SANDISK USB - monteras som HDD istället för Removable Media

Permalänk

SANDISK USB - monteras som HDD istället för Removable Media

Hej,

Köpt 3 stycken Sandisk cruzer blade 4GB för att skapa bootbara minnen och installera olika windowsinstallationer och linuxdiskar. Köpt på Dustin. En bekant har även köpt 1 st 8GB och 1 st 16GB på annat ställe av samma modell med liknande fenomen.
Det fungerar dock med Sandisk Cruzer Extreme 16GB som jag köpt på kjell i butik.

Dessa går inte att hitta via programmet unetbootin.

Jag har kommit fram till att detta beror på att disken monteras inte som Flyttbart lagringsmedia, utan som HDD.

Se även kommentar från Sandisk som jag hittat på annat forum:
I was told windows has made a change that USB drives are not suppose to show up as USB drives anymore, someone a San Disk:

Dear brian,

Thanks for contacting SanDisk Technical Support. It is our goal to make sure you have all the resources you need to get the most from your product.

I understand that you are inquiring why your flash drive shows as a fixed disk instead of removable media.
Please allow us to inform you that new certification requirements for WIN 8 requires flash drives to identify as fixed disk.
Flash drives identifying as fixed disk show as Hard Drives when viewing them in Windows Explorer (for all Windows OS versions).

We remain at your service should you require any additional information.

https://answers.launchpad.net/unetbootin/+question/235684

Det ska tydligen gå att flippa "removable media bit", detta är testat via program kallat Rufus, tyvärr utan framgång.

Om alla börjar följa dessa rekommendationer så kommer vi inte längre kunne skapa USB-minnen som är bootbara? Någon annan som har stött på detta? Och någon som har en lösning?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.