Kommer det löna sig att reklamera? (CDON.SE)

Permalänk
Medlem

Kommer det löna sig att reklamera? (CDON.SE)

Tjenare!

Snabb fråga innan jag leder honom in i helvetet...

Det är så att en kompis till mig har ett XFX 6950 som är drygt 15 månader gammalt. Detta har nu gått sönder. Problemet är att temperaturen visar -128C och fläkten är fast på 100%. Hastigheten går inte att ändra, den vill sig inte! Efter lite sökande så har jag kommit fram till att det kan vara temperatur-sensorn som är sönder.

Nu till själva frågan.
Kommer han komma någonvart med att reklamera detta kort till CDON.se då garantin har gått ur eller är det bara att ge upp och köpa nytt?

Tack på förhand!

EDIT: Val av titel är fel..han har såklart rätt att reklamera! Men kommer det löna sig?? Kanske någon mod kan ändra
EDIT 2: Har ändrat..:)

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla det där med garantin. Det finns ganska många fall där garantin är mer än 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Dubbelkolla det där med garantin. Det finns ganska många fall där garantin är mer än 1 år.

CDON har 1 års garanti enligt deras FAQ

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Inaktiv

Kommer bli problem eftersom han har köpt det av cdon tro mig.. Även om han har garanti kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Kommer bli problem eftersom han har köpt det av cdon tro mig.. Även om han har garanti kvar

Vart rädd för de..läst massa skit om just CDON :/

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Avstängd

Tror nog det är 2 års garanti på den.

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara i 3 års tid

Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Visa signatur

CPU: i7 920 4 Ghz | Mobo: GA-X58A-UD5 | RAM : 6 GB DDR3 | GPU: Powercolor 7970 | SSD: Samsung 840 Pro Series 120GB | PSU: Corsair 750 w | Case: Antec P182 | Monitor: Asus VG278HE 144 hz | Keyboard:Corsair Vengeance K70 | Mouse : QPAD 5K | HDD: < 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Tjenare!

Snabb fråga innan jag leder honom in i helvetet...

Det är så att en kompis till mig har ett XFX 6950 som är drygt 15 månader gammalt. Detta har nu gått sönder. Problemet är att temperaturen visar -128C och fläkten är fast på 100%. Hastigheten går inte att ändra, den vill sig inte! Efter lite sökande så har jag kommit fram till att det kan vara temperatur-sensorn som är sönder.

Nu till själva frågan.
Kommer han komma någonvart med att reklamera detta kort till CDON.se då garantin har gått ur eller är det bara att ge upp och köpa nytt?

Tack på förhand!

EDIT: Val av titel är fel..han har såklart rätt att reklamera! Men kommer det löna sig?? Kanske någon mod kan ändra
EDIT 2: Har ändrat..:)

Kolla upp garantin med tillverkaren och skicka direkt dit istället, skulle jag göra iallafall.
Minns jag rätt så har dom 2 år garanti.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Cdon
"Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under ett år, eller under den garantiperiod som gäller för din produkt. Garantin gäller från det datum som produkten hämtats ut från postombud alternativt levererats till dig."

Så om produkten hade 2 års garanti när han köpte den så ska det väl inte vara någon fara

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Kommer bli problem eftersom han har köpt det av cdon tro mig.. Även om han har garanti kvar

Cdon är dom bästa jag har haft att göra med när det gäller garanti och reklamationer.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Du ska alltid börja med att reklamera hos säljaren, går det inte utan krångel kan du överväga att nyttja ev. garanti hos tillverkaren. Går du inte via säljaren bränner du din rätt att nyttja reklamationsrätten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Xfx lämnar 2 års garanti från tillverkningsdatum på sina grafikkort, kolla hur gammalt det är, har du ett par veckor eller någon månad tillgodo där så bör det inte vara några problem att få Cdon att lösa det, givetvis har du reklamationsrätten i 3 år bara du kan bevisa att det är ett ursprungsfel.

Permalänk

Förlåt om jag lånar tråden men har ett Mionix zibal 60 där alla leds förutom wasd INTE fungerar. När jag gick till Netonet för att byta det så hade garantin gått ut 4 dagar tidigare (i sommras). Så om jag går dit nu, kan jag fortfarande få ett nytt??

Tack för svar /Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Förlåt om jag lånar tråden men har ett Mionix zibal 60 där alla leds förutom wasd INTE fungerar. När jag gick till Netonet för att byta det så hade garantin gått ut 4 dagar tidigare (i sommras). Så om jag går dit nu, kan jag fortfarande få ett nytt??

Tack för svar /Erik

Tveksamt, om nu inte led´sen var trasiga när du köpte tangentbordet.
Tror ingen skulle köpa om du sa de heller.

Edit: För tillverkaren garanterar ju bara att tagentbordet funkar under garantiperioden, hänger du med ?

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av peji89:

Tveksamt, om nu inte led´sen var trasiga när du köpte tangentbordet.
Tror ingen skulle köpa om du sa de heller.

Edit: För tillverkaren garanterar ju bara att tagentbordet funkar under garantiperioden, hänger du med ?

MVH

Aha okej riktigt dåligt att det ska gå sönder 4 dagar efter garantitiden är slut, känns ju som det är gjort med mening...
Hoppas det löser sig för OP iaf.

Permalänk
Skrivet av ninjamopeden:

Aha okej riktigt dåligt att det ska gå sönder 4 dagar efter garantitiden är slut, känns ju som det är gjort med mening...
Hoppas det löser sig för OP iaf.

Det är med mening. Det läggs stora pengar på att jobba fram hållbarheten produkter.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Det är med mening. Det läggs stora pengar på att jobba fram hållbarheten produkter.

Juste kommer ihåg jag såg någon film om det i skolan, vet inte vad jag ska tycka, bra eller dåligt?
Säkert bra för vuxna som själva arbetar och får allt och gå runt, men för unga eller folk utan välbetalda jobb som valt att lägga sina sista pengar på sin hobby är det ju inte lika kul.

Permalänk
Avstängd

Man tänker ju direkt på glödlampan, money machine no.1

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trollhattan:

Man tänker ju direkt på glödlampan, money machine no.1

A för att, tillverkarna vill inte acceptera vissa glödlampor som håller skit längre för då slutar dom tjäna pengar så alla stora glödlampor tillverkare gjorde kontrakt att inte fick sälja dom, är helt stört enligt mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man tänker ju direkt på glödlampan, money machine no.1

Dom var bättre förr helt enkelt

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon