Ljud via hdmi, ATI Sapphire HD2600 Pro

Permalänk
Medlem

Ljud via hdmi, ATI Sapphire HD2600 Pro

Tjenare!

Jag undrar om det går (och isåfall hur) att få ljud från grafikkortet via hdmi-sladden till förstärkaren?

Jag har kopplat det såhär: DVI->hdmi omvandlare -> Förstärkare -> Tvn, allt är kopplat via hdmi-kablar.

Har googlat runt i några dagar och inte kommit fram till något bra svar.
Tack på förhand /Jesper!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sv3dis:

Tjenare!

Jag undrar om det går (och isåfall hur) att få ljud från grafikkortet via hdmi-sladden till förstärkaren?

Jag har kopplat det såhär: DVI->hdmi omvandlare -> Förstärkare -> Tvn, allt är kopplat via hdmi-kablar.

Har googlat runt i några dagar och inte kommit fram till något bra svar.
Tack på förhand /Jesper!

Första träffen på Google med söktermen "ati hd 2600 dvi hdmi sound" (du har googlat i flera dagar? ):

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/737-28867Radeo...

Alltså krävs det tydligen ATi/AMDs egen adapter för att få ljud via DVI.

Edit: Dessutom fattar jag artikeln som att inte alla kort hade ljud via DVI, enbart de som kom med adaptern som standard, men det kanske kan variera. För att få ljud måste ju rätt drivrutiner vara installerade, men det vet du säkert redan.

"This adapter will not enable HDMI through the DVI output of any Radeon™ HD 2000 series board; it will only work if your product was originally shipped with a DVI-HDMI adapter."

Dessutom är tråden felplacerad eftersom vi har ett separat Radeonforum.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro