig vidare på kroppen så det började klia på andra ställen, Jag kom ihåg när jag den natten sov och min fot kliade förfärligt och det stoppade och jag kunde ej sova, men till slut somnade jag, Nästa morgon vaknade jag att mina händer hade svullnat upp och kliade och när jag rörde på fingrarna så sved det. Allt detta för 20 kronor extra, var det värt det?, dessutom fick jag sjukskriva mig från jobbet i 2-3 veckor.

Några dagar sedan skrev jag mitt uppsägnings brev till dem. Jag skrev om de negativa grejerna som arbetet om lönen. och här är uppsägnings brevet:

Hej!

Jag ska tyvärr sluta att jobba hos er. Jag har jobbat hos er i ett år nu men nu orkar jag tyvärr inte mer.

Jag tyckte ett par negativa saker hos ert företag. Först på listan tycker jag att lönen är för låg för det arbeten man gör, Jag tycker liksom att man minst borde få 250 kronor per vecka. Det handlar inte om hur mycket tidningar det är utan när man går ut. Att dela ut själv 220 lådor som jag har kan ta up till 3-4 timmar. Med minst 50 kronor i timmen skulle det fylla upp 200 kronor sedan + sorteringen som kan ta för mig 4-5 timmar, det beror på hur mycket det är. Så tyvärr var lönen det som jag blev less över.

Sedan tycker jag att under vintern när det är kallt så borde man få en extra 20% på lönen eftersom det är väldigt kallt därute och man drar 70-95 kg bakom sig. Jag kan säga att vintern är det värsta tiden man kan dela ut och jag tycker detta pga lönen. Om lönen skulle vara högre med 40-50% skulle jag inte bry mig om kylan.

Det var ett problem att detta jobbet tar för mycket på min fritid på helgen och den tar läxtiden. På helgen skulle jag göra lite läxor och göra vad jag till med resten av min fritid. Jag har inget emot om lite jobb tar på min fritid men detta blev för mycket och om jag måste fortsätta med detta blir det för stressigt.
Så tiden som detta jobbet tog var för mycket.

Så de är nog de negativa sakerna jag tycker och som många andra utdelare tycker: Lönen och arbetet för lönen och tiden. Det positiva jag hittar är att jag fick lite motion, och får tidningar levererade till huset och att jag fick en vagn. Jag kan medge att jag samlar på en ny dator och det kräver pengar, och jag slutar främst för att min mamma gav mig ett bättre erbjudande som jag kan få 800 kr i månaden för 3 timmars jobb per vecka, så detta fick mig också att tänka om jag skulle vilja stanna eller sluta. Idag är det den 14:de Januari 2014 och detta är den sista veckan jag delar ut. Så ni kan leverera tidningar denna veckan som sist till mig och jag delar ut dem sedan behöver ni inte leverera till mig mer. Jag vill inte låta otrevligt, förlåt om ni tycker det men det är mina tycken om jobbet. Jag hoppas verkligen att ni hittar någon att ta hand om mitt område och lycka till med företaget i framtiden och hoppas att ni kan ändra lönen så kanske folk kommer tycka mer om er och flera komma med i ert företag. Jag hoppas på att få tag i min lön som ni ska skicka mig så fort som möjligt. Vad jag vet är det december jobbets lön jag ska få nu den 20:de och Januari jobbets lön.

Tack för att jag fick jobba hos er!. Lycka till i framtiden!.

MvH (namn)

Det ovan vad det jag skrev, detta svarade de:

Hej (namn)!
 
Det är tråkigt att höra att du vill sluta, du har gjort ett jätte bra jobb! Det är också helt ok att du inte vill jobba kvar för oss men som du bör veta så är uppsägningstiden 2 veckor, annars hinner vi inte hitta någon ersättare. Så du delar som vanligt nu till helgen, och nästa helg v. 4 blir din sista utdelningshelg, alltså den 26/1. Efter det kommer vi och hämtar kärran, returerna och om du eventuellt har en jacka som du lånat av oss.
 
För övrigt vill jag önska dig lycka till med det nya jobbet och hoppas att du får ihop till din data snabbt.
 
Du är varmt välkommen tillbaka om du ångrar dig någon gång i framtiden.
 
Bekräfta gärna detta mailet.
 
Med vänlig hälsning,

Som ni märker så skrev de ingen respons på mina åsikter om lönen, Ingenting om de kommer ändra eller inte.

Det jag skulle vilja kräva är att lånen höjs med minst 50%, det skulle fixa allting. jag tror att det flesta utdelare därute vill samma sak som jag, fastän jag inte jobbar där längre eftersom lönerna skrämde bort mig.
jag hoppas att denna artikeln ska trycka upp lönesummorna. Detta borde inte vara som det är nu, Eftersom nu är detta som kallad barnarbete och väldigt orättvist mot utdelaren. Ungdomarna som gör detta skitjobbet i vått och torrt borde i alla fall bli väl betalda för det dom gör. SDR, vi är inte dina slavar.

Permalänk
Medlem

Slutade läsa efter hälften och min kommentar är: Be någon korrekturläsa Ju bättre skrivet något är desto större chans har du att någon lyssnar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan
Det finns fortfarande ungdomar som är villiga att slava för dessa löner, med andra ord kommer de inte höja lönerna tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViruZ_HUN:

Det jag skulle vilja kräva är att lånen höjs med minst 50%, det skulle fixa allting. jag tror att det flesta utdelare därute vill samma sak som jag, fastän jag inte jobbar där längre eftersom lönerna skrämde bort mig.
jag hoppas att denna artikeln ska trycka upp lönesummorna. Detta borde inte vara som det är nu, Eftersom nu är detta som kallad barnarbete och väldigt orättvist mot utdelaren. Ungdomarna som gör detta skitjobbet i vått och torrt borde i alla fall bli väl betalda för det dom gör. SDR, vi är inte dina slavar.

Vart tror du att det 50%-iga lönepåslaget ska komma från? Pengar växer inte på träd och pappersreklam är otacksamt. Du kan fundera på vad ett reklamutskick kostar och hur många som skulle dra sig för att skicka ut pappersreklam om de som delar ut skulle ha 50% löneökning.

Gällande barnarbete så är det knappast att räkna några timmars jobb i veckan som vare sig slav- eller barnarbete. Lönerna är låga dels därför att direktreklam i brevlådan är ineffektivt, dels därför att det är en oerhört enkel syssla att dela ut reklam och dels därför att 13-åringar inte får göra särskilt många arbetsuppgifter. Det betyder att den som är liten och vill jobba inte har särskilt mycket att välja på => konkurrens bland sökande. Det är bara att gilla läget och vänta tills du blir äldre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av ViruZ_HUN:

....

Jag har jobbat hos SDR Sedan 2012. Nu har jag fått nog och slutat jobba hos dem eftersom deras löner är för låga för det jobb jag gör. varje torsdag så brukar jag få tidningarna levererade till mig och på lördag brukar jag sortera dem och sorteringen tar runt 4-5 timmar, det bror på hur mycket det är, sedan på söndag så delar jag ut dem, på mitt distrikt har jag 220 brevlådor att dela ut till och det tar själv 3-4 timmar, min mamma brukar hjälpa ibland och då brukar det ta 2 och en halv timme. Senaste gången jag delade ut så var lånen för den veckan 109 kronor och sorteringen tog 4 timmar och utdelningen 3 timmar. Alltså för drygt 7 timmars jobb 109 kronor. 109 kronor för det där jobbet räknas som väldigt lite lön. Jag brukar oftast tjäna runt 600-700 kronor per månad, det kanske låter mycket för er som inte har testat det än men när vi väl har provat kommer ni att inse att det är för lågt för vad ni har gjort. jag tycker att lönen borde minst våra 250 kronor och uppåt, det skulle vara den realistiska lönen för ett sådant jobb. Jag kallar detta för slavlön och barnarbete.
...

När jag jobbade för SDR så har jag typ 250kr per vecka, jag började med samma låga lön som du hade men efter ett par månader så ringde jag och klagade på att det var för låg lön och ville sluta, så då fick jag fast veckolön på ca 250kr. Så ni borde ha mera lön än vad jag hade för jag slutade för ca 11år sedan.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Vart tror du att det 50%-iga lönepåslaget ska komma från? Pengar växer inte på träd och pappersreklam är otacksamt. Du kan fundera på vad ett reklamutskick kostar och hur många som skulle dra sig för att skicka ut pappersreklam om de som delar ut skulle ha 50% löneökning.

Gällande barnarbete så är det knappast att räkna några timmars jobb i veckan som vare sig slav- eller barnarbete. Lönerna är låga dels därför att direktreklam i brevlådan är ineffektivt, dels därför att det är en oerhört enkel syssla att dela ut reklam och dels därför att 13-åringar inte får göra särskilt många arbetsuppgifter. Det betyder att den som är liten och vill jobba inte har särskilt mycket att välja på => konkurrens bland sökande. Det är bara att gilla läget och vänta tills du blir äldre.

Tro mig, om du börjar arbeta hos dem, kommer du tycka samma sak, Du kommer inte bry dig att de inte kan höja lönen men du kommer endå vilja ha mer pengar.

Jag för leveransen av en kille som jobbar hos SDR, alltså det är inte företag som DHS som levererar det till mig. Att dela ut reklam hörs vara väldigt enkalt men det är svårare än du tror när ibalnd jag får 180 kg tidningar från dem och sedan måste jag sortera de 180 kg och dela ut, Och när jag delar ut det måste jag dra det efter mig för extremt lite pengar.

Testa själv och jobba där och se.

Det kanske är rätt vad du säger, men många utdelare är ledsna för lönet

Permalänk
Skrivet av furste_filip:

När jag jobbade för SDR så har jag typ 250kr per vecka, jag började med samma låga lön som du hade men efter ett par månader så ringde jag och klagade på att det var för låg lön och ville sluta, så då fick jag fast veckolön på ca 250kr. Så ni borde ha mera lön än vad jag hade för jag slutade för ca 11år sedan.

det beror på hur gammal du är

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Slutade läsa efter hälften och min kommentar är: Be någon korrekturläsa Ju bättre skrivet något är desto större chans har du att någon lyssnar.

mitt möl är att denna artikeln som jag vill ha med i tidningen ska dra upp lönen, jag bryr mig ej varifrån lönen ska dras upp från men det borde.
jag tror att SDR för betalt av reklamen de får..

exempel citygross betalar dem för att vi ska dela ut deras tidningar, men jag tror knappast att de betalar runt 200-300 kr, det måste vara flera tusen och ge utdelarna 10-15% av det, så jag känner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViruZ_HUN:

Tro mig, om du börjar arbeta hos dem, kommer du tycka samma sak, Du kommer inte bry dig att de inte kan höja lönen men du kommer endå vilja ha mer pengar.

Varför skulle jag jobba för ett företag som erbjuder en lön jag tycker är orimlig?

Skrivet av ViruZ_HUN:

Jag för leveransen av en kille som jobbar hos SDR, alltså det är inte företag som DHS som levererar det till mig. Att dela ut reklam hörs vara väldigt enkalt men det är svårare än du tror när ibalnd jag får 180 kg tidningar från dem och sedan måste jag sortera de 180 kg och dela ut, Och när jag delar ut det måste jag dra det efter mig för extremt lite pengar.

Fysiskt jobbigt för en 13-åring? Kanske, men det gör det inte svårare. Om en 13-åring utan vare sig utbildning eller arbetslivserfarenhet kan utföra jobbet så är det förmodligen inte värt mycket mer än de betalar dig idag.

Skrivet av ViruZ_HUN:

Testa själv och jobba där och se.

Nej, tack, jag har ett extraknäck jag är nöjd med.

Skrivet av ViruZ_HUN:

Det kanske är rätt vad du säger, men många utdelare är ledsna för lönet

Sluta då och se om du erbjuds bättre lön på annan arbetsplats.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViruZ_HUN:

Hejsan!

Sedan tycker jag att under vintern när det är kallt så borde man få en extra 20% på lönen eftersom det är väldigt kallt därute och man drar 70-95 kg bakom sig. Jag kan säga att vintern är det värsta tiden man kan dela ut och jag tycker detta pga lönen. Om lönen skulle vara högre med 40-50% skulle jag inte bry mig om kylan.

Då borde alla få 20% extra då det är kyligt ute? Det där är tyvärr en helt fel inställning. Och sen säga att det är kallt, men om jag får mer så är det inte kallt? Jag hade två stycken vinteranställda som körde med samma argument. Dem var trötta på att skotta snö, men om dem fick 20-40kr/h extra (minns ej riktigt hur mycket) så skulle dom orka jobba fram till kl.16. Dom var inte kvar speciellt länge.

Man gör ett bra jobb och visar bra resultat så kan man fråga om t.ex. löneökning. Att försöka med att det är för kallt/tungt vad som, men att det inte är några problem bara man får fler kronor i timmen fungerar inte.

Men visst, det är inte lätt att få sommarjobb när man är såpass ung och det är nog kanske inte skälig lön som ni får för mödan.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på SDR med reklam sen i slutet på sommaren. Jag tycker att det är helt okej, man får inga jätte löner men för den lilla tid det tar kan det vara värt det. Och sen får man frisk luft och sitter inte bara vid datorn hela helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Varför skulle jag jobba för ett företag som erbjuder en lön jag tycker är orimlig?

Fysiskt jobbigt för en 13-åring? Kanske, men det gör det inte svårare. Om en 13-åring utan vare sig utbildning eller arbetslivserfarenhet kan utföra jobbet så är det förmodligen inte värt mycket mer än de betalar dig idag.

Nej, tack, jag har ett extraknäck jag är nöjd med.

Sluta då och se om du erbjuds bättre lön på annan arbetsplats.

Jag började jobba hos SDR 2012 eftersom jag såg ingen annan väg till pengar, jag visste ej då att det var skitlön, brydde mig inte särskilt då men jag behövde pengar så...

Jag är medium-high duktig elev i skolan, jag siktar till max betyg i varenda ämne men i allt är jag inte bra, jag är inte som andra ungdomar som går i gäng, eller röker, jag kan kalla mig en "nörd" som siktar att få topbetyg i betyg och prov och jag brukar sitta framför datorn och spela i fritiden, och min fritid är kort pga läxorna

Jag ska sluta om 2 veckor eftersom mamma har ebjudit mig ett annat jobb därhemma, Jag gör svåra arbeten i huset som tar 3-4 per vecka för 200 kronor per vecka, och det ska vara snyggt gjort, och de här 800 kronorna per månad är högre än SDRs lön och enklare. Så jag till att de ser varför jag slutar hos dem, Jag har kollat på nätet för annat arbetsplats men det jag hittar är kvällsposten som betalar annu sämre, fast det är inte direkt samma man gör där.

Permalänk
Skrivet av JeRiN:

Då borde alla få 20% extra då det är kyligt ute? Det där är tyvärr en helt fel inställning. Och sen säga att det är kallt, men om jag får mer så är det inte kallt? Jag hade två stycken vinteranställda som körde med samma argument. Dem var trötta på att skotta snö, men om dem fick 20-40kr/h extra (minns ej riktigt hur mycket) så skulle dom orka jobba fram till kl.16. Dom var inte kvar speciellt länge.

Man gör ett bra jobb och visar bra resultat så kan man fråga om t.ex. löneökning. Att försöka med att det är för kallt/tungt vad som, men att det inte är några problem bara man får fler kronor i timmen fungerar inte.

Men visst, det är inte lätt att få sommarjobb när man är såpass ung och det är nog kanske inte skälig lön som ni får för mödan.

jag har frågat efter löneökning, de sa nej men inte varför. Jag har max fått 3 klagomål efter 1 år av utdelning pga jag har glömt en tidning i en låda, eller en gata osv, men det senaste halvåret hände det inga problem, det var mest i början.

Jag vet ej vad dina arbetare fick för timlön, om det avr runt 50 kronor per timme och de skulle anställa mig skulle jag kunna skotta snön ut dig hela dagen, eftersom 50kr/h är bra för mig. Men om du har typ 10/kr timme då förstår jag.

Jag brukar inte vara den typen som klagar om lön men tar chansen om en artikel om detta kan göra något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViruZ_HUN:

jag har frågat efter löneökning, de sa nej men inte varför. Jag har max fått 3 klagomål efter 1 år av utdelning pga jag har glömt en tidning i en låda, eller en gata osv, men det senaste halvåret hände det inga problem, det var mest i början.

Jag vet ej vad dina arbetare fick för timlön, om det avr runt 50 kronor per timme och de skulle anställa mig skulle jag kunna skotta snön ut dig hela dagen, eftersom 50kr/h är bra för mig. Men om du har typ 10/kr timme då förstår jag.

Jag brukar inte vara den typen som klagar om lön men tar chansen om en artikel om detta kan göra något..

Det var inte lönen i sig som jag syftade på, utan tillvägagångssättet. Att en högre lön helt plötsligt skulle göra arbetsuppgiften dräglig? Den motiveringen funkar inte så bra. .

Sen är det nog som Valimbalong påpekar, reklambranschen är nog ingen tät bransch, det finns nog inte speciellt mycket marginaler.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViruZ_HUN:

Jag började jobba hos SDR 2012 eftersom jag såg ingen annan väg till pengar, jag visste ej då att det var skitlön, brydde mig inte särskilt då men jag behövde pengar så...

Jag är medium-high duktig elev i skolan, jag siktar till max betyg i varenda ämne men i allt är jag inte bra, jag är inte som andra ungdomar som går i gäng, eller röker, jag kan kalla mig en "nörd" som siktar att få topbetyg i betyg och prov och jag brukar sitta framför datorn och spela i fritiden, och min fritid är kort pga läxorna

Att du är duktig i skolan är skit samma, det gör inte jobbet svårare. Vill du tjäna mer får du byta jobb, men du bör veta att det är svårt att tjäna några direkta pengar när man är 13 då du inte får arbeta ensam (undantag finns), du får inte ta något arbete som medför en risk, du får inte hantera en kassa och du får inte arbeta under skoltid. Det säger sig självt att det är bättre att anställa en 16-åring som får utföra fler typer av sysslor. Tycker du att du får för lite betalt kan du byta jobb eller sluta jobba och koncentrera dig på skolan och fritiden tills du blir äldre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag jobbade också med SDR utdelning i flera år när jag var yngre.

Det är:
tråkigt
dåligt betalt
bitvis slitsamt, jag delade flera gånger i kallare än -20C, regn, snö etc
otacksamt

MEN: det är ett jobb, vad skulle du annars få jobb som ? Chef ? Bilmekaniker ?

Jag såg det som ett bra sätt att tjäna egna pengar på lite kvällsjobb, pengar jag kunde göra precis vad jag ville med, eftersom jag fick slita för lönen själv. En uppskattning för pengars värde är något fler borde lära sig tidigt, att få massa pengar av morsan och farsan att bränna utan kontroll gör bara att folk hamnar i "lyxfällan" när de blir lite äldre, man tappar greppet och lever i en låtsasverklighet.

Dessutom så lär man sig jobba rent allmänt, när du blir äldre kan du kanske få andra jobb, detta är dock inte helt enkelt, det är tuffare som ung att hitta jobb idag.

Sen ska du inte tro att jobb senare i livet blir en dans på rosor och en tur på en räkmacka, de flesta jobb är tråkiga, stressiga och helt enkelt inte alls roliga.

Hade efter SDR jobb inom städning och service (fyllde på kaffeautomater på helger på en industri, städade kontor etc), dessa jobb var också jättetråkiga och kändes rätt tunga när man var skolungdom.

Sen får man helt enkelt jobba sig uppåt, men innan 18 får man i stort sett inte göra något så då är det simpla dåligt betalda jobb som gäller.

Du har ett jobb, var glad över det, det är inte alla som behöver extra fickpengar som får ett....

Tänk om det enda jobbet du får erbjudet efter skolan är ett industrijobb där du måste stiga upp kl 5 och cykla en lång bit, sen jobba i en bullrig fabrik med tunga saker i 8 timmar per dag, så kroppen bara ömmar av oivanan och du kommer hem och bara slocknar på soffan varje dag, helt utsliten. Dessa jobb är inte alls ovanliga, men ska man leva så kan man få räkna med att ta det som bjuds för tillfället - tills man hittar något bättre, då är man glad för att man inte gnällde över lite regn när man sprang med tidningar som ung.

Jag har provat på skitjobb, inget jag vill göra igen, men det är en lärdom jag inte vill vara utan heller.

Hellre jobba än att leva på andra, alltid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Orkade inte läsa. Hur lite lön snackar vi och hur mycket jobbar man? Jag tror detta bara är allmänt gnäll.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Orkade inte läsa. Hur lite lön snackar vi och hur mycket jobbar man? Jag tror detta bara är allmänt gnäll.

Enligt OP runt 15kr/h.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Orkade inte läsa. Hur lite lön snackar vi och hur mycket jobbar man? Jag tror detta bara är allmänt gnäll.

Jag orkade inte heller men skummade igenom lite snabbt och flyktigt, innehållet är väl att det är dödsjobbigt att dela till 220 lådor i 3 plusgrader och att man borde få minst 250 spänn för det per gång..

Med andra ord en krona per låda..

Jag fick inget påslag för att dela ut i -25 grader mitt i vintern heller, jag gjorde det enbart av stolthet att inte ge upp, driven av hat och ilska, bra sätt att bli av med tonårs-testosteron

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeRiN:

Det var inte lönen i sig som jag syftade på, utan tillvägagångssättet. Att en högre lön helt plötsligt skulle göra arbetsuppgiften dräglig? Den motiveringen funkar inte så bra. .

Sen är det nog som Valimbalong påpekar, reklambranschen är nog ingen tät bransch, det finns nog inte speciellt mycket marginaler.

Jag ser inga som helst problem med det resonemanget - det är ju exakt så det låter inom alla andra områden av arbetsmarknaden. Jag tror säkerligen att du också skulle kunna tänka dig att dela ut direktreklam för fjorton miljoner i timmen, oavsett väder, men att du antagligen inte kan tänka dig att göra det för femton kronor i timmen. Lön är ersättning för nedlagd tid - det är klart att det blir mindre motigt att lägga ned tiden om ersättningen är högre.

Angående reklambranschen har jag väl tvärtom den generella uppfattningen att den är rätt tät - det spenderas ju otroliga mängder pengar på marknadsföring. När det gäller SDR specifikt kan man ju enkelt googla sig till deras verksamhetsresultat. De verkar rätt konsekvent gå med ca 6-7% vinst, vilket får anses som hyfsat respektabelt. Enligt samma googling ligger det exempelvis klart över nivån för Stadium och Intersport, och helt i klass med Ikea.

Skrivet av GaMeR2K5:

Att klaga på t.ex. lärarnas eller sjuksköterskornas löner har jag full förståelse för... men SDR?

Man jobbar väl där helt av egen vilja? Tycker man lönen är så dålig så får man väl skaffa ett mer högavlönat arbete.

Hade det varit lite mer exergi i papper så hade jag gärna tagit emot mer reklam... men nu åker det rakt i soporna.

Hoppsan, menar du att man inte jobbar som lärare eller sjuksköterska av egen fri vilja? Arbetsdomstolen nästa, minst!

Permalänk
Medlem

Sen ska man tänka på att en genomsnittligt 13åring inte är ett under av effektivitet och organisation när det gäller arbete.
(detta oventenskapliga antagande baserar jag på erfarenhet av sommarjobbare som är ca 15-18år och deras arbetsförmåga och effektivitet)

Att det tar mycket längre tid för någon att göra arbetet betyder inte att de är berättigade till högre lön, än någon som är snabbare.

Vi talar om 4-6 timmar för att göra 220 lådor om jag inte fick det helt fel när jag skummade tråden, när man är tidningsbud i vuxen ålder så är det liiite annat tempo i trappor och lådor än så. Dessutom så har otroligt många kvarter lyxen att samla alla lådor centralt och av samma typ, så var det inte när jag delade ut SDR..

Ett sätt att öka sin lön är faktiskt att jobba snabbare, halva tiden = dubbla timlönen. Men det kräver fullt fokus och engagemang, dock inte omöjligt på något vis.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu är det säkert jobbigare än när jag var liten då det är sjukt mycket mer reklam idag än det var då, men 3-4 timmar för 220 lådor? Bor du mitt i skogen eller hur kan det ta så lång tid?
Rundan jag brukade ha när jag var yngre tog 60-90 minuter och då handlade det om ca 800 lådor.
Orkade dock inte mer än drygt ett halvår, så mycket kunde jag inte göra för de 40-80kr per vecka man fick ut (mesta jag någonsin fick för en utdelning var typ 110kr och det var runt jul med all julreklam), även om själva utdelningen gick relativt snabbt så tog sorteringen precis som du säger oftast flera timmar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nu är det säkert jobbigare än när jag var liten då det är sjukt mycket mer reklam idag än det var då, men 3-4 timmar för 220 lådor? Bor du mitt i skogen eller hur kan det ta så lång tid?
Rundan jag brukade ha när jag var yngre tog 60-90 minuter och då handlade det om ca 800 lådor.
Orkade dock inte mer än drygt ett halvår, så mycket kunde jag inte göra för de 40-80kr per vecka man fick ut (mesta jag någonsin fick för en utdelning var typ 110kr och det var runt jul med all julreklam), även om själva utdelningen gick relativt snabbt så tog sorteringen precis som du säger oftast flera timmar.

Det är rätt stor skillnad om det är villakvarter med stora tomter eller radhus/lägenhetsområden med hög densitet.

800 lådor på en timme är 4,5 sekunder mellan varje, det är rätt tufft att hinna även om de sitter som postboxar på rad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är rätt stor skillnad om det är villakvarter med stora tomter eller radhus/lägenhetsområden med hög densitet.

800 lådor på en timme är 4,5 sekunder mellan varje, det är rätt tufft att hinna även om de sitter som postboxar på rad.

Var kanske 90-120 minuter då (är typ 18 år sedan så minnet kan ju svika lite ), men det var iaf inga 3-4 timmar, och det ingick villaområden också.

Men oavsett hur lång tid det tog för mig så håller jag fullständigt med TS om att SDR har på tok för låga löner även om det handlar om barn som utför jobbet.
Kan vem som helst göra jobbet? Ja absolut, men oavsett hur snabb du är så kommer det ta flera timmar att sortera upp reklam till hundratals lådor om du inte får extremt lite, men då får du å andra sidan i princip inget betalt heller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag ser inga som helst problem med det resonemanget - det är ju exakt så det låter inom alla andra områden av arbetsmarknaden. Jag tror säkerligen att du också skulle kunna tänka dig att dela ut direktreklam för fjorton miljoner i timmen, oavsett väder, men att du antagligen inte kan tänka dig att göra det för femton kronor i timmen. Lön är ersättning för nedlagd tid - det är klart att det blir mindre motigt att lägga ned tiden om ersättningen är högre.

Angående reklambranschen har jag väl tvärtom den generella uppfattningen att den är rätt tät - det spenderas ju otroliga mängder pengar på marknadsföring. När det gäller SDR specifikt kan man ju enkelt googla sig till deras verksamhetsresultat. De verkar rätt konsekvent gå med ca 6-7% vinst, vilket får anses som hyfsat respektabelt. Enligt samma googling ligger det exempelvis klart över nivån för Stadium och Intersport, och helt i klass med Ikea.

Hoppsan, menar du att man inte jobbar som lärare eller sjuksköterska av egen fri vilja? Arbetsdomstolen nästa, minst!

Självfallet kan en högre lön motivera till att en anställd jobbar hårdare, men det ser inte bra ut att säga till någon att han kommer/kan jobba dubbelt så snabbt bara om han får mer pengar. Det tror jag inte en chef köper. Men man vet ju aldrig.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som brevbärare och tycker 220 hushåll på 3-4 timmar låter mycket, även för ett villaområde! Kolla hur posten jobbar som är mycket mer effektiva och till och med de går dåligt på brev och reklam.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige. Självklart så är det tillgång och efterfrågan som styr. Du utför ett jobb som vem som helst kan utföra och att då blir det svårt att höja lönen. Du har möjlighet att söka andra jobb om du inte är nöjd med ditt nuvarande.

Permalänk
Medlem

Två sidor myntet, jag upprepar bara vad andra har sagt å ena sidan och å andra sidan så har vi här ungdom/ar som ger oss massor med reklam vare sig vi vill eller ej, antagligen då de är något pressade att någolunda prestera, samt att de/n kanske inte är hemma på svenska. Att de trots allt jobbar för futtig lön har nog mycket med föräldrarnas lön eller bristen på lön att göra, de jobbar helt enkelt ihop egna kläder, godis, cykel eller dylikt. De skrapar inte ihop 10 lax, men djeebus vem hade sådana motsvarande summor när man var nyrakad? De är säkert glada, kanske inte helt nöjda, över de fåtal slantar de gör och konkurrerar därmed med lätthet ut någon som samlar ihop till sin första egna dator i högre prestandaklass.

Den enda lösningen: Ta bara rimligt betalda jobb.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta väcker minnen....

Mina barndomskompisar i samma kvarter delade ut reklam så jag ringde också en firma (kommer fan inte ihåg va den hette förutom chefens namn, Per Isberg <-- lol!) och fick ett område väldigt nära mitt eget.

Jag delade ut 1995 - 1997 nångång fast kommer inte ihåg hur länge. Undrar om det ens var ett år jag höll på....
Jag hade över 600 brevlådor.

Hade 1-5 sorter och att sortera det var det värsta. Tog timmar även om morsan hjälpte till. Fick ingenting av firman. Hade min skolväska och påsar tror jag (kommer inte ihåg vad jag hade men ingen jäkla kärra iaf!)

Min lön var följande: (Nej jag är absolut inte säker på exakta siffror. Var ju mer än en halv livstid sen! O jösses....HUR kan det ha gått så lång tid??)

1 sort: 90kr
2 sorter: 110kr
3 sorter: 150kr
4 sorter: 180kr
5 sorter 220kr

Det var tråkigt och jobbigt fast lite bra motion.
Nån gång slängde jag rasket för nån kompis ville umgås.
Ibland när det var rabattkuponger så tog man hur många man ville.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag jobbade på SDR i 3 år under 90-talet och jag kan inte relatera till de tider du skriver. Att sorteringen skulle ta längre tid än utdelningen låter högst osannolikt. Jag kommer inte ihåg hur många brevlådor jag hade men jag hade 2 distrikt (ibland 3) så betydligt fler och det tog mig aldrig mer än en timme att sortera, med undantag kanske kring jul. 4 timmar för 220 sorteringar? Det är runt 1 sortering per minut och ett fullständigt slötempo eller fruktansvärt dåligt strukturerat arbetssätt.

Utdelningen är väl svårare att kommentera då jag inte vet hur ditt distrikt såg ut men för ett av mina distrikt fick jag en extra summa på för det ansågs besvärligt, stort villaområde i branta backar och några 3-4 timmar tog det aldrig såvida det inte var IKEA/DinDel-kataloger eller liknande som skulle delas ut.

Jag menar inte att vara för hård här, ungdomar som jobbar respekterar jag stort. Men att argumentera för högre lön genom att påstå att det skulle ta 1 minut att stoppa in ett par reklamblad i ett annat, eller 1 minut att gå från en brevlåda till nästa kommer inte fungera.

Det sagt så finns det väl ingen som kan påstå annat än att lönen är skit.