går det att få tillbaka förinstallerad internet security utan att återställa allt?

Permalänk
Medlem

går det att få tillbaka förinstallerad internet security utan att återställa allt?

jag har precis köpt en ny laptop, en acer aspire v3 och fick mcafee internet security förinstallerat på den. jag avinstallerade den för att installera kaspersky internet security 2013 vilket inte fungerade på windows 8.1 och jag vet inte riktigt vilket annat som är bra så jag tänkte lika bra att köra in mcafee igen. och tydligen hade jag en registrerad version av mcafee, stod det när jag avinstallerade den iaf så det är den jag gärna hade fått tillbaka om det hade gått

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland finns medföljande program separerade på recoveryskivorna så du får kolla om det är separerat eller bara en image av allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag fick inga skivor med alls

Permalänk
Medlem

Vad ska du med den skiten till ändå? Om du behöver antivirus rekommenderar jag det inbyggda i Windows 8.1.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Enligt kaspersky hemsida ser det ut som du kan ladda ner version 2014 och använda din kod från 2013 av kaspersky internet security.

Ta inte tillbaka Mcafee igen, det är säkert bara en licens som fungerar i tre månader ändå. I ditt läge skulle jag installera Kaspersky 2014 om det går eller installera gratisvarianterna av Avast eller AVG.

Eller satsa på att köpa en ny Kaspersky-licens.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JimZiii:

jag fick inga skivor med alls

Nej man brukar bli uppmanad att skapa dem första gången datorn startas och idag kan man oftast göra usb minnen istället för dvder, men finns recoverypartitionen kvar så kan du nog starta recoveryprogrammet och skapa media, sök på datorns namn och create recovery disc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man brukar bli uppmanad att skapa dem första gången datorn startas och idag kan man oftast göra usb minnen istället för dvder, men finns recoverypartitionen kvar så kan du nog starta recoveryprogrammet och skapa media, sök på datorns namn och create recovery disc.

ja jag brukar alltid skippa de, ganska säker på det finns den recoverypartition så kör på den om något skulle hända. laptop'en kom med windows 8 och jag har jobbat hårt för att motvärka allt och få den att fungera hyfsat som tidigare windows så hade inte orkat göra om allt det bara för att få tillbaka mcafee. och skulle något hända så kommer jag nog formatera om själv och installera windows 7 istället för köra recoverypartitionen med windows 8 igen.

ja jag gav upp på mcafee och kaspersky. körde in avast så länge. får prova den och se vad jag tycker. synd för jag gillade verkligen kaspersky 2013. tydligen tynger 2014 ner systemet ganska kraftigt så jag tänkte att jag väntar och ser om kaspersky 2013 får support för windows 8.1, värkar som att windows 8.1 stödjer kaspersky 2013 iaf

Permalänk
Rekordmedlem

Jag menar inte att du ska köra en återställning utanbara starta programmet och gör media, vissa lägger som sagt medföljande program separat och då kan du bara installera det du vill utan att köra över en hel image.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar inte att du ska köra en återställning utanbara starta programmet och gör media, vissa lägger som sagt medföljande program separat och då kan du bara installera det du vill utan att köra över en hel image.

var hittar jag det såfall? visste inte att man kunde göra så

Permalänk
Medlem

Är inte antivirus integrerat i win8? Har för mej att jag läste d.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JimZiii:

var hittar jag det såfall? visste inte att man kunde göra så

Sök på datorns namn och create recovery media.
Det kan finnas ett program installerat som du kan starta som vilket prog som helst eller så ska du trycka nån knappkombination vid boot.

Skrivet av ReverenD:

Är inte antivirus integrerat i win8? Har för mej att jag läste d.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ett integrerat antivirus, men det här handlar inte om det utan om Mcaffee.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sök på datorns namn och create recovery media.
Det kan finnas ett program installerat som du kan starta som vilket prog som helst eller så ska du trycka nån knappkombination vid boot.

Det finns ett integrerat antivirus, men det här handlar inte om det utan om Mcaffee.

Jo, förvisso. Men TS skrev ju nåt om att 2014års version var tungdriven, då kanske d e bättre att köra på den integrerade när den ändå finns där?
Tänkte bara ur prestanda synpunkt..
Men man kanske stänger av Windows egen när man tar en tredjeparts? Känns onödigt att ha två

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Jo, förvisso. Men TS skrev ju nåt om att 2014års version var tungdriven, då kanske d e bättre att köra på den integrerade när den ändå finns där?
Tänkte bara ur prestanda synpunkt..
Men man kanske stänger av Windows egen när man tar en tredjeparts? Känns onödigt att ha två

Skickades från m.sweclockers.com

visste inte att win8 hade en integrerad, ska kolla hur den är såfall också. och ja när man installerar tredjeparts så stängs den integrerade, det gör brandväggen iaf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReverenD:

Jo, förvisso. Men TS skrev ju nåt om att 2014års version var tungdriven, då kanske d e bättre att köra på den integrerade när den ändå finns där?
Tänkte bara ur prestanda synpunkt..
Men man kanske stänger av Windows egen när man tar en tredjeparts? Känns onödigt att ha två

Skickades från m.sweclockers.com

Han vill bli av med Kaspersky som han installerat själv istället för Mcafee...

Skrivet av JimZiii:

visste inte att win8 hade en integrerad, ska kolla hur den är såfall också. och ja när man installerar tredjeparts så stängs den integrerade, det gör brandväggen iaf

MSE har integrerats i Defender, men tex Avast är ett bättre gratisval.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kaspersky har jag blivit av med ville bara kolla om jag kunde få tillbaka mcafee på något sätt men har kört in avast nu och ska kolla hur bra den integrerade antivirusen är. hittade inget på recovery'n men tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Han vill bli av med Kaspersky som han installerat själv istället för Mcafee...

MSE har integrerats i Defender, men tex Avast är ett bättre gratisval.

Jo tack, jag är läskunnig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ett integrerat antivirus, men det här handlar inte om det utan om Mcaffee.

Fast den outtalade uppföljningen är ju förstås att det inbyggda antivirustjossanet i W8 med all sannolikhet är ett mycket bättre alternativ än nåt 3-månadersdemo av McAfee, eller vad det nu kan röra sig om, och att TS därmed gör bäst i att inte göra sig besväret att försöka leta upp och installera det, utan bara köra på W8:s inbyggda

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!