Strul med nytt grafikkort - Grafikdrivrutinen amdkmdap slutade svara och har återställts.

Permalänk
Medlem

Strul med nytt grafikkort - Grafikdrivrutinen amdkmdap slutade svara och har återställts.

Tjenare!

Nu är mitt nya datorbygge färdigt och har tillbringat dagen med att uppdatera och fixa med alla drivrutiner.Nu har jag dock stött på patrull.

Det händer ibland att skärmen fryser till, blir svart och så får jag ett meddelande,
"Grafikdrivrutinen amdkmdap slutade svara och har återställts."

Det sker inte under någon belastning utan helt random, har uteslutnit att det beror på temperatur eftersom kortet aldrig går över 50 grader. Det inträffar kanske varannan timme.

Jag har inte överklockat något, det är garanterat senaste drivrutinerna för kortet.

Har googlat som en galning men blir inte smartare för det...

Mina komponenter:
MSI z87M-G43
Intel i5 4670K
Gigabyte Radeon R9 270X 2GB (Curacao XT)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
xfx 550w core edition

(Varukorg på Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4429359/sista-kollen )

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Amds egna felsöknings sida, hoppas det hjälper!
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/737-27116Radeo...
/MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Amds egna felsöknings sida, hoppas det hjälper!
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/737-27116Radeo...
/MVH

Tack! Dock finner jag inget matnyttigt. Börjar fundera på om det har med kortets fabriks överklockning att göra?

EDIT:
Har inte med fabrik klock att göra. Tror ni att det kan vara något fel på kortet? Kanske ska kontakta NetonNet imorgon och begära retur....

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att ta bort drivrutinerna helt, använd en drive sweeper och installera om drivrutinerna igen. Om inte det funkar då skulle jag höra av mig till supporten.

Permalänk

Jag skulle testa sidan som Android98geek länkade, börja testa med att höja responstiden till exempel (dvs om det står på sidan, jag hade samma problem men fixade det inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan jag hade ett AMD kort, men har haft samma fel på några av mina nvidia. Då har det alltid hjälpt att flasha till ett nyare bios på GPUn.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte märkligt att AMD fortfarande har problem med drivrutinerna!?

Permalänk
Medlem

Såg era svar nu! Har skickat kortet till Gigabyte i malmö! Får se om det är något fel på hårdvaran eller om det är något annat...! Surt att inte få spela när man väntat så länge på delarna! Aja! Återkommer när det hör av sig! Hoppas det är snabba

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Jag skulle testa sidan som Android98geek länkade, börja testa med att höja responstiden till exempel (dvs om det står på sidan, jag hade samma problem men fixade det inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fixade du det då?

Permalänk
Skrivet av KorpenX:

Hur fixade du det då?

Precis som jag skrev så fixade jag det inte. Det enda jag testade var nya drivrutiner och drivesweeper i princip.
Dock var det 5770 CF och det var ett tag sen. Jag var nog 13 år då, kunde inget om datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Trådskaparens nätagg är inte Haswell-kompatibelt så börja med att se till att C6/C7 energisparlägen är avstängda i BIOS/UEFI, annars kan det blir instabilitet så fort processorn går i viloläge.

Även om XFX 450/550 är utmärkta agg på många sätt är det ingen bra idé att ha ett nätagg konstruerat för 7-8 år sedan till senaste generationen supersnåla CPUer (gruppreglerat är gammaldags idag och passar inte Haswell, men går bra till mycket annat).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Trådskaparens nätagg är inte Haswell-kompatibelt så börja med att se till att C6/C7 energisparlägen är avstängda i BIOS/UEFI, annars kan det blir instabilitet så fort processorn går i viloläge.

Även om XFX 450/550 är utmärkta agg på många sätt är det ingen bra idé att ha ett nätagg konstruerat för 7-8 år sedan till senaste generationen supersnåla CPUer (gruppreglerat är gammaldags idag och passar inte Haswell, men går bra till mycket annat).

Redan ordnat! Men tack för upplysningen.

Tror dessutom att funktionen är inaktiverad i bios standard, man måste aktivera den själv. Såg det i en annan tråd!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt Gigabyte Radeon R9 290 4GB WF. Har skickat tillbaka till återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellga:

Jag hade samma problem med mitt Gigabyte Radeon R9 290 4GB WF. Har skickat tillbaka till återförsäljare.

Du får gärna återkomma när du får svar hur det tänkte lösa det! Tack

Permalänk
Inaktiv

Nu har du ju redan skickat kortet, men nästa gång något sådant händer så bör du öppna enhetshanteraren och se ifall datorn ger ifrån något felmeddelande för grafikkortet.

Råkade ut för något liknande igår, formaterade om datorn, uppdaterade drivrutiner, slet mitt hår och grät en skvätt, trodde ett av mina 680 var trasigt. Visade att en av strömsladdarna lossnat. Fråga inte hur, de sitter stenhårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon206480:

Nu har du ju redan skickat kortet, men nästa gång något sådant händer så bör du öppna enhetshanteraren och se ifall datorn ger ifrån något felmeddelande för grafikkortet.

Råkade ut för något liknande igår, formaterade om datorn, uppdaterade drivrutiner, slet mitt hår och grät en skvätt, trodde ett av mina 680 var trasigt. Visade att en av strömsladdarna lossnat. Fråga inte hur, de sitter stenhårt.

Kollade det! Har nog provat allt som går att prova! Lurigt! Hoppas jag får svar imorgon :)!

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!
Nu har alltså kortet kommit fram till Gigabyte i malmö och fick igår ett samtal från en kille där! Tydligen har NetonNet skickat kortet till fel ställe så nu blir det väntan på att kortet kommer på rätt spår igen! Tråkigt nog tycks deras support inte säga annat en "du får vänta".

Så nu får jag vänta lite till!

EDIT: Nytt kort skickas idag!

Permalänk
Medlem

Nytt kort idag! Sätter i det och samma problem har provat 2 olika drivrutiner... Nu får jag dessutom svartbild, som att grafikkortet stänger av sig typ

Snälla någon som har något tips! Funderar på att skicka tillbaka och byta till Nvidia!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorpenX:

Nytt kort idag! Sätter i det och samma problem har provat 2 olika drivrutiner... Nu får jag dessutom svartbild, som att grafikkortet stänger av sig typ

Snälla någon som har något tips! Funderar på att skicka tillbaka och byta till Nvidia!

Låter som nätagget men har du testat formatera datorn ?

Testa kortet i en annan dator.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen möjlighet att testa det i annan dator Har bara en Inte formaterat datorn Tycker du jag ska prova det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorpenX:

Har tyvärr ingen möjlighet att testa det i annan dator Har bara en Inte formaterat datorn Tycker du jag ska prova det?

Japp testa formatera

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Japp testa formatera

Okej återkommer med resultat! Tack :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Japp testa formatera

Samma fel efter formatering!

Skicka tillbaka PSU eller skicka tillbaka grafikkortet och byta till Nvidia?
Har ju kört datorn i 1 vecka utan grafikkort och då funkar allt prima! Så känns ju som PSU är felfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorpenX:

Samma fel efter formatering!

Skicka tillbaka PSU eller skicka tillbaka grafikkortet och byta till Nvidia?
Har ju kört datorn i 1 vecka utan grafikkort och då funkar allt prima! Så känns ju som PSU är felfritt

Hmm... Utan grafikkort, menar du då på det inbyggda i CPUn?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Hmm... Utan grafikkort, menar du då på det inbyggda i CPUn?

Exakt, på den inbyggda grafiken! Funderar nu bestämt på att kliva över och byta till en GTX760 istället!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorpenX:

Exakt, på den inbyggda grafiken! Funderar nu bestämt på att kliva över och byta till en GTX760 istället!

Du har ingen polare som bor i närheten som kan ta med sig sitt grafikkort och testa i din burk?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Du har ingen polare som bor i närheten som kan ta med sig sitt grafikkort och testa i din burk?

Nej tyvärr inte, bor isolerat på landet... Dock tror jag inte att det är fel på kortet utan snarare drivrutinerna som spökar. Känns konstigt att det skulle vara fel på 2 kort...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorpenX:

Nej tyvärr inte, bor isolerat på landet... Dock tror jag inte att det är fel på kortet utan snarare drivrutinerna som spökar. Känns konstigt att det skulle vara fel på 2 kort...

Det kan ju vara fel på moderkortet också (pci-e slotten) testat i den andra pci-e slotten?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det kan ju vara fel på moderkortet också (pci-e slotten) testat i den andra pci-e slotten?

Nej! Testar det omgående!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazin87:

Det kan ju vara fel på moderkortet också (pci-e slotten) testat i den andra pci-e slotten?

Eller skadade sockelpinnar till CPU. Pcie har egna pinnar i sockeln numera, precis som minnena t ex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro