Permalänk

USB-Mus krånglar

Hej, detta besvär har börjat gå mig på nerverna. Jag har provat allt, satt i musen i andra portar, kört med andra möss, installerat om drivrutiner, Kört Memtest86 utan att fel kommit upp. Nu vet jag inte hur jag ska göra. När jag använder musen, slutar den ibland att fungera och sen hörs ljudet om att en enhet anslutits. Sen fungerar den igen, men det är extremt irriterande, särskilt när man spelar spel. Moderkortet är ca 14 månader gammalt. Jag hoppas att någon här har några lösningar? Moderkortet är P8Z77 -V Deluxe och tanken var att jag skulle köpa ett extra bra moderkort som skulle hålla i minst 5-6 år.

Tangentbordet verkar fungera men jag vet inte hur det här med USB-enheter funkar i detalj. Nu behöver jag hjälp för jag har som sagt provat _Allt_

Permalänk
Medlem
Skrivet av $mftHacking:

Hej, detta besvär har börjat gå mig på nerverna. Jag har provat allt, satt i musen i andra portar, kört med andra möss, installerat om drivrutiner, Kört Memtest86 utan att fel kommit upp. Nu vet jag inte hur jag ska göra. När jag använder musen, slutar den ibland att fungera och sen hörs ljudet om att en enhet anslutits. Sen fungerar den igen, men det är extremt irriterande, särskilt när man spelar spel. Moderkortet är ca 14 månader gammalt. Jag hoppas att någon här har några lösningar? Moderkortet är P8Z77 -V Deluxe och tanken var att jag skulle köpa ett extra bra moderkort som skulle hålla i minst 5-6 år.

Tangentbordet verkar fungera men jag vet inte hur det här med USB-enheter funkar i detalj. Nu behöver jag hjälp för jag har som sagt provat _Allt_

Gör den likadant med dom andra mössen du testat?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har du testat musen i någon annan dator?
Har haft samma problem med en mus och det var så lätt att den hade gjort sitt.

EDIT:
Läste konstigt.
Alla möss gör detta alltså? Testat att köra ett annat operativsystem?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Ja Hirens boot CD's Mini Windows XP verkar (?)uppföra sig likadant med mössen, dock ser det inte ut som om de "fastnar" lika länge (inbillning?). Normalt kör jag windows 7.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte som det är moderkortet som är sönder iaf för då borde tangentbordet göra så med, har du provat att uppdatera biosen och se om det hjälper?

Edit: Finns ganska många nya bioser till ditt moderkort http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_DELUXE/#support
Samt att flera av dom står det Enhance compatibility with some USB devices på.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Problemet är så att det här fungerade utmärkt tidigare, det började krångla när jag spelade minecaft och jag trodde det var buggar i det spelet (som är en riktig lushög på grund av olika tillägg), men sen märkte jag att det krånglade även när jag gjorde annat, surfade, kopierade filer, etc. Trir du det kan vara UEFI då? Vill helst inte rota med det.

Parentesvis så har
jag ett program som heter AISuite II, Det kan uppdatera UEFI-firmware från Internet, men är det säkert? Jag är alltid försiktig när det ska rotas i detta

Permalänk

Ingen som har något svar???

Permalänk
Medlem
Skrivet av $mftHacking:

Problemet är så att det här fungerade utmärkt tidigare, det började krångla när jag spelade minecaft och jag trodde det var buggar i det spelet (som är en riktig lushög på grund av olika tillägg), men sen märkte jag att det krånglade även när jag gjorde annat, surfade, kopierade filer, etc. Trir du det kan vara UEFI då? Vill helst inte rota med det.

Parentesvis så har
jag ett program som heter AISuite II, Det kan uppdatera UEFI-firmware från Internet, men är det säkert? Jag är alltid försiktig när det ska rotas i detta

Jag kan inte komma på något bra, men det låter ju som det är mjukvarufel, har du testat att installera nya drivrutiner till usbportarna?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Finns inga nya drivrutiner, men det enda jag kan komma på är att installera om de gamla. Om något har skadat dem. Det är enda möjligheten jag kan komma på...

Permalänk

Det börjar när jag inte gjort kallstarter på ett tag. Stänga av och dra ut stickproppen hjälper ett tag. Kommer jag ihåg att stänga av och dra ur så funkar det åtminstone en halv dag. vad nu det har med drivrutiner att göra men det kan inte finnas någon annan lösning. antagligen någonting med energihanteringen, det är nog de drivrutinerna som strular. Synd att ingen kunde ge mig ett klart svar på just detta, frågat överallt och google ger inte heller något svar.

Permalänk
Medlem

Vilka möss har du prövat med? Har du testat att om installera tillverkarens drivrutiner? Eller ta bort dem? Min mus (Steelseries Kinzu optical) funkar något bättre utan Steelseries egna drivrutiner (dock ej särskilt bra).

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Känner en som hade liknande problem, detta löstes dock enkelt genom att ta bort USB-drivrutinerna helt och installera om dom på nytt. Skadar ju inte att testa.

Permalänk

Mössen var Logitech. Ibland kan det gå dagar utan problem, sen sätter det igång. Har tagit bort och installerat om drivrutiner med hjälp av program på Hirens boot CD (Från windows! Inte från CDns eget OS) men inget hjälper. Kan verkligen CCleaner hjälpa som nån påstod nån annan stans??

Permalänk

Bytte mus till Microsoft. Hittills inga bekymmer.