Kan man använda såna där dubbelkablar mellan GPU och PSU?

Permalänk

Kan man använda såna där dubbelkablar mellan GPU och PSU?

Hej!

Känns som om jag har startat lite väl många goddagyxskaft-trådar här nu, men som halvamatör på datorbyggen så tar jag aldrig någonting för givet vid minsta tvivel. Iaf, jag undrar om man kan använda en sån där tvåhövdad pciexpress-kabel när man kopplar in sitt grafikkort istället för två lösa kablar, se bild:

https://www.dropbox.com/s/2s7sh3do6c1dlj0/2014-01-19%2017.25....

Jag antar att syftet med denna tvåhövdade kabel är just att spara på kablaget, men jag nojar ändå lite grann och inbillar mig saker som att dessa kablar kanske bara får användas till lågenergikomponenter och dylikt... så, någon kunnig som kan lugna mina nerver och säga att kabeln funkar fint? Det är för övrigt Sapphire 290 Tri-X jag har tänkt koppla in, och framöver även ett till, så det vore ju skönt om man kunde klara sig på två såna här kablar istället för fyra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

vad har du för nätagg?

Om det är en bild som du själv taget, så ska det räcka med den kabeln enbart till grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

vad har du för nätagg?

Om det är en bild som du själv taget, så ska det räcka med den kabeln enbart till grafikkortet.

Nätagget är ett Cooler Master V850, så effekten ska definitivt räcka, men jag blev som sagt lite fundersam över huruvida denna kabel kan leverera full fräs till båda ändarna. Men okej, om det är lugnt så kör jag på det. Syftet är alltså att undvika onödigt mycket kablage i chassit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit