Permalänk

Skärmen flimmrar på högra sidan

Hej. Nu för någon dag sedan så har min skärm börjat flimmra konstiga färger på på endast höger sida precis och bara under blå bakgrundsfärg. Vad tror ni kan vara fel? Kabeln? Skärmen? Grafikkortet?

Har tyvärr varken extra kabel, skärm eller grafikkort just nu så vill ju inte köpa nytt av allt helst...

Bild: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=85810&size=full

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Hej. Nu för någon dag sedan så har min skärm börjat flimmra konstiga färger på på endast höger sida precis och bara under blå bakgrundsfärg. Vad tror ni kan vara fel? Kabeln? Skärmen? Grafikkortet?

Har tyvärr varken extra kabel, skärm eller grafikkort just nu så vill ju inte köpa nytt av allt helst...

Bild: http://www.ladda-upp.se/image.php?id=85810&size=full

ta bort grafikkortet och prova med den integrerade

Permalänk
Medlem

Kan du ta Screenshot eller spela in skrivbordet? För om det fastnar på screenshot eller film är det ditt grafikort som strular.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna vara belysningen i skärmen som börjat gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Kan du ta Screenshot eller spela in skrivbordet? För om det fastnar på screenshot eller film är det ditt grafikort som strular.

Jag tog bild med mobiltelefonen

Permalänk
Medlem

Ja, såg det. Därför jag tycker du skall ta ett Screenshot.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur ser en printscreen ut ? ta en sån också och posta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det möjligen en Eizo Foris skärm? Jag hade samma problem. Som tur var hade jag garanti kvar. Fick ny skärm och den funkar fint.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men hur ser en printscreen ut ? ta en sån också och posta.

Jag tog en printscreen nu och drog ut högersidan till vänster på min skärm och det är inget problem då.

Permalänk
Rekordmedlem

Då ligger felet garanterat i hårdvaran, kan du ansluta datorn till en tv eller annan monitor ?
Har du nån annan bildkälla att ansluta till monitorn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då ligger felet garanterat i hårdvaran, kan du ansluta datorn till en tv eller annan monitor ?
Har du nån annan bildkälla att ansluta till monitorn?

Jag drog nyss en HDMI-kabel från grafikkortet till TVn och det såg helt normalt ut på TVn.

Permalänk
Rekordmedlem

Då vet du att felet ligger i monitorn om kablaget är ok, men använde du samma så är det bara monitorn det kan vara fel på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.