Reklamering på second hand butik

Permalänk

Reklamering på second hand butik

Hej,

Jag köpte en vara på en second hand butik som jag upptäckte var trasig när jag kom hem.
Jag gick tillbaka till butiken och fick ett tillgodokvitto, men inte pengarna tillbaka.
De sa att de inte betalade ut pengar. Kan de göra så? De har sålt en trasig vara, och enligt konsumentköplagen (som även gäller vid second hand köp)
så har jag rätt att få återbetalning (i rikigt valuta, d.v.s. inget "tillgodokvitto") om felet är "väsentligt", vilket det är i detta fall eftersom varan inte fyller sitt syfte.

Hur som helst kontaktade jag butiken i fråga vid ett senare tillfälle och de påstod att varan fungerade när jag köpte den eftersom de testar varorna innan. Men detta stämmer uppenbarligen inte eftersom den inte gör det. Och dessutom ligger bevisbördan hos dem, inte mig.

Köpet gäller en videokassettspelare för 75:-. Det gäller alltså inga stora summor, utan det är mer utav en principsak.
Jag har absolut inte för avsikt att driva detta vidare eftersom det är en idéell förening det handlar om där pengarna går till välgörande ändamål, inte i butiksägarens fickor.

Jag undrar bara om det får göra såhär?

Permalänk
Medlem

Vid en reklamering så har man rätt att få tillbaks pengarna på samma sätt som man betalade.
Dvs handla du kontant så har du rätt att få kontanter, handla du med kort så har du rätt att få pengarna på det kortet, användes ett presentkort/tillgododhavande så har du rätt till ett sådant igen.
Dvs du har inte "rätt" till att få ut återbet som "riktig" valuta utan det är hur köpet gjordes som styr detta.

Sen kan ju butiken alltid fråga om du godtar att få pengarna i en annan form men dom har ingen rätt att KRÄVA detta.

Om varan fungerade heller inte när du köpte den är ju helt oväsentligt nu då reklamationen ÄR godkänd redan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Om varan fungerade heller inte när du köpte den är ju helt oväsentligt nu då reklamationen ÄR godkänd redan.

Jag betalade kontant. Vad menar du med ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Jag betalade kontant. Vad menar du med ovanstående?

Har de gett dig ett tillgodokvitto så har de godkänt din reklamation helt enkelt.

Permalänk

Okej. Men jag skulle egentligen fått kontanter. Det där med att "de inte betalar ut pengar" var bara rent skitsnack för att lura mig. Synd att jag inte läste på innan jag gick dit.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon lag på att du ska få pengar tillbaka, menar hur skulle HM kunna göra samma sak, de betalar aldrig ut pengar utan man får alltid tillgodokvitto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Tror inte det finns någon lag på att du ska få pengar tillbaka, menar hur skulle HM kunna göra samma sak, de betalar aldrig ut pengar utan man får alltid tillgodokvitto?

Nu handlar det inte om öppet köp eller köp av reavaror. Det är fel på varan och kunden har rätt att reklamera produkten. Det är KKL som styr vad som gäller vid fel på varan.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk

haha

på lokala second hand butike har de en stor skylt innanför dörren där det står att allt säljs i befintligt skick och att inga reklamationer accepteras.

så var glad att de ens gick med på det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

haha

på lokala second hand butike har de en stor skylt innanför dörren där det står att allt säljs i befintligt skick och att inga reklamationer accepteras.

så var glad att de ens gick med på det...

Man kan inte avtala bort lagar. Ställer man en vara i hyllan måste man ju som konsument utgå från att den fungerar om inget annat sägs. Sen om t.ex. displayen är trasig men varan för övrigt fungerar så får man väl acceptera det. I det här fallet fungerade den inte vara ö.h.t. Man kan inte frånskriva sig ansvar genom att skriva "befintligt skick".

Dock är detta en ideell förening så KKL kanske inte gäller trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får anta att dom kanske inte hade provat den... men ändå är väl bara att köpa en annan om dom hade flera.
Lägg till 100-200kr om det behövs.

Valet är rätt lätt om man inte vill lägga ut massvis på en videobandspelare.
Nya verkar det knappt finnas under 1500kr längre.

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

Man kan inte avtala bort lagar. Ställer man en vara i hyllan måste man ju som konsument utgå från att den fungerar om inget annat sägs. Sen om t.ex. displayen är trasig men varan för övrigt fungerar så får man väl acceptera det. I det här fallet fungerade den inte vara ö.h.t. Man kan inte frånskriva sig ansvar genom att skriva "befintligt skick".

Dock är detta en ideell förening så KKL kanske inte gäller trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

På dom second hand ja varit på så står det "EL OK" om dom testat eller "ej testat"
köper man något elektroniskt utan att det är testat så får det vara riktigt billiga prylar..

skulle det vara ex VHS bandspelare/dvd-spelare så skulle ja plocka med en kassett/dvd hemifrån och plugga in den där..

sist ja köpte så var det en dvd-spelare för 50kr där ja inte visste om den funka, men det var värt risken. nej hade den varit trasig så skulle ja inte kunnat gått tillbaka med den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

nästa gång ta med en kassett be få testa där.

du har inte bara rättigheter du har skyldigheter också.
kolla själv att det funkar om det nu är så viktigt

om du hade sålt VHS bandspelare på myrorna/röda korset. hur skulle du ha gjort ?
om du testat dom var fungerande och nån kom å klaga,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

I princip gäller samma lagar vid second-hand som om man köper en ny vara förutom att man accepterar det skick som varan är i när man köper den. Men köper man en Video som säljs som fungerande så har man rätt att häva sitt köp och få PENGAR tillbaka om den är trasig, man behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

I princip gäller samma lagar vid second-hand som om man köper en ny vara förutom att man accepterar det skick som varan är i när man köper den. Men köper man en Video som säljs som fungerande så har man rätt att häva sitt köp och få PENGAR tillbaka om den är trasig, man behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

Fast om KKL ej är tillämpar, och butiken inte accepterar kontant återbetalning, så är det nog kört. Vet inte om KKL gäller för ideella föreningar.

Permalänk
Medlem

KKL gäller om det är ett företag som säljer, är det däremot en privatperson som driver föreningen så är det köplagen som gäller istället.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.