Minsta atx chassiet jag kan ha?

Permalänk
Medlem

Minsta atx chassiet jag kan ha?

Hej!

Utan att skriva överdrivet mycket varför:

Jag har ett behov av ett sånt litet chassie som möjligt.
Min delar bor idag i ett nanoxia deep silence 1. Det är för stort.

Jag har följande komponenter:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6393890/min-dator

Jag glömde lägga in moderkortet i kundvagnen, men jag har ett msi g45 z87 atx och jag har inte möjlighet till att byta ut det
Jag vill ha ett sånt litet chassie som möjligt som kan rymma ovanstående.
Ljudnivå och kylning är inte prioriterat.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6904273/lian-li-pc-05fn-svart
blir nog inte mycket mindre än såhär

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

http://www.rosewill.com/products/2527/ProductDetail_Overview.... minsta jag vet men blir svinn dyrt att importera.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1206179

Minsta chassit jag känner till, speciellt på bredden är det extremt litet, ganska exakt lika brett som en 5.25"-enhet.

Obs. att det bara finns en 5.25"-plats i den mån det spelar nån roll för dig, nätagget sitter bakom det som ser ut att vara två platser till, vilket leder till nästa grej, att nätagget som är av modellen med fläkt i botten hamnar på "egen slinga" vad det gäller luftflödet, du kan alltså inte utnyttja dess fläkt som utsugsfläkt.

Utrymmet inuti lådan är väldisponerat, med undantaget för att det inte finns möjlighet att dra kablarna där de inte syns. Vet inte vad "semimodulärt" innebär, men kan du skippa de kablar du inte kommer använda så ska det nog gå att få till hyfsat.

Finishen är kanske inte den exklusivaste, pulverlackad svart plåt och front i matt svart plast, men tycker ändå det ser helt okej ut för att vara vad det är. Lådan är ej lackad invändigt.

Luftgenomströmningen är fullt tillräcklig i alla fall för den Athlon 1200 jag kör som retrodator i den, som ligger runt 70W TDP om jag inte missminner mig. Det kan bli lite svettigt under grafikkortet om det är stort och blockerar flödet, finns inte mycket utrymme runt det för luften att slinka runt. Fram tills att jag stoppade i ett mindre grafikkort löste jag det genom att vända på intagsfläkten i toppen och köra den som utsug, och sätta en insugsfläkt under nätagget, längst ner i fronten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Hej!

Utan att skriva överdrivet mycket varför:

Jag har ett behov av ett sånt litet chassie som möjligt.
Min delar bor idag i ett nanoxia deep silence 1. Det är för stort.

Jag har följande komponenter:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6393890/min-datorhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6393890-00.png

Jag vill ha ett sånt litet chassie som möjligt som kan rymma ovanstående.
Ljudnivå och kylning är inte prioriterat.

Är det ATX moderkort du menar eller är det mATX eller mITX?? Köp ett mindre moderkort så öppnar det upp sig en större mängd chassin att välja på. Skall du inte fylla ut med två elelr tre grafikort så kan du med lätthet köra mATX eller mindre och få allt som finns för ATX storlek. Varför är det två olika minnen med på listan?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Är det ATX moderkort du menar eller är det mATX eller mITX?? Köp ett mindre moderkort så öppnar det upp sig en större mängd chassin att välja på. Skall du inte fylla ut med två elelr tre grafikort så kan du med lätthet köra mATX eller mindre och få allt som finns för ATX storlek. Varför är det två olika minnen med på listan?

Fast utgående från "Min delar bor idag i ett nanoxia deep silence 1" kan man nog anta att det redan är för sent att börja fundera på den saken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Är det ATX moderkort du menar eller är det mATX eller mITX?? Köp ett mindre moderkort så öppnar det upp sig en större mängd chassin att välja på. Skall du inte fylla ut med två elelr tre grafikort så kan du med lätthet köra mATX eller mindre och få allt som finns för ATX storlek. Varför är det två olika minnen med på listan?

Eftersom moderkort inte är med i kundvagnen antar jag att TS ska ha sitt gamla kvar. Därav ATX krav.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Liggande kanske?

http://www.inet.se/produkt/6909778/fractal-design-node-605
http://www.inet.se/produkt/6900459/silverstone-lascala-lc17b-...

Eller så bygger du ett själv
Mitt teakchassi i sign är 46x32x21 cm.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Mycket intressant, ska lugna mig lite men det verkar ju som klippt och skuret för mina önskemål
Skulle vara ett plus om de fanns i silver, men jag kollade på prisjakt och det hette lian li pc 05fn (silver) men alla länkar var till svarta -_-
Kanske inte finns i silver?

Skrivet av upl8447:

Det där var bra. Stilrent. Men importen som du nämnde :/

Skrivet av kaput:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1206179

Minsta chassit jag känner till, speciellt på bredden är det extremt litet, ganska exakt lika brett som en 5.25"-enhet.

Obs. att det bara finns en 5.25"-plats i den mån det spelar nån roll för dig, nätagget sitter bakom det som ser ut att vara två platser till, vilket leder till nästa grej, att nätagget som är av modellen med fläkt i botten hamnar på "egen slinga" vad det gäller luftflödet, du kan alltså inte utnyttja dess fläkt som utsugsfläkt.

Utrymmet inuti lådan är väldisponerat, med undantaget för att det inte finns möjlighet att dra kablarna där de inte syns. Vet inte vad "semimodulärt" innebär, men kan du skippa de kablar du inte kommer använda så ska det nog gå att få till hyfsat.

Finishen är kanske inte den exklusivaste, pulverlackad svart plåt och front i matt svart plast, men tycker ändå det ser helt okej ut för att vara vad det är. Lådan är ej lackad invändigt.

Luftgenomströmningen är fullt tillräcklig i alla fall för den Athlon 1200 jag kör som retrodator i den, som ligger runt 70W TDP om jag inte missminner mig. Det kan bli lite svettigt under grafikkortet om det är stort och blockerar flödet, finns inte mycket utrymme runt det för luften att slinka runt. Fram tills att jag stoppade i ett mindre grafikkort löste jag det genom att vända på intagsfläkten i toppen och köra den som utsug, och sätta en insugsfläkt under nätagget, längst ner i fronten.

Ett lian li chassie länkades tidigare itråden och jag tar bog det över detta, även om priset är bättre. Tack för tipset!

Jag har egentligen 750w verisionen av det där agget, men det fanns inte på inet, tog det där för att det är lika stort.
Att det är semi modulärt innebär att 24 pin, 8 pin till cpu och någon annan kabel, tror det vara sata power inte är modulära, alltså de kablar man måste ha är inte modulära men de som man kanske inte använder är det.

Lite tokigt på en 750w psu, men men.

Skrivet av NightFred:

Är det ATX moderkort du menar eller är det mATX eller mITX?? Köp ett mindre moderkort så öppnar det upp sig en större mängd chassin att välja på. Skall du inte fylla ut med två elelr tre grafikort så kan du med lätthet köra mATX eller mindre och få allt som finns för ATX storlek. Varför är det två olika minnen med på listan?

Skrivet av BostonGurkan:

Eftersom moderkort inte är med i kundvagnen antar jag att TS ska ha sitt gamla kvar. Därav ATX krav.

Jag menar ATX kort, glömde lägga till det i kundvagnen men har skrivit till det i första inlägget nu. Vore ju mycket enklare att köra tex mITX men jag har inte råd med ett nytt kort.
Jag vet inte varför det är två minnen på listan, men jag har ett 8gb kit. Råkade lägga in två tror jag

Skrivet av Robobin:

Liggade går tyvärr inte :/ Får inte plats på skrivbordet Tack för tipset ändå

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast utgående från "Min delar bor idag i ett nanoxia deep silence 1" kan man nog anta att det redan är för sent att börja fundera på den saken.

Skrivet av BostonGurkan:

Eftersom moderkort inte är med i kundvagnen antar jag att TS ska ha sitt gamla kvar. Därav ATX krav.

Yapp. Medveten om det när jag skrev men om nu vikten är att få ett så litet chassi som möjligt, kanske man skulle lägga ut några hundra för ett mindre moderkort för att på så sätt slippa besväret med att leta efter ett mindre ATX chassi, specielt när man köper allt annat nytt...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Yapp. Medveten om det när jag skrev men om nu vikten är att få ett så litet chassi som möjligt, kanske man skulle lägga ut några hundra för ett mindre moderkort för att på så sätt slippa besväret med att leta efter ett mindre ATX chassi, specielt när man köper allt annat nytt...

Några hundra? Köper allt annat nytt?

Om du hade läst texten hade du förstått att jag redan har delarna hemma.
_______________________________________________________________________________________________________________________

I övrigt tror jag att jag har det perfekta chassiet för mina behov, återstår att kolla lite på om alla mina delar passar.
Vilka fläktar jag ska ha, luft eller vatten på cpu (h80 eller Scythe Mine 2) mm
Här fanns det mycket intressant för de som är intresserade
http://www.overclock.net/t/880913/the-official-lian-li-pc-a05...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Det där chassit såg underbart ut. Vill ha!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det där chassit såg underbart ut. Vill ha!

Jo jag vet. Är själv riktigt sugen på ett men när priset hamnar norr om 2,5k så blir man ju tveksam.....
Det är oem tillverkat av Jonsbo om du vill leta vidare om det.
Vårt enda hopp är väl att pc-cooling tar in det. Just nu är det typ det ända jonsbo chassit dem inte har...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Jo jag vet. Är själv riktigt sugen på ett men när priset hamnar norr om 2,5k så blir man ju tveksam.....
Det är oem tillverkat av Jonsbo om du vill leta vidare om det.
Vårt enda hopp är väl att pc-cooling tar in det. Just nu är det typ det ända jonsbo chassit dem inte har...

Gillar det som fan jag med; rena linjer, men ändå med ett visst mått av originalitet. Du som verkar jaga det ganska aktivt, gnägga gärna till om du skulle hitta nåt ställe där man kan få tag på det till en rimlig peng.

Jonsbo förresten. Är det bara jag som tycker det låter som nån tröstlös håla i djupaste Småland eller en bestickserie från Ikea, snarare än en kinesisk chassitillverkare?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Gillar det som fan jag med; rena linjer, men ändå med ett visst mått av originalitet. Du som verkar jaga det ganska aktivt, gnägga gärna till om du skulle hitta nåt ställe där man kan få tag på det till en rimlig peng.

Jonsbo förresten. Är det bara jag som tycker det låter som nån tröstlös håla i djupaste Småland eller en bestickserie från Ikea, snarare än en kinesisk chassitillverkare?

Haha. Jo dem är ju ganska stora oem också dem tillverkar saker åt schyte, fractal design och rosewill samt lite andra. Men håller med om att det är ett lite konstigt namn. Ja har letat ganska mycket men utan lycka. Om man inte vill lägga sig runt 3k vilket jag tycker är rätt mycket för ett chassi. För dem pengarna kan jag få ett cnc fräst chassi som jag ritat själv så känns lite ovärt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Mycket intressant, ska lugna mig lite men det verkar ju som klippt och skuret för mina önskemål
Skulle vara ett plus om de fanns i silver, men jag kollade på prisjakt och det hette lian li pc 05fn (silver) men alla länkar var till svarta -_-
Kanske inte finns i silver?

Har nästan precis det chassit med skillnaden att det inte är någon fläkt i toppen och att mitt moderkort är på vänstersidan.
Kolla sista bilderna i min bygglogg om du vill så ser du ungefär hur det kan bli.
Tyckte du nämnde H80 i tråden någonstans, i mitt är det en H60. Så ganska likt förutom att ditt är mer uppdaterat.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Haha. Jo dem är ju ganska stora oem också dem tillverkar saker åt schyte, fractal design och rosewill samt lite andra. Men håller med om att det är ett lite konstigt namn. Ja har letat ganska mycket men utan lycka. Om man inte vill lägga sig runt 3k vilket jag tycker är rätt mycket för ett chassi. För dem pengarna kan jag få ett cnc fräst chassi som jag ritat själv så känns lite ovärt.

Jo, 3 papp för ett chassi är ju kanske lite lätt vildsint.

Jag antar att länken skulle vara pc-cooling.de? Hittar faktiskt ingenting från Jonsbo där. Är jag ute och cyklar, eller menar du att de har OEM-tillverkade chassin från Jonsbo som säljs under annat fabrikat?

Om de nu har Jonsbo själva som leverantör, undrar hur mycket påstötning från kunder och vilka presumtiva försäljningsvolymer som skulle krävas för att de skulle ta in chassit i fråga?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, 3 papp för ett chassi är ju kanske lite lätt vildsint.

Jag antar att länken skulle vara pc-cooling.de? Hittar faktiskt ingenting från Jonsbo där. Är jag ute och cyklar, eller menar du att de har OEM-tillverkade chassin från Jonsbo som säljs under annat fabrikat?

Om de nu har Jonsbo själva som leverantör, undrar hur mycket påstötning från kunder och vilka presumtiva försäljningsvolymer som skulle krävas för att de skulle ta in chassit i fråga?

Ja. fixade länken nu...

Ja dem säljer vissa Jonsbo chassin under varumärket Cooltek. Jonsbo säljer inte chassin under eget varumärke förutom i kina. Jag har mail till deras kundkänst då var det något de övervägde om det visade sig finnas ett större intresse. Var ungefär 3månader sen. Så skriv gärna ett mail så dyker det kanske upp med lite tur

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Ja. fixade länken nu...

Ja dem säljer vissa Jonsbo chassin under varumärket Cooltek. Jonsbo säljer inte chassin under eget varumärke förutom i kina. Jag har mail till deras kundkänst då var det något de övervägde om det visade sig finnas ett större intresse. Var ungefär 3månader sen. Så skriv gärna ett mail så dyker det kanske upp med lite tur

Sisådärja, nu har jag bränt iväg ett mail till dem

Undrar förresten hur lyhörda våra svenska leverantörer är när det kommer till vilka produkter de tar in? Det finns ju en och annan aktör som figurerar här på forumet, och sedan du öppnade mina ögon för Jonsbos chassin, så har jag i alla fall lagt märke till åtminstone en aktiv tråd om dem. Inet brukar ju vara jävligt bra när det kommer till kundkontakt, man kanske skulle påta ihop ett inlägg i deras tråd, och fråga vad som krävs i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!