Fixa sned moderkortsplåt på FDR4?

Permalänk
Medlem

Fixa sned moderkortsplåt på FDR4?

Kan man fixa en defekt Fractal Design R4 moderkortsplåt som är sned utan att skicka in den till Inet eller själva Fractal Design?
Eller är det svårt? Det jag menar med svårt är om man behöver speciella verktyg.
Allting är redan monterat i några månader, hade bara ingen lust att fixa det

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Tycks vara ett vanligt fel på R4. Såg en tråd om det någon stans. Min R4 va också sned så det var svårt att få i kontakter i dom översta USB portarna. R4 är riktigt bra så det är synd att dom har det här problemet.

*Jag tittade på USB porten från utsidan och uppskattade fel (1-2mm tror jag).
* Monterade bort allt.
* La chassiet ner på rygg.
* Ställde en stållinjal på moderkortsplåten, lutad mot den övre kanten och noterade måttet (skjutmått är nog bättre).
* Sedan ställde jag en träkloss vid det övre vänstra hörnet.
* Sedan bankade jag på med en hammare på träklossen tills linjalen visade 1-2mm mer än tidigare.
* Testade med moderkortet och ett USB minne.
* Sedan monterade jag i allt igen.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Tycks vara ett vanligt fel på R4. Såg en tråd om det någon stans. Min R4 va också sned så det var svårt att få i kontakter i dom översta USB portarna. R4 är riktigt bra så det är synd att dom har det här problemet.

*Jag tittade på USB porten från utsidan och uppskattade fel (1-2mm tror jag).
* Monterade bort allt.
* La chassiet ner på rygg.
* Ställde en stållinjal på moderkortsplåten, lutad mot den övre kanten och noterade måttet (skjutmått är nog bättre).
* Sedan ställde jag en träkloss vid det övre vänstra hörnet.
* Sedan bankade jag på med en hammare på träklossen tills linjalen visade 1-2mm mer än tidigare.
* Testade med moderkortet och ett USB minne.
* Sedan monterade jag i allt igen.

Okej, men var det lätt medans du gjorde det eller var du lite osäker på om det skulle blir värre?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Inte helt säker på vad du menar men jag brukar fixa med allt möjligt så det var inte så konstigt. Det var ju bara ett par mm fel. Har du samma fel som jag hade?

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Inte helt säker på vad du menar men jag brukar fixa med allt möjligt så det var inte så konstigt. Det var ju bara ett par mm fel. Har du samma fel som jag hade?

Ja det har jag. Ska testa detta imorgon då.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE