Permalänk

Vridpotentiometer

Hej,

Jag har en sådan här vridpotentiometer: http://www.as-breaker.com/products/Alpha%20Rotary%20Type%20Potentiometers%20Special%20Use%20Series%2016mm%20with%20switch%20RV16KS-4RF4-(L).html

Det unika med denna är att den har en återfjädrande tryckknapp för på/av och kommer från en vanlig dimmer (gle-315) till glödljus.

Jag letar efter en liknande med tryckknappsfunktionen. Relät ska klara minst 2A och Potentiometern ska vara på 1kohm.

Har letat lite snabbt på nätet men inte hittat det jag söker.

Väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Relä? Hur är reläet kopplad till potentiometern?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Via återfjädrande knapp i vridstiftet.

Denna är den jag hittat som är mest lik. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=64-274-13&t...

Edit: reläets funktion finns där bara för att man ska slippa skaffa en till komponet för på/av

Permalänk
Medlem

Sökte det du sökte förut, men det fanns inte på svenska sidor. Vände mig till gamla trogna Ebay och hittade det jag sökte efter fem minuter, och frakten tog någon vecka från Hong Kong

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Sökte det du sökte förut, men det fanns inte på svenska sidor. Vände mig till gamla trogna Ebay och hittade det jag sökte efter fem minuter, och frakten tog någon vecka från Hong Kong

Kan du länka 1kohm? jag hittar inte den på ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Kan du länka 1kohm? jag hittar inte den på ebay

http://www.ebay.com/itm/Piher-PC16-Dustproof-Potentiometer-Wi...

Såg inte vad den var för strömtålighet på switchen, men i övrigt är det väl rätt?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Har du kollat Electrokit? annars kan du ju maila, de brukar kunna ta in det mesta
http://www.electrokit.com/vrid-och-skjutpotentiometrar.c91

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

http://www.ebay.com/itm/Piher-PC16-Dustproof-Potentiometer-Wi...

Såg inte vad den var för strömtålighet på switchen, men i övrigt är det väl rätt?

Den är specificerad för 1A 50Vac, tror du det klarar 1.8A på 12v eller brinner kontaktbläcken upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Den är specificerad för 1A 50Vac, tror du det klarar 1.8A på 12v eller brinner kontaktbläcken upp?

P1=U*I
P1=1*50 -> P1=50W

P2=U*I
P2=1,8*12 -> P2=21,6W

I fall två, ditt önskade exempel, så är belastningen under 50% av max specificerade last, så det torde gå alldeles ypperligt.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Känns som att strömspecen gäller oavsett spänning, även om det är lägre spänning så påverkar strömmen kontakten på samma vis alltså.

Du kan inte ha något litet relä till lasten ? Finns ju små nätta.

Vad är det för last du skall driva ?

BtW.. gislaved ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Känns som att strömspecen gäller oavsett spänning, även om det är lägre spänning så påverkar strömmen kontakten på samma vis alltså.

Du kan inte ha något litet relä till lasten ? Finns ju små nätta.

Vad är det för last du skall driva ?

BtW.. gislaved ?

Det tror jag inte.

De fläktkontrollers jag lekt runt med som har vridpottar har ofta varit specade till max 12w. När jag kört fläktarna på 5v har man kunna koppla in i princip hur många fläktar man vill, medans om man kör 12v har det bara gått upp till 10-12st innan den nästan brunnit upp.

Räkna bara enligt p = ui som tidigare skrivit.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Känns som att strömspecen gäller oavsett spänning, även om det är lägre spänning så påverkar strömmen kontakten på samma vis alltså.

Du kan inte ha något litet relä till lasten ? Finns ju små nätta.

Vad är det för last du skall driva ?

BtW.. gislaved ?

Jag tänker också att strömlasten gäller oavsett spänning men kan ha helt fel där.
Relä får inte plats.
Den gamla vridpotentiometerns relä är på 10A 230V. En sådan potentiometer hade varit helt perfekt.
Jag ska styra signal till en pwm dimmer med potentiometern och bryta upp 12v matning med reläet. Tanken är att den ska fungera precis som en vanlig dimmer. Även fast pwm dimmern bryter på lägsta inställning så vill jag ha möjlighet att bryta matningen. Egentligen endast för det är en vana som idag finns att man trycker in dimmerknappen för att tända lyset till föregående inställning.

Ja, jag bor i Gislaved

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Det tror jag inte.

De fläktkontrollers jag lekt runt med som har vridpottar har ofta varit specade till max 12w. När jag kört fläktarna på 5v har man kunna koppla in i princip hur många fläktar man vill, medans om man kör 12v har det bara gått upp till 10-12st innan den nästan brunnit upp.

Räkna bara enligt p = ui som tidigare skrivit.

Okej, då är det bara beställa de 2 jag hittade på elfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Okej, då är det bara beställa de 2 jag hittade på elfa

Japp japp

Vad ska du styra förresten?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Japp japp

Vad ska du styra förresten?

Pwm dimmer till Led Downlights

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Det tror jag inte.

De fläktkontrollers jag lekt runt med som har vridpottar har ofta varit specade till max 12w. När jag kört fläktarna på 5v har man kunna koppla in i princip hur många fläktar man vill, medans om man kör 12v har det bara gått upp till 10-12st innan den nästan brunnit upp.

Räkna bara enligt p = ui som tidigare skrivit.

Om jag inte minns min ellära helt fel så är det vid resistiva sammanhang endast strömmen som spelar roll vad gäller tålighet. exempelvis så är ju spänningen säkringar är specade till endast den övre gränsen (pga. överslagsrisk) och man kan använda den till lägre spänningar utan problem. Ex läggs en lika stor "belastning" på säkringen vid 240V 10A (2400W) som vid 12V 10A (120W) dvs att den utvecklar lika mycket värme, och den brinner således vid samma strömstyrka. Skulle gissa att man kan likna en vridpotentiometer med en kabel/säkring/resisitor.

Det är ju av denna anledning man har så hög spänning i högspänningsledningar - för att minska det procentuella spänningsfallet (Spänningsfall = I * R) (som är konstant för en viss sträcka (Alltså resistans)). I och med att man då förskjuter förhållandet Ström*Spänning till att ha låg ström så faller spänningen mindre trots att du levererar samma effekt.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

Om strömbrytaren (för det är antagligen inte ett relä som sitter i potentiometern) har en belastningsgräns på 1A så
gäller det vid alla spänningar, precis som någon var inne på.
Det är därför man märker glasrörssäkringar med A, istället för W. De brinner av vid angiven ström, oavsett spänning.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en dimmer anpassade för ändamålet? Det finns ju för elektroniska trafos och om jag inte missminner mig även för led trafos som inte drar så mycket.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Varför inte bara köpa en dimmer anpassade för ändamålet? Det finns ju för elektroniska trafos och om jag inte missminner mig även för led trafos som inte drar så mycket.

Det fungerar inte med en vanlig elektronisk dimmer dimmer, kan ev fungera med vissa triac dimmer (dyra) om man dimmrar på primärsidan och har drivers som klarar det vilket jag inte har. Jag behöver dimmra på sekundärsidan och en hemma byggd pwm dimmer kostar max 100kr. Jag anser att det är värt att prova denna lösningen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Om strömbrytaren (för det är antagligen inte ett relä som sitter i potentiometern) har en belastningsgräns på 1A så
gäller det vid alla spänningar, precis som någon var inne på.
Det är därför man märker glasrörssäkringar med A, istället för W. De brinner av vid angiven ström, oavsett spänning.

Hörde en bra liknelse angående relä kontra strömbrytare. Skillnaden är densamma som mellan en bil före och efter kriget. Dagens bilar har servo tex och gamla hade det inte Alltså den ena helt mekanisk och den andra elektronisk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Det är helt skilda saker! Ett relä måste ha spänning till en spole för att ändra en switch. En strömbrytare är manuell dvs du gör samma sak som spolen i reläet. Ofta om man har ett relä så har man en strömbrytare föra att aktivera spolen, tex om du har en krets med 230v och vill styra en eller flera kontakter samtidigt som har en annan spänning.

Om vi ska göra en bil jämförelse så är det mer som strömbrytare=mc dvs gör en sak, tar en person. Och ett relä=buss kan ta flera personer och nån annan kör.

Permalänk
Skrivet av Johan^junior:

P1=U*I
P1=1*50 -> P1=50W

P2=U*I
P2=1,8*12 -> P2=21,6W

I fall två, ditt önskade exempel, så är belastningen under 50% av max specificerade last, så det torde gå alldeles ypperligt.

formeln stämmer inte för induktiv belastning.

Skrivet av Deathdancer:
Skrivet av Karaff:

Känns som att strömspecen gäller oavsett spänning, även om det är lägre spänning så påverkar strömmen kontakten på samma vis alltså.

Du kan inte ha något litet relä till lasten ? Finns ju små nätta.

Vad är det för last du skall driva ?

BtW.. gislaved ?

Det tror jag inte.

De fläktkontrollers jag lekt runt med som har vridpottar har ofta varit specade till max 12w. När jag kört fläktarna på 5v har man kunna koppla in i princip hur många fläktar man vill, medans om man kör 12v har det bara gått upp till 10-12st innan den nästan brunnit upp.

Räkna bara enligt p = ui som tidigare skrivit.

specen stämmer ändå, vid lägre spänning på en fläkt blir det också lägre effekt så man kan koppla in fler fläktar.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.