Reklamation av dator !hjälp!

Permalänk
Medlem

Reklamation av dator !hjälp!

Hej.

Problemet : Köpte en laptop från samsung för 2 år sedan som nu under 6 månader betett sig väldigt udda.
(bsod, otroligt seg, laggar i spel och film) datorn kostade 9000 för 2 år sedan. gtx 540M grafikkort och en bra processor från intel på 2.5ghz.
Jag är hyfsat kunnig på datorer så jag har gjort hela troubleshoot listan säkert 10 gånger nu. (drivrutiner, inställningar, formateringar osv)

1:A - Jag har för 6 månader sedan skickat in den på service. de bytte fläktar och modekort. (garantitid)
2:A - skickade in den 1 månad senare för byte av hdd. (garantitid)
3:E - skickade in den (fortfarande konstig). kom tillbaka utan något åtgärdat (de hävdar att den var problemfri) (garantitid)
4:E - (dvs den är inne just nu) fick ett sms idag där de ville ha en kompletering på fel då de inte hittar något. jag skrev en utförlig roman och hävdade för andra gången att jag ville häva köpet! jag är vansinnig. jag skickar ju inte in min dator för att det är roligt! (reklamation då garantin löpt ut)

Vad ska jag ta mig till om de inte häver köpet? Jag blir skogstokig om de inte gör det!

Tack på förhand
MVH

Visa signatur

Grundare för: Alla Talar Svenska - Gemenskap
Discord hittar ni på vår hemsida: https://www.allatalarsvenska.nu/

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H

Permalänk
Medlem

Vet inte, men skulle ju vara intressant att veta hur de testar datorn.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är datorn inne för samma fel tre gånger kan du häva köpet. I det här fallet låter det som att så inte är fallet. Butiken gör rätt, var nöjd så länge de inte tar ut en felsökningsavgift om du har den inne för reklamation.

Har du testat att koppla ifrån batteriet och bara köra med kabel och tvärtom?

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore intressant om du kunde posta felbeskrivningen du skickade in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt gällande branschpraxis så har tillverkaren rätt att rätta till felet 2 gånger (reparation) innan man har rätt att få produkten om-levererad, dvs. produkten blir utbytt mot likvärdig, eller samma om den finns kvar på marknaden.

Det som gäller ovan är att det måste vara samma fel bägge gångerna, därefter måste produkten in på kontroll att det är samma fel även den 3:e gången innan om-leverans kan ske.

Så vill Samsung vara fyrkantiga så kan de hävda att den än så länge bara varit inne på reparation 1 gång= inte skäl nog för om-leverans.

Dock brukar de flesta byta ut produkten på goodwill efter produkten varit inlämnad en 3-5 gånger för olika fel.

Lycka till!

Stavfel.
Permalänk
Medlem

Deras policy där jag köpte datorn är! (rätt att häva köpet vid 3 fel samma fel. 4 fel olika fel har kund också rätt att häva köpet).

Jag fick ett mail igår där de ville ha en kompletering av felbeskrivning då de inte hittade ngt fel. jag gav dem det.
Idag fick jag ett sms att de har beställt delar till datorn. Det fick mig att börja fundera. Om man som leverantör tar emot en dator en 4:e gång, varför en kosta på datorn ännu fler komponenter då de kan häva köpet och hoppas kunden investerar i en samsung igen?

Är det någon här förresten som har koll på när jag som kund har rätt i att häva köpet och inte? (jag tror jag missuppfattar era tidigare poster.

Med vänliga hälsningar och ta hand om er där ute

Visa signatur

Grundare för: Alla Talar Svenska - Gemenskap
Discord hittar ni på vår hemsida: https://www.allatalarsvenska.nu/

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av imagine9:

Är det någon här förresten som har koll på när jag som kund har rätt i att häva köpet och inte? (jag tror jag missuppfattar era tidigare poster.

När du lämnat in den 3 gånger för samma fel.
Säg att du lämnar in en dator för att du får artefakter 3 gånger utan att de lyckas lösa problemet, du kan nu häva köpet.
Lämna in samma dator för artefakter 2 gånger och de lyckas lösa det problemet, lämna sen in den igen för att fläktarna är trasiga, du kan inte häva köpet då det är ett nytt problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.