iPhone 5 kamera problem behöver hjälp fort!

Permalänk
Medlem

iPhone 5 kamera problem behöver hjälp fort!

Tjena har min iPhone 5 som har lite kamera problem. I mörka förhållanden så blir det väldigt väldigt mörkt på panoraman och ibland blir färger helt konstiga (lila och grönt)

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Mobil kameror brukar vara usla i mörker, säker på att det är fel på den ?

Ingen lustig inställning ?

Garanti på mobilen ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Mobil kameror brukar vara usla i mörker, säker på att det är fel på den ?

Ingen lustig inställning ?

Garanti på mobilen ?

Jo jag märkte dock nu att min pappas iPhone 5 var likadan men jag har fortfarande så att den blir ibland väldigt grön och lila. Garanti har jag men jag har dock ingen annan telefon att ha medans den är på lagning

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Gå till en Apple butik så får du en ny på plats.
Edit: Om du kan bevisa felet för dem där dvs.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Gå till en Apple butik så får du en ny på plats.
Edit: Om du kan bevisa felet för dem där dvs.

Vad jag vet så finns det dock inga i Norrköping utan jag kan endast lämna in den på mediamarket eller telenor

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Jo jag märkte dock nu att min pappas iPhone 5 var likadan men jag har fortfarande så att den blir ibland väldigt grön och lila. Garanti har jag men jag har dock ingen annan telefon att ha medans den är på lagning

Min pappa lämna in sin i telenor butiken en fredag, fick tillbaka den på tisdagen. 2-3 arbetsdagar klarar du väl, du får ju lånetelefon som kan ringa och smsa.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Min pappa lämna in sin i telenor butiken en fredag, fick tillbaka den på tisdagen. 2-3 arbetsdagar klarar du väl, du får ju lånetelefon som kan ringa och smsa.

Bara 2-3 arbetsfagar?! När jag lämnade in min senaste gången till mediamarket tog det 3 veckor

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Vad jag vet så finns det dock inga i Norrköping utan jag kan endast lämna in den på mediamarket eller telenor

http://www.dsstore.se/start.html

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Men eftersom problemet bara uppstår ibland så är det väll ganska svårt för mig att få en ny mobil direkt?
Är det även bara för mig som panoraman blir mörkare än en vanlig bild?

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Men eftersom problemet bara uppstår ibland så är det väll ganska svårt för mig att få en ny mobil direkt?

Du får fråga dem, visa bilderna du tagit osv.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ett tips är att läsa på konsumentköplagen innan du lämnar in telefonen så du vet vad som gäller. Har du ingen specialförsäkring kopplat till ditt köp så har butiken rätt att skicka telefonen på service för samma fel 2-3 ggr. Men kan serviceavdelningen simulera fram felet omgående och vet exakt vad problmet är så kan de ju åtgärda felet redan 1a servicen. Ny telefon får du nog bara om de inte kan åtgärda problemet efter 2-3 serviceförsök (alternativt pengarna tillbaka).
Det absolut bästa är ju om du själv kan lista ut när problemet uppstår och ge en så tydlig beskrivning hur man återskapar problemet när du lämnar in den på service.

Permalänk

Samma sak med min, det blir lila och svart och bara fryser när man ska ta kort med kameran eller snapchat.

Permalänk
Medlem

1. det är en mobilkamera, de har aldrig särskilt bra ljus när det är mörkt, sensorn är för liten.
2. Vid panoramabilder ändrar den inte slutartid/iso under bilden gång, så att gå från ljust till mörkt gör automatiskt att det mörka blir väldigt mörkt.
3. Blir färger konstiga så har du antagligen på hdr, annars borde alla färger generellt bara bli mörkare.
4. Vissa lågenergilampor och andra vanliga lampor reflekterar ifrån sig ett annorlunda ljus som inte funkar så bra för kameror. Var utomhus när det börjar skymma, testa att ta lite kort. INGA panoramor. Se till att hdr inte är på också, sedan kan du återkomma med hur bilderna blir.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Första gången du har en mobiltelefon med kamera? Så här blir det på alla telefoner jag någonsin sett. Nya telefonerna tar fantastiska bilder i dagsljus, men så fort det är mörkt ute så ser det ut som en webbkamera från 2000-talet. Inget fel på telefonen, den är helt enkelt bara kass utan bra ljus.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

1. det är en mobilkamera, de har aldrig särskilt bra ljus när det är mörkt, sensorn är för liten.
2. Vid panoramabilder ändrar den inte slutartid/iso under bilden gång, så att gå från ljust till mörkt gör automatiskt att det mörka blir väldigt mörkt.
3. Blir färger konstiga så har du antagligen på hdr, annars borde alla färger generellt bara bli mörkare.
4. Vissa lågenergilampor och andra vanliga lampor reflekterar ifrån sig ett annorlunda ljus som inte funkar så bra för kameror. Var utomhus när det börjar skymma, testa att ta lite kort. INGA panoramor. Se till att hdr inte är på också, sedan kan du återkomma med hur bilderna blir.

Tack! Det blev väldigt konstigt även när jag riktade kameran mot våran led tv dock bara när panorama var på. Jag tror nog inte heller att något sånt här har hänt utomhus i bra ljus.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Entusiast

Du har inte råkat komma åt något filter? Iphone 5 / iOS7 kamera appen har ju ett antal filter, stäng av dem å se om de har samma problem.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg, men varför behöver du hjälp fort? Jag tänkte på rubriken...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Bara 2-3 arbetsfagar?! När jag lämnade in min senaste gången till mediamarket tog det 3 veckor

Jag vet inte hur mediamarkt har det emellan apple butikerna men jag TROR att telenor har nån sorts "speciell kommunikation" mellan varandra (andra operatörer också säkert), alltså att telenor skickade in min pappas telefon till apple butiken i malmö, sedan bekräftade dom att det är fel på telefonen och garantin täcker det och telenor kan ta ut en iphone ut en obruten förpackning och sedan ge telefonen till min pappa. Nu är det som sagt inget jag vet, bara tror, för det är oftast väldigt lång väntetid.

P.S.
Låsknappen på hans iphone funkade inte, det var det som var problemet. Kanske beror på vad det är för fel på telefonen som gör att väntetiden blir lång.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Inte för att vara dryg, men varför behöver du hjälp fort? Jag tänkte på rubriken...

Jo jag bor utanför Norrköping och det är inte alltid jag åker in dit så måste veta om jag ska lämna in den eller inte men det verkar som att det inte behövs

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Det ska vara så! Mattan är lila och tapeterna gröna...;)

Det är förmodligen HDR, testa och ändra inställningen annars som sagt så är det bara att lämna in.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Det ska vara så! Mattan är lila och tapeterna gröna...;)

Det är förmodligen HDR, testa och ändra inställningen annars som sagt så är det bara att lämna in.

HDR har alltid varit av

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb