Permalänk

Problem med mitt mekaniska tangentbord.

Har precis fått hem mitt Qpad mk-80 blue och den ger ifrån sig missljud när man skriver. Ljudet är som ett echo som ligger kvar 1 sekund efter man har tryckt på tangenten. Det värsta är när man trycker på "backspace" eller "enter". Väldigt irriterande att lyssna på när man skriver.

Ska det vara så här eller har jag fått ett måndags-ex? Kanske skulle ha köpt ducky som många sa istället.... Tråkigt om jag skulle behöva skicka tillbaka det så här direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanintevälja:

Har precis fått hem mitt Qpad mk-80 blue och den ger ifrån sig missljud när man skriver. Ljudet är som ett echo som ligger kvar 1 sekund efter man har tryckt på tangenten. Det värsta är när man trycker på "backspace" eller "enter". Väldigt irriterande att lyssna på när man skriver.

Ska det vara så här eller har jag fått ett måndags-ex? Kanske skulle ha köpt ducky som många sa istället.... Tråkigt om jag skulle behöva skicka tillbaka det så här direkt.

Sänk repetationshastigheten i Windows. Qpad har, mig vetligt, högre input än vanliga tangentbord.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Sänk repetationshastigheten i Windows. Qpad har, mig vetligt, högre input än vanliga tangentbord.

Förklarade det nog dåligt, men jag menade att den ger ifrån sig ljud från sjävla tangentbordet, inget som jag hör med ljudet ifrån datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanintevälja:

Förklarade det nog dåligt, men jag menade att den ger ifrån sig ljud från sjävla tangentbordet, inget som jag hör med ljudet ifrån datorn.

Ah, har det lite på mitt Mk50 Red; det tränar man bort. Jag får också det metalliska ekot när jag slår ned tangenterna för hårt. Du kan skaffa o-ringar och sätta under tangenterna så blir det ljudlöst (:

Edit; man tränar alltså bort att man trycker ned tangenterna för hårt. Jag måste dock trycka riktigt hårt och snabbt för att få det metalliska ekot.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Ah, har det lite på mitt Mk50 Red; det tränar man bort. Jag får också det metalliska ekot när jag slår ned tangenterna för hårt. Du kan skaffa o-ringar och sätta under tangenterna så blir det ljudlöst (:

Edit; man tränar alltså bort att man trycker ned tangenterna för hårt. Jag måste dock trycka riktigt hårt och snabbt för att få det metalliska ekot.

Okej, så detta är alltså normalt för mekaniska tangentbord?

Permalänk
Medlem

Ljudet du beskriver brukar kallas för "ping noise". Är det som denna videon? http://www.youtube.com/watch?v=wNND9kaWP6s

Sjukt störande verkar det vara iallafall, har aldrig stött på det själv med mina mekaniska tangentbord så det är nog ett måndagsex. Returnera om du kan. Qpad är ingen höjdare ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealthbomb:

Ljudet du beskriver brukar kallas för "ping noise". Är det som denna videon? http://www.youtube.com/watch?v=wNND9kaWP6s

Sjukt störande verkar det vara iallafall, har aldrig stött på det själv med mina mekaniska tangentbord så det är nog ett måndagsex. Returnera om du kan. Qpad är ingen höjdare ändå.

Vet inte vad du har för erfarenheter, men vad jag har märkt så är Qpad bättre än CM som du har t.ex. Vill verkligen inte starta flamewar gällande tangentbord, jag påpekar bara.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Har mk-50 utan echo

TS: Du skulle säkert kunna reklamera det om det skulle vara alldeles för störande

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanintevälja:

Har precis fått hem mitt Qpad mk-80 blue och den ger ifrån sig missljud när man skriver. Ljudet är som ett echo som ligger kvar 1 sekund efter man har tryckt på tangenten. Det värsta är när man trycker på "backspace" eller "enter". Väldigt irriterande att lyssna på när man skriver.

Ska det vara så här eller har jag fått ett måndags-ex? Kanske skulle ha köpt ducky som många sa istället.... Tråkigt om jag skulle behöva skicka tillbaka det så här direkt.

Min första tanke är att du sitter i en hangar med din dator, eller ett omöblerat rum....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Mekaniska tangentbord lever om, speciellt MX Blue, sitter med ett här på jobbet och det låter duktigt när man skriver på det, men det är lite så det blir, du har en brytar som klickar, och Blue klickar det till 2 ggr, en för tactile och en om du bottnar den, sen låter fjädern om du slår till hårt på tangenterna

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vet inte vad du har för erfarenheter, men vad jag har märkt så är Qpad bättre än CM som du har t.ex. Vill verkligen inte starta flamewar gällande tangentbord, jag påpekar bara.

CMS QFR använder Costar som OEM, precis som Filco. Det är i princip bara ett rebrandat filco majestouch 2. Du påstår alltså att QPAD > Filco? Nae, tror inte det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vet inte vad du har för erfarenheter, men vad jag har märkt så är Qpad bättre än CM som du har t.ex. Vill verkligen inte starta flamewar gällande tangentbord, jag påpekar bara.

Japp smaken är som baken, har haft dussintals mekaniska tangentbord (man vill ju testa alla switchar och layouter ) och Qpad åkte ut tidigt pga plastig finish och känns inte lika robusta som tex Filco och Ducky. Mitt QFR använder jag istället för Filco pga det matchar keycapsen bättre, de är ju likadana annars (Quickfire Rapid är Filco OEM). Till TS rekommenderar jag Ducky Shine 2 eller 3 om belysning är viktigt.

Permalänk
Medlem

Köp hem ett gäng Oringar från ebay för några kronor och ge dig lite tid med att få in rätt känsla i fingertopparna så ska du se att det iaf kan bli bättre. Mitt steelseries 6gv2 låter lite så också...jag har inte hört det förut men nu när du påpekade ditt ljud så hör jag att mitt låter lite (damn you scuba steve
för att få bukt med ljudet i övrigt så har du två alternativ, antingen göra tangentbordet stabilare och byta ut metallplattan i det till en tjockare variant (tillverka själv) eller så får du dämpa plattan med någon tunn variant av bitumen-atta som tar bort dina vibrationer. hur som helst så måste du ge dej på att löda bort alla switchar för att komma åt å göra nått vettigt.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

CMS QFR använder Costar som OEM, precis som Filco. Det är i princip bara ett rebrandat filco majestouch 2. Du påstår alltså att QPAD > Filco? Nae, tror inte det.

Du påstod att jag påstådde det, vilket är lite annorlunda. Jag såg CM, tänkte inte på QFR.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Ljudet du beskriver brukar kallas för "ping noise". Är det som denna videon? http://www.youtube.com/watch?v=wNND9kaWP6s

Sjukt störande verkar det vara iallafall, har aldrig stött på det själv med mina mekaniska tangentbord så det är nog ett måndagsex. Returnera om du kan. Qpad är ingen höjdare ändå.

Yes, ungefär så låter det fast x2.

Permalänk
Medlem

Måndags ex , sitter själv på ett MK-80 sen det släpptes och har inga konstiga ljud.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanintevälja:

Ljudet är som ett echo som ligger kvar 1 sekund efter man har tryckt på tangenten. Det värsta är när man trycker på "backspace" eller "enter".

Gäller det alla tangenter eller speciellt Backspace och Return? Höger-skift, mellanslag, eller några av de stora tangenterna på den numeriska delen?
Dessa tangenter har inte bara en brytare utan också en stabilisator, och om stabilisatorfästet sitter löst i metallplattan så kan det låta ganska mycket.
Annars är det normalt att med lite svängningar i metallplattan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Är väll inget lustigt att en fjädrad brytare låter så...

Permalänk
Medlem

Har också lite "ping noise" på mitt CM Storm Quickfire (Brown), speciellt på enter och space, men jag stör mig inte alls på det - jag tycker snarare att det är lite charmigt. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Gäller det alla tangenter eller speciellt Backspace och Return? Höger-skift, mellanslag, eller några av de stora tangenterna på den numeriska delen?
Dessa tangenter har inte bara en brytare utan också en stabilisator, och om stabilisatorfästet sitter löst i metallplattan så kan det låta ganska mycket.
Annars är det normalt att med lite svängningar i metallplattan.

låter mindre på de andra tangenterna men man hör det. tex tyu

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det försvinner när tangentbordet blivit "inkört"? Jag hörde sådana ljud när mitt tangentbord var nytt men nu lyckas jag inte framkalla dem.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold