Permalänk

Egen stream laggar/buffrar via Twitch

Jag får snart spader på Twitch och alla buffringsproblem.

Jag sitter på Bredbands2s statsnät i Strängnäs direkt via uttaget på 100/100 lina (88/94 i skrivandes stund från bredbandskollen.se) och kan inte få min stream att sluta buffra. Använder OBS. Jag har följt alla rekommenderade inställningar för OBS, jag har en bitrate på 2000, streamar i 720p. Men så fort jag ska kika på min egna stream så buffrar det till "failed to load video". Det lustiga är att en del vänner (inte alla) har inga som helst problem att kika på min stream och får 100% flyt i deras bild. Samma sak om jag kollar via surfplattan eller mobilen där jag kör Telenor så fungerar streamen felfritt.

Om jag tittar på vänners streams så är det exakt samma resultat, olika streams, olika internetleverantörer och bitrates, de alla laggar, alla inom Sverige, alla buffrar konstant. Jag har däremot inga som helst problem att kolla på streams utanför Sverige, exempelvis från USA där jag dagligen följer diverse streamers utan att ha någon problem och är konstant bufferfri.

Jag har testat att ändra till öppen DSN med samma resultat. Jag har varit i kontakt med Bredband2 om ärendet och bollar fortfarande felsökningar. De bad mig testa min ping som inte visade några problem. Kan tillägga att jag inte har problem att kolla via YouTube.

Kör jag däremot en bitrate på 500 vilket motsvarar 0.5mbit i upload så har jag inga problem med min stream. Men kvalitén är därefter och med 100mbit upload ska jag absolut inte behöva nöja mig med 0.5mbits bitrate. Vilken webbläsare jag än använder ger samma resultat.

Någon som har något tanke eller förklaring till mitt problem?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med bahnhof, alla streams som är inom sverige i princip av privatpersoner fungerar inte, och det beror nog på internetleverantören tror jag. Jag streamar 3500 bitrate alla kan kolla utom jag, inte problem med något annat, men å andra sidan bryr jag mig inte då jag inte behöver kolla min egna stream :]

Permalänk

jag tror inte att det är erat internet som är problemet.. utan twitch servrar är det som suger

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Skrivet av Relive:

Jag har exakt samma problem med bahnhof, alla streams som är inom sverige i princip av privatpersoner fungerar inte, och det beror nog på internetleverantören tror jag. Jag streamar 3500 bitrate alla kan kolla utom jag, inte problem med något annat, men å andra sidan bryr jag mig inte då jag inte behöver kolla min egna stream :]

Jo har också hört att det ligger hos internetleverantören, funderade faktiskt själv på att byta till Bahnhof men de verkar alltså ha samma problem. Det är ändå irriterande att det ska vara så slumpmässigt vilka som kan kolla och inte. Gjorde nyligen ett litet svep genom diverse svenska kanaler på Twitch som live streamade och hade faktiskt inga problem alls att kolla på någon av dem. Vissa körde dessutom "hög" bitrate.

Skrivet av mnystedt86:

jag tror inte att det är erat internet som är problemet.. utan twitch servrar är det som suger

Men just att det ska vara så slumpmässigt. Jag har vänner som kan kika på deras egna streams utan problem. Så oavsett om man inte kan kolla på sin egna stream vill man ju ändå veta att man sitter på "rätt" inställningar för att kunna leverera bästa möjliga stream. Sitter man på en laggning stream får man ju aldrig viewers.

Permalänk
Medlem

Du ser ju själv om du tappar rutor i OBS, om du inte tappat något så är det bara twitchs fel att det inte funkar för andra, om det inte är som för oss då att den inte laddar alls. Sen finns det ju såklart de med dåligt internet som inte klarar av bitraten man streamar i.

3500 bitrate är väl även de högsta som går att streama på twitch?

Jag streamar dock enbart för att ha bosskills på wow för mig själv i framtiden så om det skulle lagga lite för nån som råkar kolla bryr jag mig dock inte om.

Permalänk
Skrivet av Relive:

Du ser ju själv om du tappar rutor i OBS, om du inte tappat något så är det bara twitchs fel att det inte funkar för andra, om det inte är som för oss då att den inte laddar alls. Sen finns det ju såklart de med dåligt internet som inte klarar av bitraten man streamar i.

3500 bitrate är väl även de högsta som går att streama på twitch?

Jag streamar dock enbart för att ha bosskills på wow för mig själv i framtiden så om det skulle lagga lite för nån som råkar kolla bryr jag mig dock inte om.

För egen del laddar min egen stream i säkert över 1 minut innan jag får bild som genast börjar buffrar för att efter en stund tappa kontakt. Har även det problemet hos andra Streams. Kikade på en annan svensk stream tidigare med EXAKT samma problem, tog tid att ladda hans stream + att det började buffra direkt. Enligt OBS tabbar jag inga som helst bildrutor, så visst kan det ligga hos Twitch i grunden. Men faktumet kvarstår att det väldigt random fungerar för vissa men inte för andra. Och det är just den avgörande faktorn man gärna skulle vilja veta.

Sedan vet jag inte om 3500 är den högsta? Tror jag varit med om streamers som kör högre, även blivit rekommenderad att köra högre då min lina klarar det, eller ska klara det.

Permalänk
Medlem

Läst någonstans att 3500 bitrate är högsta om du ej är supported iallafall

Permalänk
Skrivet av Relive:

Läst någonstans att 3500 bitrate är högsta om du ej är supported iallafall

Okej, kan mycket väl vara så. Men oavsett sitter jag på 2000 just nu, vilket inte borde vara några problem i så fall.

Permalänk
Medlem

OBS själv säger att 3500 video bitrate är max för twitch/justin.tv medan 160 är max för audio bitrate
Men problemet lär vara din leverantör eller twitch dom själva som folk redan har sagt. Vad jag vet kör en del operatörer med mer utländska kablar vilket gör att din ms, osv. Inte är så bra inom Sverige men i utlandet. Dock skall inte detta göra det helt otittbart då jag med mitt 100/100 lätt kan se utländska streamers borta i USA och Taiwan.

Du kan också kolla vilken server du kör mot. Jag kör mot Amsterdam då jag har bättre ping med den än Stockholm

Permalänk
Skrivet av Terrell:

OBS själv säger att 3500 video bitrate är max för twitch/justin.tv medan 160 är max för audio bitrate
Men problemet lär vara din leverantör eller twitch dom själva som folk redan har sagt. Vad jag vet kör en del operatörer med mer utländska kablar vilket gör att din ms, osv. Inte är så bra inom Sverige men i utlandet. Dock skall inte detta göra det helt otittbart då jag med mitt 100/100 lätt kan se utländska streamers borta i USA och Taiwan.

Du kan också kolla vilken server du kör mot. Jag kör mot Amsterdam då jag har bättre ping med den än Stockholm

Jag har testat mot nästan varenda server tillgänglig via OBS. Och det lustiga är ju att jag inte har problem med utländska streams, kan klicka igenom diverse streams från USA tex utan att få några som helst buffer problem. Jag kikade igenom lite svenska streams i samband med att jag skapade tråden och det var ungefär 50% som fungerade. En del flöt på felfritt medan andra visar exakt samma problem som hos mig; Evig väntan på laddning och buffer så fort bild dyker upp.

Jag har sett att Bredband2 kör två olika nät om du kollar här: https://order.bredband2.com/?iCityID_external=600069&iCitynet...

Jag vet dock inte om jag sitter på Statsnät via Europa eller Open Universe. Tror du det kan ha någon påverkan?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Väcker lite liv i detta igen.

Tänkt börja streama lite igen.
Sitter på 100/100 lina från Comhem och får ut ca 97/97 mbt's
När andra kikar på min stream så buffrar de för dem allt mellan 30sekunders intervaller.
Detta sker nonstop, jag har visserligen inte prövat en annan server än Sverige, fick inte riktigt klarhet ifall det fungerade eller ej?
(skall givetvis testa) Någon annan som är high på detta? jag är helkass på allt vad det gäller nät och uppkoppling.

Tack på förhand

EDIT: Sitter med 3 vänner via TS3 just nu och försöker undersöka vad som kan vara problemet.
Prövade att byta server till både UK London samt EU Amasterdam utan någon vidare framgång.

#1 Jag sitter på Comhem
#2 sitter på T3 som leverantör - Buffrar ca varje 20:e sekund
#3 sitter på Telia som leverantör - Buffrar ca varje 20:e sekund

#4 sitter på Comhem - Buffrar ingenting, allt flyter på nonstop.....?

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Väcker lite liv i detta igen.

Tänkt börja streama lite igen.
Sitter på 100/100 lina från Comhem och får ut ca 97/97 mbt's
När andra kikar på min stream så buffrar de för dem allt mellan 30sekunders intervaller.
Detta sker nonstop, jag har visserligen inte prövat en annan server än Sverige, fick inte riktigt klarhet ifall det fungerade eller ej?

Vad jag läst så hamnar alla nya stream kanaler på deras servrar i Californien, USA. Så det är därför det buffrar hela tiden, när du uppnår ett visst antal följare då kommer din stream att hamna på mer lokala data centrar som Europa.

Så i stort sett kommer alla nya som streamar hamna på kassa överbelastade servrar, så det kommer inte spela någon roll vilken leverantör du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Vad jag läst så hamnar alla nya stream kanaler på deras servrar i Californien, USA. Så det är därför det buffrar hela tiden, när du uppnår ett visst antal följare då kommer din stream att hamna på mer lokala data centrar som Europa.

Så i stort sett kommer alla nya som streamar hamna på kassa överbelastade servrar, så det kommer inte spela någon roll vilken leverantör du har.

Intressant.

Det skumma är ju dock att en av mina vänner kunde köra på laggfritt, han har comhem precis som mig?
Men om det är som du säger angående att nya streams landar i californien osv är det riktigt synd att dom inte har någon form av betaltjänst isåfall, för de personerna som vill starta upp ordentligt.

Att man måste vänta på hängivna followers ca 4-500 personer varje session för att få ett avtal har jag hört?
Tack för svaret oavsett, mvh!

Visa signatur

FULL COUNTER